Sivu 26/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 18 Maalis 2013, 14:27
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Renkaitahan voi hieman kallistaa jos epäilee kestävyyttä.

Tuleeko ketjun rattaalla pysymisen kanssa ongelmia jos vetävää kiekkoa kallistaa ?

Eikös kallistettu kiekko vastaa tilannetta jossa kiertyväketjuista etuvetoa ohjataan? Sillä erotuksella että tässä ketjun kiertyminen tulee moninkertaiselle matkalle.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 18 Maalis 2013, 20:11
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Renkaitahan voi hieman kallistaa jos epäilee kestävyyttä.

Tuleeko ketjun rattaalla pysymisen kanssa ongelmia jos vetävää kiekkoa kallistaa ?

Eikös kallistettu kiekko vastaa tilannetta jossa kiertyväketjuista etuvetoa ohjataan? Sillä erotuksella että tässä ketjun kiertyminen tulee moninkertaiselle matkalle.

Tuota juuri tarkoitin edellisellä viestilläni. Napavaihteisella ketjun oma paino vetää ketjua löysältä puolelta hitusen ulos rataslinjasta, mutta vain vähän. Ketjuvaihteisella vaihteensiirtäjän ohjaus on niin lähellä, ettei vaikuta mitään. Enintään pitää vaihteensiirtimen säätöä vähän rukata sisemmäs.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 19 Maalis 2013, 08:20
Kirjoittaja PW

Kiitos, ihan järkeviä selityksiä.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 19 Maalis 2013, 08:49
Kirjoittaja PW

Ostin eilen tuohon 559 kiekon napaan tuon vaihtajapalikan, tiskillä huomasin ett vaijerin ohjaus olikin palon isompi - liikkeestä ei löytynyt pienempää, eikä sitä kumiosaa joka vaijerinkuoren toppaa tuohon. Ohjeeksi sain : purista se pienemmäksi. Tuo kumiosan tarvekin piti ite käydä liikkeen puolella "vakoilemassa" kun varaosamyyjä ei tienny tuosta mitään :? Myymälän puolella pyörissä näky olevan molempia malleja.
No ei se ihan puristamalla menny - annoin vasaraa - olis pitäny lämmittää - pieni halkeema tuossa näkyy - ehkä kuitenkin kestää.
Mikähän tarve tuota on ollut suurentaa ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Maalis 2013, 16:25
Kirjoittaja PW

Näillä isommilla kiekoilla oon nyt ajellut, ehkä vähän hanakammin heittää kosteista paikoista kuravettä päälle kun ei ole lokasuoiia. Keulimisilmiö loppui näiden kiekkojen myötä, helpommin siis pääsee esim tunneleista nousut ym. aiemmin hankalat paikat joissa vähän vauhtia. Suuntamerkin näyttäminen kädellä taas on vaikeempaa kun rengas kutittaa kainaloita :D
Isompi takaratas tuohon pitäs laittaa kun tekee mäissä tiukkaa nyt on 18 hampainen kun 406 kiekossa on 17 H.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 25 Maalis 2013, 15:15
Kirjoittaja PW

Kaunis ilma tänään mutta pyörätiet pettäneet ja meno on takkusta vaikka on isommat renkaat - 20" renkailla ois ollu vielä vaikeempaa. Välillä kaudun puolella mutt kastelee roiskevesi persuksen :? en oo ihan varma lentääkö se edestä, johon auttas roiskeläppä - vai roiskuuko takarenkaista. Katettu kinneri olis poikaa näillä keleillä :mrgreen:

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 25 Maalis 2013, 16:03
Kirjoittaja PW

Kävin paikallisessa urheilukaupassa ostamassa 20 piikkisen takarattaan, aikasempi oli 18. Ratas meni kyllä paikoilleen mutta ketua laittaessani huomasin ett ratas on paksumpi ku edellinen - ilmeisesti tarkotettu johonkin napaan ku nexukseen :oops: eipä varaosamyyjäkään paljoo ymmärtäny :?
Pitänee pyöräyttää smirkelissä vähän ohuemmaksi, muutenhan tuo oliskin mennyt liian helposti.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 25 Maalis 2013, 16:59
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Kävin paikallisessa urheilukaupassa ostamassa 20 piikkisen takarattaan, aikasempi oli 18. Ratas meni kyllä paikoilleen mutta ketua laittaessani huomasin ett ratas on paksumpi ku edellinen - ilmeisesti tarkotettu johonkin napaan ku nexukseen :oops: eipä varaosamyyjäkään paljoo ymmärtäny :?
Pitänee pyöräyttää smirkelissä vähän ohuemmaksi, muutenhan tuo oliskin mennyt liian helposti.

