Re: SH18
irakas kirjoitti:Kopassa on 4 mm:n vanerista tehty tukikaari kopan tukevoittamiseksi.
Sakari
Näppärää, löytyykö tukikaaresta kuvaa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
irakas kirjoitti:Kopassa on 4 mm:n vanerista tehty tukikaari kopan tukevoittamiseksi.
Sakari
Näppärää, löytyykö tukikaaresta kuvaa?
Luo kerrassan paavillisen vaikutelman.
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Kopassa on 4 mm:n vanerista tehty tukikaari kopan tukevoittamiseksi.
Sakari
Näppärää, löytyykö tukikaaresta kuvaa?
Kuva kopan sisäpuolelta:
Ukko sisällä:
Sikahieno!
Jos tuossa olisi tavanomainen sivuketjuisen vasemmanpuoleinen ketjuvienti katteen sisäpuolella. Siitä ei tunnistaisi päältä, että se on polkemalla liikkkuva vehje. Nyt sekin näkyy päälle. Minusta tuo on taidetta. Varsinkin nyt, kun kabiini täydentää muotokokonaisuuden ja ulkopuolinen ketju selittää toiminnan.
Hyvä Sakari!
Kiitos Jori!
Sakari
irakas kirjoitti:Kun eniten olen pelännyt melua, ei sekään ole ollenkaan paha. Tilannetta varmaan auttaa, että pohjaa ei ole, ja olen suurimpien vaneripintojen keskiosaan teipannut vaahtokumipaloja, jotka estävät pinnanvärähtelyn ja kaiun.
Nuo varmasti vaikuttaa ja minun kinneristäni poiketen polkijan pää ei ole ison kaikupinnan "polttopisteessä". Oletko tällä vielä päässyt sateessa ajeleen?
Jukka
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Kun eniten olen pelännyt melua, ei sekään ole ollenkaan paha. Tilannetta varmaan auttaa, että pohjaa ei ole, ja olen suurimpien vaneripintojen keskiosaan teipannut vaahtokumipaloja, jotka estävät pinnanvärähtelyn ja kaiun.
Nuo varmasti vaikuttaa ja minun kinneristäni poiketen polkijan pää ei ole ison kaikupinnan "polttopisteessä". Oletko tällä vielä päässyt sateessa ajeleen?
Jukka
Enpä ole vielä. Sinänsä harvinaista, että jopa odottelen sadetta, jotta pääsisin kokeileen. Sade ei ainakaan näkyvyyttä estä, kun alensin tuulilasin yläreunaa, ja nyt näkee sen yli esteetömästi. Idean madaltaa sain terpan Mangosta, jossa tuulilasi on vielä matalampi. Tosin nyt tuuli käy paljon kovemmin silmille. Pitäisiköhän hankkia lentäjän lasit?
Kun SH18:ssa ei ole jousitusta on vauhdikkaampi meno huonoilla teillä ja reunakanteissa aika ryminää, mutta sileällä asfaltilla hiljaista. Kyllä jatkossa kannattaa satsata jousitukseen.
Sakari
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Kun eniten olen pelännyt melua, ei sekään ole ollenkaan paha. Tilannetta varmaan auttaa, että pohjaa ei ole, ja olen suurimpien vaneripintojen keskiosaan teipannut vaahtokumipaloja, jotka estävät pinnanvärähtelyn ja kaiun.
Nuo varmasti vaikuttaa ja minun kinneristäni poiketen polkijan pää ei ole ison kaikupinnan "polttopisteessä". Oletko tällä vielä päässyt sateessa ajeleen?
Jukka
Enpä ole vielä. Sinänsä harvinaista, että jopa odottelen sadetta, jotta pääsisin kokeileen. Sade ei ainakaan näkyvyyttä estä, kun alensin tuulilasin yläreunaa, ja nyt näkee sen yli esteetömästi. Idean madaltaa sain terpan Mangosta, jossa tuulilasi on vielä matalampi. Tosin nyt tuuli käy paljon kovemmin silmille. Pitäisiköhän hankkia lentäjän lasit?
Kun SH18:ssa ei ole jousitusta on vauhdikkaampi meno huonoilla teillä ja reunakanteissa aika ryminää, mutta sileällä asfaltilla hiljaista. Kyllä jatkossa kannattaa satsata jousitukseen.
Sakari
Eilen havaitsin, että ryminä johtui paljolti siitä, että liitosliimaukset peräboxin pohjassa olivat alkaneet rakoilla, mikä johtui taas pohjalla olevasta akusta, joka oli pohjan varassa ja pomppiessaan irroitti saumat. Liimasin saumat epoksilla uudestaan ja varmistin ruuviliitoksin. Akun sidoin nippuliittimillä poikittaiseen runkoputkeen. Nyt ei pääse hytkymään pohjaa vasten. Kaikenkaikkiaan on jousittamattomassa pelissä kaiken oltava yllättävän tiukasti kiinni. Tarakan koristakin saattavat tavarat hyppiä pompuissa karkuun ellei niitä sido kiinni.
