Sivu 26/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 30 Syys 2014, 16:29
Kirjoittaja jooseha

Poraat alkuperäisen osan kierteet pois ja samalla jatkat reiän koko kappaleen läpi. Pidempi pultti reiästä läpi ja oikealla mutterilla kiristys.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 30 Syys 2014, 19:59
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Poraat alkuperäisen osan kierteet pois ja samalla jatkat reiän koko kappaleen läpi. Pidempi pultti reiästä läpi ja oikealla mutterilla kiristys.

Luit mun ajatukset... Tämä oli heti mielessä kun sain laipan irti ja kuminuijalla paukutettua takaisin muotoonsa. Nyt on lujuusluokan pultti ja nylock-mutteri. Tarkasti 90-asteen kulmassa molemmat laipat ja tanko suorassa.

Samalla katoin että Type2 takavaihtajan kytkin toimii kuten pitääkin ja voitelin sen nivelet ja ketjun samaan syssyyn. Saunalenkille kohta testaamaan että toimii...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 02 Loka 2014, 10:18
Kirjoittaja mhelander

Juu korjaus toimi riittävän hyvin, korjattu korvakko porsi kiristyspultin juuresta kun piti vetää riittävän tiukalle mutta näyttää kuitenkin pysyvän paikallaan. Eilinen keskiviikkokrossi sujui hyvin kun ei kärkikään ohittanut kierroksella.

Seuraavaksi kunhan saan Clas Olssonilta tilatut porakoneen pylvästelineen ja "koneruuvipuristimen" niin pääsee tekemään uutta johon tulee pikku muutoksia jotta kestää ja kiristyy paremmin.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 02 Loka 2014, 10:27
Kirjoittaja mhelander

Pohdiskelin tuolla välitykset aiheessa jotta millanen voisi olla sitten seuraava 10-pakka. Välitykset just kuin mitä olen tuunannu kahdesta 9-pakasta ja T-Rex:stä mutta painoa säästyy noin 150g pakasta ja 114-lenkkisenä C9-ketju painaa kipale 300g kun lowracerissa oleva SRAM PC1091R ketju 255g niin 2.5x ketjut painaisivat 112g vähemmän.

Eli halavalla :?: lähtis painoa 275g kun siirtyis 10-vaihteiseen. Ehkä joskus sitten kun tuosta C9-ketjusta ja/tai pakasta aika jättää... toisaalta kustantais pelkän pakan kun vaihtajasta voi ottaa sen 9-vaihteisen vaatiman laajennuspalikan veks ja siirtää vaikka lowraceriin jolla siitä vapautuu 10-vaihteinen DoubleTap jonka tilalle nykyinen X.9 liipasin. Ja löytyy vähän ajettu SRAM:n 9-ketjukin siihen korvikkeeksi kun PC1091R-ketju lähtis samalla.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 03 Loka 2014, 13:06
Kirjoittaja mhelander

Erehdyin tekemään materiaaliluettelon mistä tämä vekotin tällä hetkellä koostuu. Täytyy sanoa että aika reippaasti on kulunut rahaa tuon noin 550 € alkupotkun jälkeen... toisaalta nyt on osat kahden samanlaisen tekoon ja kolmet kiekkoparit sekä niihin eri käyttötarkoituksiin renkaita päälle.

En uskalla laittaa lukuja jottei tarvi lukijoiden vaihtaa kalsareita... lähinnä siksi tein että jos värkki pöllitään tai tulee kolaria yms vahinkoa niin tietää milloin osat on hankittu, mistä ja mihin hintaan.

Seuraavat investoinnit ovat CrMo-putkien hankinta Aircraft Spruce:lta (tai jälleenmyyjiltään) sekä hiilarinen nykyistä vastaava ohjaustanko kiinnostaa. Takahaarukan nivelöinti vielä pohdiskelun alla ja jousituksen linkuston yksityiskohtien viimeistely.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 03 Loka 2014, 13:20
Kirjoittaja jooseha

Kisavehje -> perusteltua ottaa kaikki etu mitä lompakko kestää. Tuommoinen luettelo osista on tällaisen hienomman omavalmisteen kanssa erittäin hyvä. Muuten ne korvaa helpolla tuommoisen romuista tehdyn arvon mukaan :(
Jokos se kakkosversio alkaa kohta syntymään? Nyt kun osatkin kerran jo on :)


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 03 Loka 2014, 13:21
Kirjoittaja jviirret

Eikös tämä ole jo v.2.0 tai 3.0. Alkuperäistä ei ole kuin pätkä runkoa ;)

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 03 Loka 2014, 13:25
Kirjoittaja jooseha

Ei kai Helanderin pyörissä olekaan mitään muuta pysyvää kuin runko :wink: Loput osat kuullostaa olevan milloin missäkin pyörässä :shock:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 13:23
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Nyt on sitten ensimmäinen askel otettu uuden runkoprojektin tekemisen suhteen. Tulossa on 44mm:n emäputkea, takahaarukkaan korvakot, kaksi 73mm:n BSA-keskiömuhvia ja vaijerin kuorille kolvattavia nippoja.

