Sivu 4/4

Re: Mopoautot

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 22:37
Kirjoittaja Nojanalle

Tampereen läpiajo on suoritus. Jyväskylässä nautinto. Oulu pitäsi katsastaa, jos ieltä joskus löytyy sitä henkee ja järjestää kokoontuminen sinne. :mrgreen:
Pyörätiet ja kävelytiet pitäs eriyttää toisistaan , silloin voisi ajatella mopoja sekaan. Nyt se on mahdoton yhtälö. :oops:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 22:58
Kirjoittaja Trek r200
Nojanalle kirjoitti:

Tampereen läpiajo on suoritus. Jyväskylässä nautinto. Oulu pitäsi katsastaa, jos ieltä joskus löytyy sitä henkee ja järjestää kokoontuminen sinne. :mrgreen:
Pyörätiet ja kävelytiet pitäs eriyttää toisistaan , silloin voisi ajatella mopoja sekaan. Nyt se on mahdoton yhtälö. :oops:

Tiiä tuosta eriyttämisestäkään, tietenkin jos aidalla rajais, niin vois toimia. Olihan täällä joskus maalattu pyöräteille omat kaistat kävelijöille ja polkijoille. eipä niitä ihmiset noudattaneet :D Kyllähän pyöräteille kaikki mahtuvat, kävelijät, polkijat, luistelijat, mopot, jopa koiran ulkoiluttajatkin. Sehän vaatii vaan, että jokainen toimii tilanteen vaatimalla tavalla :wink:

Varmaan täältä henkeä löytyy, mutta saattaa porukka olla kortilla kun tekijöitä kysellään :wink:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:25
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Varmaan noinkin, mutta ite huomasin täällä, että silloin kun sai pyöräteitä mopoilla, keskustaan pääsi näppärästi ja yleensä pyörätie vielä oikaisi matkassa sopivasti, eikä liikennevaloja ollut haittona. Ite kun en pahemmin ruuhkaikoina ajele, niin nykyään ajan moottoriajot sitten autolla, säältä suojassa :D

Siinä se nähdään pyöräilykaupunkien ero. Teillä Oulussa pyörätie oikaisee autoväylään verrattuna ja vähentää valoja, meillä Tampereella päinvastoin. :evil:

Joo täällä Oulussa ei enää mopolla saa entisen laista etua. Vaimo on sellasta vongannu vuosikausia, ei vonkaa enää. Varsinkaan kun bensa maksaa mitä maksaa. Edes sähkömopoa ei harkita vaikka käyttö olisi murto-osia kuluiltaan.

Vielä kun sen sais jotenki pyöräilemään...


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Maalis 2012, 19:34
Kirjoittaja PW

Sattumalta tommoseen videoon törmäsin http://www.ecarexperience.nl/pages/tw4xp Tuo twike nimi tuntuu tutulta mutt ihan ku ois kehitystä tapahtunu. Tuossa vois olla tulevaisuuven "mopoauto" tai siis kaupunki auto. En tuota tutkinu millä tuo kulkee.
Edit Tarkemmin ku tutkailin ni tuosta on täällä ennenkin keskusteltu. Hintaa pukkaa tulemaan melkosesti. Mutt hyvä kun joku kehittää. Jotenkin tuntus ett tuon tyyppistä kaupunkikulkinetta tulevaisuudessa tarvitaan. Järetöntä hommaa ku ajellaan 1,5 t rautakopin kanssa peräjälkeen pitkin kaupunkia yleensä 1henk/kulkine. Luulis ett tommosen kevyen kulkineen sähköistäminen olis helpompa ku ison auton.

Petri


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Maalis 2012, 21:05
Kirjoittaja Trek r200
mhelander kirjoitti:

Vielä kun sen sais jotenki pyöräilemään...

