Re: Kolmipyörä 2
Taivutin keulakaaren mutta ei se varmaankaan voi olla noin kenollaan ja vaikka kiekko tulis 5-6cm taaemmaks jäis kaari vieläkin vinoon - kestävyys ja jousto/väpätys voipi olla liikaa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Taivutin keulakaaren mutta ei se varmaankaan voi olla noin kenollaan ja vaikka kiekko tulis 5-6cm taaemmaks jäis kaari vieläkin vinoon - kestävyys ja jousto/väpätys voipi olla liikaa?
PW kirjoitti:Taivutin keulakaaren
Millä? Näyttää siististi taipuneelta.
Tässä kuvassa kampilaakerit rungon alapuolella ja runko siis edestä ylempänä - keulakaari jäisi matalammaksi ja vähemmän väpätystä tiedossa.
Ketju mahtuu kulkemaan 32/11 rattailla haarukkaputken yli.
Tämä alapuolinen kampiakseli on hyvä idea. Onko muuten kantapäille riittävästi tilaa. Aika alhaalla näyttäisi polkimen kohta käyvän.
jori kirjoitti:Tämä alapuolinen kampiakseli on hyvä idea. Onko muuten kantapäille riittävästi tilaa. Aika alhaalla näyttäisi polkimen kohta käyvän.
Kyllähän kantapää käy lähellä tai jopa koskettaa maata. Kun ei ole polkimia, ei ihan tarkka osaa sanoa - eikös tuo poljinkin nosta.vähän kantapäätä?
Ehkä pitää vähän runkoo viel nostaa.
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Tämä alapuolinen kampiakseli on hyvä idea. Onko muuten kantapäille riittävästi tilaa. Aika alhaalla näyttäisi polkimen kohta käyvän.
Kyllähän kantapää käy lähellä tai jopa koskettaa maata. Kun ei ole polkimia, ei ihan tarkka osaa sanoa - eikös tuo poljinkin nosta.vähän kantapäätä?
Ehkä pitää vähän runkoo viel nostaa.
Polkimet siirtävät jalkoja enimmäkseen kohti takapyöriä (hitusen toki myös ylemmäs) siinä kohdassa, jossa kantapää on alimmassa kohdassaan. Jalkapohjan kulma on kammen alimmassa kohdassa ehkä 20 asteen luokkaa vinossa. Mittaile ja vertaa vanhasta polkimen akselin alimman kohdan paikka. Ei rungon yläviistoudesta kannata välittää. Olkoon missä kulmassa tahansa, sehän jää katteen alle. Etupäässä yläviistoon vino runko vähentää rakenteen kuormitusta ja painoa etupäässä.
Nostin n. 3cm nyt akseli on 26cm maasta - pari cm alempana ku alkuperäsessä mut kammetkin in saman verran lyhyemmät.
PW kirjoitti:Nostin n. 3cm nyt akseli on 26cm maasta - pari cm alempana ku alkuperäsessä mut kammetkin in saman verran lyhyemmät.
Mittaapa se olennaisin mitta, eli polkimen akselin keskilinjan etäisyys maasta, kun kampi on suoraan kohti maata. Kysyn siksi, että tästä saatava mitta on hyvä suunnitteluraja, jota alemmas ei todella matalan istuinkorkeuden pyörän poljinta voi laittaa. Sinulla on vielä lähes maksimikokoiset kengät, eikä klossiakaan siirretty keskikenkään. Pienijalkaiset ja keskikengän klosseilla ajavat voivat sitten tuosta mitasta miinustaa.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Nostin n. 3cm nyt akseli on 26cm maasta - pari cm alempana ku alkuperäsessä mut kammetkin in saman verran lyhyemmät.
Mittaapa se olennaisin mitta, eli polkimen akselin keskilinjan etäisyys maasta, kun kampi on suoraan kohti maata. Kysyn siksi, että tästä saatava mitta on hyvä suunnitteluraja, jota alemmas ei todella matalan istuinkorkeuden pyörän poljinta voi laittaa. Sinulla on vielä lähes maksimikokoiset kengät, eikä klossiakaan siirretty keskikenkään. Pienijalkaiset ja keskikengän klosseilla ajavat voivat sitten tuosta mitasta miinustaa.
Poljin akseli laskennallisesti maasta: 260mm - 117mm = 143mm.
PW kirjoitti:Poljin akseli laskennallisesti maasta: 260mm - 117mm = 143mm.
Mun pyöräilykengässä klossin keskikohta on 200mm kantapäästä ja klossihan on aika lailla polkimen keskellä. Vaikka kenkä ei ole pystyssä kun kampi on ala-asennossa niin vähän pieneltä tuo väli kuulostaa. Lukottomilla kengillä tulee jalkaa pidettyä ylempänä, eli niillä varmaan riittäisikin...
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Poljin akseli laskennallisesti maasta: 260mm - 117mm = 143mm.
Mun pyöräilykengässä klossin keskikohta on 200mm kantapäästä ja klossihan on aika lailla polkimen keskellä. Vaikka kenkä ei ole pystyssä kun kampi on ala-asennossa niin vähän pieneltä tuo väli kuulostaa. Lukottomilla kengillä tulee jalkaa pidettyä ylempänä, eli niillä varmaan riittäisikin...
Jukka
Vertailu mittaus, alkuperäsessä kolmipyörässä 125mm - enköhän mie tällä pärjää En anna näitä mittoja kuitenkaan suosituksena
Keulakaari paikoillaan. Ohjausakseli pitäs sitten kiinnittää kaareen, ehkä jonkinlaista tukipalikkaa kaipais siihen myös. Ohjausakseliksi tuohon käy 12mm pultti, tai käy ja käy Nyt käsillä oleva pultti ei mahdukaan laarein sisään
Ilmeisesti pieniä eroja noissa
Mielellään etsisin ruostumattoman pultin kun sen tuohon kaareen meinasin hitsata kiinni.
OK 68.81 puikotkin taitaa vedellä viimesiä - täytyis ettiä samoja, ettei tartte sotkee erilaisilla puikoilla enää tähän. Näinköhän tästä kaupungista löytyis On kyllä helppo puikko hitsata.
Jos kaari tuntuu kovin veltolta niin tuohonhan saa näppärästi tukea kun hitsaa kaaresta viistot tukiputket kampiakselin kiinnikkeisiin. Liikkuvat sitten yhtenä pakettina...
Jukka
jviirret kirjoitti:Jos kaari tuntuu kovin veltolta niin tuohonhan saa näppärästi tukea kun hitsaa kaaresta viistot tukiputket kampiakselin kiinnikkeisiin. Liikkuvat sitten yhtenä pakettina...
Jukka
Joo tuo on hyvä idis jos jäykistystä tarttee.