Sivu 24/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 19 Elo 2014, 11:08
Kirjoittaja mhelander

Kun nyt tuo eturenkaan (ja harvemmin takarenkaan) burppailu eli sivuttaisvoimista johtuva vanteen hyllyltä tippuminen ja ilman karkailu alkaa häiritsemään jo kisatapahtumia niin hurahin ja tilasin sitten kiinasta pari uutta vannetta:

Kuva

Etuvanne 26": hookless AM, 27mm sisä- ja 33mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 360g (+- 15g).

Takavanne 29er: hookless AM, 30mm sisä- ja 35mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 420g (+- 15g).

Hintaa tuli mokomille 145$ kipale + toimituskulut, arvatenkin vielä tulli+alv odottelee aikanaan.

Olen ollut erittäin tyytyväinen sikahalvalla (11.51+28.81 = 40.32 €) hommattuihin WTB LaserDisc XC (26") ja Trail 29er vanteisiin joista tuli todella hyvät tubeless-renkaille.

Kuitenkin nojakin ollessa pitkä ja kun kuski ei pysty mitenkään keventämään kun rynkytetään alamäkiä tahtoo käytetyillä paineilla olla renkailla vaikeaa pysyä kunnolla vanteilla. Ja nuo laskennalliset paineet (15% painuma + pikkasen painetta lisää) ovat käyttämilleni maastoslikseille muuten hyvät, enempi alkaa pompottamaan liikaa ja pito katoaa, vähempi ja ajamisesta ei tule yhtään mitään. Tässä rymistellessä on tullut samalla seurattua sillä silmällä tuleeko vanteisiin jälkiä että kehtaako kuituisia hommata vai jatketaanko vaikkapa WTB KOM alumiinisilla jotka on tilkan leveemmät 23-milliset ja samalla kevyemmät...

Nyt uudet vanteet on aika reippaasti leveämmät, WTB:n etuvanne on 19mm ja uusi 27mm (+8mm) ja takavanne 21mm ja uusi 30mm (+9mm). Painot tippuu myös yhteensä kokonaiset 230g jäykkyyden lisääntyessä.

Vanteet läjään hiljattain hankittujen WTB LaserDisc Lite -napojen ympärille käyttäen mustia DT-Swiss Revolution 2.0/1.5 pinnoja ja messinkinippoja, kuulemma tiesuolat ja alumiininipat ei oikein tahdo kestää hiilarivanteissa. DT-Swiss laskuri kertoo että kiekkoparille tulee painoa 1554g. Tähän painoon saa heittää sataeurosia tiskiin jo aika pinkan että valmiista saa parempaa.

Puljulla on 10 päivän "lead time" joten näillä näppäimillä pitäisi alkaa tulla toimituksesta vahvistusta. ERD-luku oli muuttunut sivuilla tilaushetkestä, onneksi päätin odotella että vanteet ovat matkalla ennen kuin tilaan pinnat.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 19 Elo 2014, 13:57
Kirjoittaja jori

Kuva
Tekeekö joku tuollaisia (mitat ja malli) alumiinisia ja hinnaltaan edullisia. Olisi mielestäni erinomainen vanne käyttöpyörään 47-622 renkaalle. Vaimon pyörästä meni jo kolmannen kerran vanne kieroksi ja pitäisi nyt vaihtaa jämympi tilalle.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 19 Elo 2014, 14:55
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Tekeekö joku tuollaisia (mitat ja malli) alumiinisia ja hinnaltaan edullisia. Olisi mielestäni erinomainen vanne käyttöpyörään 47-622 renkaalle. Vaimon pyörästä meni jo kolmannen kerran vanne kieroksi ja pitäisi nyt vaihtaa jämympi tilalle.

Mullahan tulee näihin hiilikuituisiin päälle 54-559 ja -622 renkaat. On kuulemma vielä toimiva kombinaatio, vielä paremmin vanteet toimisivat leveämmillä nappularenkailla mutta mun maastosliksit on 50 ja 54-millisiä ja parempia ei ole tullut vielä vastaan...

MTBR-foorumilla ja Fillarifoorumilla on muistaakseni myös leveämpiä (maasto-) vanteita mainittu käytetyn. Ei vaan jäänyt mieleen millaisia ja mistä...

