Sivu 28/55
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 10:45
Kirjoittaja PW
Pyörä oli poissa käytössä pitkään, kasailin kiekot alle ja kun tämä oli helpoin ottaa mukaan, heittämällä auton katolle ja hihnoilla vaan kattotelineeseen kiinni.
Vaihteet rutisee ja tippuu välillä kevyemmälle, vaijeri ilmeisesti jumittaa - lisää öljyä, toivon ett auttaa.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 12:18
Kirjoittaja PW
Kun en oo saanu aikaseks kehittää tätä mallia eteenpäin, kinneri on vielä rakentamatta - taas alkanu itää ajatus jos kattas tän rakkineen, vaikka tuolla 1,5mm vanerilla. Eihän siitä seksikäs tule mutta maine kasvais
Tulisko sillä sitt ajettua, olisko siitä mitään iloa tai jopa hyötyä - lisä vauhtia ?
No ei tiedä jos ei kokeile, katotaan saanko tätäkään aikaseks.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 09:41
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:Kun en oo saanu aikaseks kehittää tätä mallia eteenpäin, kinneri on vielä rakentamatta - taas alkanu itää ajatus jos kattas tän rakkineen, vaikka tuolla 1,5mm vanerilla. Eihän siitä seksikäs tule mutta maine kasvais
Tulisko sillä sitt ajettua, olisko siitä mitään iloa tai jopa hyötyä - lisä vauhtia ?
No ei tiedä jos ei kokeile, katotaan saanko tätäkään aikaseks.
Petri
No ei oo saanu aikaseks, pari rautaa tuohon hitsasin muka selkänojaks tai jotain - ajatus kuivui kasaan.
Kinnerin suunnittelu Suomessa on vähän ku tietokoneen/kännykän osto just ku oot päättäny ett tämän hommaan ni tulee uus parempi malli ja edellinen on aivan antiikinaikainen
Hienoja kinnereitä suunnitteilla mm. Ollin porukalla etuvetosta, takaohjauksella ja korkeekoulu tasosta tutkielmaa Tampereelta kuulemma tulossa myös etuvetosesta nuijapää tyyppisestä. Välissä vilahti jo kaksraiteinen, josta kyllä tykkäsin mutt sen kattaminen ja muutenkin liekö liian monimutkanen yksinkertaselle rakentajalle.
Toisen ketjun aloitin kolmipyörän kehitysversiosta joka senkin rakentaminen tyssäsi, yritin liian vaikeaa ehkä. Lisäksi jostain syystä pakkasin samaan laitteeseen ominaisuuksia talvikäyttöön, käytännölliseen pyörään ja kilpuriin.
Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.
Sitten pitäs päättää materiaali, jos siinäkin jatkaa samalla simppeli linjalla, runko olis terästä ja kate jotain kenno- tai solumuovia. Jos taas pystys panostaan ni hiilarirunko, esikuvansa mukaan ja jos rungon tekee hilikuidusta miks ei katettakin. Vaarana ett homma jää kese ku taidot puuttuu.
Riku tais lohkasta tähän tapaan: "Pitäskö tehdä karvalakkikinneri?" PITÄSKÖ!
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 09:57
Kirjoittaja jviirret
Nyt olet asian ytimessä
Kun suunnittelee riittävästi niin ei tarvi tehdä mitään, saa vaan pötkötellä sohvalla
Kun tekee niin tekee taatusti virheitä, mutta riittävästi tekemällä saattaa jotakin onnistua ja syntyä ihan käyttökelpoista.
Tuosta hiilikuitukorista sen verran, että se tarvii muotin. Siksi teräsputkirunko keveillä kaari- ja pintarakenteilla on yksittäiskappaleen kohdalla järkevämpi. Keulakappaleen voisi toki tehdä kuidusta niin saisi pyöreämmän.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 10:26
Kirjoittaja PW
Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.
Wawissa on keula sekä perä irrotettavat, se vois olla järkevä, pyörä vois eri käyttötarkotuksissa olla erilainen. Kaupungissa keulaa ei välttämättä tartte ku nopeudet on pienet ja perääkään ei jos tavaraa ei oo mukana.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 10:45
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.
Yhteen suuntaan taivutetut muodot onnistuu näin, mutta pyöreä keula...
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 12:15
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.
Yhteen suuntaan taivutetut muodot onnistuu näin, mutta pyöreä keula...
Minä käsitin, että se oli vain valmiiksi impregnoitua, mutta kovettumatonta laminaattilevyä, joka kyllä venyy myös taipumisen lisäksi. Keulaosan minä kuitenkin haluaisin PE-levystä puhaltamalla tai vaikka tyhjiömuovaamalla tehdyn. Ei niin haittaisi, jos tämäyttää päin seinää tai muuta.
