Sivu 5/6

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 16:44
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Kyllä siihen oikean pumpun tarvitset. Tavallisella ei sinna paljon saa. :wink:http://www.bikeshop.fi/Shockmate_iskari ... a/pPU2528/ Täältä nappasin tän kuvan. :lol:


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 16:49
Kirjoittaja Syväri
mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Tällä puheella tilasin ilmaiskarin. Eikös niihin saa tavallisella pyöränpumpullakin ilmaa? 12 bar lähtee tuosta mun pumpusta et pitäs riittää.

Joo. Eri asia on riittääkö se... riippuu sun jousituksen geometriasta. En muista paljonko mun möykkäriin panin ilmaa mutta 10bar tai yli taisi olla joten Lezyne Mini Road -pumpun äärirajoilla oltais.

Tuon mun iskarin kylkiäisenä tulleen pumpun painemittari on kohtuu tarkka, verrattuna Lezynen letkun varsi malliin ainakin.

Mä kun en näistä juuri ymmärrä niin pakko lähtee kokeilemaan jollain :D 190mm pituus ja 59mm stroke, tosta vois laskee nopeesti et maksimi liike tolla clwb:llä olis 120mm luokkaa. Ei siinä pitäs suuria paineita tarvita kunhan ei lähe pompottamaan.

Nojanalle; lähinnä tarkotin että venttiili on sama tai mukana tulee adapteri. Perus jalkapumpullakin saa yli 10bar. On mulla tuossa sitten järeä jalkapumppukin jolla sais 250 bar.. :D ilmakiväärin täyttämiseen tehty. Liittimet vaan puuttuu..


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 17:55
Kirjoittaja jori

Eikös nuo välityssuhteet iskarilta akselille ole tavallisesti kolmen luokkaa -enemmänkin. Tuon perusteella saattaisi hyvinkin riittää tuo 10 bar paineeksi, kun sinulla näyttäisi olevan välitys jouselta akselille vain kaksi, etkä sinä vielä ainakaan viime kesänä ollut mikään tonnikeiju. :mrgreen:


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 18:18
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Eikös nuo välityssuhteet iskarilta akselille ole tavallisesti kolmen luokkaa -enemmänkin. Tuon perusteella saattaisi hyvinkin riittää tuo 10 bar paineeksi, kun sinulla näyttäisi olevan välitys jouselta akselille vain kaksi, etkä sinä vielä ainakaan viime kesänä ollut mikään tonnikeiju. :mrgreen:

Tarkistin, 500mm nivelestä dropouteille, 170mm iskariin, eli vipusuhde jotain 3,1. Joo, ei mulla mitään hätää. Tuuli vie mennessään :)


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 15:51
Kirjoittaja Syväri

Oliskohan apua iskarin suojauksessa sisäkumin pätkästä jonka venyttäis päälle, ja vaikka nipparilla alhaalta kiinni. Unohtu ostaa tuollainen valmis suoja, kympin se toki olis maksanut..

Aattelis että tiivisteet on nopeaa entiset jos hiekkaa tms pöllyää vähänkin tohon päälle.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 15:57
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Oliskohan apua iskarin suojauksessa sisäkumin pätkästä jonka venyttäis päälle, ja vaikka nipparilla alhaalta kiinni. Unohtu ostaa tuollainen valmis suoja, kympin se toki olis maksanut..

Aattelis että tiivisteet on nopeaa entiset jos hiekkaa tms pöllyää vähänkin tohon päälle.

On muuten hyvä idea munkin ilmaiskarin päälle. Nimittäin on paikassa jonne nappularengas syytää kaiken sonnan. Iskarissa on toki hyvät tiivisteet mutta kuinka kauan... ja eihän siinä ole kuin 50mm iskun pituus joten sisugummi pysynee ja kestänee siinä ihan hyvin.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 19:55
Kirjoittaja Syväri
mhelander kirjoitti:

On muuten hyvä idea munkin ilmaiskarin päälle. Nimittäin on paikassa jonne nappularengas syytää kaiken sonnan. Iskarissa on toki hyvät tiivisteet mutta kuinka kauan... ja eihän siinä ole kuin 50mm iskun pituus joten sisugummi pysynee ja kestänee siinä ihan hyvin.

Sen verran oon lukenut juttuja noitte hajoamisesta et en tiiä onko ne tiivisteet niin hyvät välttämättä :D Muttamutta. Täytyy kokeilla jos joskus saa clwb:n ajoon. Kosteutta sinne suojan sisään kuulemma kertyy aika helposti.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 26 Touko 2013, 11:22
Kirjoittaja Premnas
kissaniitty kirjoitti:

Juhan kysymys tuli mullakin mieleen: onko 150mm iskarisuosituksia? Itellä (ja vaimolla) menossa jo toiset DNM DV-22:t ja ei voi kestäviksi kehua: noin vuoden ajon jälkeen öljyt tulee pihalle parin viikon aikana...onko noita mahdollista edes huoltaa? Janx: kato jousen LBS-lukema. Sun painoisella pitäis olla vähintään 750 LBS jousi, varsinkin jos meinaa mitään mukana kuljettaa. Mulla oli Azubissa alunperin just toi DNM MM-22AR muistaakseni 650 LBS jousella ja täydellä retkivarustuksella pohjasi pienimmissäkin töyssyissä. Olis kiva löytää joku laadukas öljyiskari, ei jaksaisi joka vuosi ostaa samaa paskaa tilalle...ilmaiskarit taasen on turhan tyyriitä :(.