Noita 29+ semi vehkeitä tekevät 40mm:n vanteilla jotka eivät kai ole hiilikuituisia.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 21 Elo 2014, 13:49
Kirjoittaja mhelander

On näköjään tarpeeksi joutoaikaa kun ehtii tilaileen nippeleitä. Kuten välitykset säikeessä tulikin jo spekuloitua niin nyt on matkalla 40-piikkinen T-Rex pakan pohjalle. Samassa kyydissä tulee EBC:n sintterijarrupalat.

Itse asiassa palat tulee sekä nykyisille Hayes HFX-9 jarruille että toisaalta matkalla oleville Hope Stealth Race X2 Evo hydraulisille jarruille:

Kuva

Tässä ajan saatossa on tullut seurattua eri foorumeita ja testejä näistä jarruista ja otti aikansa ennen kuin HFX-9:ää parempia alkoi löytyä ja vielä melkein asiallisella hinnalla. Muutenkin oli hyvä hokasu että briteistä kannattaa nojakkiin tilata nestejarrut kun siellä on saatavilla takajarruja sekä meidän oikealle kädelle että heidän vasemmalle. Näin 165cm:n letkut riittävät sekä etu- että takajarrulle eikä joudu heti ostamaan kallista letkua jos normaalin jarrusarjan erehtyy hankkimaan. IS-adapterit otin samalla kun tulee suosittua antiikkista satuloiden kiinnitystapaa.

Kun hiilarivanteille tarvittavien pinnojen kanssa tulee uudet Hopen jarrulevyt niin nyt on salakavalasti tullu hommattua takavaihdekahvaa vaille kaikki osat toisen maasturin tekemiseksi. Joten seuraavaksi tilailemaan CrMo-putkea lisää jotta pääsee töihin. Nykyistä ei tarvi purkaa lainkaan vaan puuttuvan vaihdekahvan (Double Tap) voi ryövätä maantienojakeista tarvittaessa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 21 Elo 2014, 14:14
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Kun hiilarivanteille tarvittavien pinnojen kanssa tulee uudet Hopen jarrulevyt niin nyt on salakavalasti tullu hommattua takavaihdekahvaa vaille kaikki osat toisen maasturin tekemiseksi. Joten seuraavaksi tilailemaan CrMo-putkea lisää jotta pääsee töihin. Nykyistä ei tarvi purkaa lainkaan vaan puuttuvan vaihdekahvan (Double Tap) voi ryövätä maantienojakeista tarvittaessa.

Laitetaan tähän listaa mistä se uusi maastonojakki sitten koostuu:

  • 44mm:n emäputket, 73mm:n BSA-keskiömuhvi, takahaarukan korvakot fillarifoorumin kontaktilta + vaijerin kuoren pitimiä

  • FSA Orbit Z 1-1/8" 44mm semi-integroitu ohjainlaakeripari

  • Fox Float R 190/50mm ilmaiskari

  • SRAM X.9 Type2 short takavaihtaja, modattu 9-vaihteiseksi

  • Hope T-Rex 40-piikkinen + 11,13,15,18,21,24,28,34 lehdet kahdesta pakasta

  • 34-piikkinen narrow-wide 10% ovaali / 5 astetta ennakossa oleva ketjuratas (pitää tehdä 110 BCD kammille)

  • FSA UlTiMax titaani-nelikantti keskiö + Shimano 170mm tripla-kampisarja

  • Time Atac C9 polkimet

  • Campagnolo Record C9 x 3 ketjut

  • Syväri (tm) taittopyörät, valkoiset

  • Hope Race X2 Evo ja sama Stealth-versiona, hydrauliset jarrut IS-adaptereilla

  • Hope Fixed Rotor 160mm:n jarrulevyt

  • WTB LaserDisc Lite -navat

  • DT-Swiss Revolution 2.0/1.5 ohennetut mustat pinnat 2x32 3-ristiin

  • Carbon Bicycle:n hiilikuituiset vanteet, 26" 33/27mm leveä eteen ja 29er 35/30mm leveä taakse

  • Schwalbe Thunder Burt Evolution 54-milliset renkaat, 559 eteen ja 622 taakse. Kevein malli ja tubeless-asennus käyttäen DT-Swiss:n venttilejä ja Stans:n paikkalitkua.

