Sivu 22/50
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 07:45
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?
Nojanalle kirjoitti:Voithan kokeilla että laitat etupyörän lähelle painoo . Niin huomaat kuinka se vakavoittaa pyörää. Tää rauhattomuus voi tasottua, vain tasapaino pisteen vaihdolla.
Takapyörän siirto vetävällä puolella ,ei ole varmaan isossat kiini . Tästä keskustelin Jorin kansa juuri eilen , kun yritin etsiä sitä esimerki pyörän maskua netistä .
Löytämättä sitä , jokin taas meni vikaan . 
Tässä linkki Juhani Grönlundin diplomityöhön, jossa on raportoitu se ensimmäinen kaksiraiteinen kolmipyörä. Kokeilimme kehitysvaiheessa tuohon z-muotoisessa urassa liukuvaa rullaketjun pätkää takaohjauksen mekanismina, mutta luovuimme siitä aikataulusyistä ja koska pyörä oli varsin stabiilin tuntuinen ilmankin tuota takapyörän pienten ohjauskulmien ignorointi–/invertointimekanismia. Toivottavasti nojanalle löydät tämän linkin täältä. En viitsi laittaa sitä sähköpostilla, jos vain onnistut saamaan se ladattua foorumilta. Täältä sen saavat muutkin halukkaat. Tuon pitäisi olla pysyvä linkkiosoite Tampereen teknillisen yliopiston julkaisuserverille.
Tässä kuva Z-ketjumekanismista. Takapyörien ohjasvipu (latta) lähtee vasemmalle ja peittää samanlaisen ohjurilatan kuin oikealla puolen on ruuvattuna pohjalevyyn. Mekanismi toimii niin, että etupyörää ohjaava varsi liikuttaa oikenpuoleista lattahaaraa ja siinä kiinni olevaa ketjua, joka liukuu runkoon (lauta alla) kiinnitetyssä urassaan z-muotoista rataa. Takapyörän ohjausta liikuttaa ketjulenkiin kiinnitetty ohjausvarsi, joka siis pienillä liikkeillä liikkuu kuvassa ylä-ala suuntaan, eikä vaikuta ohjauskulmaan, mutta suuremmilla ketjun liikkeillä saavuttaa z-radan kulmaan, jonka jälkeen liike muuttuu sivuttaiseksi ja takavarsi alkaa kääntää takapyörää.
Yllättävän hyvin toimi noinkin, mutta todelliseen tarpeeseen kannattaisi varmaan laittaa z-radan kulmiin vaihtajahäkin rissat. Nuo latat on ruuvattu brikkojen päälle niin, että ovat hiukan irti laudan pinnasta, jotta ketju rullaa ohjurilattojen reunaa rulliensa varassa.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 08:09
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?
Kannatettava idea. Härski lähetti myös mielenkiintoisen linkkunivelehdotuksen tuon asian tiimoilta, mutta mutta siinä on se keskitysjousen ongelma. Jännittäviä tilanteita tiedossa, jos neljänkympin vauhdissa jousikuorma ei jaksakaan pitää rengasta suorassa, vaan mutkassa se lähtee ohjaamaan omille teilleen. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 08:12
Kirjoittaja PW
Vähän aikaa ja muutanman kerran piti tavata Jorin selitystä mutta sitten ymmärsin
luulen ainakin ymmärtäneeni.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 08:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Vähän aikaa ja muutanman kerran piti tavata Jorin selitystä mutta sitten ymmärsin
luulen ainakin ymmärtäneeni.
Lisäsin kuvaan havainnollistavia nuolia. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 08:55
Kirjoittaja PW
Tartteeko tuo Z-ketjusysteemi, sen keskitys jousen takakiekolle lisäksi? Meinaan voiko olla pientä väpätystä, vai pitääkö tuo ketju takakiekon suunnassaan tarkalleen?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 09:42
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Tartteeko tuo Z-ketjusysteemi, sen keskitys jousen takakiekolle lisäksi? Meinaan voiko olla pientä väpätystä, vai pitääkö tuo ketju takakiekon suunnassaan tarkalleen?
