Sivu 25/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 06 Helmi 2013, 10:08
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Alkaa kostautua huonosti hitsatut saumat :oops: penkin etureunan tuki repes toisesta reunastaan irti.
Surkeen näköstä räkimistähän tuo olikin, ihme ett on kestäny näinkin kauan 8)

Petri

Kaivoin tän lumesta ja hitsasin tukiraudan kiinni.
Ajoa kertyi parikymmentäkilometriä, liekö johtunut jäätymisestä vai mistä kun välillä vaihde tipahti useamman pykälän kerralla, jolloin polkasee rajusti "tyhjää". Jotenkin toimi välillä hyvin epäloogisesti vaihteet, vaikka kiersin isompaa vaihdetta päälle polkeminen keveni.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 16:08
Kirjoittaja PW

Ensimmäinen niin liukas paikka ett ei noussut sutimisen takia mäkeä ylös, ehkä nastarengas ois auttanu tai molempien pyörien veto, tai sitten ei.
Alamäessä yhtä liukasta, jarrua aloin tapailla kun alhaalla T-risteyksessä seisoi auto - ei mainittavaa vaikutusta. Jalat tiehen ja vauhti hidastui paremmin.
Ehkä toinen jarru ja/tai nastarenkaat auttas tähänkin, tai sitten ei. Jalkajarrussa se ongelma et ku heitän jalat polkimilta maahan sitt ei oikeeta jarrua oo ollenkaan :oops: Pitäskö olla joku hätäjarru joka jarruttas vaikka renkkat liukuu ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 17:29
Kirjoittaja eemeli

Sun täytyy laittaa pyörään samanlainen jarru kuin stigan rattikelkassa on :D ... Ei olis puoltamis ongelmaa.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 18:12
Kirjoittaja PW
eemeli kirjoitti:

Sun täytyy laittaa pyörään samanlainen jarru kuin stigan rattikelkassa on :D ... Ei olis puoltamis ongelmaa.

Semmonen oli mielessä justiinsa :D

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 18:34
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Sun täytyy laittaa pyörään samanlainen jarru kuin stigan rattikelkassa on :D ... Ei olis puoltamis ongelmaa.

Semmonen oli mielessä justiinsa :D

Kävis soittokellostakin, jos ääni ei jää katteen sisään.
Vetopitoon ei nastarengas taida juuri tuoda helpotusta, ei varmaan sudi niin helposti mutta ohjannee keulaa vinoon.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 04 Maalis 2013, 16:26
Kirjoittaja PW

Pojan tyttö teki ennätyksen tämän pyörän ajamisessa, pituutta 120cm - pää taka-akselin kohdalla ja just yletti polkeen :D lapaluut just yletty penkille :D

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2013, 18:12
Kirjoittaja PW

Kylän hevostallilla oli tänään talvitapahtuma - hevosrekiajelua , poniratsastusta ym. Kolmipyörällä vedin pojantyttöä pulkkassa perässä, hyvin kulki.
Kylän lapset innostuivat kokeilemaan pyörääni - taas kävi mielessä jos tekis tuosta lastenmallin. Niitä pitäs tietyst olla tusina ett riittäs kaikille 8) eikä tulis tappeluu.
Mutta sitten jos kirmaavat tielle ja jotain sattuu - saattaa vanhemmat lynkata justiinsa minut :?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 10:49
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Sun täytyy laittaa pyörään samanlainen jarru kuin stigan rattikelkassa on :D ... Ei olis puoltamis ongelmaa.

Semmonen oli mielessä justiinsa :D

Petri

Tässähän olisi ratkaisu myös SH18:n
Kuva
jarruongelmiin. Jalkojen väliin vain runkoon nivelöity viputanko, jonka toinen pää ottaa maahan. Ei lähde kääntyileen jarrutettaessa. Täytyypä kokeilla! :mrgreen:

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 11:59
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Sun täytyy laittaa pyörään samanlainen jarru kuin stigan rattikelkassa on :D ... Ei olis puoltamis ongelmaa.

Semmonen oli mielessä justiinsa :D

Petri

Tässähän olisi ratkaisu myös SH18:n
Kuva
jarruongelmiin. Jalkojen väliin vain runkoon nivelöity viputanko, jonka toinen pää ottaa maahan. Ei lähde kääntyileen jarrutettaessa. Täytyypä kokeilla! :mrgreen:

Sakari

Kantapäihin "jarrupalat" :wink:

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 15:17
Kirjoittaja PW
P1011382.JPG
P1011382.JPG (71.39 KiB) Katsottu 3044 kertaa

Kokeilin 559 kiekkoja taakse ja penkkiä vähän pystympään. Vaimolle ehkä joskus tehtävää pyörää ajatellen, samalla talviajo testiä kerkee vielä tekemään.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 16:23
Kirjoittaja Hirven Noja

Mää vähä vaalensin tota kuvaa…

P1011382.JPG
P1011382.JPG (262.66 KiB) Katsottu 3037 kertaa

Ps. Poistan toki kuvan jos PW niin haluaa


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 18:37
Kirjoittaja PW

Pojat tykkää vaaleista :wink: kiitos ! Miun pitää tykätä mummosta :D
10km koeajoo noilla 559 kiekoilla - rullahan se paremmin ku 406 koolla ja varsinkin pehmeistä pöpperöistä menee helpommin yli. Painopiste muuttu samalla niin ett ei enää keuli yhtä herkästi. Ei ollut ku yks vaihe käytössä kun tuosta navasta puuttuu ne vaihtaja osat.
Talviajossa vois olla hyvä valinta tälle pyörälle. Isojen kiekkojen kestävyydestä on varoteltu mutt hissukseen kun talvella kumminkin ajelee niin vois kestääkin.
Ulkonäöltään muuttu vieläkin hurjemman näköseksi. Näkeminen ja ehkä näkyminenkin liikenteessä parani hiukan.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 21:07
Kirjoittaja jviirret

Lumen lisäksi 26" menee epätasaisella asflatilla hiljaisemmin ja soralla kevyemmin. Isommilla renkailla kinneristä tulee matalemman näköinen. Ilmanvastus ja paino kasvaa, mutta jos/kun minä vielä teen uuden tällaisen kinnerin niin siihen tulee myös 20" eteen ja 26" taakse. Renkaitahan voi hieman kallistaa jos epäilee kestävyyttä.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2013, 22:49
Kirjoittaja PW

[quote="jviirret" Renkaitahan voi hieman kallistaa jos epäilee kestävyyttä.

Jukka[/quote]
Tuleeko ketjun rattaalla pysymisen kanssa ongelmia jos vetävää kiekkoa kallistaa ? Eihän sitä toki paljoo tartte kallistaa.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 18 Maalis 2013, 10:18
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Renkaitahan voi hieman kallistaa jos epäilee kestävyyttä.

PW kirjoitti:

Tuleeko ketjun rattaalla pysymisen kanssa ongelmia jos vetävää kiekkoa kallistaa ? Eihän sitä toki paljoo tartte kallistaa.

Napavaihteisella voi teoriassa tulla, mutta ei varmaan käytännössä. Kokeile, niin tiedeät. Esko Meriluodon Hipsussa oli n. 6 astetta vinoutta, se lienee tähän sopiva. Eskon vinouskulma oli valittu siten, ettei pyörän akseli ota ovenpieleen ennen renkaan kylkeä. Se lienee hyvä kriteeri sinullekin.