Sivu 31/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 09:11
Kirjoittaja Nojanalle

Tee se laakerilla. Aikaa myöten naksutus rupee ottaan päähän. Ainakin minulla on sellainen tunne. :mrgreen:


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 09:46
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Tässähän innostuu entistä enemmän 2T3/sivuvetodelta rakenteesta. Sivuvetodeltoissa missä istutaan takarenkaiden välissä on keula varsin kevyt, eikä eturenkaalla mielestäni ole juuri minkäänlaista sivuttaista tukivoimaa kurvissa. Eli voisiko eturengas olla jomman kumman takarenkaan kanssa samalla raiteella?

Tätähän on jonkun kerran arvailtu mutt kukaan ei vissiin oo kokeillu. Pessimistit (realistit) on sitä mieltä ett niiaa kääntyessä toiselle puolen.
Pitääks miun nyt kokeilla tämä?


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 10:26
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Tässähän innostuu entistä enemmän 2T3/sivuvetodelta rakenteesta. Sivuvetodeltoissa missä istutaan takarenkaiden välissä on keula varsin kevyt, eikä eturenkaalla mielestäni ole juuri minkäänlaista sivuttaista tukivoimaa kurvissa. Eli voisiko eturengas olla jomman kumman takarenkaan kanssa samalla raiteella?

Voihan se olla. Jos painopiste on kovin edessä, voi olla ettei pysy enää paikallaankaan pystyssä. Tuuppaamalla painopistettä taakse saa renkaan siirron vaikutusta sivulle kaatumiseen pienennettyä. Kovin takana oleva painopiste aiheuttaa tietysti keulimista, jonka voi poistaa siirtämällä toista takarengasta taapäin ja ympyrä sulkeutuu.
Jorin kolmipyörämallissa on hienosti painopiste saatu renkaiden muodostaman kolmion leveimpään kohtaan. Pyörä voi siis olla kapeampi kuin perinteiset tai samanlevyisenä ei kaadu yhtä helposti :D

painopiste.jpg
painopiste.jpg (15.48 KiB) Katsottu 2739 kertaa

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 11:05
Kirjoittaja PW

Heppasin etukiekon oikeeseen laitaan ja kurvailin pihassa - en huomannu juuri mitään eroa:) Oisko tää pitänt kirjottas kaksraiteisen ketjuun ;)


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 11:30
Kirjoittaja PW
20151005_112829.jpg
20151005_112829.jpg (221.14 KiB) Katsottu 2692 kertaa

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 12:10
Kirjoittaja PW

Pitäs varmaan värkätä oikeelle kädelle yhdensauvanohjaus, olis helpompi tätä pyöritellä ja testailla


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 13:20
Kirjoittaja Vilijami

Tätä salaa toivoinkin, että tartut PW haasteeseen :wink:
Sullahan parani vetävän ja jarruttavan pyörän pito tuolla muutoksella!
Tee vielä sauvaohjaus, niin saadaan vielä kattavampaa kokemusta.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 14:11
Kirjoittaja jviirret

Ajoitko hiekalla tms. että montako renkaan uraa jää, rullatessa ja polkiessa?

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 18:27
Kirjoittaja PW
20151005_182228.jpg
20151005_182228.jpg (230.88 KiB) Katsottu 2509 kertaa

Ohjaus oikeella kädellä, vaihde vasemmalla - kääntyy edelleen;)

jviirret kirjoitti:

Ajoitko hiekalla tms. että montako renkaan uraa jää, rullatessa ja polkiessa?

Jukka

En oo niin pehmeel ajanu, ett olisin jälkiä huomannu. Eikä noita oikeen polen renkaita oo mitenkään linjattu.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 18:39
Kirjoittaja jviirret

Eikä ois enää iso askel otettavaksi ku muuttas nelipyöräiseksi ;)

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 18:39
Kirjoittaja Vilijami

Nyt voit laittaa jarrukahvan ohjausvipuun, ni alkaa oikean puolen takarenkaassakin jarrut toimimaan.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 19:31
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Eikä ois enää iso askel otettavaksi ku muuttas nelipyöräiseksi ;)

Jukka

:lol:


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 19:39
Kirjoittaja PW

Kävin Vuoksen lenkin, vähän äkkinäinen johtunee jyrkemmästä ohjauskulmasta. Vaikea myöskin tottua mihin suuntaan lähtee ku työntää (oikeelle) tai vetää (vasemmalle) - Jorin pyöräs tais olla toisin päin, oisko tuo jo jääny takaraivoon :roll: Ohjausvipukin heiluu sivulle, ni vähän epämäärästä hommaa tuo ohjaaminen mutt varmast toimis kun virittelis kuntoon.
Keula tipahti varmaan samassa rempassa uutaman sentin kun kantapohjat raapii välillä maata mutt polkemista ei haittaa.
Mutta en vielä oo itse pyörän kulussa huomannu mitään ongelmaa. Merkittävä tekijä tässä on varmaan se ett pyörä on hyvin takapainoinen ja painopiste alhaalla, jos kuski olis edempänä ja/tai ylempänä saattas tulla ongelmia.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 19:44
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Vaikea myöskin tottua mihin suuntaan lähtee ku työntää (oikeelle) tai vetää (vasemmalle)

Ei tuollaiseen peilikuvaohjaukseen kannata itseään totuttaa. Et kohta osaa enää ajaa millään pyörällä :D
Oikeaa kättä kun työntää niin eturenkaan pitää kääntyä vasemmalle, näin se on autoissa ja polkupyörissäkin.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 05 Loka 2015, 19:50
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaikea myöskin tottua mihin suuntaan lähtee ku työntää (oikeelle) tai vetää (vasemmalle)

Ei tuollaiseen peilikuvaohjaukseen kannata itseään totuttaa. Et kohta osaa enää ajaa millään pyörällä :D
Oikeaa kättä kun työntää niin eturenkaan pitää kääntyä vasemmalle, näin se on autoissa ja polkupyörissäkin.

Jukka

Joo, sehän on tietyst noin - tuuppasin tangon nyt vaan nopeesti noin enempää ajattelematta :oops: . Ja omaan takaraivoonhan tuo on tietyst jääny Bobcatistä :mrgreen: