Sivu 34/41
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 23 Syys 2015, 09:20
Kirjoittaja mhelander
Sain eilen tehtyä todella tiukasti sopivan korvakon etäohjainputkeen. Nyt pysyy... ja ajelin polkuja pitkin töihin.
Toimii. Tanakka, tarkka, pehmeä jousitus, ei hytky tai notku kun kiivetään tehoilla. Parani siis edellisestä roimasti.
jooseha kirjoitti:Kokeilitko ilman keulapuomin revaa? Meinaan mietityttää että, jos puomi on liian heikko ilman sitä, miten käy emäputken takana samanlaiselle putkelle eturenkaan tökätessä sopivaan kiven koloon
Tämähän joutuu ajoittain kohtuullisen rajuun käyttöön 
Ei sitä rakenteellisesti tarvita mutta joku umpisilmukka kyllä että saa pyörän lukittua kunnolla. Kun on muuten pelkkä tikku ja parilla työkalulla saa purettua osia irti. Meinasin symmetrisyyden vuoksi laittaa myös takapuolelle lyhyemmän noin 45 asteen kulmaan mutta laiskuus voitti (ja olihan kellokin jo yli aamukuuden...).
Nebulus kirjoitti:Nätti on! Toivottavasti iskari kestää vaaditut paineet, tulee varmasti saamaan kyytiä. 
Yritin vähän googlailla ja ei oikein löytynyt speksiä mitä iskari kestää. Mutta sehän lämpenee kovassa käytössä jolloin painekin nousee. Markettipyörän ostajille oli taulukko painon mukaan, suurin suositusluku oli 199 psi eli vajaat 14 bar. No onhan sillä takuu...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 23 Syys 2015, 09:49
Kirjoittaja samuel
Täällä sanoo että "no more than 300 psi" eli 20,68 bar.
Mutta kai noissa sen verran turvakerrointa on että se kestää jouston pohjaamisen maksimipaineella.
Älä siis rytyytä täysillä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 23 Syys 2015, 09:56
Kirjoittaja mhelander
samuel kirjoitti:Täällä sanoo että "no more than 300 psi" eli 20,68 bar.
Mutta kai noissa sen verran turvakerrointa on että se kestää jouston pohjaamisen maksimipaineella.
Älä siis rytyytä täysillä

Sitä on mahdoton välttää, siis täysillä ajoa, mutta nyt paine on 21 bar mutta 50mm:n joustomatkasta käytetään about 40 milliä. Varoja siis on ja maksimi sisäinen paine ei toteutune.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 23 Syys 2015, 10:20
Kirjoittaja samuel
mhelander kirjoitti:
Sitä on mahdoton välttää, siis täysillä ajoa,
Siksi hymiöt. 
Ja jos vähän laskeskellaan niin 21bar levossa, 25mm joustolla paine on 42bar.
Taas puolet sisäänpäin eli 37,5mm joustolla paine on 84 bar.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 23 Syys 2015, 18:37
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Sitä on mahdoton välttää, siis täysillä ajoa,
Siksi hymiöt. 
Ja jos vähän laskeskellaan niin 21bar levossa, 25mm joustolla paine on 42bar.
Taas puolet sisäänpäin eli 37,5mm joustolla paine on 84 bar.
Laskit tuon isotermisenä, eli laskelma vastaisi sitä, että joustoliike tapahtuisi niin hitaasti, että lämpötila ehtisi tasaantua. Tähän menee todella kauan; minuutteja per joustoliike. 
Parempi arvaus paineesta nopeassa kuoppaan ajamisessa on, ettei lämpöä puristumisen aikana ehdi kaasusta juurikaan karata, jolloin laskut pitää tehdä ns. adiabaattisena. Tämä tarkoittaa, että, että tuo paine kertaa tilavuus tulo, joka tuossa isotermisessä tarkastelussa pysyy vakiona, ilman kyseessä ollen tulo korotetaan potenssiin 1,4. Jos halutaan huomioida, että osa lämmöstä pakenee sylinterin seinämään, pienennetään eksponenttia esim. 1,3 suuruiseksi.
