Re: Kolmipyörä
jviirret kirjoitti:Onko tuo 40x40x2 putkea?
Jukka
30301,5
Petri W
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jviirret kirjoitti:Onko tuo 40x40x2 putkea?
Jukka
30301,5
Petri W
Sen verran hitsailin saumoja ett pääsin pihassa yhen mäen laskemaan. Jaloilla ohjasin , sen verran lyhyt mäki ettei sen kummempaa osaa sanoo mutt pystyssä pysy. Poljinkampeen pitäs seuraavaksi löytää materiaali ja ohjaukseen joku systeemi.
Petri W
Hahmottelin polkimia paikoilleen, lasten pyörästä kahet 125mm kammet. Tuenta keskeltä ja vasemmalta. Pitäs vielä saada nuo polkimet tukevasti toisiinsa ja vielä linjaan.
Petri W
PW kirjoitti:Hahmottelin polkimia paikoilleen, lasten pyörästä kahet 125mm kammet. Tuenta keskeltä ja vasemmalta. Pitäs vielä saada nuo polkimet tukevasti toisiinsa ja vielä linjaan.
Epäilen, ettet saa noita polkimia niin hyvin linjaan, että saisit jäykän liitoksen kestämään tuossa välissä. Tee siis joustava. Kytke polkimet yhteen narusidoksella. Tällainen sietää paljonkin linjausvirhettä. Onhan se vähän virityksen oloinen, mutta kyllä sillä tuota kokeilla voi. Onhan se nanrusysteemi toiminut minullakin siinä takajousena viisi vuotta, jonka jälkeen vasta narun vaihto oli tarpeen.
Toinen vaihtoehto on katkaista poljinakselit ja pujottaa ne samaan vähän väljään holkkiin molemmilta puolilta niin, että linjausvirheen aiheuttama liike mahtuu holkissa tapahtumaan. Poljin tehdään sitten tähän holkkiin.
Tai tekemällä naru- tai holkkiliitoksen vasta vasemmanpuoleisen kammen polkimen reiän ja oikeanpuoleisen kammen vasemman polkimen pään välille.
Monta mahdollisuutta, mutta liitoksen täytyy mahdollistaa linjausvirheestä aiheutuva liike.
Jori
PW kirjoitti:Hahmottelin polkimia paikoilleen, lasten pyörästä kahet 125mm kammet. Tuenta keskeltä ja vasemmalta. Pitäs vielä saada nuo polkimet tukevasti toisiinsa ja vielä linjaan.
No öhöh? meinasitko niinku noin päällekkäin pultata? Eihän se noin voi toimia. Pitäisi pultata rinnakkain, niin että polkimien akselit ovat samassa linjassa.
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Hahmottelin polkimia paikoilleen, lasten pyörästä kahet 125mm kammet. Tuenta keskeltä ja vasemmalta. Pitäs vielä saada nuo polkimet tukevasti toisiinsa ja vielä linjaan.
No öhöh? meinasitko niinku noin päällekkäin pultata? Eihän se noin voi toimia. Pitäisi pultata rinnakkain, niin että polkimien akselit ovat samassa linjassa.
Jukka
No enhän miekään nyt niin hölmö ett päällekkäin Mutt sen verran kokeilin ett oikeelle puolelle polkimien reikiin pujotin liinanpätkän joka teki polkimen virkaa, no se nyt on tietysti liiankin joustava mutt tasasella vähän pysty polkemaan.
Alan miekii nyt uskoon ett helpoin, kevyin ja paras tulee ku tekee kammen itte. Kunhan löydän sopivaa materiaalia, se ettiminen onki täss nojakki rakentelussa aikaavievintä puuhaa. Tuo keskiripustus vois kuitenkin olla ihan hyvä juttu ni ei tulis niin pitkä jänneväli kammelle.
Semmonen tuntuma kuiteskii ett tuosta saattas tulla ihan toimiva peli.
