Sivu 32/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 11 Syys 2015, 13:59
Kirjoittaja Wacky

cad-meininkiä, eli cardboard aided design


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 11 Syys 2015, 15:07
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

cad-meininkiä, eli cardboard aided design

Juuri näin. Kun on vain pääosin käsityökalut käytettävissä niin paperi ja sakset sopii oikein hyvin joukkoon.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2015, 21:57
Kirjoittaja mhelander

Jotakin aikaansaannosta:

Kuva

Eli takahaarukka on nyt valmis. Tässä laite lepoasennossa, ja

Kuva

tässä noin iskari pohjassa eli 160 mm joustovaralla.

Kuva

Takajarrulle on nyt sitten satulan paikka, kohtuu helppo homma Paragon:n valmiilla osalla jota jonnin verran piti rälläköidä että tulee oikeaan kohtaan. Hayes:n jarru jää hassusti korkeelle mutta takana oleva Hope X2 siihen tulee joten pitänee pikkasen kääntää nesteputkea osoittamaan haarukkaputkea kuten vanhassa.

Kuva

Tässä haarukan nivel valmiina. Keskellä on 1-1/8" putki akselina, noin 5-7 mm lyhyempänä kuin päälle tulevat 1-1/4" putket josta koko haarukka on tehty. Sopivat riittävän hyvin, paikallaan hitsasin kaksi holkkimutteria per pää ja sitten naputtelin akselia sisemmäs jotta sain ne halkaistua. Samalla lyhensin akseliputken sopivaksi ja nuo päälle tulevat. Lopuksi porasin yläpuolelta jengat veks niin pääsee kiristämään.

Laakereina on FSA:n ZS44 ohjainlaakerien yläpäät ja niiden löysät poistetaan akselin perään tulevalla kiristyshatulla ja kävyllä jotka tulee molemmille puolille.

Enemmän olis pitänyt saada aikaseksi mutta rouva sai sidottua eilen aamupäivän muuhun puuhaan joten nyt on takana noin neljän arkipäivän illat tämän kimpussa. Tänään ilta jatkuu paperihommilla jotta saan suunniteltua oikeat paikat takajousituksen iskarille ja linkustolle.

Seuraavaksi siis nuo ja stemmin viimeistely sekä etäohjauslaipan teko. Jäljellä on sitten enää taittopyörien sijoittelu ja penkin alakiinnike, yläpää tulee samalla kuin iskarin yläpään korvakko.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 00:37
Kirjoittaja Syväri

Kuvat ei näy


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 08:46
Kirjoittaja mhelander

Sori, linkkasin suoraan Android backup kansiosta kuvat, jäi tekemättä edestä kopiointi julkiseen nojakkikansioon... nyt näkyy.

Syväri kirjoitti:

Kuvat ei näy


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 08:47
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Enemmän olis pitänyt saada aikaseksi mutta rouva sai sidottua eilen aamupäivän muuhun puuhaan joten nyt on takana noin neljän arkipäivän illat tämän kimpussa. Tänään ilta jatkuu paperihommilla jotta saan suunniteltua oikeat paikat takajousituksen iskarille ja linkustolle.

Tässä vähän suunnitelman tynkää linkustolle, 1:2 piirroksena ruutupaperivihkoon, ei sentään pahvilaatikon kylkeen 8) :

Kuva

Eli paljon helpommat kappaleet tulee. Vetotanko on 1-osainen ja vain haarukan korvakon päässä on laakeri. Iskarin alapäähän tulee molemmin puolin kaksi palikkaa joissa laakerit jokaiselle pultille ja iskarin yläpäähän tulee kans laakerit.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 15:57
Kirjoittaja Syväri

Noniin, hyvältä näyttää. Eikö olekkin helpompaa kun tietää jo vähän mitä tekee, eikä ole sellaista hyppyä tuntemattomaan :mrgreen:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 16:12
Kirjoittaja jviirret

Silmäilin pikaisesti viestiketjua, mutta en huomannut että mitä vanhalle rungolle tapahtuu?
Itse en ole kiinnostunut, mutta saisiko tästä joku aihion talvipyöräksi? Vai onko tarkoitus pitää molemmat omassa käytössä?

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Syys 2015, 20:19
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Silmäilin pikaisesti viestiketjua, mutta en huomannut että mitä vanhalle rungolle tapahtuu?

On siitä maininta. Pitää vaan tietää miten sen löytää. Tässä ketjussa on sen verran mukavasti asiaa :D

mhelander kirjoitti:

Voipi olla että sitten kun uusi on ajokunnossa ja toimivaksi todettu niin pätkäsen vanhasta vajaat 10cm runkoa keskiön ja etäohjauksen välistä pois niin saan tyttärelle siitä oivan kaiken kelin nojakin.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 15 Syys 2015, 15:24
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Noniin, hyvältä näyttää. Eikö olekkin helpompaa kun tietää jo vähän mitä tekee, eikä ole sellaista hyppyä tuntemattomaan :mrgreen:

Juuri näin. Ja onhan näitä ratkaisuja tullut pohdittua jo tässä reippaat pari vuotta ja kohta 20,000 kilsaa :roll: :lol:.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 16 Syys 2015, 00:08
Kirjoittaja mhelander

Ei häävimmin edisty mutta jotakin kuitenkin:

Kuva

Eli etäohjaus on valmis. Meni homma työlääksi kun ensin 3mm:n pora katkesi laipan sisään ja sitten kun viereen tehtyyn reikään väänsin M4-kierteitä niin katkesi tappi keskelle. Piti sitten kötöstellä tommonen ratkaisu kun ei viitsi heti uutta laippaa alkaa tekemään, materiaali ei riitä jousituksen kappaleisiin.

Vasemmalle kääntäessä tarvii etäemoputken eteen topparin ettei mene ohjaus yli, linkki on paree olla noin korvakon alapuolella niin tulee vähemmän kulmia.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 17 Syys 2015, 00:37
Kirjoittaja mhelander

Päivän väkerryksen tulos:

Kuva

Takajousituksen linkuston osat kutakuinkin valmiit, huomenna hitsausta ohjelmassa niin saa paikalleen. Kuvassa viivotin mallaa haarukkaputkea ja kamppeet on suurin piirtein suunnitellussa asennossa iskari pitkänä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 17 Syys 2015, 14:56
Kirjoittaja Härski

Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..

Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 18 Syys 2015, 00:19
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..

Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?

Oikea ilmaisu lienee jousituksesta puhuttaessa "degressiivinen". Olen tainnut itsekin käyttää Tamperelaisittain sanaa "regressiivinen", vaikka se kai oikeasti on psykologiaan liittyvä termi. Sori! :oops:


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 18 Syys 2015, 09:32
Kirjoittaja mhelander

Päivän väkerryksen tulos:

Kuva

Kuva

Värkki seisoo omilla pyörillään. Olihan puuhaa saada takajousituksen linkusto sellaiseen asentoon että 50mm:n joustomatkasta on noin 45mm käytössä ja sillä tulee 160+ mm joustoliikettä takapyörälle. Lankku mallaa penkin ylätuen paikkaa johon iskarin yläpää tulee kiinni.

Toivottavasti suojakaasu riittää tai ehdin hakemaan vaihtopullon, on nimittäin ihan huuruilla nyt...

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..

Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?

Oikea ilmaisu lienee jousituksesta puhuttaessa "degressiivinen". Olen tainnut itsekin käyttää Tamperelaisittain sanaa "regressiivinen", vaikka se kai oikeasti on psykologiaan liittyvä termi. Sori! :oops:

Siinä suunnitellessa tuli tarkemmin analysoitua linkuston ja iskarin kiinnityksen liikeratoja ja itse asiassa liikerata on regressiivinen alusta eli iskari jää "jälkeen" haarukkaputken kohotessa mutta saa noin 1/3 liikeradasta paikkansa kiinni ja viimeinen 1/3..1/4 joustomatkasta iskarin liike muuttuu voimakkaan progressiiviseksi.

Vaikka linkusto on eri näköinen kuin vanhassa niin käytännössä ovat samanlaisia paitsi vanhassa ei tuo liikeradan profiilin muutos toimi niin hyvin kuin nyt. Ja siinä en ole tainnut koskaan saada iskaria pohjaan kovasta yrittämisestä huolimatta.

Ensin harmittelin aika lailla etten saa koko iskarin kapasiteettia käyttöön ja että linkusto ei toimi kuten on oletettu. Mutta sitten mietin mikä on oikeesti tärkeetä ja sehän on että takarengas pidetään mahdollisimman hyvin maakontaktissa myös poukkuisessa maastossa missä takapää kevenee, eli siis että jousitus on riittävän pehmeä jotta voi seurata ulosjoustossa paremmin pitäen rengasta vaikkapa kivituhkalla paremmin pinnassa ja siten ajamiseen tulee lisää luottoa ja sitä kautta vauhtia.