Ei taida uskaltaa laittaa kilkkeiden hintoja tähän... voipi tulla itsellekin järkytys :shock:.

Joo, tarkoitus on pärjätä ilman etuvaihtajaa, käyttää nykyistä penkkiä niskatukineen. Kampisarja on hakusessa, nykyinen siirtyy tähän kunnes löydän jonkun 172.5mm pitkän maastokäyttöön sopivan järkevän hintaisen mutta ankkuria kevyemmän vaihtoehdon 73mm:n keskiöön. Pitää kattella josko löytäis projektiin soppelin 1-1/8" stemmin ja nykyistä vastaavan ohjaustangon.

Keula puuttuu listalta koska on tarkoitus tehdä 100-120mm joustava linkkukeula itse ja testata tässä nykyisessä käyttäen Fox:n ilmaiskaria. Jos toimii niin sillä mennään ja tarvitaan yksi (halapa) 190mm:n iskari lisää nykyiseen.

Voipi olla että sitten kun uusi on ajokunnossa ja toimivaksi todettu niin pätkäsen vanhasta vajaat 10cm runkoa keskiön ja etäohjauksen välistä pois niin saan tyttärelle siitä oivan kaiken kelin nojakin. M5:n muovipenkillä ja laittamalla MP:n kampisarja kiertoon etuvetoseen josta ankkurin painoinen tähän.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 26 Elo 2014, 21:22
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

On näköjään tarpeeksi joutoaikaa kun ehtii tilaileen nippeleitä. Kuten välitykset säikeessä tulikin jo spekuloitua niin nyt on matkalla 40-piikkinen T-Rex pakan pohjalle.

Nyt on sitten Hope T-Rex 40-piikkinen paikallaan:

Kuva

Kuva

T-Rex sopisi paremmin 36-piikkisen kaveriksi, nyt 34-piikkisellä ketju makaa lehtien väliin tulevien tukipalikoiden päällä. Pitää kattoa toimiiko kunnon nousuissa ilman ketjun hyppimistä 2-vaihteella vai joutuuko vähän rälläköimään palikoita matalemmiksi.

Ja tuossahan on kokoonpano seuraava:

  • 11,13,15 11-34 pakasta

  • 18,21,24,28 11-32 pakasta, ja

  • 34 11-34 pakasta, pohjalle

  • 40-piikkinen Hope T-Rex (SRAM).

KuvaKuva

B-ruuvi meni melkein pohjaan että sai vaihtajan häkin väistämään 40-piikkistä ja ketjuun piti pistää yksi linkkipari lisää kun vaihtajassa tuli raja vastaan. Kohtuu hyvin vaihtui vaihteet pyörä ylhäällä ja ajossakin tuntui toimivan. 15 -> 18 ja 28 -> 34 vaihtuvat huonoiten mutta riittävän hyvin. Pitää käydä maastossa ajamassa kunnon nousuja yms jotta selviää pelittääkö tarpeeksi hyvin.

mhelander kirjoitti:

Samassa kyydissä tulee EBC:n sintterijarrupalat.

Ovat paikallaan. Kovasti menee aina uusilla paloilla ahtaaksi levylle tuo väli, tarvii sisäänajoa palat selvästi. Saa nähdä paljonko paremmat Hopen jarrut on tuossa suhteessa...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 26 Elo 2014, 22:11
Kirjoittaja jori

Nyt on räyhäkkä pakka! Pienilläkin vaihteilla hyötysuhde kohdallaan. :D

Ketjuvaihteen hyötysuhde riippuu ketjuvoimasta ja siis jännitetyn ketjun taivuttamiseen ja rattaan hampaille istuttamiseen menevästä voimasta. Sekä voimat, että taivutuskulma pienenevät, kun rattaat ovat suuret, eli hukkateho pienenee, kun takaratas suurenee. Tämä koskee kuitenkin vain suurilla tehoilla ajamista. Aivan pienillä tehoilla ajaen menee taas toisin päin, kun suuri osa tehosta menee vaihtajan pyörien kiertelemiseen ja isojen rattaiden aiheuttama suuri ketjunopeus suurentaa hukkatehoa. :?


