Sivu 5/5

Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 23 Huhti 2013, 09:59
Kirjoittaja Kyytsis

Tänään ajoin töihin tällä. Laukut vaan kiinni ja läppäri ja duuni vaatteet kyytiin.

Vähän oli alkuun outoa kun on uudet polkimet (Eggbeater 1), mutta muuten oli kyllä helppo ajaa. Pari pikku korjausta on tarpeen. Isot renkaat tuntuvat rullaavan kevyemmin ja liikenteessä tuo ylempänä istuminen auttaa myös. Reunakivistäkin pääsee ylös...

Pitää seurata nyt tarkkaan miten nuo jatkopalat kestävät.


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 25 Huhti 2013, 11:25
Kirjoittaja Kyytsis

Hyvin on toiminut. Jatkopaloissa ei tällä kokemuksella ole mitään muutoksia ja pultit pysyvät tiukalla.

Välitykset nyt kohdallaan, tein alle kuvaan vertailun välityksistä pieni- ja isopyöräisissä konfiguraatioissa. Pienipyöräisenä siis rattaat 45/62 ja isoilla pyörillä 39/53.

Kuva

Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.

t.Ville


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 25 Huhti 2013, 12:09
Kirjoittaja mhelander
Kyytsis kirjoitti:

Hyvin on toiminut. Jatkopaloissa ei tällä kokemuksella ole mitään muutoksia ja pultit pysyvät tiukalla.

Niin arvelinkin että kestää. Kun kaikki on kiristetty niin ettei mikään lonksu pitäisi tuollaisten jatkopalojen toimia. Ei niitä muuten kaupallisesti olisi saatavilla, etenkään jenkeissä.

Kyytsis kirjoitti:

Välitykset nyt kohdallaan, tein alle kuvaan vertailun välityksistä pieni- ja isopyöräisissä konfiguraatioissa. Pienipyöräisenä siis rattaat 45/62 ja isoilla pyörillä 39/53.

Olin melkein jotakin sanomassa tuosta yli 50-piikkisestä mutta jos pakka on 13-alkuinen niin hyvin passaa. Jos olis 11-alkunen niin 50/34 tai vastaava olis ehkä ollu sopivampi.

Kyytsis kirjoitti:

Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.

Mahtaa olla aika placebo. Mutta ainahan tavaran kuljetus sellasella on helpompaa kuin taskuissa ja/tai vyölaukussa kuten mulla.


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 25 Huhti 2013, 12:16
Kirjoittaja jviirret
Kyytsis kirjoitti:

Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.

Kokemusta ei taida juuri kellään olla? Joskus tätä irkissä spekuloitiin ja loppupäätelmä oli että jos laukut pitää olla mukana niin prosenteissa mitattavia eroja nopeuksiin tulee kovemmissa(yli 30km/h) vauhdeissa.

Jukka


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 25 Huhti 2013, 12:56
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.

Kokemusta ei taida juuri kellään olla? Joskus tätä irkissä spekuloitiin ja loppupäätelmä oli että jos laukut pitää olla mukana niin prosenteissa mitattavia eroja nopeuksiin tulee kovemmissa(yli 30km/h) vauhdeissa.

Täällä Oulussa on kaverilla M5 20/20 jossa on VeloKraft:n takaboxi. Väittää että kulkee kovempaa/kevyemmin sen kanssa mutta ei me mitään erityistä huomattu kun yhdessä ajettiin. Vaatis enemmän ajoa tai paremminkin rullaustestejä boxin kanssa ja ilman.

Ilmanvastushan on määräävä kun vauhtia on yli 25 km/h. Silloinkin kannattaa fiilata ensin kaikki muu kuntoon ja kellistää penkki alle 20 asteen kulmaan sekä opetella ajamaan pää takakenossa. Vasta sitten alkaa takaboxista tulla oikeesti hyötyä.

Nimittäin WISIL:ssä ei enää kukaan rakenna tai aja takaboxien kanssa, edes NoCom tyyppisillä kisavehkeillä. Todella aerodynaamisista bokseista kun näyttää tulevan myös huonoja puolia.

Mites Syväri on mitannu että takaboxinsa toimii ?