Petri W
Ei mitään uutta itärajalla tämän projektin suhteen. Kammen materiaaleja pälylen jos sattus löytyyn muun toimen ohessa. Istuskelin tuon kolmipyörän aihion penkillä ja tajusin ett tuo voi olla aika kätevä kun vetävä rengas on ihan tuon penkin vieressä. Sitä vois käyttää esimerkiksi käsikäyttösenä pakkina kun renkaasta pyörittelee ja vaihdevaijeri tulee olemaan ennätys lyhyt .
Petri W
PW kirjoitti:vaihdevaijeri tulee olemaan ennätys lyhyt
Itse päädyin pistämään vaihdekahvan kuitenkin oikean puoleiseen sauvaan, olisi outoa vaihtaa vasemmalla kädellä
Jukka
jviirret kirjoitti:... olisi outoa vaihtaa vasemmalla kädellä
Jukka
OT: Samasta syystä vaadin Skotlannissa vuokra-autoomme automaattilaatikon. Silti tuli pari kertaa rämpläiltyä ovenkahvaa..
kkolja kirjoitti:jviirret kirjoitti:... olisi outoa vaihtaa vasemmalla kädellä
Jukka
OT: Samasta syystä vaadin Skotlannissa vuokra-autoomme automaattilaatikon. Silti tuli pari kertaa rämpläiltyä ovenkahvaa..
![]()
Kai tuon nyt oppii
Petri W
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Hahmottelin polkimia paikoilleen, lasten pyörästä kahet 125mm kammet. Tuenta keskeltä ja vasemmalta. Pitäs vielä saada nuo polkimet tukevasti toisiinsa ja vielä linjaan.
No öhöh? meinasitko niinku noin päällekkäin pultata? Eihän se noin voi toimia. Pitäisi pultata rinnakkain, niin että polkimien akselit ovat samassa linjassa.
Jukka
Entäs jos laitat jonkinlaiset pallonivelet polkimien reikiin ja tanko väliin?
PW kirjoitti:kkolja kirjoitti:jviirret kirjoitti:... olisi outoa vaihtaa vasemmalla kädellä
Jukka
OT: Samasta syystä vaadin Skotlannissa vuokra-autoomme automaattilaatikon. Silti tuli pari kertaa rämpläiltyä ovenkahvaa..
![]()
Kai tuon nyt oppii
Oppii, jos ei välillä aja muilla pyörillä. Mulla menee kiertosuunnatkin ristiin, kun CLWB:ssä kevyemmälle vaihtuu myötäpäivään kiertämällä ja LowLWB:ssä vastapäivään. Mut sitte kun ajaa useamman viikon samalla niin tottuu.
Jukka
Reilu vuos menny, nyt ymmärsin ett tuota kampiakseli putkee löytyy hydrauliikkaliikkeestä. No sitä on nyt pari metriä hommattuna jos vaikka saisin tätä projektia jatkettua.
Petri
Ei meinaa keritä kampea tehdä ku työt häirittee harrastusta ja flunssakaan ei meinaa jättää eli "veto poissa" . Mitotusta kuitenkin oon piirrelly tuohon levyyn ja aika ahtaalta vaikuttaa koska tuo runko on noin 530 mm sisämitaltaan. Nykypyörässä on tuo polkimien väli sisämitta 185 mm ja molemmille polkimille pitää varata 145 mm, putkien paksuudet päälle ni just mahtuu eikä laitimmaisia putkia voi kovin vinoon laittaa mielummin kohtisuoraan kammen akseliin nähden.
Heikkeneekö tuo rakenne jos akseliin kiinnittyvät poljin osat hitsaa kaikki suoraan kulmaan ? Tai tuleeko muita ongelmia ?
Petri
PW kirjoitti:Heikkeneekö tuo rakenne jos akseliin kiinnittyvät poljin osat hitsaa kaikki suoraan kulmaan ? Tai tuleeko muita ongelmia ?
Petri
Rakenne ei heikkene, päinvastoin on parempi mitä lyhyempi veivi on. Muita ongelmia ei tule mieleen, paitsi terävät kulmat joihin voi kolhia jalan. Minulla runko kapenee eteenpäin siten, että poljinten kohdalla on sisämitta vain vähän yli 500 mm.