Sivu 5/5
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 12:12
Kirjoittaja Low74
Minulla onnneksi on tuota pituutta 187cm, joten varmasti onnistuu pysähdykset. Mietin tuota siltäkin kantilta, että jos emäntä innostuisi kokeilemaan. Hänellä tosin pituutta vain 161cm. Enkä tosin ole varma, että onko edes kovin innostunut.
Tuossa savenmaan kenopyörässä ajatukseni oli lähinnä säilyttää alin putki, mutta kulmat olivat mielestäni etuvetoiselle aika sopivan näköiset. Mutta, ehkä jätän sen nyt ja keskityn tähän iisimpään projektiin.
Nyt alkaa kyllä olemaan aika hyvät fiilikset, kun ihan oikeasti tajuaa miten tuollaisen voi tehdä. Tuo suora putki on niin simppeli, näet että se on siinä, eikä tarvitse tehdä, kuin yksi istutus läpi putken. Joko isolla poralla tai sitten polttoleikkurilla. Se ei ole oikeasti kova homma.
Ainoa mikä jää vielä hetken askarruttamaan onko se etuveto vaiko takaveto. Takaveto olisi kyllä ehkä simppelimpi näin aluksi.
Kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille kovasti!...
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 12:41
Kirjoittaja mhelander
Low74 kirjoitti:Minulla onnneksi on tuota pituutta 187cm, joten varmasti onnistuu pysähdykset. Mietin tuota siltäkin kantilta, että jos emäntä innostuisi kokeilemaan. Hänellä tosin pituutta vain 161cm. Enkä tosin ole varma, että onko edes kovin innostunut.
Kyllä se nojakin, etenkin takavetoisen, säätäminen noinkin erikokoisille kuskeille on sen verran työläs prosessi että ei tule pitkän päälle monasti tehtyä. Vaikka pyörässä säädöt riittäisivätkin molemmille.
Minun MetaPhysic:n säätö tyttärelle tarkoittaa seuraavaa:
Vaihda L-koon penkki M-kokoiseen, säädä vähän pystympään
Tuunaa ohjaus sopivalle korolle, mahdollisesti säädä syvyyssuunnassa myös (=vaijeri-ongelmia...)
Työnnä palkkia sisäänpäin reippaat 10 cm -> ketjua lyhennettävä (=mahdollisesti kammet ottaa etypyörään -> lyhyemmät kammet).
Näistä syistä ei vielä ole säädetty tyttärelle. Haluan ensin tyypittää riittävästi itse ja saada säädöt kohdalleen. Ne pitää sitten muistaa kirjoittaa ylös ennen kuskin vaihtoa.
Vähän vaivalloisempaa kuin mummopyörän satulan korkeuden säätö...
Low74 kirjoitti:Kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille kovasti!...
No toivottavasti ei sekoitettu päätä ihan pyörälle... Kannattaa ottaa pohdinnan pohjaksi ja sitten itse tehdä päätökset mikä alkaa parhaiten miellyttämään.
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 12:49
Kirjoittaja tavasti
Low74 kirjoitti:Minulla onnneksi on tuota pituutta 187cm, joten varmasti onnistuu pysähdykset. Mietin tuota siltäkin kantilta, että jos emäntä innostuisi kokeilemaan. Hänellä tosin pituutta vain 161cm. Enkä tosin ole varma, että onko edes kovin innostunut.
161 cm kuskille ensimmäiseksi kokeiltavaksi nojakiksi suoraputkinen 26/26 swb on tuhoon tuomittu idea. Jotkut tuon mittaiset ajelevat joillakin 26/26 pyörillä, mutta silloin pitää olla kokemusta ja intoa, eikä se pyörä ole suoraputkinen. Muistelisin kuulleeni, että Nazcan Monique olisi 165 cm pitkä, ja ajaa Pioneerilla, mutta ei se ihan normaali case ole. Taivutetulla rungolla tyypillisesti alle 175 tai 170 cm on raja 26/26 vehkeeseen, suoraputkisessa ehkä vielä vähän pidempi. Tietysti nuo rajat ovat 'noin', oleellista ei ole koko pituus vaan jalkojen pituus.
Muuten sanoisin tuota samaa kuin edellä, nojakin säätö eri kokoisille kuskeille ei ole nopea homma. Parilla ketjurullalla saa kikkailtua ylimääräisen lenkin paluupuolelle jolla saa puomin säädön ettei sentään ketjua tarvitse lyhentää-pidentää, mutta silti vähän työlästä.
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 13:09
Kirjoittaja Low74
Aivan...
No, tietääpä tämänkin nyt sitten. Ettei tule lupailtua mitään tyhmää.
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 13:16
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:Muuten sanoisin tuota samaa kuin edellä, nojakin säätö eri kokoisille kuskeille ei ole nopea homma. Parilla ketjurullalla saa kikkailtua ylimääräisen lenkin paluupuolelle jolla saa puomin säädön ettei sentään ketjua tarvitse lyhentää-pidentää, mutta silti vähän työlästä.
Minulla kun on MP alumiinirunkoinen ja palkin välissä on muovia ei itse säätö ole mahdottoman vaikeeta. Ja ketjun voi katkaista ja laittaa pitkälle takaisin käyttäen yhtä ylimääräistä pikalukkoa. Näin kun kuskia vaihdetaan, ja homma menee kuin elokuvissa:
Penkin vaihto, neljän pultin löysäys tangoista ja toinen mokoma penkistä, uusi penkki tilalle ja asento kohdalleen
Puomi sisään muistiinpanojen mukaan
Ketjusta pois "lisäpala"
Koeajo että toimii.
Jos likka on mukana säätämässä ei tuohon mene kuin 5-15 minsaa. Ja pakkohan sen on olla kun meinaa lähteä ajamaan...
Huonoa tuossa on että kun on 10-vaihteinen pakka (ja Double Tap -vaihtajat) niin SRAM:n ketjuissa nämä pikalukot ovat kuulemma kertakäyttöisiä. Ajattelin kokeilla 10-vaihteiselle ketjulle 9-vaihteisen uudelleenkäytettäviä pikalukkoja ainakin alkuun...
Edit: oikeat SRAM-termit ovat: up to 7/8/9-vaihteisille Powerlink ja 10-vaihteiselle Powerlock. Ja hintakin on Powerlock:lle tuplat muihin verrattuna... tietysti.
Re: Mikä Pyörä?
Lähetetty: 19 Loka 2011, 13:21
Kirjoittaja Low74
Ok.
Onneksi vaimo sanoikin tuossa eräänä päivänä, että "minua ei tuollaiset kiinnosta vähääkään", nyt se on siunaus
Tosin tämähän voi muuttua, on niin ennenkin käynyt ja pari sopivaa silmän räpäytystä, niin fillari on säädetty 
- Miehet tekee käsillä, naiset saa miehet tekemään katseella -