Sivu 4/50
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 11 Touko 2016, 12:17
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:MM kirjoitti:Jori jalosti Vilijamin erityisongelmaan mietitystä rakenteesta kokonaan uuden ulottuvuuden. Mutta kyllä. Kammenpidennysefekti toimisi normaalikeskiössä ja pystypyörässäkin.
Mitä tää kammenpidennysefekti tarkottaa? Alkaako saarnaajaltakin usko hiipua - lyhytkampiusko? 
Ei suinkaan, vaan säppimekanismi mahdollistaa vieläkin lyhemmän kammen käytön, kun nilkkaa ojentamalla voi saada hetkellisesti lisää momenttia. 
Kaksiraiteisella kolmipyörällä laitoin lukot kiinni laittamalla kammen "polkaisu"-asentoon ja puristamalla käsijarrun pohjaan lukon kiinnityksen ajaksi. Pieni ongelma siinä silti on, kun lukot painoivat poljinlaakerin niin, että klossin kiinnittävä osa roikkui luonnostaan alas päin. Edellisen jarru+kammen aseto-operaation lisäksi piti siis oppia pyöräyttämään kengän pohjalla poljinlaakeria juuri sopivalla kohdalla siten, että neljänneskierroksen pyörähdyksen jälkeen lukko osui klossin kohdalle. Eihän tuo mikään ongelma olisi ollut, jos olisi laittanut painon, joka olisi kääntänyt polkimen oikeaan asentoon, mutta paino, jonka tarkoitus on vain massan lisääminen on sielulle niin raastavaa, ettei tullut sellaista laitettua. 
Minusta tämä ongelma on jo ratkaistu jalustinpolkimilla.

Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 11 Touko 2016, 12:46
Kirjoittaja PW
Jalustinpolkimestakin puuttuu ett "Joku" tekis semmoset;)
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 12 Touko 2016, 11:49
Kirjoittaja PW
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 29 Touko 2016, 09:14
Kirjoittaja Vilijami
Eilen Joose väläytti hienon oivalluksen pyyttonin kattamisesta. Jos kate olisi "kelluva" kahden pystyakselin varassa, niin runko-ohjattuun voisi tehdä jäykän katteen. Tuhersin pikakuvan asiasta, joten mittasuhteet ja yksityiskohdat ovat mitä sattuu, mutta idea selvinnee?
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 29 Touko 2016, 09:44
Kirjoittaja jori
Hyvä idea. Etumaisen kiinnityspisteen ei kuitenkaan kannata olla aivan noin edessä, sillä kääntyessä ulkopuolen jalalle jää vähemmän tilaa. Tämä on helppo korjata laittamalla kate kiinni taaemmas, etukiekon kohdalle "lokasuojan päälle, niin kääntyminen kääntää katetta, mutta vähemmän. Pysyvät sisäpuolella sekä jalat ja polkimet, että polvet ja reidet.
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 29 Touko 2016, 10:19
Kirjoittaja jooseha
Mulla oli tuossa ajatuksena että kopan ylimääräinen leveys ei ole korvamerkitty vain toiseen suuntaan kääntämiseen, vaan varat käytetään kumpaankin suuntaan. Kopan ripustus on hyvä olla kuten Jori sanoi, niin tämä toteutuu ja kopasta saa kapeamman.

- python kate.jpg (24.05 KiB) Katsottu 4421 kertaa
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 07 Kesä 2016, 23:09
Kirjoittaja Vilijami
Miten on, jos tekee kuvan kaltaisen vikuproppikatteen, niin onko jotain ennenkuulumattoman mullistavaa vinkkiä siitä miten nuo keulan muodot saa leikattua?
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 07 Kesä 2016, 23:28
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:Miten on, jos tekee kuvan kaltaisen vikuproppikatteen, niin onko jotain ennenkuulumattoman mullistavaa vinkkiä siitä miten nuo keulan muodot saa leikattua?