Tässä olen taipumassa ajatukseen jotta tuon takakeinun laakeroinnin tekisin senkin ZS44 1-1/8" ohjainlaakereilla. Tuota 44mm:n emäputkea jäänee riittävä pätkä tuohon haarukan niveleen ja sille oma vastaava edullinen laakerisarja. Laakerit ovat "ylikokoisia", erittäin hyvin suojattuja ja keskitysrenkaiden tai alakoolien avulla asettuvat napakasti paikalleen.

Kuva

Mullahan on tuo InSet1 -ratkaisu tarkoitus toteuttaa emäputkiin, InSet7 on sitten mahdollista jos tulee tarpeen vaihtaa keula nykyaikaiseen. Haarukkaputkiin tulis sitten sisämitaltaan 1-1/8" putken pätkistä kahdella pultilla 1-1/8" putken kiristävät klemmarit. Jos/kun laakereihin tulee väljää niin napauttamalla normaalin kävyn putken sisään voi toisen puolen löysäämällä kiristää välyksen pois.

Laakerit joutuu tekemään paljon samaa kuin ohjainlaakereina eli selviämään lyhyestä toistuvasta kiertoliikkeestä ja joskus iskuista. Maksaahan ne tilkan enemmän kuin perus konelaakerit mutta olis yhteneväiset muun laakeroinnin kanssa.

Ohjainlaakereiksi on jo odottelemassa kaksi tällaista sarjaa:

Kuva

Haarukan niveleen tulis laakerit kuppeineen muttei tuota päälle tulevaa hattua. Koska etäohjauksessa on myös tarkoitus käyttää suoraa 1-1/8" putkea niin siihen pitänee laittaa kahden ohjainlaakerisarjan ylemmät keskitysrenkaat jolloin molemmat alakoolit jäävät käytettäväksi takajousitukseen. Ehkä siihen pitäisi hommatakin alakoolille paremmin sopivaa putkea joka on tilkan leveämpi kuin 1-1/8" ohjainputken yläosa, tai jopa ottaa biltsun haarukasta tuollainen ohjainputki. Noh en nyt muista mimmosia oli noi Orbit Z 1-1/8" ohjainlaakerisarjan renkaat, muistaakseni molemmat oli halkastu joten laakeriputken saisi napsuteltua helposti läpi joka tapauksessa kun purkaa ja kasaa.

mhelander kirjoitti:

Samoin sain hyvän vinkin kysellä CrMo-putkia, Ronema Suomessa edustaa Aircraft Spruce:n ilmailukamaa. Laitan sinne sähköpostia jotta saan tarjouksen muusta putkitavarasta. On kuulemma halvempi kuin saksalainen EU-kauppansa.

Vielä on pohtimatta loppuun asti takahaarukan nivelen laakerointi ja penkin säädettävä kiinnitys. Ja taidan samalla tilata sopivat putket jos innostun tekemään seuraavan version etuvetosen rungosta...

Roneman kanssa mailittelu ei oikein edistyny kevään-kesän aikana. Rantaruottalaisena näköjään hankala kauppias kommunikoida joten pitänee jatkaa Aircraft Spruce EU:n kanssa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 13:35
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Ohjainlaakereiksi on jo odottelemassa kaksi tällaista sarjaa:

Kuva

Haarukan niveleen tulis laakerit kuppeineen muttei tuota päälle tulevaa hattua. Koska etäohjauksessa on myös tarkoitus käyttää suoraa 1-1/8" putkea niin siihen pitänee laittaa kahden ohjainlaakerisarjan ylemmät keskitysrenkaat jolloin molemmat alakoolit jäävät käytettäväksi takajousitukseen. Ehkä siihen pitäisi hommatakin alakoolille paremmin sopivaa putkea joka on tilkan leveämpi kuin 1-1/8" ohjainputken yläosa, tai jopa ottaa biltsun haarukasta tuollainen ohjainputki. Noh en nyt muista mimmosia oli noi Orbit Z 1-1/8" ohjainlaakerisarjan renkaat, muistaakseni molemmat oli halkastu joten laakeriputken saisi napsuteltua helposti läpi joka tapauksessa kun purkaa ja kasaa.

Näköjään lujassa nuo tarkat mitat... ohjainputken standardimitat on 28.45/28.60 mm ulkohalkaisija jolle siis ylempi ohjainlaakeri pitää passata ja alakoolille 29.93/29.98 mm. Voisi olla optimaalisin rakentaa tuo etäohjauksen stemmiputki ylälaakerin keskitysrenkaille soppelina ja takahaarukalle sitten 30mm:n putkea jota hitusen pyöräyttää hiekkapaperilla. Tai sitten ihan alumiinisen ehkä vois laittaa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 13:48
Kirjoittaja jooseha

Käteviä laakereita koska eivät tarvi laakeripesiä.
Mites tuo laakerin kiristys? Ajattelitko että osat taipuu sen verran että sen saa kiristettyä vai tuleeko haarukasta jaettava?
Kävyn voi tuossa heittää mäkeen ja kiristää kierretangolla putken läpi. Tangon voi vielä jättää paikoilleen jolloin klemmareita tarvii korkeintaan välysten poistoon.