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 26 Elo 2014, 22:32
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Nyt on räyhäkkä pakka! Pienilläkin vaihteilla hyötysuhde kohdallaan. :D

Ketjuvaihteen hyötysuhde riippuu ketjuvoimasta ja siis jännitetyn ketjun taivuttamiseen ja rattaan hampaille istuttamiseen menevästä voimasta. Sekä voimat, että taivutuskulma pienenevät, kun rattaat ovat suuret, eli hukkateho pienenee, kun takaratas suurenee. Tämä koskee kuitenkin vain suurilla tehoilla ajamista.

Ja näin pienillä vaihteilla ei ajeta kuin suurilla tehoilla. Joko yritetään päästä läpi suosta kun napoja myöten ajetaan tai sitten kiivetään melkein seinää ylös...

Tässä on tarkoitus pärjätä yhdellä etulehdellä. Jos saan pahimmat kisareitit täällä ajettua 34-piikkisellä etulehdellä ja tuo pakka kestää ja vaihtaa kunnolla niin teen uuden narrow-wide ovaalin 34-piikkisen eteen ja otan etuvaihtajan+vaijerin+kahvan pois.

Jos sitten tulee hyytyminen niin pudotan käsin edestä 25-piikkiselle...

jori kirjoitti:

Aivan pienillä tehoilla ajaen menee taas toisin päin, kun suuri osa tehosta menee vaihtajan pyörien kiertelemiseen ja isojen rattaiden aiheuttama suuri ketjunopeus suurentaa hukkatehoa. :?

Näinhän se taitaa olla. Harvemmin tulee vaan ajettua niin kevyesti millään vaihteella. Kadenssi joka tapauksessa tulee pidettyä tuossa 85-100 alueella kuten noita välityksiä laskiessakin.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 27 Elo 2014, 13:23
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Tässä on tarkoitus pärjätä yhdellä etulehdellä. Jos saan pahimmat kisareitit täällä ajettua 34-piikkisellä etulehdellä ja tuo pakka kestää ja vaihtaa kunnolla niin teen uuden narrow-wide ovaalin 34-piikkisen eteen ja otan etuvaihtajan+vaijerin+kahvan pois.

Nonni. Jäi sitten illalla huomaamatta että kun lähtiessä pyörä kaatu oikealle kyljelleen niin vaihtajan korvakko vääntyi oikein kunnolla ja aamusella odottikin oikein kunnon säätösessio kun piti lähteä ennen sadetta työmaata kohden...

Nyt on eka lenkki ajettuna, sen alussa sain vaihtajan korvakon lopulta suoraan ja vaihdekahvan vaijerin säätöä ajaessa rukkaamalla alkoivat toimimaankin niin kuin pitääkin. Muuten vaihteet vaihtuu kuten ennenkin modaamattomilla pakoilla mutta huonommin nousee pienemmälle vaihteelle kun hypätään eri pakasta otetulta rattaalta toiselle. Sen sijaan kolme pienintä vaihdetta vaihtuvat oikeinkin hyvin joka onkin olennaista kun täysillä puristetaan tiukassa paikassa.

Sateessa pudottelin vähän kivistä polkua ja sitten suopätkän läpi, se menikin lopulta oikein hyvin näillä välityksillä. Ennen on pitänyt ajaa 25-28 tai -32 jottei vauhti ole hyytynyt, nyt siis 34-40 välityksellä. Muutenkin ajellessa tuli vertailtua että 34-40 vastaa suurin piirtein kuin ajaisi 25-28 pykälällä jolla kisasin viime kesänä kaikki nousut kun alle sain maastosliksit.