Tuossa siis teoria. Tässä sama numeroina: (Polytrooppivakiona on käytetty 1,3)
25 mm joustolla paine nousee 21 bar --> 52 bar ja 37,5 mm jousto --> 127 bar
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:14
Kirjoittaja mhelander
Eilen oli ekat tositoimet tällä evoversiolla. Takajousituksen alumiiniset linkut on laakereille väljät mutta muuten laite pelittää hyvin. Vanha penkki alkaa olla päreinä, kylkiluissa on useampi murtuma jolla oli vähän vaikutusta tosissaan nousuja painaessa ja kurveista kiihdyttäessä.
Mutta hyvin toimii. Takajousitus on mukava, pitää pyörän hyvin tiessä jolloin kivituhkalla pääsin vauhdilla ajettavat kaarteet paljon lujempaa läpi kuin mitkään muut kisassa ajaneet mukaan lukien SM-tason CX-kuskit. Iskarista otettiin joustovaroja vähän yli puolet iskunpituudesta. Keula kävi syvemmällä, vähän vajaat 100mm iskua 115mm:stä.
Vain kerran nurin neulansilmässä, oma moka. Muuten homma sujui hyvin, ihan parasta vauhtia ei saanut irti kun kisaa on viimeksi ajettu pari kuukautta sitten.
Tässä tulokset, sivulla myös maalin edestä videota.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:41
Kirjoittaja samuel
jori kirjoitti:samuel kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Sitä on mahdoton välttää, siis täysillä ajoa,
Siksi hymiöt. 
Ja jos vähän laskeskellaan niin 21bar levossa, 25mm joustolla paine on 42bar.
Taas puolet sisäänpäin eli 37,5mm joustolla paine on 84 bar.
Laskit tuon isotermisenä, eli laskelma vastaisi sitä, että joustoliike tapahtuisi niin hitaasti, että lämpötila ehtisi tasaantua. Tähän menee todella kauan; minuutteja per joustoliike. 
Parempi arvaus paineesta nopeassa kuoppaan ajamisessa on, ettei lämpöä puristumisen aikana ehdi kaasusta juurikaan karata, jolloin laskut pitää tehdä ns. adiabaattisena. Tämä tarkoittaa, että, että tuo paine kertaa tilavuus tulo, joka tuossa isotermisessä tarkastelussa pysyy vakiona, ilman kyseessä ollen tulo korotetaan potenssiin 1,4. Jos halutaan huomioida, että osa lämmöstä pakenee sylinterin seinämään, pienennetään eksponenttia esim. 1,3 suuruiseksi.
Tuossa siis teoria. Tässä sama numeroina: (Polytrooppivakiona on käytetty 1,3)
25 mm joustolla paine nousee 21 bar --> 52 bar ja 37,5 mm jousto --> 127 bar
(mä jotenkin arvasin että tähän tulee tarkennusta)
ja kilo sokeria, kaikella ystävyydellä.
Juukatonääs kun laitesukelluksessa tuo paineen muutos ei ole kovin nopeaa, paitsi jos annostin alkaa puhaltamaan tai venttiili menee poikki.
Kurssilla kun hengityskaasun riittävyyslaskelmia tehtiin, meitä tyhmiä oppilaita ei onneksi kiusattu adiabaattilisäkertoimilla.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 10:06
Kirjoittaja mhelander
Joo menee vähän överiksi tämän topikin aiheesta mutta toisaalta hyvä tietää mitä on vastassa näiden ilmaiskareiden kanssa.
Vielä kun joku selittäisi miten tuunata tommonen dual-air keula niin että on samalla lailla pehmeä jouston alusta mutta silti saa hyödynnettyä koko joustomatkan. Nimittäin jos vertaa tätä Reba Team ilmakeulaa Fox:n jousikeulaan niin edellinen on napakampi kaiken kaikkiaan mutta oli helppo säätää jouston alkumatkan toiminta kuntoon kun taas jälkimmäinen on väpättäjä mutta vähän liian tiukka kun jousta ei saa löysemmälle, silti siitä saa otettua lähes koko joustomatkan käyttöön toisin kuin ilmakeulasta.
Muoks: ai niin, unohtu mainita että rokspoks keulassa ongelma on suck-in sack eli kun siitä tuunaa paineita niin että on alkumatkasta pehmeempi niin meinaa ketale "painua kasaan" eli pari kolme senttiä tulee sag:a ihan väkisin josta ei hyvin palaudu vaikka keula keveneekin.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 10:27
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:
Vielä kun joku selittäisi miten tuunata tommonen dual-air keula niin että on samalla lailla pehmeä jouston alusta mutta silti saa hyödynnettyä koko joustomatkan.
