Sivu 37/50
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 09 Heinä 2017, 23:15
Kirjoittaja jori
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 10 Heinä 2017, 07:10
Kirjoittaja Wacky
Normaalisti sille on hahlo jarrun kyljessä tai takajarrun tapauksessa hahlo on jarrusalvan kiinnitysreijän vieressä 90 astetta käännettynä pituus akselin suunnassa.


Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 10 Heinä 2017, 08:48
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Sekö oikeasti kuuluukin tuohon.
Jaa niin, tietenkin rullajarrulliset kiekot laitetaan usein v-jarrujen tilalle. 
Ei kai se oikeasti kuulu, jarrutapit ovat normaalitilanteessa väärällä puolen haarukkaa, mutta tällä kertaa sattui sopivasti olemaan kohdalla.
Takanavassa oli Wackyn mainitsema hahlo, mihin kuoren pidike tulee, mutta etunavoissa ei ollut.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:02
Kirjoittaja Vilijami
Lidlissä oli sadeviitta kympillä. Tarranauhaa aukon reunaan ja viitan helmoihin. Viitta ei oikein tullut kireälle, koska oli valitettavasti muotoon ommeltu. Parempi ois tullut suorasta kankaasta. No tehdään uus, jos häiritsee. Tulis vaan sadetta ni pääsis kokeilemaan tositoimissa. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:07
Kirjoittaja Vilijami
Tein paineilmaputkista kehikon, joka kannattelee viittaa irti hartioista. Oikeanpuoleinen putki on työnnetty etupäästään holkkiin, niin sen saa pois edestä, kun hyppii sisään tai ulos.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:48
Kirjoittaja Vilijami
Kulkuaukon reunaan laitoin solumuoviputkieristeen käsinojaksi. Ilmastointiteippasin eristeen, että kestää paremmin potkiskelua.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 14:13
Kirjoittaja Jarcco
Sinulla näyttää olevan rullajarrut, oletko havainnut niissä ylimääräistä kitkaa? Olen ihmetellyt Splitterin hitautta ja yksi epäilty on rullajarru. Keskinopeudet on kautta linjan olleet heikommat kuin tadpolella, jossa oli myös 406 renkaat mutta levyjarrut. Sama Nexus 8 napa oli molemmissa. Voi olla vaihteistoonkin tullut vikaa kun on yli 10 v ikää ja tuhansia kilsoja ajettu.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 16:53
Kirjoittaja Vilijami
Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 16:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. 
Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 18:06
Kirjoittaja jviirret
Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 18:35
Kirjoittaja jooseha
Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 21:40
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Jukka
Oikean suuntainen pohdinta. Polkematta rullaten tämä puoltaa oikealle ja reilusti veto päällä vasemmalle.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 22:06
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.
Tässä on kiinnitetty huomiota renkaiden samansuuntaisuuteen jo jigissä missä kasasin koko laitteen. Myöhemminkin olen mittaillut aurausta ja mielestäni renkaat kulkevat samaan suuntaan. Renkaiden kulumisessa en ole huomannut mitään erikoista.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Syys 2017, 22:08
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.
Etuhaarukassa ois jarrutapit. Ehkä kokeilenkin joskus. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 13:33
Kirjoittaja Vilijami
Tämän päivän lenkillä polkaisin kampiakselin mutkalle katukivetystä ylittäessä
Punainen nuoli osoittaa mutkakohtaa. Taipuma oli alunperin selvästi pahempi, mutta sain oikaistua sitä jalalla painamalla, että pääsin polkemaan takaisin kotiin.
Keltainen nuoli osoittaa 30x30 kanttiputkea, joka nykyään osoittaa eri suuntaan kun kaksi muuta.
Vahvistusideoita? Putken halkaisijan kasvattaminen luonnollisesti, mutta entä muuta?
Kampiakselin oikaisu ja hiilikuitunauhaa vahvikkeeksi?