Onko kukaan mittaillut ilmanvastuksia WAWilla ilman keulakartiota. Onkohan tuolla lopulta miten paljon merkitystä ilmanvastuksen kannalta, jos peräosa on kiinni, eikä ilma virtaa (nopeasti) korin sisäosien läpi. Wawistit voisitteko käydä laskemassa vauhdikkaan mäen ilman ja kanssa keulakappaleen. Tätä minä pähkäilen lähinnä siitä syystä, että voisin arvioida tuulipussikatteeni mahdollisuuksia. 
Ideana on siis tehdä eteen kampikeskiön kohdille lentokoneen suihkumoottorin imuaukkoa muistuttava rengas, jonka takareunaan kiinnitettäisiin kankainen tuulipussi, joka ajoviimasta pullistuisi muotoonsa. Joitain lattoja ja tukikaaria se tietenkin kai tarvitsisi, mutta melko vähän. Tarkoitus ei siis ole pyrkiäkään minimaaliseen ilmanvastukseen, vaan etsiä mahdollisuus lyhentää katetta edestä tinkimällä hiukan ilmanvastusominaisuuksista.Teoriassa aivan suorassa virtauksessa tuollaisen keulan ilmanvastus ei pitäisi olla muotokappaletta suurempi. Käytännön mittaukset sitten kertovat, mitä on todellisuus. Hirmusti kevyempi ja ketterämpi ainakin tulisi tuolla tavalla katetusta kinneristä. 
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 14:56
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Teoriassa aivan suorassa virtauksessa...
Minkä mallinen tuollainen tuulipussi olisi kohtuu tavallisessa 5m/s sivutuulessa? Menee milloin kettingin ja milloin pinnojen väliin, hinkkaa koipiin ja ärsyttää muutenkin.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 15:25
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Teoriassa aivan suorassa virtauksessa...
Minkä mallinen tuollainen tuulipussi olisi kohtuu tavallisessa 5m/s sivutuulessa? Menee milloin kettingin ja milloin pinnojen väliin, hinkkaa koipiin ja ärsyttää muutenkin.
Jukka
Näinhän se varmaankin tekee, mutta eihän tuota voi olla kokeilemattakaan. 
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 22:06
Kirjoittaja PW
Lueskelin JEF-40 kinneriketjua, "Lastulevyn päälle laminoitu peltimäisiä levyjä jotka taivutettiin kaarien päälle. Märkä hiilikuitukangas tämän päälle."
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 22:18
Kirjoittaja PW
Hiilikuitu olis kevyt materiaali tehdä esim. penkki. kinnerin penkki vois olla samalla kantava ja osa runkoa kuten esikuvassa. Siinähän hiilikuitu laiminoitiin uretaanisydämen päälle. Eli jos tekee kuidusta penkin miks ei koko runkoa? Jos rungon miks ei katetta. Keulaa vartenhan voi tehdä muotin ja laminoida siihen - jos ei sitten halua sellasta seinään ajettavaa muovikeulaa 
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 22:48
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:
Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.
Mä olen pähkäillyt että, jos tekisin kinnerin, niin se olisi kiertyväkettinkinen etuveto koteloimattomilla takarenkailla. Olisi helppo kattaa ja rungosta saisi tämmöinen kaitaisempi kaveri alta 50cm leveän. En vaan ole sisäpyöräilyn ystävä, niin jää varmasti tekemättä 
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 07 Elo 2014, 23:36
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:
Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.
Mä olen pähkäillyt että, jos tekisin kinnerin, niin se olisi kiertyväkettinkinen etuveto koteloimattomilla takarenkailla. Olisi helppo kattaa ja rungosta saisi tämmöinen kaitaisempi kaveri alta 50cm leveän. En vaan ole sisäpyöräilyn ystävä, niin jää varmasti tekemättä 
Tuommosen joskus rakensin, ei ollu mukava ajettava - kokoajan semmonen tunne ett millon kaatuu. Ehkä siinä oli joku vika
jäi vaan semmonen olo ett takaveto delta on parempi painopisteen kannalta.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 08 Elo 2014, 19:37
Kirjoittaja JEF-40
PW kirjoitti:Lueskelin JEF-40 kinneriketjua, "Lastulevyn päälle laminoitu peltimäisiä levyjä jotka taivutettiin kaarien päälle. Märkä hiilikuitukangas tämän päälle."
Petri
Tosi on. Lastulevyn päällä aramidi (kevlar)-kuitua 1 kerros alipaineella laminoituna. Rungossa on 3 kaarta joitten ympärille sitten levyt epoksilla kiinni. Pyöreä keula synty uretaanilevyistä tehdyn muotin päällä. Sitten päälle 200g. hiilikuitukudos märkänä. Kyllä pinta on tietysti vähän epätasainen, mutta jos maalaa niin vähän pakkelia tasoitteeksi. Paino samalla nousee. Oma kinnerini painaa n. 32 kg. Punnittu akselipainoilla.
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 18:52
Kirjoittaja PW