Timo

Ahaa jollain muullakin on tullut öljyt tuosta iskarista ulos. Mulla on ilmeisesti valunut pikku hiljaa ja nyt vasta huomasin sen kun rupes pitää ääntä. Kesti se kuitenkin 3,5 vuotta ja yli 12300km. Pitäiskö tästä nyt sitten ajatella että hyvin se kuitenkin kesti, vai? Pompottanut ei, mutta pari kertaa pääsi pohjaamaan kun oli kuormaa ja pomppuinen tie. Tietysti nyt kiinnostaa että pitääkö pyörä laittaa saman tein telakalle kunnes saan uuden jousen jostain hommattua että uskaltaako tuolla ajaa metriäkään enää, mitä voi pahimmillaan sattua? Tarttis kuitenkin ens viikollakin kulkea joka päivä 13 km. Eikä ole edes varapyörää, tarttisi olla tällaisia tilanteita varten. Katselin kanssa noita ilmaiskareita niin kalliita ovat. Ja siihen tarvitsee sen pumpunkin?


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 26 Touko 2013, 18:36
Kirjoittaja Wacky

Ittelläni on iskariin tarkoitettu neopreeni suojasukka. Eikä ole vielä tullu öljyt pihalle, mutta ilmaiskari kannattaa hinnasta huolimatta. Se vaan on niin paljon parempi.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 26 Touko 2013, 18:43
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Tietysti nyt kiinnostaa että pitääkö pyörä laittaa saman tein telakalle kunnes saan uuden jousen jostain hommattua että uskaltaako tuolla ajaa metriäkään enää, mitä voi pahimmillaan sattua? Tarttis kuitenkin ens viikollakin kulkea joka päivä 13 km. Eikä ole edes varapyörää, tarttisi olla tällaisia tilanteita varten. Katselin kanssa noita ilmaiskareita niin kalliita ovat. Ja siihen tarvitsee sen pumpunkin?

Ei minusta mitään vaaraa aiheudu vaikka öljyttömällä iskarilla ajelee. Perä vaan jää pomppimaan joka töyssyn jälkeen ja todennäköisesti pompottaa myös polkemisen tahtiin.
Tietenkin jos tapanasi on vetää pomppuisia alamäkiä tuhatta ja sataa niin vaaraa aiheuttaa tilanteet joissa perä käy pompotuksen takia ilmassa. Tällöin ohjattavuus kärsii.

Jukka


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 26 Touko 2013, 19:11
Kirjoittaja Premnas

Niin siis se öljy on siellä vaan hiljentämässä niitä takaisinpotkuja? Vitsit kun olen perillä jousituksen periaatteista. Onhan siinä vielä ihan toimiva jousi, niinpä niin.

Ei ole ollut tapana vetää pompuista täysillä, vahingot tietty erikseen. Ilmaiskari houkuttaisi mutta siihen tarvii sen ylimääräsen pumpun ja entä jos tarvii matkan varrella säätää. Toisaalta eipä tuota haka-avaintakaan tuu kannettua mukana...


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 26 Touko 2013, 19:24
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Niin siis se öljy on siellä vaan hiljentämässä niitä takaisinpotkuja?

Näin juuri, hidastaa jousituksen liikkeitä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Iskunvaimennin

Jukka


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 15:51
Kirjoittaja Premnas

Mites muuten olette huoltaneet näitä ilmaiskareita, vai oletteko lähettäneet/vieneet johonkin asiaan vihkiytyneeseen putiikkiin huoltoon? Mulle selvisi just eilen että Suomessakaan taida kovin montaa liikettä olla jotka huoltavat iskareita. Jostain syystä tuli välittömästi sellanen olo että jos täytyy alkaa säännöllisesti lähetellä iskareita johonkin niin taidan hommata jousittamattoman pyörän :oops: . Muutenki tullu viime aikoina sellainen olo että mitä vähemmän ropaamista, sen parempi.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 20:00
Kirjoittaja jooseha

Mulla ei ole ilmaiskaria, mutta enpä viitsisi ainakaan maantiekäytössä olevaa huoltaa/huollattaa. Pitää vaan varren puhtaana ja korjaa tai vaihtaa sitten kun joskus pitkän ajan päästä hajoaa. Ei autoissakaan iskareita tai ilmapalkeita huolleta ja kestävät vähintään satojatuhansia kilometrejä.
Iskarin huolto taitaa tarkoittaa tiivisteiden ja öljyn vaihtamista :? Maastoajossa voi olla tarvetta, kun ajetaan iskari paskaisena tiivisteet rikki, jolloin öljyyn päsee ilmaa.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 20:30
Kirjoittaja terppa

Jos vanhassa, useamman vuoden käytössä olleessa on jotain vikaa ja uuden saa satasella niin ostaisin (olen ostanut) uuden ja säilyttänyt vanhan varaiskarina kun huolto saattaa aika lähelle saman maksaa? tai ainakin kuvittelen näin. Tai tossa mun tapauksessa se ilmaiskari toimi talvella liian epävakaasti mutta kesäkäytössä menisi, itseasiassa Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.