Re: SH18
On vähän monimutkanen miun makuun liian monta kohtaa joka voi pettää.
Petri.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
On vähän monimutkanen miun makuun liian monta kohtaa joka voi pettää.
Petri.
Vaikuttaa aika vaaralliselta ohjauksessa nuo vaijeri viritykset...
Ovela oivallus.
Varmasti toimiva ratkaisu ja vieläkun tuon Jorin mainitseman pallonivelen kiinnitys kohdan tukevoittaa ja vaijereista saa löysät pois nin varmasti ihan kiva kruisailla..
Olisiko tuohon suotavaa tehdä aikaisemminkin käyttämäsi jousitoiminen ohjauksen keskitin, jotta jos vaijeri menisi poikki laite pysyisi kuitenkin suorassa linjassa...
Ei sillä että se välttämättä aina olisi hyvä, mutta ainakin ennelta arvattavissa..
Ja jos tahtoisi maksimoida moista niin eikö tuohon voisi lattaa lisäksi narut suitsiksi joista voisi hätä tilanteessa ohjata esim ojaan...
Nuita Sakarin luomuksia on aina ilo katsella.
jori kirjoitti:Nyt on ohjausvoimat aika heppoisen rakenteen varassa. Ne vetävät pystyssä olevaa kierretankoa ajokin poikkisuuntaan. Tanko taipuu, latta taipuu ja ohjauksesta tulee pehmeä ja epävarma. Suosittelen, että siirrät pallonivelen emäputken kylkeen rungon haaraan hitsatun latan päälle pystyyn ja siirrät köysipyörän vähän ylemmäs ohjausakselilla, jolloin ohjausakselikin lyhenee sen kymmenisen senttiä. Vai tarkoititko sittenkin tuota poikkitankoa, jota piti lyhentää.
Pallonivelen kiinnitys on tuollainen, kun arvelin, että kierretanko ei joudu kovinkaan suurille rasituksille. Kun köysipyörään tuleva vaijeri vetää, niin köysipyörästä lähtevä vaijeri vastustaa saman verran. Ohjausvoima keskittyy köysipyörän pyörittämiseen eikä vedä sitä ajokin reunaa kohti. Vai olenkohan väärässä?
Oli miten oli, joka tapauksessa varmuuden vuoksi siirrän pallonivelen emäputken kylkeen rungon haaraan kiinnitettyyn lattaan niinkuin sanoit.
Ohjaustangon lyhentämisellä tarkoitin ohjausakselin päässä olevaa poikkitankoa, jonka päitä aion lyhentää sen liikuttelun helpottamiseksi.
Mustasudenkorennon mainitsema ohjauskeskitin tosiaan kannattaa laittaa tähänkin. Ohjaus on nyt kovin herkän tuntuinen ja nopea.
Sakari
Asensin SH18:n liikkuvaan ohjaustankoon jarrut, vaihteet ja moottorin säätöyksikön (joka on piilossa ohjaustangon alla)
Villkkukytkin ja oikean takapyörän rumpuvaihteen vaihdevipu on oikealla alhaalla olevassa sauvassa.
SH18:ssa on sähköavustuksen lisäksi 63 vaihdetta.
Sakari
Muutamien kilometrien koeajojen jälkeen ei tuollainen ohjaus tunnu ollenkaan mukavalta. Ohjaustankoa joutuu kannattamaan, ja kädet väsyy. Ei se minulla ainakaan syliin mahdu niinkuin Petrillä. Aion palata kaksisauvaiseen ohjaukseen, jossa ohjaussauvat ovat sivuilla alhaalla.
Sakari
Ei varmaan toimi pystymmässä asennossa samalla tavalla sylissä pitäminen..
Eikö tohon kannattas joku laakerointi kehittää, vai tuleeko ohjaustanko poistumisen tielle ?
Syväri kirjoitti:Ei varmaan toimi pystymmässä asennossa samalla tavalla sylissä pitäminen..
Eikö tohon kannattas joku laakerointi kehittää, vai tuleeko ohjaustanko poistumisen tielle ?
Ohjaustanko on laakeroitu kääntyväksi. Jos ohjaustanko ei ole käännettävissä sivulle, on paikalleen istuminen mahdotonta.
Ennenkuin puran tuon ohjaustangon aion kokeilla toimisiko tanko lyhyempänä ja yksikätisenä. Tangossa olisi vain yksi vipu jarrulle, joka vaikuttaisi molempiin takapyöriin. Vaihdevivut olisivat sivuilla.
Sakari
Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?
vesa
vetu kirjoitti:Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?
Näin juuri, tai koukku katteeseen johon ripustetaan ajaessa?
Jukka
vetu kirjoitti:Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?vesa
Oikeastaan suurin hankaluus on, että kori on kyynärpäiden kohdalta niin kapea, että ne eivät mahdu kunnolla ja hankaavat korin sivuseiniä ja, jos kori ei ole päällä, hankaavat ne takapyöriä.
Jos ohjaussauva on yksikätinen ja lyhyempi, käsivarret voivat olla edempänä ja suoremmassa ja mahtuvat silloin paremmin korin sisään.
Sakari
eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...
Mustasudenkorento kirjoitti:eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...
Ratti veisi kovasti tilaa ja jarrukahvan sijoittaminen olisi vaikeaa. Kokeilen tällaista:
Tangossa oleva jarrukahva vaikuttaa molempiin takapyöriin. Vaihdevivut sivuilla
Sakari
irakas kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...Ratti veisi kovasti tilaa ja jarrukahvan sijoittaminen olisi vaikeaa. Kokeilen tällaista:
Sakari
kokonainen ratti veisi tilaa kyllä, mielessäni oli samantapainen ratin puolikas kuin tuo sinun uusi ohjain tanko on, ainoastaa pyöreämpi, ylös alaisin oleva puoli ympyrä joka on ylhäältä auki, jolloin se saisi olla mahan päällä ja olisi käännettävissä silti.
Laitoin kannattimen ohjausvarteen. Ei tartte ruveta ripusteleen korista.
Sakari