Sivu 25/41
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Syys 2014, 13:58
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Eli tollanen klemmari-laippa on riittävä etäohjaukselle ohjainputkeen kiinnitettynä myös vaativassa maastoajossa.
Kisat saa näyttää sitten miten pelittää ihan tosissaan ajaessa. Keula tuntuu koko ajan paremmalta kuin edellinen eli tuli onnistunut hankinta ilmeisesti.
Joo nyt tämä etäohjaus pelittää. Tankokin on suorassa kun sen ajatuksen kanssa justeerasin tuon lenkin jälkeen kohdilleen.
Kovempaa on nyt myös ajettu, viime keskiviikkona alkoi keskiviikkocrossien sarja ja nyt alkaa tämä vekotin olla mainio ajettava. Ei mitään aikaisempia ongelmia kaahata kurveihin kivituhkalla, kosteahkoilla nurmipoluilla tai kovissa nousuissa. Eipä olis uskonu miten paljon vaikuttaa herkkä ilmakeula ja jarrut joiden voiman voi todella annostella ilman on/off -tuntumaa joka tahtoi Hayes HFX-9 jarruissa olla. Myös välitykset on ihan riittävät ainakin tämmöiseen rymistelyyn.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 16 Syys 2014, 16:10
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Näkökenttää muuttaa seuraavaksi Rotor REX 2.1 kampisarja johon tulee QX1 ratas 34-piikkinen ja 12.5% ovaalina laakereineen. Pituus mun suosikki eli 172.5mm.
Nyt on kampisarja saapunut, tuolla vähän pohdintaa miten sen sais kohdilleen nojiskäytössä.
mhelander kirjoitti:Ja toivottavasti tulee ne pinnat... näillä vaihtuu kilon kampisarja 670g painoiseen ja kiekothan kevenee 230g eli noin puoli kiloa lähtee lisää.
Kun lähtöpaino oli ennen hulluksi tulemista noin 19kg pitäisi sen olla "valmiina" 17.5-18 kg.
Pinnat ja muut hilppeet odottelee postissa noutajaa. Pikainen laskutoimitus tuotti kiekkosetille kokonaishintaa hätnäppää alle 600 €. Mun kalleimmat kiekot mutta tuolla rahalla olis saanu ehkä yhden merkkikehän... luku kun sisältää kaikki eli kehät, pinnat, navat, jarrulevyt ja tubeless-venttiilitkin sekä suurimman osan toimituskuluista ja kiinaosien tullit.
Pitää punnita kunhan saa kaikki nämä rojut paikalleen kokonaispaino, viime kesän "kevennyksillä" kun ei painoa lähtenyt käytännössä yhtään...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 17 Syys 2014, 10:59
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Pinnat ja muut hilppeet odottelee postissa noutajaa.
Rojut haettu ja saunapuhteiksi läjäsin kiekot, tällä kertaa käyttäen lainattua Park:n pinnan kireysmittaria. Lähinnä että saa hehtaarille kireydet jotta tulee hyvät.
Eipä ole koskaan ollut näin helpolla rihtaantuvia kiekkoja. ERD-luvut eivät ihan täysin pitäneet paikkaansa kun toisen puolen pinnoista meinasi molemmissa kiekoissa jäädä juuri ja juuri kierre näkyviin. Kireydet on nyt 120-145 kg:n tasoa ja erittäin tasakireydelle sain jotta pitäisi pysyä suorina.
Maantie-kuitukehään verrattuna oli pinnojen porausjäysteitä vanteen sisällä, 26" vanteeseen nippojen läpi saaminen vaati tarkkuutta ja ihan himppu tuli pystyheittoa (etu 1mm taka 1-2mm joka ei olis kelvannu mulle maantiekiekolle) mutta olkoon. Erittäin suorat tuli muuten ja napakat.
mhelander kirjoitti:Pitää punnita kunhan saa kaikki nämä rojut paikalleen kokonaispaino, viime kesän "kevennyksillä" kun ei painoa lähtenyt käytännössä yhtään...
Punnitsinkin kiekkoja jonkin verran mutta etukiekon osalta homma meni reisille koska gummia poistaessa selvisi että SyöteMTB:llä oli paikkalitkut tulleet käytännössä kaikki ulos. Hyvä ettei ole tullut reikiä sen jälkeen... ja uuden takakiekon unohdin punnita ennen paikalleen laittoa
.