Taidan noista jouten jääneistä lehdistä rakentaa 11-28 maantiepakasta semmosen jossa vauhtipää on piikin nousulla ja sitten 28-32 jotta pääsee mäetkin ylös... ja pistää etuvaihtajan vaijerin ja kahvan eläkkeelle.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 01 Syys 2014, 21:05
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Itse asiassa palat tulee sekä nykyisille Hayes HFX-9 jarruille että toisaalta matkalla oleville Hope Stealth Race X2 Evo hydraulisille jarruille:

Kuva

Tässä ajan saatossa on tullut seurattua eri foorumeita ja testejä näistä jarruista ja otti aikansa ennen kuin HFX-9:ää parempia alkoi löytyä ja vielä melkein asiallisella hinnalla. Muutenkin oli hyvä hokasu että briteistä kannattaa nojakkiin tilata nestejarrut kun siellä on saatavilla takajarruja sekä meidän oikealle kädelle että heidän vasemmalle. Näin 165cm:n letkut riittävät sekä etu- että takajarrulle eikä joudu heti ostamaan kallista letkua jos normaalin jarrusarjan erehtyy hankkimaan. IS-adapterit otin samalla kun tulee suosittua antiikkista satuloiden kiinnitystapaa.

No tulihan ne Wigglen kamppeet eli Hopen jarrut. Vasta tilaamisen jälkeen tajusin että vain toinen on Stealth Race ja toinen on Tech 3. Eroahan on vain kahvassa, satula ja putket ovat samat:

Kuva

No ei kai siinä muuta kun talliin näpräämään... Melkosen repimisen jälkeen sain tupit vedettyä pois, sitten keventelemään jarruista ja tuli samalla otettua etuvaihtaja vaijerin ja kahvan kera veks. Alla painoanalyysiä:

  • -312g : SRAM X.5 etuvaihtaja + vaijeri + X.7 kahva (panta jäi tankoon varalle)

  • -416g : Hayes HFX-9 takajarru (kahva + putkisto + satula + nesteet)

  • -398g : Hayes HFX-9 etujarru (MTB:n takaputkistolla)

  • +295g : Hope Tech 3 X2 takajarru

  • +256g : Hope Stealth Race X2 Evo takajarru

  • -575g <=== painon säästö.

Me likes :D. Jarruissa on sekä vanhoissa että uusissa IS-2000 sovittimet ja kaikki pultit joilla tulevat kiinni. Onhan sirot kahvat, putkistoineen tulivat niin nätisti että nyt ei tangon seutu juurikaan estä näkemästä eteen kun etuvaihteen kahvaakaan ei ole haittona. Erittäin kevyet käyttää ja palat irtoaa levyistä ihan uusinakin reippaasti enemmän kuin Hayes:n satuloissa.

mhelander kirjoitti:

Kun nyt tuo eturenkaan (ja harvemmin takarenkaan) burppailu eli sivuttaisvoimista johtuva vanteen hyllyltä tippuminen ja ilman karkailu alkaa häiritsemään jo kisatapahtumia niin hurahin ja tilasin sitten kiinasta pari uutta vannetta:

Kuva

Etuvanne 26": hookless AM, 27mm sisä- ja 33mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 360g (+- 15g).

Takavanne 29er: hookless AM, 30mm sisä- ja 35mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 420g (+- 15g).

Tulihan tietysti punnittua nuo perjantaina saapuneet kiinankuituvanteet: 26er 376g ja 29er 438g = 814g. Painoa on näköjään hiukka nominaalia enemmän, lähes mainostetun +-15g puitteissa kuitenkin mennään.

Kunhan tulee Bike24-tilaus niin saan kasattua kiekot uusilla jarrulevyillä ja pääsee testaileen...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 04 Syys 2014, 08:55
Kirjoittaja mhelander

Vekottimen tämän hetken tilanne :

Kuva
Huomaa että nyt on vaijerit, letkut yms sitten niin kuin niiden olisi pitänyt olla koko ajan. Jarruputket ei mene penkin alla parasta reittiä kun nehän on siirtymässä uuteen runkoon kunhan saan sen tehtyä. Pehmuste on maantienojakista kun alkuperänen Ventisit pohjasi sorabrevetillä häntäluun kohdalta ja pakarat alkoivat puutua, pitää pärjätä tällä yhdellä ja hommata materiaalia lisää.

mhelander kirjoitti:

Laitetaan tähän listaa mistä se uusi maastonojakki sitten koostuu...

