Re: Räntäpäivän kinneri
jooseha kirjoitti:Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa
Tuotahan vois harkita.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jooseha kirjoitti:Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa
Tuotahan vois harkita.
Vilijami kirjoitti:jooseha kirjoitti:Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa
Tuotahan vois harkita.
Keveneekin vielä.
Sähköavulla vahvistetuttuna kampiakseli kestäisi paremmin
Oikaisin punaisen nuolen osoittaman mutkan (jalalla painamalla selkänojaa vasten) niin suoraksi kun sain ja aika hyvä siitä tulikin. Keltaisen nuolen osoittamaa vaihe-eroa jäi ja sehän johti siihen, että rattaan puoleinen pää kampiakselista (ja ratas) vippaa hieman. Laakerin mullinsilmä oli niin tiukka liikkumaan pesässään, että selvää ahdistusta tuntui noin kolmasosakierroksella kampiakselia pyöritellessä.
Päätin kuitenkin lähteä testilenkille ja kieroutta ei voinut enää jaloilla havaita. Noin tunnin polkemien jälkeen alkoi meno keventyä selvästi. Aukkopeite syrjään ja tarkkailemaan tilannetta. Kiero kampiakseli oli nitkuttanut mullinsilmän liikkeelle ja akseli pyöri herkemmin kuin koskaan aiemmin.
Eli kampiakseli on ollut hieman kiero jo alunperin, jolloin se on ahdistanut pyörimistä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tiukka mullinsilmä olisi antanut periksi, vaan runko ja/tai kampiakseli on joustanut. Nyt tämä tuntuu liikkuvan keveämmin kuin ennen.
Mullinsilmälaakerointi on tosiaan aika jäykkä kompensoimaan käyrää akselia, mutta kevenee kyllä kuluessaan. Sitä pitää rasvata, ettei kuluminen ole liian suurta ja polkeminen pysyy kevyenä.
Oikeastaan käyrälle akselille pitäisi valita pallomainen laakeri.
Tällainen pyörii (lähes) yhtä liukkaasti käyrällä ja suoralla akselilla.
No tuohan ois hyvä laakerimalli kotitekoisille kampiakseleille! Mikä tuon laakerin tyyppi-/kauppanimi on?
Vilijami kirjoitti:Mikä tuon laakerin tyyppi-/kauppanimi on?
Pallomainen kuulalaakeri.
En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä. Ei mulla niiden kans ollu mitään ongelmia, riittävän halvat ku ostaa ni niiden pieni laakerivälys sallii tarvittavan akselin taipumisen.
Jukka
jviirret kirjoitti:En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä.
Jos voimamies polkee
kampiakselin mutkalle, niin ei ala pyörimistä ahdistamaan.
Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä.
Jos voimamies polkee
kampiakselin mutkalle, niin ei ala pyörimistä ahdistamaan.
Silloin siinä akselissa on mitoitusvirhe eikä se korjaannu laakerityyppiä vaihtamalla
Jukka
Oikeassa Jukkakin on. Ihan tavallinen urakuulalaakeri muuttaa akselin vinouden jousivoimiksi, jotka palauttavat lähes kaiken niihin latautuvan energian takaisin. Vino laakeri tietysti rasittuu enemmän ja jopa kovasti, jos kiinnitys on jäykkä, mutta mikäs pakko sitä on tuohon suuntaan jäykkää tehdä. Mullinsilmälaakeri muuttaa vinoudesta johtuvan momentin kitkaliikkeen kautta lämmöksi, eli kuluttaa polkemisvoimaa.
Pallomainen laakeri on tietysti paras tässä mielessä, mutta ei välttämätön, jos taipuma on niin maltillinen, että urakuulalaakerin kannatin kykenee joustamaan riittävästi.
Runkoputki johon laakeripesä kiinnittyy joustaa jos laakerivälykset ei riitä.
Jukka
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Siinähän se taas menee sormi suuhun kun googlailee, mistä, millasen moottorin saa - mihin hintaan, millaset akut
Itse olen koko ajan ihan vähällä tilata seuraavan setin:
http://www.ebay.com/itm/36V250W-20-Fron ... SwiqtZkqd1
ja akuksi:
http://www.ebay.co.uk/itm/36v15-6ah-Lit ... 2214730187
Saksasta tulee molemmat, ni pitäs olla kohtuullinen toimitusaika, eikä tullimaksuja.Millä oot saanu pidäteltyy tilausta?
Nyt en enää saanut pidäteltyä
Tuommoinen setti ois tulossa.
Vilijami kirjoitti:Tuommoinen setti ois tulossa.
Haa... ilmainen bulvaani. Kerro ihmeessä kuinka hyvin tuli rahat sijoitettua.
janx kirjoitti:Haa... ilmainen bulvaani. Kerro ihmeessä kuinka hyvin tuli rahat sijoitettua.
Varmasti kerron! Moottorin ajattelin sijoittaa eturenkaaseen. Takimmaiseen renkaaseenkin sen voisi laittaa, mutta ajattelin huonomman pidon toimivan "sulakkeena" talvisissa mäen nousuissa. Akkua kuluu vähemmän ja sähkömoottorin vaihteisto ei ylikuormitu, kun raskas vedätys ei onnistu. Moottori ja akku on Yosepower merkkiä. Nettisivutkin http://www.yosepower.com löytyy, mutta aika vaatimattomasti tietoa.