Pitää ottaa uusiksi keskiviikkokrossin jälkeen, ennen sitä vois kyllä käyttää kisakevennettynä vaakassa.
Mittailin myös Schwalbe Thunder Burt 54-559 ja 54-622 gummien leveydet WTB:n kehillä ja etunen 1 bar takanen 2 bar paineilla. Etunen oli 50-51mm leveä ja takanen 53mm.
Uusilla kehillä etunen levesi 52-53mm ja takanen 56mm eli käytännössä leveällä kehällä ylitettiin renkaan nimellisleveys. Mittasin tönärillä rungon ulkoleveyden.
mhelander kirjoitti:Nyt on kampisarja saapunut, tuolla vähän pohdintaa miten sen sais kohdilleen nojiskäytössä.
Seuraavaksi näiden kimppuun... ajattelin rälläköidä GXP-laakerikuppien työkalusta sopivan siten että vielä toimii alkuperäiseen tarkoitukseensa. Kun riittää että pari sisänystyä riittää mutterin kääntämiseen ja syvyyttä vain pari milliä. Noita kaluja saa halavalla melkein marketista jos tulee susi.
Jos saan kammen spiderin kohdilleen niin kampisarja menee paikalleen ennen krossia ja punnitusta...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 18 Syys 2014, 08:32
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Seuraavaksi näiden kimppuun... ajattelin rälläköidä GXP-laakerikuppien työkalusta sopivan siten että vielä toimii alkuperäiseen tarkoitukseensa. Kun riittää että pari sisänystyä riittää mutterin kääntämiseen ja syvyyttä vain pari milliä. Noita kaluja saa halavalla melkein marketista jos tulee susi.
Jos saan kammen spiderin kohdilleen niin kampisarja menee paikalleen ennen krossia ja punnitusta...
Kammet sain paikalleen aika kivuttomasti. Ja kun kiekotkin pitävät ilmaa niin ei kun keskiviikko-crosseihin testaamaan tässä kunnossa:



Kuvista klikkaamalla FullHD-resoluutio versiot aukeaa joista ehkä näkee vähän paremmin...


Olihan kisa mielenkiintoinen kokemus ! Ensin piti lyhyellä siirtymällä Raksilaan jarrutella uudet jarrulaikat sisään kun aluksi ei ollu pitoa pätkääkään. Renkaat tuntu jämäkämmiltä ja 2.5% enemmän (ja ehkä hieman eri asteella oleva) ovaali tuntui kevyellä ajolla erilaiselta.
Aikaa oli ja tarkoituskin ajaa pari kiekkaa reitillä joka osoittautui erittäin haasteelliseksi. Kaksi kovaa nousua joista jälkimmäinen uimahallin takana olevan "hyppyrimäen" alastulorinteessä, ensin ajettiin toista reunaa alas ja pohjalta takaisin ylös jyrkimmästä kohdasta.
Kun kerran testilenkeillä nousi ihan kohtuudella ja en edes eksynyt todella mutkikkaalla reitillä niin ei kun starttiviivalle. Yllättävän hyvin kulki ja pidempien kampien parempi vääntö tulikin sitten ulosmitattua noissa kahdessa nousussa. Kärki meni ohi kun heillä oli kolme kierrosta jäljellä juuri nousun jälkeen jolloin pysyin hyvin kannassa koko muun kierroksen kunnes tultiin taas noiden kahden nousun kohdalle.
Leveämmät vanteet tuovat selvästi jämäkkyyttä menoon. Lähdön jälkeen kaarrettiin kivituhkalla Ouluhallilta itään ja kierrettiin kuntoilupuisto jolloin kaarros oli tosi nopea, pidin yli 30:n vauhtia koko matkan. Tällä kertaa ei renkaat lenunneet yhtään kurvissa ja sai tykittää muista ohi helposti vaikka sisäkaarteen puolelta kun homma toimii.
