Sivu 26/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 10:55
Kirjoittaja PW

Vetoketjua voi tietyst myös käyttää. Kumpparissa olis se hyöty, ett voi kiristää jos kangas venyy.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 13:30
Kirjoittaja vph
Vilijami kirjoitti:

Ompa vaikeaa tämä katemateriaalin valinta :?

Sotken soppaa vielä lisää: mitäs jos tekisit katteen ohuesta (3 tai 5 mm) solumuovista JA pinnottaisit sen vaikka vain yhdellä kerroksella hiilikuitua? Näin ulkopinnasta tulisi liukas, helposti puhdistettava ja jäykähkö, mutta sisäpinta jäisi pehmeäksi, ääntä vaimentavaksi. Ikäänkuin tekisit sandwich rakenteisen kopan, mutta vain puoliksi. Pohjalevy kannattaisi varmaan tehdä ihan oikeana sandwich rakenteena, niin olisi vahva.

Kaikki matskut löytyisi tuolta: http://www.easycomposites.co.uk/.

Solumuovi
Epoksi
Kuidut

Oman (hyvin vähäisen) kuidutuskokemuksen pohjalta luulen, että ihan käsin (pensselillä) kuitu pintaan laminoimalla tulee helposti ihan hyvää jälkeä ja kun kopan ei tartte olla kantava rakenne, niin voi unohtaa kaikki hienostelut muoteista, vakuumeista ja kuitu/epoksi suhteista tms.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 13:36
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Kangaskatteen kiristäisin putkien yli, esim kuminauhoilla - alakautta. Esimerkiksi reijät niitaten kankaan reunoihin. Meinasitko pohjankin tehdä? Ompelu- ja kaavotustaitoja vähän tartteis jos istuvan haluu.

Pohjaa ei paljon mahdu. Kampiakselin kohdalle ei voi tehdä, eikä penkin eteen, että sisään kömpiminen ja peruuttelu onnistuu.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 14:05
Kirjoittaja PW
vph kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ompa vaikeaa tämä katemateriaalin valinta :?

Sotken soppaa vielä lisää: mitäs jos tekisit katteen ohuesta (3 tai 5 mm) solumuovista JA pinnottaisit sen vaikka vain yhdellä kerroksella hiilikuitua? Näin ulkopinnasta tulisi liukas, helposti puhdistettava ja jäykähkö, mutta sisäpinta jäisi pehmeäksi, ääntä vaimentavaksi. Ikäänkuin tekisit sandwich rakenteisen kopan, mutta vain puoliksi. Pohjalevy kannattaisi varmaan tehdä ihan oikeana sandwich rakenteena, niin olisi vahva.

Kaikki matskut löytyisi tuolta: http://www.easycomposites.co.uk/.

Solumuovi
Epoksi
Kuidut

Oman (hyvin vähäisen) kuidutuskokemuksen pohjalta luulen, että ihan käsin (pensselillä) kuitu pintaan laminoimalla tulee helposti ihan hyvää jälkeä ja kun kopan ei tartte olla kantava rakenne, niin voi unohtaa kaikki hienostelut muoteista, vakuumeista ja kuitu/epoksi suhteista tms.

Tämä käyny miullakin mielessä - onkohan tuo linkkaamasi solumuovi, taipuisaa? Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 15:25
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.

Sandwichrakenteessa ytimen pitää pitää kuoret vakioetäisyydellä toisistaan, jotta sillä olisi rakenteellista merkitystä. Materiaali ei voi siis olla kovin joustavaa.
Yksikuorisessa rakenteessa asialla ei taida olla merkitystä kunhan kuitu pysyy vaan kiinni :?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 05 Marras 2016, 15:29
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.

Sandwichrakenteessa ytimen pitää pitää kuoret vakioetäisyydellä toisistaan, jotta sillä olisi rakenteellista merkitystä. Materiaali ei voi siis olla kovin joustavaa.
Yksikuorisessa rakenteessa asialla ei taida olla merkitystä kunhan kuitu pysyy vaan kiinni :?