Sakari
Kun tänään ajelin SH18:lla Vaajakoskelta kaupungin keskustaan, oli minulla tosi hyvä tuuri, tai muussa tapauksessa olisi tämä juttu onnettomuusrekisterissä. Tapahtui nimittäin niin, että kesken matkan meni ohjausvaijeri poikki ja ohjaava etupyörä kääntyi poikittain. Kaikeksi onneksi vauhti ei ollut kova, kun olin juuri hidastamassa vauhtia liikennevaloja lähestyessäni. (Tapaus sattui muuten sillä rautatien ylikulkusillalla, jonka alla tapahtui muutamia vuosia sitten paha junaonnettomuus.) Jos vaijeri olisi mennyt poikki täydessä vauhdissa olisi varmasti tullut pahaa jälkeä.
Ostaessani aikoinaan nykyistä vaijeria, oli Jyskän varastomyymälässä vain muovipäällysteistä vaijeria, jonka ulkohalkaisija oli 3 mm ja siis varsinaisen punotun vaijerin paksuus vain n.2 mm. Oli selvä virhe ostaa niin ohutta.
Kellistin SH18:n kadun poskeen ja sain vaijerin korjattua, kun poikkimennyt kohta oli lähellä liitosta ja vanttiruuvissa oli pelivaraa, ja pääsin jakamaan matkaa.
Sakari
Onko siinä missään kohti jousta välissä? Mulla ainaki oli kinnerin vaijeriohjauksessa se ominaisuus että vaijerin kireys muuttui ohjausliikkeen aikana. Eli jos yhdessä kohti oli kireys sopiva niin toisessa ohjauksen asennossa oli joko liian löysällä tai sitten niin kireä'lä että olisi rikkonut jotakin. Homma ratkesi niin että jätti vaijeriin löysää ja löysän kohdan rinnalle jousen.
Jukka
jviirret kirjoitti:Onko siinä missään kohti jousta välissä? Mulla ainaki oli kinnerin vaijeriohjauksessa se ominaisuus että vaijerin kireys muuttui ohjausliikkeen aikana. Eli jos yhdessä kohti oli kireys sopiva niin toisessa ohjauksen asennossa oli joko liian löysällä tai sitten niin kireä'lä että olisi rikkonut jotakin. Homma ratkesi niin että jätti vaijeriin löysää ja löysän kohdan rinnalle jousen.
Jukka
Ei ole jousta välissä, kun olen ajatellut, että se tekisi ohjauksesta hervottomamman. Vaijerin kireys ei juuri muutu ohjausliikkeen aikana, ja ohjaus on ollut jämptti ilman klappia.
Enpä löytänyt tämän parempaa kuvaa:
Vaijeri kiertää etupyörän akselia koko ajan yhtä etäällä ohjausliikkeen aikana eikä tee kulmaa ohjaussauvojen kohdalla.
Sakari
Ei tee kulmaa ohjaussauvojen kohdalla kun ohjaus on suorassa, mutta kun käännät ohjauksen ääriasentoon niin kummatkin vaijerit painuu alemmas sauvojen kohdalla ja kulmaa tulee. Vaijeri siis kiristyy käänettäessä, sen pitää joko venyä tai jonkun kiinnityksen antaa periksi.
Jukka
jviirret kirjoitti:Ei tee kulmaa ohjaussauvojen kohdalla kun ohjaus on suorassa, mutta kun käännät ohjauksen ääriasentoon niin kummatkin vaijerit painuu alemmas sauvojen kohdalla ja kulmaa tulee. Vaijeri siis kiristyy käänettäessä, sen pitää joko venyä tai jonkun kiinnityksen antaa periksi.
Ilmankos tuo katkesikin.
Mie laitoin sauva ku pelkäsin ett vaijeri joskus kuitenkin katkee. Tosin se sauvakin kerran irtos ja teki saman tempun, mutt olivat huonosti kiinni. Kun laitoin sokat niin on toistaseks kestäny ja jos toinen irtois ni yhelläkin vielä voi ohjata sen aikaa ett saa laitteen pysäytettyä.
Petri
Etupyörän keskiössä olevan ohjausnivelen kääntö oli toteutettu veto/työntö -vaijerilla erikoisuuksia esitelevässä ketjussa. Ajattelin sen soveltuvuutta Sakarin vekottimeen. Traktoritarvikkeena on saatavana esim. niittosilppurin torvenkääntöön sopivia tarpeeksi tukevia vaijereita. Se mahdollistaisi aidon yhden käden ohjauksen ja toisen käden irrottamisen muihin vipuihin tai juomapulloon.