Ja tarkistin illalla että kiekot on edelleen suorat ja paineetkin pysyneet tubeless-renkaissa. WTB:n kehille heitin WTB Bronson Race sadekelejä odottelemaan ja DT-Swiss kehille sitten laitan ISP:t eli nastarenkaat kun tulee kohdalle.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 18 Syys 2014, 08:47
Kirjoittaja PW
Mika ketjuissa on aina niin paljon pyöräilyslangia ettei yleensä ymmärrä paljonkaan
mutta silti mukava lukea, ilmeisen asiantuntevaa tekstiä. Jos joskus tulee tarve samanlaisille ratkasuille, pitää sitten pyytää käännöstä noille lyhenteille ym. slangi-ilmaisuille 
Petri
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 18 Syys 2014, 09:17
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Mika ketjuissa on aina niin paljon pyöräilyslangia ettei yleensä ymmärrä paljonkaan
mutta silti mukava lukea, ilmeisen asiantuntevaa tekstiä. Jos joskus tulee tarve samanlaisille ratkasuille, pitää sitten pyytää käännöstä noille lyhenteille ym. slangi-ilmaisuille 

No joo, mitähän tuonne tuli laitettua enemmän slangilla:
Kehä == vanne
Kiekko == kokonainen ratas jossa siis vanne, pinnat, napa
Ratas == kiekko jossa rengas päällä ja muut tarvittavat (jarrulevy, pikalinkku, pakka vetävässä renkaassa)
Q-arvo == kampisarjan leveys, täällä selventävä kuva
FullHD == 1920x1080 pikselin kuva
Cyclo-cross == kilpailulaji jossa ajetaan maantiepyörän kaltaisilla vehkeillä joissa jäykkä keula, kippurasarvet mutta tilaa vähän pitävämmille renkaille
ISP == Schwalbe Ice Spiker Pro, yksi parhaista maastopyörän nastarenkaista. Minulla kokoa 54-559 ja 57-622.
Ja näytti tulleen tuloksetkin, 12 sija !! Paras tähän mennessä vaikka osanottajia oli ennätysmäärä. Tarttee vähän reenata maksimivoimaa niin pääsee ehkä joskus hätyyttelemään kärkeä sopivalla reitillä...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 18 Syys 2014, 10:02
Kirjoittaja PW
Kotimaiset sanat alkaa miulla olla hallussa mutt kaikki lyhenteet, yleensä kait englanninkielestä ja jonkun pyöränosan spesiaali malleja, ne menee yleensä yli hilseen. Viimeksi googletin narrow-wide-rattaan kun en ymmärtäny miten voi olla molempia, kapea ja leveä
En vieläkään oo ihan varma millanen tuo kyseinen ratas on. Onko siinä joka toinen piikki paksumpi ja jokatoinen ohuempi?
Petri
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 18 Syys 2014, 10:22
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Viimeksi googletin narrow-wide-rattaan kun en ymmärtäny miten voi olla molempia, kapea ja leveä
En vieläkään oo ihan varma millanen tuo kyseinen ratas on. Onko siinä joka toinen piikki paksumpi ja jokatoinen ohuempi?
Jep, näin on. NW on "kuuminta hottia" maastoilijoiden keskuudessa tällä haavaa. Yksi syy on että SRAM toi 1x11 vaihteiston markkinoille jossa edessä on vain yksi ketjuratas ja takana 10-42 pakka. Erittäin kallis osasarja jota kaikki hypettää ja me köyhät rakennellaan sitten itte vähän vastaavia.
Ratas on siis tämmönen:

Tuosta selvinnee että joka toinen hammas on normaalin levyinen ja mahtuu ketjun sisempien levyjen väliin. Joka toinen on sitten leveämpi ja mahtuu vain ulommaisten levyjen väliin. Samoin hampaat on selkeästi pidemmät kuin perinteisissä rattaissa. Kaikki on tarkoitettu pitämään ketju rattaalla kovemmassakin maastomenossa, ilman etuvaihtajaa tai ohjureita. Ehkä liioittelua nojakkiin mutta joo, tarvin joka tapauksessa uuden kampisarjan niin.
Tässä tapauksessa ratas on vielä 12.5% ovaali ja on tietääkseni ainoa laatuaan kaupallisesti saatavilla. Lähes ainoa syy hankkia Rotor REX -kampisarja kun nuo muut kammet joihin spiderin saa ovat joko sopimattomia nojakkikäyttöön tai vaan liian kalliita.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2014, 11:57
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Tässä tapauksessa ratas on vielä 12.5% ovaali ja on tietääkseni ainoa laatuaan kaupallisesti saatavilla.