Keula puuttuu listalta koska on tarkoitus tehdä 100-120mm joustava linkkukeula itse ja testata tässä nykyisessä käyttäen Fox:n ilmaiskaria. Jos toimii niin sillä mennään ja tarvitaan yksi (halapa) 190mm:n iskari lisää nykyiseen.

Pientä päivitystä kokoonpanoon. Hieroin eilen kaupat loppuun Rock Shox Reba 115mm dual-air keulasta jonka pistin hetimiten testiin ja paikalleen:

KuvaKuva

Tässä on olkapäät niin hentoset että ei kehdannu alkaa poraileen reikää etäohjaustangon kiinnitykseen. Joten tein sitten 8mm:n 7xxx-sarjan alumiinilevystä tollasen laipan, ohjainputkella kun oli riittävästi mittaa. Laippaa piti ohentaa pohjasta niin että kokonaispaksuus tuli 5-6mm:n haarukkaan jotta ohjainlaakerin alakooli otti riittävästi (?) pitoa ohjainputken levenevästä osasta.

Painoa lähti tällä kertaa noin 1.95 - 1.56 = 390g. Tällä viikolla laite on siis hoikistunut noin kilon.

Kun kerran kuvia aletaan räpsimään niin tältä näyttää ohjaamo uusilla Hopen Race Evo ja Tech 3 kahvoilla:

Kuva

Kuva

Kun etuvaihtajakin on pois vaijereineen niin tanko ei enää paljoa peitä lähialueen näkyvyyttä... katsotaan onko siitä ja herkemmästä keulasta paljonkin etua maastoajossa. Laitetaan vielä kuvajainen takasatulasta, on se siro !

Kuva

Näkökenttää muuttaa seuraavaksi Rotor REX 2.1 kampisarja johon tulee QX1 ratas 34-piikkinen ja 12.5% ovaalina laakereineen. Pituus mun suosikki eli 172.5mm. Ja toivottavasti tulee ne pinnat... näillä vaihtuu kilon kampisarja 670g painoiseen ja kiekothan kevenee 230g eli noin puoli kiloa lähtee lisää.

Kun lähtöpaino oli ennen hulluksi tulemista noin 19kg pitäisi sen olla "valmiina" 17.5-18 kg. Uudella CrMo-rungolla lähtee siten kilosta kolmeen veks riippuen rakenteiden onnistumisesta. 15 kg täysjoustonojis olis kyllä kova juttu !


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 04 Syys 2014, 11:29
Kirjoittaja PW

Mikan pyörä laihtuu nopeemmin ku täällä pyöräilijä :oops:

Petri


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 04 Syys 2014, 11:45
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Mikan pyörä laihtuu nopeemmin ku täällä pyöräilijä :oops:

Vähän samaa vikaa, siis ennen tätä viikkoa on tullu enemmän ajettua kuin rassattua tälle vuodelle ja välillä meinas olla jo kuskillakin paino-ongelmia, nimittäin alipainon suhteen. Nyt on se puoli ehkä paremmin hallinnassa ja voi keskittyä rakenteluun ja keventelyyn...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 05 Syys 2014, 09:05
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Pientä päivitystä kokoonpanoon. Hieroin eilen kaupat loppuun Rock Shox Reba 115mm dual-air keulasta jonka pistin hetimiten testiin ja paikalleen:

mhelander kirjoitti:

Kun etuvaihtajakin on pois vaijereineen niin tanko ei enää paljoa peitä lähialueen näkyvyyttä... katsotaan onko siitä ja herkemmästä keulasta paljonkin etua maastoajossa.

Johan on värkki näpsäkkä ajaa ! Kävin kalimenojan vartta kuusamontiestä länteen koluamassa molempiin suuntiin, ihan kuin eri nojakilla ajais !

Keula vaikuttaa jäykältä paikallaan mutta ajaessa se on silkinpehmeä. Keli oli hieman kosteahko edelliseen ajokertaan verrattuna, silti pitoa tuntui etupyörällä olevan enemmän juurakoissa ja kivikoissa pujotellessa kuin kettukeulalla. Johtunee siitä että pistin paineet niin että keula on alusta herkempi. Samoin vaimennus on keskiasennossa ja säätämättä, senkään suhteen ei mitään valittamista, ei ole ainakaan huonompi kuin kettukeulassa. Noin 90 milliä sain käytettyä 115mm:n joustovarasta ja takaa noi puolet vaikka kuinka yritin painaa kovaa.

