Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD
Kuten kuvasta näkyy, jää ketjuveto melko lyhyeksi, mikä hieman hirvittää vaihteiden suhteen. Kovin lyhyellä akselivälillä ketjuvaihde toimii huonommin. Toisaalta ketjuvedon pituutta lisäämällä vetopito kasvaa, mutta laitteesta pitää tehdä matala, ettei nyökkää jarrutettaessa.
Etupyörien ripustusta olen suunnitellut aivan normaalilla McPherson joustintuilla, eli samanlaisilla kuin kinnereissä yleensä. Alapään tukitankojen ulkopäät on helppo sijoittaa sellaiseen paikkaan, että ketjun veto aiheuttaa mahdollisimman vähän vetelyä. Sisäpäät rungon vastakkaiselle puolella, jotta joustovaraa.
Kokonaan vetelystä ei pääse eroon , paitsi yhdellä vaihteella. Tuo vaihde kannattanee olla sama, jolle välitetään oikean etupyörän veto. Eli se vaihde, jolla ajetaan, kun tarvitaan suuria vetovoimia ja ketjuvoimatkin ovat suurimmillaan = pienimmän eturattaan linjassa.
Etupää katetaan renkaiden ulkopuolelta Questin tapaan, joskin renkaan ulostuloaukko voi olla vieläkin pienempi. Ajatuksena on ollut, (jos joskus tällaista tehdään oikein kantavalla ammerungolla) että etupyörät ovat ammeen ulkopuolella, mutta ne katetaan ulkoa pingotetulla kankaalla tai muulla ohuella avattavalla kannella.
Takapää tehdään vinoilla ohjausakseleilla 2T3 tapaan, jotta pyörien kääntyminen ei vaadi rengasaukon avaamista etureunastaan ja istuimen taakse jää kunnollinen kiilamainen tavaratila. Takapyörien jättämistä katteen ulkopuolelle olen toistaiseksi pitänyt järkevänä.
Ohjausmekanismiksi olen suunnitellut sähkömekaanista kierretankoa ajavaa pientä karamoottoria. Aluksi varmaan veivikäyttöä. Etupyörien lähestyessä maksimikulmaansa ohjausvipu painaa kytkintä, joka ajaa sähköllä takapyöriä kaarresädettä pienentävään suuntaan. Kaarteesta pois tulo alkaa siis etupään ohjauksen kääntämisellä ensin suoraan ja sitten vastakkaiseen suuntaan, jolloin sama takaraidetankoa ajava moottori pyörii vastakkaiseen suuntaan.
Oikein viisaasti jos tuo tehdään, pitäisi takapyörien moottori laatia hakeutumaan hitaasti keskiasentoon, kun kumpaakaan rajakytkintä ei paineta. Tämä on kuitenkin vasta myöhemmän virittelyn vaiheen asioita. Sähkömoottori ja kierretanko mahdollistaa täydellisen itsepidättyvyyden, jolloin ohjauksen dynamiikkaa ei tarvitse ainakaan näin aluksi liiaksi hifistellä. Jääpähän sitten kehityshommaa myöhemmäksikin.