Ja alkaahan niitä muitakin NW ovaaleja tulla markkinoille:

Tässä Absolute Black:n näkemys asiasta 32-piikkisenä, kovasti touhottaa aiheesta MTBR-voorumilla.
Ovat vaan noille 104 BCD 4-sormisille maastokammille joita mulla ei ole. Ja saattaapi olla ettei tulekaan kun on noi Rotor:t nyt.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 29 Syys 2014, 09:41
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Hieroin eilen kaupat loppuun Rock Shox Reba 115mm dual-air keulasta jonka pistin hetimiten testiin ja paikalleen:


Tässä on olkapäät niin hentoset että ei kehdannu alkaa poraileen reikää etäohjaustangon kiinnitykseen. Joten tein sitten 8mm:n 7xxx-sarjan alumiinilevystä tollasen laipan, ohjainputkella kun oli riittävästi mittaa. Laippaa piti ohentaa pohjasta niin että kokonaispaksuus tuli 5-6mm:n haarukkaan jotta ohjainlaakerin alakooli otti riittävästi (?) pitoa ohjainputken levenevästä osasta.
Kävipä sitten niin että sain tämän pikaseen tehdyn laipan rikki. Ennen eilistä kisaa tarkistin kiristyspultin kireyden ja tuntui että se olis korkannu kierteet. Reittiin tutustuessa tuli ongelmia kun pienimmällä vaihteella yritti päästä kivikossa ylös, laippa antoi periksi joten kisassa juoksutin nojakin ylös tuosta kohdasta. Pari kertaa piti potkiskella rengasta suoraan kun meni tanko vinoon...
Ja sitten kotimatkalla kun ajelin viikottaista satasen lenkkiä loppuun ojaa ylittäessä petti jengat lopullisesti ja laippa meinas tulla koolin alta veks kokonaan. Sain taluteltua pois polulta ja lainaamalla keskiviikkokrossien numerolapun nippusidettä sai sillä tarpeeksi kireyttä jotta pystyi ajamaan kivituhkareitillä ja pyöräteillä, sain satasen lopulta vesisateessa ajettua.
Jos sitten tekis huolella uuden. Keventäis mutta oikeista paikoista. Työstäis upotuksen alakoolille niin että pantaosan reuna on kuitenkin 8mm:n vahvuudella ettei laippa nyrjähdä missään olosuhteissa. Ja hahlo kiristykseen keskireijästä reunaan päin muttei läpi asti.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 29 Syys 2014, 20:33
Kirjoittaja Wacky
Eiks se kannattais tehdä pannalla jota ei voi kiristää jo pysyy paikallaan kahdella tapilla molemmin puolin haarukan hartioita?
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 29 Syys 2014, 21:37
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Eiks se kannattais tehdä pannalla jota ei voi kiristää jo pysyy paikallaan kahdella tapilla molemmin puolin haarukan hartioita?
Ei huonompi idea... Tarkoitus on kehitellä ratkaisu joka olisi helppo kaikille keuloille... Pohdinta ja testaus jatkuu...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 30 Syys 2014, 08:58
Kirjoittaja Nojailija
Ja sitten vielä yksi kevyt idea, kuidusta tietenkin:
-laminoi 4 krs hiilaria ja 2 krs aramidia 2 cm pannaksi suoraan haarukan alaputkeen, yhdelle sivulle suora panta mihin pallonivel ruuvataan. Haarukan putki on liukas, siinä laminoitu panta pystyisi pyörimään.
tällöin välitanko tulisi alemmeaksi kuin nyinen designi. en tiedä onko haluttua.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 30 Syys 2014, 10:22
Kirjoittaja mhelander
Mullahan oli yritys tehdä tällainen:

Nojailija kirjoitti:Ja sitten vielä yksi kevyt idea, kuidusta tietenkin:
-laminoi 4 krs hiilaria ja 2 krs aramidia 2 cm pannaksi suoraan haarukan alaputkeen, yhdelle sivulle suora panta mihin pallonivel ruuvataan. Haarukan putki on liukas, siinä laminoitu panta pystyisi pyörimään.
tällöin välitanko tulisi alemmeaksi kuin nyinen designi. en tiedä onko haluttua.
Joo vähän tähän tapaan vissiin ?