Ajamista joutu vähän opetteleen kun tässä ei olekaan enää jousen kimmopalautusta alkujoustossa yhtä paljoa eikä myöskään liukuputkien holkeissa väljyyttä, ohjaus ja koko nojakki tuntui tarkemmalta ajaa ja tämä siis pelkästään positiivisessa mielessä.

mhelander kirjoitti:

Tässä on olkapäät niin hentoset että ei kehdannu alkaa poraileen reikää etäohjaustangon kiinnitykseen. Joten tein sitten 8mm:n 7xxx-sarjan alumiinilevystä tollasen laipan, ohjainputkella kun oli riittävästi mittaa. Laippaa piti ohentaa pohjasta niin että kokonaispaksuus tuli 5-6mm:n haarukkaan jotta ohjainlaakerin alakooli otti riittävästi (?) pitoa ohjainputken levenevästä osasta.

Tämä oli ainoa ongelma lenkillä, jos rengas otti pitoa töyssystä tai juurakoista ja sattui terävästi kääntämään niin laippa luisti ja tuli lievästi sanottuna ongelmia. Hieman luottamus laski kaahauksen suhteen mutta sain laippaa kiristettyä sen verran että homma toimi kotiin asti.

Samoin kun koko keula on tähtimutterin ja esikiristysruuvin varassa eikä tullu laitettua ruuvilukitetta niin rynkyttäessä löysäsi ja tahmasi ohjauksen.

No kotona sitten pudotin keulaa, löysäsin laipan kiristyspultin ja valutin laipan ja ohjainputken väliin sinistä ruuvilukitetta. Kiristyspultin vapaapuolelle pistin pari pientä prikkaa tueksi että pultin voima kohdistuu täysin kiristämään laippa ohjainputkea vasten ja sitten ruuvilukitteen kanssa esikiristyspultti paikalleen ja oikealle kireydelle, sitten laipan kiristys niin tiukkaan kuin kantti kesti.

Aika näyttää kestääkö, jos epäilyttää niin laitan kettukeulan takaisin kun nuo keskiviikkokrossit alkaa, tätähän voi jo käyttää uuden rungon rakennuspalikkana :roll:.

Joka tapauksessa tällaseen kevytkeulaseen nojakkiin ehdottomasti ilmakeula ellei sitten jotain lasten jousella olevaa saa käsiinsä ja suurempi paino ei haittaa...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Syys 2014, 22:48
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

No kotona sitten pudotin keulaa, löysäsin laipan kiristyspultin ja valutin laipan ja ohjainputken väliin sinistä ruuvilukitetta. Kiristyspultin vapaapuolelle pistin pari pientä prikkaa tueksi että pultin voima kohdistuu täysin kiristämään laippa ohjainputkea vasten ja sitten ruuvilukitteen kanssa esikiristyspultti paikalleen ja oikealle kireydelle, sitten laipan kiristys niin tiukkaan kuin kantti kesti.

Aika näyttää kestääkö, jos epäilyttää niin laitan kettukeulan takaisin kun nuo keskiviikkokrossit alkaa, tätähän voi jo käyttää uuden rungon rakennuspalikkana :roll:.

Joka tapauksessa tällaseen kevytkeulaseen nojakkiin ehdottomasti ilmakeula ellei sitten jotain lasten jousella olevaa saa käsiinsä ja suurempi paino ei haittaa...

Ja korjaus toimii. Tanko jäi vähän vinoon mutta muuten pysyi siinä kuten pitääkin kun kävin sanginjoen varren juurakkoisia polkuja ajamassa ja sitten paluumatkalla voimalinjan kivikot ja suot. Eli tollanen klemmari-laippa on riittävä etäohjaukselle ohjainputkeen kiinnitettynä myös vaativassa maastoajossa.

Kisat saa näyttää sitten miten pelittää ihan tosissaan ajaessa. Keula tuntuu koko ajan paremmalta kuin edellinen eli tuli onnistunut hankinta ilmeisesti.