Sivu 25/29
Re: SH18
Lähetetty: 09 Helmi 2013, 16:04
Kirjoittaja irakas
Pitkän haahailun jälkeen sain hankittua kunnollisen valaisimen SH18:aan:
Tarkempaa kuvaa täältä:
http://www.ikh.fi/documents/key20130209 ... T02_fi.pdf
LED 10 W, 9-50 V, 800 lumenia, 30 asteen valokiila, ST86021 (valokuvio spot)
Maksoi paikallisessa IKH:ssa liki 70 €. Omaa aivan uskomatoman tuntuisen valotehon.
En ole vielä päässyt kokeilemaan kunnolla ulkotiloissa, kun SH18:n sähkölaitteet taas vaihteeksi tekivät tenän. Löysin vian releestä, joka oli palanut. Uusi rele on tulossa parhaillaan Kuetronilta Keravalta.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 17 Helmi 2013, 11:12
Kirjoittaja irakas
Olen pitkään pähkäillyt miten maalaisin SH18:n sen jälkeen kun riisuin edellisen punapäisen version. Tässä uusin versio:
Korin päällinen on myös vaalea, perä musta.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 17 Helmi 2013, 12:12
Kirjoittaja vetu
Ehdotus
Maalaa tuulilasin edessä oleva alue mattamustaksi heijastuksen välttämiseksi kuten,lentokoneissa ja ralliautoissa.
vesa
Re: SH18
Lähetetty: 17 Helmi 2013, 20:43
Kirjoittaja JEF-40
irakas kirjoitti:Olen pitkään pähkäillyt miten maalaisin SH18:n sen jälkeen kun riisuin edellisen punapäisen version. Tässä uusin versio:
Värityssuunnitelma 4.png
Korin päällinen on myös vaalea, perä musta.
Sakari
Mulla on samanlaisia ajatuksia kinnerin värityksestä, nyt kun se on hiilikuidun musta. Kesän aikana tuli palautetta heikosta näkyvyydestä. Mustalla asvaltilla näkyvuus on heikko. Eräs taiteilijasielu ehdotti, että ota mallia formuloista, useampaa väriä niin jo näkyy. Kuulemma picasalla tai jollain kuvankäsittelyohjelmalla saa mallailtua, mitä haluaa. Sitten vielä tämä, maalaako suoraan sivelemällä vai alkaako paklaamaan ja tasottaan ruiskumaalaukseen. Pinta kun ei ole autoon verrattavissa. Eikä pakkelia viittis kilokaupalla levitellä. Mietintämyssy päähän.
Re: SH18
Lähetetty: 17 Helmi 2013, 20:53
Kirjoittaja Nojanalle
Voihan ne teipata , helpo vaihtaa kuosia tarvittaessa. 
Re: SH18
Lähetetty: 17 Helmi 2013, 21:24
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:Voihan ne teipata , helpo vaihtaa kuosia tarvittaessa. 
Joo, SH18 olikin jo aiemmin teipattu kontaktimuovilla tämän näköiseksi:
Mutta rupesi jotenkin ärsyttämään nuo värit ja revin teipit pois.
Jatkossakin kyllä olen ajattellut tehdä värityksen teippaamalla. Onneksi pinnat ovat pääosin vain yhteen suuntaan taivutetut. Useampaan suuntaan taipuvissa pinnoissa ei leveät teippaukset oikein hyvin onnistu. Kittauksia ja silotuksia ei tarvi tehdä, kun pinnat ovat sileätä ohutviiluvaneria.
Olen ajatellut kyllä tuota kannen tummentamista häikäisyn ehkäisemiseksi, mutta toistaiseksi en ole huomannut minkäänlaista haitallista häikäisyä. Katsekorkeus on niin matalalla, kannesta näkyy vain pieni kaista.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 18 Helmi 2013, 07:23
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Voihan ne teipata , helpo vaihtaa kuosia tarvittaessa. 
Ja kun käyttää heijastin teippiä niin näkyy hämärässä/pimeässäkin 
No, tärkeintä lienee se, että käyttää edes osittain kirkkaita värejä. Tummat sävyt hukkuu taustaan vaikka olisi kuinka villit kuviot

Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 08:12
Kirjoittaja irakas
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen ajatellut palauttaa punaisen pään SH18:n keulaan ja käsitellä mustaksi takapään ilman raidoitusta, joka varsinkin videoissa oli kovasti häiritsevä: http://www.youtube.com/watch?v=P8iB-9WQO_Y
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 10:18
Kirjoittaja jori
Hyvä valinta. Minä ehdin jo niin tottua tuohon alkuperäiseen punanenäväritykseen, että en oikein osannut kuvitellakaan mitään muuta. Tai siis, muut versiot näyttivät huonommalta. Rohkaisen teippaamaan suunnitelman mukaan.
Peräpeili täysmustana saattaisi näyttää paremmalta, ja turvallisemmalta myös, mopoautoista tutun hitaan ajoneuvon kolmion kanssa. En suinkaan tarkoita, että pyörä on hidas, mutta suhteellisesti maantiellä hitaammasta päästä. 
Re: SH18
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 10:44
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Hyvä valinta. Minä ehdin jo niin tottua tuohon alkuperäiseen punanenäväritykseen, että en oikein osannut kuvitellakaan mitään muuta. Tai siis, muut versiot näyttivät huonommalta. Rohkaisen teippaamaan suunnitelman mukaan.
