Re: Jukan seuraava projekti?
En mä enää, on jo sen verran kiinni...
Akseliväliä voisi vähän lyhentääkkin, mutta koska tähän on tulossa skootterin takaboksi niin koko pyörää se ei kuitenkaan lyhentäisi, joten pitäydyn 120cm akselivälissä.
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
En mä enää, on jo sen verran kiinni...
Akseliväliä voisi vähän lyhentääkkin, mutta koska tähän on tulossa skootterin takaboksi niin koko pyörää se ei kuitenkaan lyhentäisi, joten pitäydyn 120cm akselivälissä.
Jukka
Nii, joo, koska tämmönen perus nojakki on projektina aika tylsä niin lisäsin haastavuutta sillä että yritän tehdä siitä englannin kielisiä videoita
Tästä se alkaa
Tänää tämmönen pätkä
Jukka
Nämä videot on kyllä helppoja katsoa. Taitaa olla Jukan ensimmäinen ostopenkki?
Jep, jos ei Savenmaan halpiksen mukana tullutta lasketa.
Jukka
Nyt yrittelin jatkaa projektia. Tein kampien säätömekanismin ja kampipuomin. Tälläilin osia paikoilleen ja tulos näytti tältä:
Keulakulma näytti vähän loivalta ja yritin mittailla. Se ei ole edes 65astetta Meinasin jo alkaa saumoja aukomaan että saa säädettyä pystymmäs, mutta sitte aloin pohtimaan että jos nostaisi takarunkoa pystymmäs. Hyväksyisi pienen istumakorkeuden kasvun niin saattaisi saada ketjun menemään vetopuolella ilman ohjainpyöriä. Lyhensin akseliväliäkin 10cm 110cm:iin, niin tulee lyhempi haarukka ja ketju. Tämä suunnitelma näyttää tältä:
Istumakorkeus nousi 55cm-->60cm. Kun ketju ei tarvi ohjata penkin kohdalta alaspäin niin menee haarukan kohdalta ylempää ja kampia pystyi laskemaan 75-->70cm. (mitat pyöristeltyjä ja ilman kumeja) mutta siis varsin mukavan oloinen kampien ja penkin välinen korkeusero.
Jukka
Muista se mitä syksyllä mietittiin - ettet laita liian pystyyn takahaarukkaa (kuten Kostossa on). Se on hitusen liian jäykkä (sporttinen siis). Loivempaan kulmaan ja rakkine on inhimillisempi ajaa.
Hyvältä näyttää suunnitelma ja toteutus tähän saakka.
Pastori kirjoitti:Muista se mitä syksyllä mietittiin - ettet laita liian pystyyn takahaarukkaa (kuten Kostossa on). Se on hitusen liian jäykkä (sporttinen siis). Loivempaan kulmaan ja rakkine on inhimillisempi ajaa.
Joo, tuo on yksi pohdiskeltavista asioista. Oikeastaan koko takapään rakenne. Tämmöstä ideaa pyöritellyt päässä:
Tarakka siksi korkealle koska haaveilen saavani boksin sinne niin että kansi mahtuu avautumaan ilman geopyörän tapaisia kiskoja. Putket ehkä kuitenkin mieluummin niin että tukiputket ovat runkoputken kans samansuuntaiset. Boksi voisi toimia niskatukena, liian kaukana ilman kypärää, mutta ehkä just sopivalla etäisyydellä skeittikypärälle?
Haarukkaputket tulee olemaan 30x15x1.5 putkea ja niiden pituus 55-60cm. Vaikka pieni jousto on toivottavaa niin ilman mitään tukea taitaa jäädä liian joustavaksi
Paluuketjun ohjaipylpyräkin hakee vielä paikkaansa...
Jukka
Mä laittaisin paluurissan penkin etureunan alle, siis noin puoliväliin. Silloin ketju tulisi vähemmän jalkojen väliin ja taaempi tukematon väli lyhenisi, jolloin ketju ei hakkaisi yhtä helpolla runkoon.
Pastori kirjoitti:Muista se mitä syksyllä mietittiin - ettet laita liian pystyyn takahaarukkaa (kuten Kostossa on). Se on hitusen liian jäykkä (sporttinen siis). Loivempaan kulmaan ja rakkine on inhimillisempi ajaa.
Taitaisi takavetoisessa kovin pysty haarukka olla ketjuvoimien suhteen turhan löysä. Eli pyörä olisi epämukava ajaa, tehoton polkea ja vetelisi polkemisen tahtiin. Noin niinkuin normaalilla putkikoolla toteutettuna.
jooseha kirjoitti:Taitaisi takavetoisessa kovin pysty haarukka olla ketjuvoimien suhteen turhan löysä. Eli pyörä olisi epämukava ajaa, tehoton polkea ja vetelisi polkemisen tahtiin. Noin niinkuin normaalilla putkikoolla toteutettuna.
Niin. Tosiaan. Sitä unohtaa nykään näiden takavetoisiin liittyvät jutut. Eikä ihme. Yhtään takavetoista en oo ikinä tehnyt. Pitäiskö tehä.
Nyt se on omilla rattaillaan, enää ei runkogeometria muutu, sen verran on saumat kiinni.
Jukka
Mikäs tässä näyttää mun silmään niin poikkeuksellisen sporttiselta? Oiskohan se kampipuomi, joka on etupäästään alempana?
Tuliks taakse vannejarru? Jarrusilta jäykistää haarukkaratkaisuu kivasti.
Vilijami kirjoitti:Mikäs tässä näyttää mun silmään niin poikkeuksellisen sporttiselta? Oiskohan se kampipuomi, joka on etupäästään alempana?
Mun mielestä tuo tekee paljon pyörän ulkonäköön. Semmosen tuossa vaan huomasin että jos/kun tähän voi joskus tulla 152mm kammet niin menee ketjun kans vähän ahtaaksi. Keskiötä joutuu siirtämään kaeummas ja mahdollisesti käyttämään pienempää eturissaa, saattaa ketju alkaa hipsimään etuhaarukan olkapäähän Näkee ku saa penkin kiinni ja tarkan paikan kammille.
Etuvaihtajan putkikin on nyt ketjuun nähden väärässä kulmassa kun tein kampihökötyksen sitä silmällä pitäen että puomi olisi vaakasuorassa No, se ei ole iso menetys...
Pastori kirjoitti:Tuliks taakse vannejarru? Jarrusilta jäykistää haarukkaratkaisuu kivasti.
Vannejarrun mä sinne näillä näkymin laitan, vähän hintsusti levyjarrutekniikkaa jemulissa.
Haarukkaputkien väliin poikkiputki siksikin että siihen saa lokasuoja kiinni.
Jukka
Vähän on loivan näköinen ohjauskulma vieläkin Pukkaa laikalla runkoputkeen alapuolelta emäputken takaa ja vastaavasti päältä puomin tyvestä, niin säilyy suorana vaikka geometria muuttuukin. Samalla saat varaa lasten kammille.
Vai ajaako ulkonäkö käyttöominaisuuksien edelle?
Tuossa sama haarukka edellisessä asennuspaikassaan
Keulakulma muistaakseni n. 70asetta ja siinä jättö oli liian pieni. Piti ajaa 25km/h ennen kuin ohjaus alkoi keskittämään mun makuun riittävästi.
Tässä uudessa on nyt mun mittailujen perusteella 67astetta, oletan että olisi just hyvä.
Loivemmalla keulalla saan myös pienemmän heilurin ohjaukseen jos kaikesta huolimatta päädynkin käyttämään aiemman higracerin hamsteritankoa.
Jukka