Edit. Tuon kiristää tietysti nätisti normaalilla puristimellakin.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 13:54
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Käteviä laakereita koska eivät tarvi laakeripesiä.

Noissa ZS44 -laakereissa tulee ne pesät mukana. Itse laakerit on samat kuin IS-tyyppisissä. Eikä olleet ihan sikahintaisiakaan, maksoin kahdesta toimituskuluineen 44 €...

jooseha kirjoitti:

Mites tuo laakerin kiristys? Ajattelitko että osat taipuu sen verran että sen saa kiristettyä vai tuleeko haarukasta jaettava?

Ei tule jaettava. Taipuu se sen verran kuin mitä laakerin kiristykseen tarvii. Laakeroinnin putki kiristetään haarukkaputkiin niin että siitä tulee kiertojäykistävä osa takahaarukalle. Kun sitä taipumusta tällaisella haarukalla on ei kestä laakeroinnilla sitä pahentaa.

jooseha kirjoitti:

Kävyn voi tuossa heittää mäkeen ja kiristää kierretangolla putken läpi. Tangon voi vielä jättää paikoilleen jolloin klemmareita tarvii korkeintaan välysten poistoon.

Joo noinkin voi kiristää jos ei viitsi käpyä laittaa. Tankoa ei kannata jättää turhaa painoa lisäämään ja käpy ei paina montaa grammaa. Jos sen tuuppaa putkee niin voi ottaa etuhaarukasta korkin pultteineen kiristystä varten keskellä mettää jos alkaa tulla ajoa haittaavaa klappia :lol:.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 15:57
Kirjoittaja jooseha

Mahtaneeko tuo kävyllä kiristys onnistua jakamattoman haarukan kanssa? Vaatinee enemmän voimaa kuin normaalissa ohjauslaakerissa. Toki jollei ole pakottavaa mielihalua käyttää nimen omaan käpyä, ei asialla liene suurempaa merkitystä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 06 Loka 2014, 16:09
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Mahtaneeko tuo kävyllä kiristys onnistua jakamattoman haarukan kanssa? Vaatinee enemmän voimaa kuin normaalissa ohjauslaakerissa. Toki jollei ole pakottavaa mielihalua käyttää nimen omaan käpyä, ei asialla liene suurempaa merkitystä.

Lähinnä hätävarana sitä mietin. Noi laakerit on sen verran jetiä tavaraa ettei edes keuloissa tarvi pahemmin esikiristyksellä säätää. Tolla maasturin laakerisarjalla on ajettu kohta 12 tonnia ja ei minkäänlaista klappia löydy.

Tässä vielä iski piru miettiä tuota takajousitusta ja jarrusatulan kiinnitystä uusiksi... kun löyty näinkin naseva artikkeli aiheesta:

Kuva

Tuossahan on vastaava single-pivot takahaarukka kuin mullakin mutta iskari onkin alapäästään haarukassa kiinni ja yläpäästään linkussa joka on nivelöity runkoon ja liikkeen tuo ylemmät takakolmion putket jossa jarrusatula kiinni. Satula pysyy käytännössä samassa asennossa akseliin/renkaaseen nähden joustomatkan suhteen josta olisi hyötyä.

Tarttee harpin ja vähän piirustelua iltasella jotta saa ajatukset koottua miten ton vois toteuttaa. Laakeroitu jarrukilpi josta vetotanko mahdollisesti jousituksen linkkukolmioon sopivaan kohtaan ja iskarin runkokorvakko siirtyy haarukan putkien päihin...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 07 Loka 2014, 00:05
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Tuossahan on vastaava single-pivot takahaarukka kuin mullakin mutta iskari onkin alapäästään haarukassa kiinni ja yläpäästään linkussa joka on nivelöity runkoon ja liikkeen tuo ylemmät takakolmion putket jossa jarrusatula kiinni. Satula pysyy käytännössä samassa asennossa akseliin/renkaaseen nähden joustomatkan suhteen josta olisi hyötyä.

Tarttee harpin ja vähän piirustelua iltasella jotta saa ajatukset koottua miten ton vois toteuttaa.

Sullahan on tuo toteutettu jo nykyisessä ainakin yhtä hyvin kuin tuossa kuvassa :wink: Riittävä pitkä haarukka jolloin jarrun asento ei muutu paljoa joustossa. Yksinkertainen, kevyt ja erittäin toimintavarma ratkaisu :D