Ei se mitään keskitysjousta tarvitse ja pitää kyllä ohjauksen paikoillaan –välysten puitteissa tietenkin. Onhan tuossa noita välyksen paikkoja, mutta nehän saa aina pois jousella, jolla välykset vedetään toiseen laitaan. Tässä tapauksessa vaikkapa kiristetyllä kumiköydellä ohjausvivusta z-mekanismin ohi takaohjausvarteen. Kyllä tämä teknisesti on ratkaistavissa, mutta voi olla silti helpompi tehdä muin keinoin geometria, joka ei tällaista stabiloivaa takaohjausta tarvitse. Tähän mekin aikanaan päädyimme. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 10:43
Kirjoittaja Vilijami
Irrotin takarenkaan ohjausvarren ja kävin koeajolla takarengas vapaana. Olkapoikkeama oli näköjään ihan jotain muuta kuin nolla. Rengas kulki noin 3-5 astetta vinossa. Hiljaisessa nopeudessa toimi muuten ihan hyvin, mutta noin 15km/h vauhdissa alkoi hurja väpätys puolelta toiselle. Sille pitää nyt ensimmäisenä tehdä jotain 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 11:05
Kirjoittaja jori
Tuo taakse vino ohjausakseli on vähän herkkä tuolle väpätykselle, kun on pieni positiivinen jättö. Isompi positiivinen tai negatiivinen jättö vaimentaisi väpätyksiä. Mikäs tuossa takapyörässä jättö nyt on.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 11:29
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:Tuo taakse vino ohjausakseli on vähän herkkä tuolle väpätykselle, kun on pieni positiivinen jättö. Isompi positiivinen tai negatiivinen jättö vaimentaisi väpätyksiä. Mikäs tuossa takapyörässä jättö nyt on.
Noin 50mm koitin sihtailla.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 11:33
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Irrotin takarenkaan ohjausvarren ja kävin koeajolla takarengas vapaana. Olkapoikkeama oli näköjään ihan jotain muuta kuin nolla. Rengas kulki noin 3-5 astetta vinossa. Hiljaisessa nopeudessa toimi muuten ihan hyvin, mutta noin 15km/h vauhdissa alkoi hurja väpätys puolelta toiselle. Sille pitää nyt ensimmäisenä tehdä jotain 
No nyt tuli tarvetta kommentoida 
Kokeile ensin vain kiristää takapyörän ohjauslaakeria niin että kääntyilee vähän kankeasti, "simuloi" ikäänkuin ohjausiskunvaimenninta.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 12:11
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
No nyt tuli tarvetta kommentoida 
Kokeile ensin vain kiristää takapyörän ohjauslaakeria niin että kääntyilee vähän kankeasti, "simuloi" ikäänkuin ohjausiskunvaimenninta.
Jukka
Hienoa, että Jukka kommentoi taas. Eikä ollut huono ehdotus!
Ja älä epäröi ainakaan mulle kommentointia. Herneet ei mene sieraimeen 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 12:11
Kirjoittaja Nojanalle
Tätä projektia seuraan nyt innolla vierestä ja itse laskesin kulmia samalla. Tässä tein yksinkertaista päättelyä kääntymisestä.
Jos takapyörän ja etupyörän suhde vetävään keskipyörään 1/3 ja 2/3 on suhde kääntymisessä oltava lähellä samaa .
Että pysytään samassa kaartolinjassa kehällä . Takapyörä ei voi kääntyä liikaa , tai se rupee sortaan . Tämäkin voi aiheuttaa sitä väpätystä takapyörään .
Paljonko tuon takapyörän pitäs olla enenmän jätöllään , että se keskistää enenmän . Kuin etupyörä . Sillä etupyörän jättöä ei ainakaan voi kauheen isoksi laittaa . Sillä ohjauksesta tulee raskas.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 01 Marras 2016, 12:14
Kirjoittaja Vilijami
Hoksasin että 30° leikkaukset putken päähän tuottaa hienon sovituksen poikkiputkeen.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 02 Marras 2016, 18:39
Kirjoittaja Vilijami
Jopas tukevoitui paljon! Vaikka putket on vain muutamalla hitsipisteellä kiinni ja toiselta puolelta puuttuu kokonaan. Kolmenkympin nopeus ei pelottanut yhtään. Usko 2T3 malliin on palautumassa. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 02 Marras 2016, 19:31
Kirjoittaja Vilijami
Vetävän puolen putket huomenna vielä hitsaukseen.