Haluat siis loivempaa jousivoiman nousua. Sen saat ilmajouseen vain kokonaisilmatilaa kasvattamalla suhteessa männän liikkeen aiheuttamaan ilmatilavuuden muutokseen. Mahtaisiko siihen saada lisäsäiliön jotenkin. 
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 23:41
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Haluat siis loivempaa jousivoiman nousua. Sen saat ilmajouseen vain kokonaisilmatilaa kasvattamalla suhteessa männän liikkeen aiheuttamaan ilmatilavuuden muutokseen. Mahtaisiko siihen saada lisäsäiliön jotenkin. 
Eipä taida saada. Toisaalta rokspoks iskarissa on isompi ilmakannu. Pitää kokeilla sitä joskus kunhan saan siihen rakennettua vastaavat puslat kuin kettuiskarissa.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 24 Syys 2015, 23:58
Kirjoittaja mhelander
Huomenna maalataan:

Jos tämä olisi myytävänä niin runkokitin painoksi merkittäisiin 7.45 kg. Tässä on vain putkiosat ja ohjauksen- sekä jousituksen osat. Ei penkkiä, ohjainlaakeria jne.
Eli jos MetaPhysic runkokitti painaa 4.47 kg hiilaripenkillä niin tämä painaa vajaat 4 kg enemmän. Eli samoilla osilla MP painaa ajokunnossa 10 kg ja tämä noin 15 kg kun hiilarikeulan sijaan siinä on nykyinen ilmakeula.
Huonosti laskemalla vanhan vastaava kitti on samalla kiloluvulla joten kevennystä ei päässyt merkittävästi syntymään. Jäykkyyttä tuli sen sijaan runsaasti lisää ja järkevämmät rakenteet.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 25 Syys 2015, 10:36
Kirjoittaja Imi
Moi.
Missä kävit maalauttamassa? Minuakin kiinnostaisi pulveri tai epoximaalaus.
Hammerlack ja CRC Galvacolor varisee jo nyt, parin kuukauden päästä maalauksesta.
-Imi
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 25 Syys 2015, 10:59
Kirjoittaja mhelander
Imi kirjoitti:Missä kävit maalauttamassa? Minuakin kiinnostaisi pulveri tai epoximaalaus.
Hammerlack ja CRC Galvacolor varisee jo nyt, parin kuukauden päästä maalauksesta.
En jaksanut alkaa edes selvittämään pulverimaalausta, tuskin se tässä tuppukylässä onnistuu. Ainoa mahdollinen lienee Finn-Felox peräkoukkuwirma lähellä Päivärinnettä mutta sieltä tuskin muuta väriä saa pintaan kuin mattamustaa.
Joten töiden jälkeen käyn automaalikaupassa teettämässä spray-pullollisen 2-komponentti epoksimaalia ja otan mukaan purkin happopohjamaalia ja niillä mennään. Onneksi CrMo-putki näyttää ruostuvan paljon huonommin kuin Bilteman patarauta...
Kun runko on maalattu niin sitten surautan putkien sisään kotelosuoja-aineen niin ei ruostu sitten sieltäkään. Muutama reikä pitää vielä porata ennen maalausta, muuten on jo valmista.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 26 Syys 2015, 01:17
Kirjoittaja mhelander
Maalikaupassa päädyttiin samaan Motip maaliin kuin edellisessä, metallinhohto ja päälle sitten se 2-komponentti epoksilakka. Alle punaista happopohjamaalia. Motip:a oli vain yksi purkki ja niinhän siinä tietysti käy että kun alkaa suihkimaan niin loppuu kesken, nyt jäi takahaarukka ilman maalia.
Aamulla hakemaan Motonet:stä pari purkkia niin saa homman loppuun.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 28 Syys 2015, 00:38
Kirjoittaja mhelander
Nyt on värkki maalattu ja kasattu, tässä GIF-kuvasarja kasaamisesta:

Eka testilenkki ajettu ja kyllä pelittää loistavasti. Tein uudet alumiinipalat jousituksen linkustoon joissa laakerit ei klappaa ja tuli punnittuakin, yllätys oli suuri kun matkalaukkuvaaka näytti 17.35 kg. Tämä on noin 2kg vähemmän kuin vanha proto, ihan on jo läskipyörien ja täpärien painoluokassa.