Niin ja kestääkö nää joustavat materiaalit epokseja?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Marras 2016, 10:11
Kirjoittaja Vilijami

Eilisellä lenkillä alkoi rullajarru pitämään kirskuntaa jarruttaessa. Käykö tuohon mikä rasva hyvänsä vai pitääkö ehdottomasti olla shimanon omaa?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Marras 2016, 10:32
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Eilisellä lenkillä alkoi rullajarru pitämään kirskuntaa jarruttaessa. Käykö tuohon mikä rasva hyvänsä vai pitääkö ehdottomasti olla shimanon omaa?

Riippuu keneltä kysyy. :mrgreen:
Minä laittaisin tavallista vaseliinia ja kokeilisin. Molybdeenirasva tietysti olisi parempaa, mutta ei minusta tässä mitenkään erityisen tarpeellista. Eihän tuossa mitän äämimmäisiä paineita imene, eikä lämpötilatkaan varmaan helposti nouse satoihin asteisiin. :?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Marras 2016, 11:04
Kirjoittaja Nojanalle

Molyreemiä sinne suositellaan . Talvella kyllä laitasin vain tipan öljyä .


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Marras 2016, 12:00
Kirjoittaja Vilijami

https://youtu.be/mNwmUNw70WI Tuossa rullajarrun purkuohje, jos jotain kiinnostaa.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:26
Kirjoittaja Vilijami

Tulihan tännekin lunta, niin pääsi eilen talviolosuhteisiin vertailukoeajolle. Rullaavuudessa en huomannut mitään eroa lwb tadpoleen, vaikka rengaskoko pieneni 559-->406. Kahdessa ylämäessä pito loppui viime metreillä ja piti taluttaa loppumatka ylös. Pitääkö tähän hommata nastarengas? Lwb tadpolessa pito riitti kojakeilla talvellakin. Toki sen sai sutimaan halutessaan, mutta sievällä pyörityksellä meni mäet sutimatta.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:20
Kirjoittaja jori

Kuva
Onko tuohon jokin syy, että olet sijoittanut istuimen lähemmäs kääntyvien pyörien sivua kuin vetävän-. Sivusuunnassa voisit helposti siirtää istuinta kymmenisen senttiä vetävän pyörän suuntaan, jolloin pito paranisi merkittävästi varsinkinkin lumessa, jossa myös ohjaavien pyörien vastus pienenisi.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 13 Marras 2016, 14:16
Kirjoittaja Vilijami

Sivusuunnassa penkkiä ei voi liikuttaa mihinkään. Kyynärpäät sopivat juuri ja juuri katteen (putkihässäkän) sisään. Koko pelistä on tehty niin kapea kuin mahdollista, siitä mitoitus on muodostunut.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 13 Marras 2016, 14:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Sivusuunnassa penkkiä ei voi liikuttaa mihinkään. Kyynärpäät sopivat juuri ja juuri katteen (putkihässäkän) sisään. Koko pelistä on tehty niin kapea kuin mahdollista, siitä mitoitus on muodostunut.

Tuota juuri katselin, että putkikehikko on vasemmalta puolelta kulkuraiteen linjassa lähes yläpuolella, mutta oikealla, vetävällä puolella, katekehikon linja on niin, että vetävä kiekko on akselin päätä myöten tuon kehikon ulkopuolella, eli noin 70 mm ulompana. Kiinnittämällä katekaaren oikean pään vetävän kiekon ulompaan kaareen, istuinta voisi siirtää vajaan kymmenen senttiä oikealle ja silti käsi mahtuisi kyytiin vetävän kiekon yläpuolelle lokasuojan päälle käsihyllylle. :)

Tällainen oli ajatus 2T3 pyörässäkin. Lokasuojakauppias oli vain juuri silloin lomalla, eikä sittemmin projektin valmistuttua tullut enää haettua tuota leveää teräksistä lokasuojaa, joka olisi toiminut käsitukena ja merkittävästi parantanut ajoasentoa. Sinulla on tuo käsinojaputki tuossa jo valmiina. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 14 Marras 2016, 07:02
Kirjoittaja vaaka

Minulla on puinen käsinoja. Noja on nojakissa kiva kädellekin ja tavallaan kuuluvat konsepteina yhteen :mrgreen: