Sivu 33/50
Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 16:33
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tuleeks se pukkilaakerin tilalle? Siihenkin lukitteella kiinni?
Eiku viereen. Pyörii vapaasti kun poljetaan eteen ja kääntää jarruvipua kun poljetaan taakse.
Mutta mitenkäs sitten kun pyörällä pitäisi peruuttaa? Taaksepäin työntämimen pyörittää myös kampia taaksepäin ja yksisuuntalaakeri vetää jarrut päälle.
Jukka
Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:04
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Mutta mitenkäs sitten kun pyörällä pitäisi peruuttaa? Taaksepäin työntämimen pyörittää myös kampia taaksepäin ja yksisuuntalaakeri vetää jarrut päälle.
Eikö tätäkään voinut kukaan kertoa etukäteen 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:08
Kirjoittaja Vilijami
Etujarru kytketty ja takajarrulle on paikka. Nyt koeajolle.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:37
Kirjoittaja Vilijami
Hyvin toimii, paitsi peruuttaessa pitää nostaa vetävärengas ilmaan. Tosi vähän jarrutus tarvii polkuvoimaa, eli yksisuuntalaakerin momentin kesto ei ole ongelma.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:53
Kirjoittaja Härski
HYVÄ VIlijami, hyvä idea!
Näin se maalima kehittyy pikkuhilijaa..
Voima riittänee jaloissa hyvinkin useampien renkaiden jarruttamiseen, niin tohon jarruvivun päähän voi rakentaa pienen telin, joka tasaa voimat vaijereiden kesken, tms..
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:54
Kirjoittaja jviirret
Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 19:55
Kirjoittaja ajou
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 20:00
Kirjoittaja Härski
jviirret kirjoitti:Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?
Jukka
Jos pistää jarrut pelekästään takasenkaisiin, ni sillo varmaan vaan sluisuu..
?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 20:08
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?
Jukka
Jos pistää jarrut pelekästään takasenkaisiin, ni sillo varmaan vaan sluisuu..
?
Lähinnä osien kestävyyttä murehdin. Yksisuuntalaakerin lisäksi pitää huomioida että käsijarrut ja käsijarruvaijerit on tehty kestämään vain sormivoimin käyttäminen.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:04
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?
No siitähän hajoaa ainakin vaijerit ja/tai jarruosat. Joku viisas turvamekanismi tuohon pitäs keksiä?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:20
Kirjoittaja jooseha
Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:23
Kirjoittaja samuel
Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Liikevara on varmaan millin, kaksi.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:31
Kirjoittaja jviirret
Jos vaijeria vetävä vipu olisi pidempi niin sen päässä voima olisi pienempi, mutta häviääkö sitten koko ratkaisun mielekkyys kun jarrusta tulisi raskaampi käyttää? Yoisaalta jos vaihtoehto on se, että jarru toimii kevyesti mutta hätätilanteessa vajerin päiden nippelit pirahtelee irti ja pyörä on jarruton...
Minkälaisen pattitilanteen tuolla saa aikaiseksi jos pyörä valuu takaperin alamäkeen? Jarru vetää kiinni ja valuminen pysähtyy. Jotta jarru löysäisi pitäisi jaksaa polkea eteenpäin, mutta onnistuuko se jos jarrut pitää pyörää paikoillaan?
jooseha kirjoitti:Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.
Aiheuttaako jatkuvaa säätämisen tarvetta? Pieni kuluminen paloissa ja pitäisi aina jostakin kiristää ettei toppari tule liian aikaisin vastaan.
samuel kirjoitti:Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Liikevara on varmaan millin, kaksi.
Niissä on sen verran joustoa että kahva ottaa tankoon, eli juurikin muutama milli vaijerin suuntaista liikettä. Tässä saa moninkertaisella voimalla useita senttejä vaijeriin liikettä, eli sellaisenaan tuo varolaite on riittämätön. Pohjaa heti ja sitten jarru toimii kuin jäykällä vaijerilla.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:32
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.
Siinähän on jo. Vaijereiden kiinnityspulikka toimii myös topparina. Vaijerit vaan tarpeeksi löysälle.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 19 Huhti 2017, 21:43
Kirjoittaja jooseha
samuel kirjoitti:Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Mulla oli jossain pyörässä tuollainen. Ihmettelin kovasti miksei jarruun saa tehoa. Lopulta huomasin tuon rajoittimen ja otin sen pois, niin hidastin muuttui jarruksi.