Re: Arcus II
Huomaathan, että nuo pituussuuntaiset ohjainvarret siirtyvät molemmat kääntäessä sisemmäs. Varmista, että mahtuu kengät ja polkimet ohi myös kääntötilanteessa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Huomaathan, että nuo pituussuuntaiset ohjainvarret siirtyvät molemmat kääntäessä sisemmäs. Varmista, että mahtuu kengät ja polkimet ohi myös kääntötilanteessa.
Tai vielä helpommalla pääsee, kun hyödyntää tuota etuakselia/palkkia. Kuvasta poiketen tuo ohjauskolmio tulisi sinne alle. Säästyisi tilaa edelliseen verisoon verrattuna ja saisin pienenettyä akseliväliä vielä vähän.
Älkää muuten kummastelko noita polkimia ja hammasrattaita. Ne on vielä siitä Joutan tandem-versiosta, eli siinä on vapaaratas, jotta takimmaisen ei tarvinnut polkea samaa tahtia kuin etummaisen
Mites jykevää tuon kulmaraudan pitää olla? Riittääkö sellainen ikkunoihin tarkoitettu kulmalevy?
Noita voi tietysti ruuvata pari-kolme pällekäin.
Esim tällainen? https://www.ikh.fi/fi/kulmalevy-littea- ... y-j7101015
ajou kirjoitti: ↑02 Huhti 2024, 15:51Mites jykevää tuon kulmaraudan pitää olla? Riittääkö sellainen ikkunoihin tarkoitettu kulmalevy?
Noita voi tietysti ruuvata pari-kolme pällekäin.
Esim tällainen? https://www.ikh.fi/fi/kulmalevy-littea- ... y-j7101015
Heppoiselta näyttää tuo, vähän enemmän materiaalia olisi hyvä olla ettei heti taivu jos vaikka astuu päälle.
Sakarin SH32:ssa on samanlainen tankkiohjaus. https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 30#p123330
Kääntövivusto voi myös olla ohjaustankojen yhteydessä, joista sitten pitkät työntötangot suoraan etupyörien kääntövarsille.
Ei jaksa avata konetta ja piirtää kuvaa, mutta tarkoitin että vivusto voi olla tankojen välissä missä lienee tilaa ja niiden liike siirretään työntötangoille kääntövarsille. Jolloin polkimien etupuolelle ei tulisi raidetankoja. Auttoiko yhtään?
Sori, mutta ei. En ymmärrä, miten pituussuntainen liike voidaan muuttaa poikittaissuuntaiseksi jossain muualla, kuin raidetangon lähellä
Skissailin hieman. Tuplaympyrät merkkaa rungossa olevia laakerointeja, muut ympyrät nivelpisteitä. Alempi on kuvattu pyörät käännettynä.
Okei, nyt ymmärsin. Onhan tuo mahdollista. En vaan näe mitään syyyä siirtää raidetankoa pois nykyiseltä paikaltaan edestä. Vaikka puhuinkin lyhentämisen tarpeesta, niin kyllä tuolla polkimien edessä on tarpeeksi tilaa. Kiitos kuitenkin mietteistä!
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Tämä, mutta raidetango säilytetään edessä alkuperäisellä paikallaan?
Raidetanko ja tankkiohjaukselta liikkeen välittävät tangot vain eri korkeuksille, etteivät törmää toisiinsa.
Kiitos kommenteista, mutta en lähde muuttamaan Joutan alkuperäistä ohjausgeometriaa ja -rakennetta.
En näe sille mitään tarvetta.
Ei tuossa tarvi mitään multilinkkejä, vaan jätetään alkuperäinen raidetanko paikoilleen ja olkatapista suoraan poikittain jäykkä tanko minkä päässä on nivel. Samaan niveleen kytketään pitkittäinen tanko ohjausvivulta.
Ei siinä olkatapissa ole tilaa millekään lisäykselle. Siinä on tuon lokasuojan kiinnike. Mitään uutta hitsailemaan en lähde.