Peräpeili täysmustana saattaisi näyttää paremmalta, ja turvallisemmalta myös, mopoautoista tutun hitaan ajoneuvon kolmion kanssa. En suinkaan tarkoita, että pyörä on hidas, mutta suhteellisesti maantiellä hitaammasta päästä. 
Hyvä idea! Joo, hankin ilman muuta heijastavan hitaan ajoneuvon kolmion mustaan takapeiliin, vaikka punaisen kolmion voisi tehdä teippaamallakin ja vaikka takana palaa akkuun liitetty punainen valo. Onpa jotain hyötyä isosta peräpeilistä.
Kyllä SH18 on oikeastaan kaiken kaikkiaan aika hidas velomobiili. Kyllä suoralla ja tasaisella homma pelaa, mutta alamäissä ei uskalla päästellä täysillä, kun etupyörällä on liian vähän painoa. Samasta syystä ei ilman sähköavustusta talviajo suju kunnolla, kun vastamäissä tapposepelin päällä etupyörä lähtee luisuun vasemmalle, kun vain oikea takapyörä vetää. Osittain näiden syiden vuoksi lähdin rakenteleen tadpole SH22:ta, jossa ei ole näitä ongelmia.
Pitkän uurastelun jälkeen sain sähköavustuksenkin taas vaihteeksi toimimaan SH18:ssa. Piti lähettää laitteet välillä taas Kuetroniinkin. Johdatuspaketti ei tykkää useista vaihteluista nojakista toiseen. Kumman helposti joku useista johtoliitoksista katkeaa siirtelyn aikana. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 14:54
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:alamäissä ei uskalla päästellä täysillä, kun etupyörällä on liian vähän painoa.
Öö, mitenkäs tämä ilmenee? Kevyt keula myös kääntyy kevyemmin, eli lopputuloksen pitäisi olla sama kuin raskaalla keullalla joka vaatii enempi sivuttaispitoa kääntyäkseen.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 18:24
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:alamäissä ei uskalla päästellä täysillä, kun etupyörällä on liian vähän painoa.
Öö, mitenkäs tämä ilmenee? Kevyt keula myös kääntyy kevyemmin, eli lopputuloksen pitäisi olla sama kuin raskaalla keullalla joka vaatii enempi sivuttaispitoa kääntyäkseen.
Jukka
Niin, kyllä kevyt keula kääntyy turhankin helposti. Oikeastaan taitaa asia olla niin, että arkailu myötämäessä johtuu siitä, että en ole saanut vielä kunnolla toimimaan takapyörien jarrutusta yhdestä kahvasta, eikä etupyörän jarrutus vauhdissa paljon auta, kun keula on niin kevyt. On tosi vaikea saada toimimaan tasapuolista jarrutusta yhdestä vivusta takapyöriin, kun vaijerit ovat eri pitkät ja monella taitteella.
Kyllä nämä ongelmat johtuvat oikeastaan liukkaista talvikeleistä, vaikka SH18:ssa on takana nastarenkaat ja edessä Bilteman talvirengas.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 10 Maalis 2013, 09:47
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:alamäissä ei uskalla päästellä täysillä, kun etupyörällä on liian vähän painoa.
Öö, mitenkäs tämä ilmenee? Kevyt keula myös kääntyy kevyemmin, eli lopputuloksen pitäisi olla sama kuin raskaalla keullalla joka vaatii enempi sivuttaispitoa kääntyäkseen.
Jukka
Niin, kyllä kevyt keula kääntyy turhankin helposti. Oikeastaan taitaa asia olla niin, että arkailu myötämäessä johtuu siitä, että en ole saanut vielä kunnolla toimimaan takapyörien jarrutusta yhdestä kahvasta, eikä etupyörän jarrutus vauhdissa paljon auta, kun keula on niin kevyt. On tosi vaikea saada toimimaan tasapuolista jarrutusta yhdestä vivusta takapyöriin, kun vaijerit ovat eri pitkät ja monella taitteella.
Kyllä nämä ongelmat johtuvat oikeastaan liukkaista talvikeleistä, vaikka SH18:ssa on takana nastarenkaat ja edessä Bilteman talvirengas.
Sakari
Mie en oo omassa kolmipyörässä kokenut alamäessä tommosia ongelmia, vaikka siinä on vielä kevyempi keula ja vaan toinen takapyörä jarruttaa. Tosi liukkaalla pitää kyllä varmistella ja ennakoida mitä jarruttaessa taphtuu jotta kerkee tehdä "hätäsuunnitelman" 
Petri
Re: SH18
Lähetetty: 27 Huhti 2013, 18:01
Kirjoittaja irakas
Palautin SH18:aan punaisen pään, jonka olin repinyt pois ja laitoin perän kokomustaksi.
Löysin Jyväskylän Motonetistä kätevästi kiinnitettävät ja aika hyvät peräpeilit.
Mietin pitkään ja tein erilaisia vaihtoehtoja suuntavilkkujen katkaisijoiksi. Päädyin ratkaisuun, jossa kummallekin vilkulle on oma nappulansa, jotka ovat nuo kaksi punaista pistettä vasemmassa ohjaussauvassa. Peukalolla voi painella suuntamerkkiä irroittamatta kättä ohjaustangosta. Oikeassa sauvassa oleva punainen nappula on moottorin on/off-katkaisin, jota myös voi painaa irroittamatta kättä ohjaussauvasta.
Nyt toimii koko peli aika hyvin. Täytyy vappuna lähteä kruisaileen keskustaan. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 27 Huhti 2013, 18:04
Kirjoittaja jori
Joko laitoit "hitaan ajoneuvon" tarran. Ei näy kuvassa. 
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rra-42256/