Kannattaa tutustu netissä "Coroplast velomobile" kuvahakuihin. Jos on Facebookissa, ryhmään Velomobile-- Coroplast.
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 00:09
Kirjoittaja vph
Vaikka coroplast ei olekaan peltiä, niin samankaltaista levymatskua kuitenkin (joo, taipuu toiseen suuntaan huonosti), niinpä voisiko ratkaisua hakea "peltisepän levityspiirroksista"? Niillähän saa tehtyä harpilla ja viivottimella melkein mitä vaan levystä. Pikainen googletus toi tuollaisen dokun, jos jaksaa googlettaa, niin varmaan löytyy vaikka mitä: https://sites.google.com/site/rakennusp ... vitysoppia
Siellä "Kappale 3" voisi soveltua kinnerin keulan muodoksi - soveltamalla, tai tekemällä kaksi eri jyrkkyistä vinokartiota, isomman ja pienemmän.
Itse jostain syystä tykkään tuollaisesta vanhanaikaisesta lähestymistavasta ilman CADia ja muita elviksen jälkeisen ajan vehkeitä.
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 07:39
Kirjoittaja PW
Kannattaako ensin pahvilla kokeilla?
Onko tuossa kuvan kinnerissä pitkittäisrimat liitosten kohdalla, vai onko coroplast vaan liimattu kulmaan?
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 09:06
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Kannattaako ensin pahvilla kokeilla?
Onko tuossa kuvan kinnerissä pitkittäisrimat liitosten kohdalla, vai onko coroplast vaan liimattu kulmaan?
Nuin on tehty. Coroplast palat taustalla kuumaliimalla. Kuumaliiman idea on sulattaa muovia ja näin tarttua kiinni?
Tuossa rakenteluketju http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=102957
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 09:18
Kirjoittaja PW
Aikamoista askartelua 
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 09:19
Kirjoittaja Vilijami
vph kirjoitti:Vaikka coroplast ei olekaan peltiä, niin samankaltaista levymatskua kuitenkin (joo, taipuu toiseen suuntaan huonosti), niinpä voisiko ratkaisua hakea "peltisepän levityspiirroksista"? Niillähän saa tehtyä harpilla ja viivottimella melkein mitä vaan levystä. Pikainen googletus toi tuollaisen dokun, jos jaksaa googlettaa, niin varmaan löytyy vaikka mitä: https://sites.google.com/site/rakennusp ... vitysoppia
Siellä "Kappale 3" voisi soveltua kinnerin keulan muodoksi - soveltamalla, tai tekemällä kaksi eri jyrkkyistä vinokartiota, isomman ja pienemmän.
Itse jostain syystä tykkään tuollaisesta vanhanaikaisesta lähestymistavasta ilman CADia ja muita elviksen jälkeisen ajan vehkeitä.
Tämä oli mielenkiintoinen juttu. Pitää tutustua lisää peltisepän näkökulmasta.
Jos ois vielä käytössä työpaikan iso cnc-jyrsin, niin en täällä neuvoja kyseliskään. Cadillä vaan kuva ja jyrsin laulamaan 
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 10:08
Kirjoittaja PW
Ei olis kellään tommosta cad-jyrsintä käytössä, tekis nipun noita - yhteistilaus? 
Re: Suksiboksikinneri?
Lähetetty: 08 Kesä 2016, 10:44
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Ei olis kellään tommosta cad-jyrsintä käytössä, tekis nipun noita - yhteistilaus? 
Onhan nuita jyrsimiä suomessa. Itsellänikin on entisiä työkontakteja, joìssa homma onnistuu. Ongelmana on vaan määrät, hinta on järkevä vasta sadoilla tai tuhansilla kappaleilla. 
Mutta ekaksi haluaisin kaavan millä nuita lasketaan/piirretään/harpitetaan.
Trapezium dome calculation haulla löytyy aika lähelle oikeaa juttua, mutta ei aivan. Mikä tuolle nokan muodolle ois parempi hakusana englanniksi?
https://www.google.fi/search?q=trapeziu ... BCgA&dpr=1