Sivu 38/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Loka 2016, 21:04
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

20161020_174514.jpg
Keula mallia järvinen.

Eiku liisterii vaan pohjaan ni menee talven yli kätevästi.

Liisteri pohjaan, niin ei tarvitse kangasta köyttää kiinni. :mrgreen:
Hieno muoto. :D


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Loka 2016, 03:33
Kirjoittaja vaaka

Suksikeula antoi idean maavaran, töyssyjen hanskaamisen pienellä maavaralla ja korkeutta muuttavan pohjan tekoon pienemmällä riskillä katteen pohjan siirtymisestä tai irtoamisesta ja takarenkaan alle joutumisesta. Aiemmin mietin rottinkia pohjan ulkopinnan rungoksi tai järeämpää matskua jousikiinnityksellä, jolloin keulan upotessa kuoppaan ja pohjan osuessa maahan pohja nousee ja siirtyy taakse. Silloin takarengas voi haukata kankaan tai muun pohjapinnotteen alleen, repäistä pinnan irti ja jumittaa mahdollisesti takarenkaan. Osan riskistä voi välttää takarenkaan edessä olevalla taipuvalla pystylevyllä, joka eristää ainakin osan pohjasta. Taipuisuus siksi, että pystysuoja maakosketuksessa ei katkea ja voi alapäästä taipua taakse, missä on enemmän etäisyyttä renkaan maakontaktikohtaan kuin ylempänä lähellä renkaan keulimmaista osaa.

Taipuisa levy tai putki runkona suksen tapaan lienee mekaaninen sesti kestävämpi ja helpommin taakse taittumista vastustava kuin voimat huomioiden vastukseton rottinki tai juositettu jäykempi matsku. Taipuisa levy, kuten vaneri pohjan rungoksi ja toinen pystyyn renkaan eteen voisi olla turvallisin tapa saada aikaan matala painopiste ja matala pohja.

Matala painopiste on turvallisuustekijä renkaan noston välttämisessä sekä kontrollia deltassa suurissa nopeuksissa turvaava asia, jos välttää epävakaan ohjauksen. Matala maavara on iso juttu aerodynamiikassa ja siten tavoiteltava asia. Kun on lukenut matalapohjaisten kinnerien maakontakteista sekä reittien etukäteissuunnittelun tarpeesta, en halua sitä. Ex tempore, mitähän tuolla on, menenpä katsomaan tuntematonta paikkaa turismi on ajotapani ja siksi maavara ei saisi olla rajaava tekijä. Joustava nouseva liikaa taakse renkaan alle siirtymätön matala aeropohja olisi hyvä asia onnistuessaan. Utopiaa?


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Loka 2016, 07:29
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:

Joustava nouseva liikaa taakse renkaan alle siirtymätön matala aeropohja olisi hyvä asia onnistuessaan. Utopiaa?

Juu :wink:


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 13:26
Kirjoittaja PW
20161022_132255.jpg
20161022_132255.jpg (199.03 KiB) Katsottu 3263 kertaa

Ei ihan unelmieni Quest - may be "Question?" :mrgreen: Rättäri på finska ;)


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 13:47
Kirjoittaja vaaka

Kokeilematta ei uskalla muuttuvamuotoista matalalla liikkuvaa pohjaa mahdottomaksi tuomita. Jorin mainostamat hiilikuituputket ovat mainioita kevyinä taipuvina ja hyvin muottonsa palautuvina runkokappaleina ja vetovoimakin auttaa muotoon palautuksessa. Neljä senttiä kai oli maavara Milanissa, en ehkä alkuun ainakaan lähtisi noin aggressiivista maavaraa hakemaan. Jos tyyliin 7- 10 cm kompromissina aerolle toimisi, sitten voisi arpoa alempaakin pohjaa.

Pelottavalta näyttää kankaan ja eturattaan kosketus PWin kinnerissä. Olen yhdet housut tuhonnut suojaamattoman eturattaan piikin napatessa lepattavan lahkeen ja repiessä kankaan. Maantiepyörällä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 14:23
Kirjoittaja PW
20161022_141949.jpg
20161022_141949.jpg (201.49 KiB) Katsottu 3235 kertaa

Maalasinkin vähän;) muutaman kerran korttelin ympäri - kinneri on kiva peli, tuuli käy vain naamaan.
Ei kannata pelätä, rattaan ja kankaan yhteenottoa - kun istun paikoilleen kangas kiristyy, sopivan kauas rattaan piikeistä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 17:01
Kirjoittaja PW

Kävin kilsan päässä kääntymässä - huomasin ett pakarat puutuu ja älysin ett lonkkakulma taitaa olla "laiton" - alle 130astetta. Tarttee löysätä liinoja ja kangasta - eiköhän se siitä 8)


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 17:25
Kirjoittaja Vilijami

Kyllä tuon jo voi lisätä kinnerirekisteriin :D


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 22 Loka 2016, 17:33
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Kyllä tuon jo voi lisätä kinnerirekisteriin :D

Kiitos! Heti menen ja lisään 8)


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 00:02
Kirjoittaja jori

Kuva kuskin kanssa, niin näkee, miten kiristyy. :?