Petri

Ratasta hioessa tuli semmonen tunne ett samaa hommaa oon tehny ennenkin (dejavuu ranskaksi :D ). No pikkasen paremmin nyt jaksaa mäkeä nousta.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 22:22
Kirjoittaja PW

Rengas meni puhki ja sitä paikatessa pyöräytin tuota nexus-8 kiekkoa sormien varassa - tosi huonosti pyörähti :shock: hätäsesti yhden kierroksen :? ei muistaakseni aikasemmin oo noin jäykkä ollu.
Mitähän tuolle osaa tehdä ? Vika vai ominaisuus ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Heinä 2013, 12:58
Kirjoittaja Esko M

Mitähän tuolle osaa tehdä ? Vika vai ominaisuus ?

Luulen, että ominaisuus. Vaihdoin toukokuussa Hipparioniin uuden etupyörän ja samalla uuden Shimano Nexus 8-vaihteisen, samanlaisen kuin edellisessä kiekossa (syynä vaihtoon oli 41.00 km ajetun alumiinivanteen murtuminen -- pieni liuska irtosi, syynä vannejarrun aiheuttama metallin ohentuminen). Jostain syystä uusi Nexus tuntui raskaammalta kuin edellinen 24.000 km ajettu. Ajattelin, että on sisäänajoa vailla, mutta nyt, kun olen ajanut uudella vaihteella n. 1.300 km, ei vaihde tunnu notkistuvan. Nelosvaihteella tuntuu jopa kitkaisemmalta kuin entinen vaihde.

Olen yrittänyt hakea syytä moiseen: rullajarru (melko huonosti puhdistettu), muttereiden liika kiristys (ei taida vaikuttaa), fillarin muut uudet osat (renkaat, sivuvetojarru Maguran vannejarrun tilalle), mutta en ole saanut selville. Myyjä (BikeCompany) on luvannut kauppaan kuuluvan uuden kiekon pinnojen kiristyksen, jota en ole teettänyt (kun ei ole ollut tarvetta), mutta täytynee teettää, koska samalla voisin pyytää vaihtamaan vaihteen rasvat notkeampiin ja tarkistamaan, onko jotain vialla.

Vaan rumpuvaihdetta en aio vaihtaa, vaikka joudunkin panemaan hieman ylimääräistä tehoa sen pyörittämiseen. On niin kätevä liikenteessä, joka on enimmäkseen asutuskeskusliikennettä -- paljon risteyksiä ja pysähtymisiä.

Esko


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 16:11
Kirjoittaja PW

Tuunasin tän vaimon käyttöön, penkki korkeemmalle, pystympään ja lähemmäs.
Lyhensin ohjaussauvoja.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 16:44
Kirjoittaja jori

Hehee! Ohjausongelmat ratkesivat istuimen siirrolla ja tavaratilaa tuli lisää.
Minä kyllä huomasin Virossa Annin ilmeestä, että nojapyörätartunta taisi tulla. Onneksi olkoon uudelle nojapyöräilijälle.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 19:21
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Hehee! Ohjausongelmat ratkesivat istuimen siirrolla ja tavaratilaa tuli lisää.
Minä kyllä huomasin Virossa Annin ilmeestä, että nojapyörätartunta taisi tulla. Onneksi olkoon uudelle nojapyöräilijälle.

Joo, tavaraa on niiku ois Viroon vasta menossa, kaupungilla vaan pyörittiin - laatuaikaa kait tämäkin :D
Puskurin jos laittasin omaan pyörään ni vois avittaa mäessä, ennenku sähköt saa tilattua.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 30 Heinä 2013, 11:23
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hehee! Ohjausongelmat ratkesivat istuimen siirrolla ja tavaratilaa tuli lisää.
Minä kyllä huomasin Virossa Annin ilmeestä, että nojapyörätartunta taisi tulla. Onneksi olkoon uudelle nojapyöräilijälle.

Joo, tavaraa on niiku ois Viroon vasta menossa, kaupungilla vaan pyörittiin - laatuaikaa kait tämäkin :D
Puskurin jos laittasin omaan pyörään ni vois avittaa mäessä, ennenku sähköt saa tilattua.

Petri

Ei oo hyvä kun pystärit menee ohi, kaunottarella pääsee kovempaa :?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 30 Heinä 2013, 12:41
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ei oo hyvä kun pystärit menee ohi, kaunottarella pääsee kovempaa :?

Hetkihän siinä menee että jalkoihin kasvaa oikeat lihakset, eikä tämmöiset avoimet kolmipyörät niitä nopeimpia nojakkimalleja ole muutenkaan.

Jukka