Itse asiassa piti käydä täysistunnossa ennen vastauksen kirjoitusta ja tuli mieleen että mitä jos tekis näiden kahden kuvajaisen välimuodon ja ensin 3mm:n alumiinilevystä ?
Eli, sopivalla reiällä varustettu laippa haarukan vasempaan liukuputkeen. Vaatii alajalkojen pudotusta jotta saa paikalleen, ei ongelma mun keulojen kanssa mutta "yleismalli" vaatinee laippoja parille eri halkaisijalle. Toinen vastaava joka on jeti ohjainputkeen ja siinä on yksi reikä nivelen kiinnittämistä varten. Laippojen väliin M8-pultti tai kierretanko sekä mutterit molemmin puolin molempiin laippoihin, väliin ohjausnivel mahdollisimman ylös käyttäen sopivan pitkiä holkkeja. Kiristysmomentin saa taatusti suuremmaksi M8 nylock-muttereilla kuin tuollaseen ohueen puristuksella kiinni olevaan laippaan. Muuten vääntö ei ole ihan mahdoton tähän rakenteeseen, suurimmillaan se on kun ajetaan hitaasti suurin ohjausliikkein pehmeässä tai kivisessä maastossa, tai kun tulee kovempi isku.
Ohjausnivel tulisi saada mahdollisimman tarkasti 90-asteen kulmaan ohjainputken sivulle ja mahdollisimman ylös juuri samasta syystä ettei haarukan olkapäät tule tielle. Kun ohjainputken laippa on 3mm paksu tai ohuempi niin alakooli tulee tiukasti paikalleen joka vain parantaa rakennetta. Jos/kun pelittää asiallisesti niin ei kun tekemään hiilarilevyä joka olisi vielä parempi, eli vähintään yhtä jäykkä mutta ohuempi jolloin haarukan jousto ei lyhene.
Tämmöhenhän se nykyinen oli ennen pettämistään:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 30 Syys 2014, 15:45
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Itse asiassa piti käydä täysistunnossa ennen vastauksen kirjoitusta ja tuli mieleen että mitä jos tekis näiden kahden kuvajaisen välimuodon ja ensin 3mm:n alumiinilevystä ?
Eli, sopivalla reiällä varustettu laippa haarukan vasempaan liukuputkeen. Vaatii alajalkojen pudotusta jotta saa paikalleen, ei ongelma mun keulojen kanssa mutta "yleismalli" vaatinee laippoja parille eri halkaisijalle. Toinen vastaava joka on jeti ohjainputkeen ja siinä on yksi reikä nivelen kiinnittämistä varten. Laippojen väliin M8-pultti tai kierretanko sekä mutterit molemmin puolin molempiin laippoihin, väliin ohjausnivel mahdollisimman ylös käyttäen sopivan pitkiä holkkeja. Kiristysmomentin saa taatusti suuremmaksi M8 nylock-muttereilla kuin tuollaseen ohueen puristuksella kiinni olevaan laippaan. Muuten vääntö ei ole ihan mahdoton tähän rakenteeseen, suurimmillaan se on kun ajetaan hitaasti suurin ohjausliikkein pehmeässä tai kivisessä maastossa, tai kun tulee kovempi isku.
Ohjausnivel tulisi saada mahdollisimman tarkasti 90-asteen kulmaan ohjainputken sivulle ja mahdollisimman ylös juuri samasta syystä ettei haarukan olkapäät tule tielle. Kun ohjainputken laippa on 3mm paksu tai ohuempi niin alakooli tulee tiukasti paikalleen joka vain parantaa rakennetta. Jos/kun pelittää asiallisesti niin ei kun tekemään hiilarilevyä joka olisi vielä parempi, eli vähintään yhtä jäykkä mutta ohuempi jolloin haarukan jousto ei lyhene.
Tässä on tullu pohdiskeltua aihetta enemmän ja saattaa olla että jätän keulan vielä purkamatta ja kokeilen paskarrella mallin jossa on kaksi 3mm:n läyskää päällekkäin, toinen ohjainputken ja alakoolin välissä, ja sitten nivel tulee alapuolelta kiinni. Läystäkkeestä sitten kaksi pulttia ottamaan tukea haarukan olkapäästä. Tai jotakin sinne päin, pitää kattoa.