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 13:33
Kirjoittaja PW
20161023_131558.jpg
20161023_131558.jpg (218.92 KiB) Katsottu 3074 kertaa

Kiristyy tai ei - paremminkin vois muotoutua. Ehkä ajan kanssa hioutuu.
Tässäkin taas huomaa, miten pieni säätäminen yhdessä kohtaa vaikuttaa muuallekin. Kun penkkiä kallistin, liinojakin pitäs nostaa tai kangasta kiristää sivusuunnassa.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 14:24
Kirjoittaja jori

Kyllä tuolla jo hyvin tarkenee. Käypä laskettelemassa joku mäki ja tutkimassa ilmanvastuksen muuttumista. Onko sinulla joku referenssi olemassa, miten joku mäki meni ilman katetta.

Jotenkin tuohon muotoon kaipaisin enemmän tavaraa tuonne taakse ylös. Kokeilepa rakentaa päällesi pesä, eräänlainen syvyyssuunnassa matala jäykkä huppu tuosta vaahtomuovilevystä. Kun takaraivo korvia myöten menee tuonne "hupun" sisälle, ilman kohina korvissa vähenee, eikä naama jäädy ihan niin pahasti pakkasessa, kun ilma kiertää pään vähän kauempaa. Tavarateline ja sille kate muuttaa sekin hieman tuota perää. Kolmiomainen alusta alas takapyörien väliin ja kolmion takakulmasta sähköasennusputkikaari niskatuen yläpäähän hupun ja tavaratelineen kattamisen helpottamiseksi ja ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Jotenkin näin.

Rättikinneri.jpg
Rättikinneri.jpg (130.69 KiB) Katsottu 3025 kertaa

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 14:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Kyllä tuolla jo hyvin tarkenee. Käypä laskettelemassa joku mäki ja tutkimassa ilmanvastuksen muuttumista. Onko sinulla joku referenssi olemassa, miten joku mäki meni ilman katetta.

Jotenkin tuohon muotoon kaipaisin enemmän tavaraa tuonne taakse ylös. Kokeilepa rakentaa päällesi pesä, eräänlainen syvyyssuunnassa matala jäykkä huppu tuosta vaahtomuovilevystä. Kun takaraivo korvia myöten menee tuonne "hupun" sisälle, ilman kohina korvissa vähenee, eikä naama jäädy ihan niin pahasti pakkasessa, kun ilma kiertää pään vähän kauempaa. Tavarateline ja sille kate muuttaa sekin hieman tuota perää. Kolmiomainen alusta alas takapyörien väliin ja kolmion takakulmasta sähköasennusputkikaari niskatuen yläpäähän hupun ja tavaratelineen kattamisen helpottamiseksi ja ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Ei oo mitään referenssejä mäenlaskusta kun ei oo mittariakaan ollu moneen vuoteen käytössä. Pelkästään lyhyillä kokeiluilla tuossa Vuoksenvarressa oon ollu huomaavinani, ett viima käy kaulalle ja naamalle enemmän, jalat ja muu kroppa on tietyst suojassa. Siis jonkinlainen retkipatjasysteemi pään suojaamiseksi pitäs tehdä.
Myöskin tavarateline tai koppa on tarkotus tehdä mutta virittelen ny ensin katteen oikeaan muotoon.
Tietyst vois tehdä kokonaan uuden rungon ja käyttää tätä testipyöränä - toteuttaa sitten ne hyväksihavaitut ratkaisut, muodot ja materiaalit siinä uudessa kinnerissä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 17:35
Kirjoittaja PW
20161023_173009.jpg
20161023_173009.jpg (182.13 KiB) Katsottu 2980 kertaa

Tarakkakoppaa rupesin kuitenkin muotoilemaan - tuosta vähän kaventas ylöspäin ja samasta vois tulla pääkopalle katto. Kangasta tai retkipatjaa sivuun ja liinoilla vahvistas, ettei vaneri lörpsähdä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2016, 18:09
Kirjoittaja jori

Ei tuon varmaan kovin (noin) leveä tarvitse olla tuolta pystyosaltaan. Matalat vaneriset laidat tuohon tavaratilaosaan ja loput kangasta. Kun laitat kankaiset sivut, mahtuu ostokset sinne mainiosti. Pullottavat kangasta, mutta mahtuvat. Eiköhän tuohon olisi sopiva sellainen Mangon peräpeilin leveys, niin olisi aerodynamiikkaakin vielä huomioitu. :D

Noinhan tuo voisi olla, että tuo katekangas menee tuonne takavaneriin asti ja selkänojavanerin voit käyttää toisaalla. Laitat vain tavallisen nojakin istuimen siihen tilalle. Kevenee ja tavaratilasta tulee asiallinen.