Sähköavusteista fillaria voisit ehotella :wink:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 17:29
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.iltalehti.fi/autot/2014041418212648_au.shtml Jotain olisi tehtävä. Onnettumuus riskit ovat aika moiset. Varsinkin kun vertaa ajoneuvoluokan kokonais määriin. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 17:37
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/autot/2014041418212648_au.shtml Jotain olisi tehtävä. Onnettumuus riskit ovat aika moiset. Varsinkin kun vertaa ajoneuvoluokan kokonais määriin. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Varsinainen otsikko tosiaan. :mrgreen:

Mutta oli siellä tekstissä asiaakin.

Ajoneuvokantaan ja vakuutusten määrään suhteutettuna vuonna 2012 mopoautoille tapahtui 88 liikennevahinkoa tuhatta mopoautoa kohden. Vastaava luku mopoilla oli 21 liikennevahinkoa tuhatta mopoa kohden ja henkilöautoilla 31 liikennevahinkoa tuhatta henkilöautoa kohden.

Siksi ajan töihin mopolla, enkä henkilöautolla. -Se on turvallisempaa. :mrgreen:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 18:29
Kirjoittaja PW

Aamutelkkarissa oli juttu mopoautoista, korttia varten 2h ajo-opetusta ja ei ku autojen sekaan. Ei ihme jos sattuu - auts!

Petri


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 18:41
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Aamutelkkarissa oli juttu mopoautoista, korttia varten 2h ajo-opetusta ja ei ku autojen sekaan. Ei ihme jos sattuu - auts!

Taivastelut sikseen. On liian helppo aina syyttää nuorisoa. Tutkimuksessa näkyi myös, että mopoauto-onnettomuuksien syyllisyys oli fifti-sisti. Ei se noin pienellä kokemuksella kovin huonosta ajosta kerro.

Onnettomuuksista 430 oli mopoautoilijan aiheuttamia ja 305 onnettomuudessa mopoauto oli onnettomuuden vastapuolena.

Tuo siis keskimäärin mopoautoissa yhtenä ryhmänä. Jokaisen kannattaa miettiä, mikä meidän kunkin oma syyllisyysprosenttimme on. Kaikilla ei voi olla alle 50%. Itse asiassa melko harvalla se voi olla alle 50%, sillä monasti onnettomuudessa ei ole vastapuolta, jos ei aidantolppaa, seinää, puuta, valotolppaa tai lumipenkkaa lasketa onnettomuuteen syylliseksi. :oops:


Re: Mopoautot

Lähetetty: 14 Huhti 2014, 20:10
Kirjoittaja PW

Enhän mie syyllist etsi ...
Autokoulun ope kehu mopoautoilijoita, kun tulevat B-korttia ajamaan sujuu auton ajo helposti.
Parhaita autoilijoita näist tulee, kunhan selviävät hengissä sinne asti.

Petri


Re: Mopoautot

Lähetetty: 15 Huhti 2014, 09:57
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Enhän mie syyllist etsi ...
Autokoulun ope kehu mopoautoilijoita, kun tulevat B-korttia ajamaan sujuu auton ajo helposti.
Parhaita autoilijoita näist tulee, kunhan selviävät hengissä sinne asti.

Petri

Sama länsimurteella:
En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi.
-Hietanen

http://fi.wikiquote.org/wiki/Tuntematon_sotilas

Olen samaa mieltä tuon autokoulunopettajan kanssa. Liikennekulttuuri tulee paranemaan rajusti näiden mopoautojen ansiosta, kunhan me "oikeat" autoilijat opimme, että seassa on myös kevyempiä ajoneuvoja. :? Aikaa se vielä vie, mutta -jonain päivänä.


Re: Mopoautot

Lähetetty: 15 Huhti 2014, 15:02
Kirjoittaja Hopea

Jospa tämä tekisi tilaa myös sille että pyöräily nähtäisiin osana liikennettä eikä vain autoilun esteenä...

Nykyisillä taajamanopeuksilla ei pitäisi olla mikään ongelma laittaa kaikki ajoneuvot ajoradalle ja jättää ne muut alueet kävelylle/asumiselle/pysäköinnille/terasseiksi.