Sivu 38/50
Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 16:22
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Tämän päivän lenkillä polkaisin kampiakselin mutkalle katukivetystä ylittäessä
Punainen nuoli osoittaa mutkakohtaa. Taipuma oli alunperin selvästi pahempi, mutta sain oikaistua sitä jalalla painamalla, että pääsin polkemaan takaisin kotiin.
Keltainen nuoli osoittaa 30x30 kanttiputkea, joka nykyään osoittaa eri suuntaan kun kaksi muuta.
Vahvistusideoita? Putken halkaisijan kasvattaminen luonnollisesti, mutta entä muuta?
Kampiakselin oikaisu ja hiilikuitunauhaa vahvikkeeksi?
Laakerivälin kaventaminen?
Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 17:27
Kirjoittaja PW
En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 18:08
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.
Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 18:19
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.
Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.
Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?
Joo lujuuslaskelma opinnot on miulla viel vaiheessa
Itsellä on kestäny tuo 20mm hydrputki mutt laakeriväli on varmaan kapeempi ja myös nuo putken suorat osat on lyhyempiä.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 18:36
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.
Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.
Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki.
Seuraavaan versioon voi sitten laakeriväliä kaventaa ja käyttää vaikka paksumpaa putkeakin, mutta tässä vehkeessä riittänee, että oikoo akselin polkemalla toisin päin ja polkee vastedes pyöreämmin.
Vakavasti:
Onhan tuo aika pitkä laakeriväli 25 putkelle. Polkemapaikan taivutusmomentti pienenee rajusti laakerivälin pienetessä, joten lyhentäminen vaikuttaa huomattavasti kestävyyteen. Putken paksuntaminen on tietysti vieläkin parempi tapa saada lisää lujuutta ja kaikkein parasta on tehdä nämä molemmat. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 18:58
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki. 
Olen ihmetellytkin kun paino on pysynyt pitkään samana, vaikka vyö on lyhentynyt. Nyt jälkeenpäin ajatellen tänä kesänä on bokserien lahkeet alkaneet kummasti ahdistaa. Onko tämä käsiteltävissä niin, että mahaläski on muuttunut reisilihaksiksi? 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 22:00
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki. 
Olen ihmetellytkin kun paino on pysynyt pitkään samana, vaikka vyö on lyhentynyt. Nyt jälkeenpäin ajatellen tänä kesänä on bokserien lahkeet alkaneet kummasti ahdistaa. Onko tämä käsiteltävissä niin, että mahaläski on muuttunut reisilihaksiksi? 
Sitä se nimeomaan on. Olepa varovainen uusien voimiesi kanssa. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 16 Syys 2017, 22:32
Kirjoittaja hjv1527
Pitääpä taas sotkea omaa lusikkaa soppaan, kun statiikasta alettiin keskustella. 
Tuo taipumakohta ei ole maksimimomentin kohdalla pelkälle pistekuormalle. Se olisi silloin poljinvoiman kohta. Voisiko tuo sinun "klossi" aiheuttaa jonkinsortisen pistemäisen momentin? Eli pyrkiikö kiertämään akselia? Tai miten sitä kuvaisi. Taivuttaako polkimen laskerointi akselia polkimeen nähden sivusuunnassa?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 08:37
Kirjoittaja Vilijami
Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 09:44
Kirjoittaja MM
PW kirjoitti:
Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?
Sadeviittakuvasarjan kolmas kuva näyttää selvästi kanttiputken vaihe-eron muuttumisen aivan kuin akseliputki olisi kiertynyt.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 11:30
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.
Eikös se oikea puoli taivu vaikka sen aiheuttaisi vasen jalka? Vasemmalla jalalla jopa helpommin kun vipuvarsi on pidempi.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 13:32
Kirjoittaja jooseha
Sun pitää lopettaa treenaaminen, niin vehkeet alkavat kestämään
Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 13:46
Kirjoittaja Vilijami
MM kirjoitti:PW kirjoitti:
Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?
Sadeviittakuvasarjan kolmas kuva näyttää selvästi kanttiputken vaihe-eron muuttumisen aivan kuin akseliputki olisi kiertynyt.
On se kiertynyt. Livenä näkee vielä selvemmin.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 13:49
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.
Eikös se oikea puoli taivu vaikka sen aiheuttaisi vasen jalka? Vasemmalla jalalla jopa helpommin kun vipuvarsi on pidempi.
Jukka
Siis vasemmalla jalalla polkaisin tuon mutkalle, eikä oikealla. Sori sekoilu.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 17 Syys 2017, 14:11
Kirjoittaja hjv1527
Noita aikaisempia kuvia katsomalla selvisi tuo rakenne paremmin. Ei se ollutkaan keskilaakeri/ -tuki vaan toisen jalan poljin tuossa vieressä.
Tuossa mutkalle mennessä kohdassa taitaa tulla taivutusmomentin (ei ihan maksimi, mutta suuri) aihettaman normaalijännityksen ja akselin vääntömomentin aiheuttaman leikkausjännityksen yhteisvaikutus mitoittavaksi. -Vääntyy ja taipuu.