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 26 Huhti 2013, 01:19
Kirjoittaja Syväri

Ai miten oon mitannut? Hehh mä mittailen vain perstuntumaa laiskuuttani. Vauhti paranee lähinnä tuolla placebolla, tai jos boxin sisään/alle jää vaikkapa takapyörän yläosa. 40km/h vauhdissa eron "tuntee", jotakuinki samalla tavalla ku vaihtais yhden tavallisen kiekon aerompaan.

Pituutta ja painoa tulee lisää boxin kans, ja laukkujen sijoittelu on vaikeampaa. +niskatuen kanssa ei auennut kunnolla. Otin siksi ite pois. Nyt vaan pitäis jonkinlainen lokasuoja tehä ettei lennä rapaa niskaan, siitä se loota oli hyvä :D


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 26 Huhti 2013, 06:52
Kirjoittaja jviirret

Kyllähän hieno boksi parantaa pyörän ulkonäköä. Eikä pidä unohtaa psygologista vaikutusta, se on vähintään samaa luokkaa kuin perheautoon asennetulla takaspoilerilla saa :wink:

Jukka


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 26 Huhti 2013, 09:31
Kirjoittaja Kyytsis

Mulla on hyötyajeluun Optimalta ostetut Elanin laukut:

https://www.radicaldesign.nl/en/product ... elan-racer

Hyvät, ei tosin kovin isot ja kaksi vesipulloa saa kyytiin.

Nyt sitten kellarissa myös tälläinen:
http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... iring.html

"kun halvalla sain". Tuohon ajattelin askarrella sisäpuolelle paikat pakollisille työkaluille, vararenkaalle ja vesipussille. Tuohan kätkee osan takarenkaasta, joten siitä ehkä vähän hyötyä. Pienipyärisessä versiossa käytin levyä takapyörässä, en tiedä oliko hyötyä mutta ei tuntunut haittaavankaan. Takakatteen voisi teipata hig-viz keltaiseksi jolloin maantiellä näkyvyys paranee.

t.Ville


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 13 Heinä 2013, 13:31
Kirjoittaja Kyytsis

Hyvin tuntui viritys kestävän. Tänään vaihdoin taakse Megarange pakan, eli isoin ratas 34 ja pienin 11. Tuo on maantiepakka mutta ykkönen on tosi kevyt. Yhdessä 39 eturattaan kanssa on nyt sellainen välitys että polvet on turvassa.

Ostin fillariliikkeestä sellaisen käytetyn telineen joissa pyörät on esillä liikkeessä. Tulee takanapaan kiinni ja takarengas on ilmassa. Tosi kätevä huoltopukki! Siinä sitten huomasin että takarengas vetää reilusti oikealle... Nyt korjattu suksista ja ruuvi puristimista tehdyssä jigissä. Voi olla että meno paranee..

Takakatteen kanssa en ole ehtinyt leikkiä.


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 22 Heinä 2013, 13:16
Kirjoittaja Kyytsis

Tätä ehdoin askarrella tovin. Tulee kiinni penkin yläosaan L-profiililla, takahaarukasta U-muotoisella tangolla renkaan yli ja edestä penkkiin molemminpuolin. Yhteensä neljällä pultilla ja toimii sekä isoilla että pienillä pyörillä.

Tuonne sisään tulee juomapussi, pähkinät ja renkaavaihtokamat.

Kuva
http://img707.imageshack.us/img707/6522/oimz.jpg

Pitää etsiä sellaista reunanauhaa jolla saa nuo leikkauspinnat siistittyä. Sitten jollain teipillä reiät umpeen.

Lisaan vielä keltaiset raidat huomioväriksi.


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 31 Heinä 2013, 10:24
Kirjoittaja Kyytsis

Eilen sovittelin katetta uudelleen ja se oli ihan liian alhaalla.

Tein uuden kiinnikkeen penkkiin ja nyt korkeutta voi helposti säätää. Laitoin siten että hartiat tulevat hieman katteen sisään. Edestä leveys siten että takapuoli mahtuu penkille. Ajoasennossa kädet jäävät sivuille, jos tuo ohjaustanko olisi lyhyempi olisivat kädet sylissä ja siten poissa ilmavirtauksesta. Tosin osuuko tanko sitten reisiin/polviin ajaessa?

Pienipyöräisessä asussa suurin osa renkaasta jää katteen sisään. Isoilla pyörillä ei..

Kuva

Noihin hartiapullistumiin tarkoitus tehdä tarviketaskut. Tilaa on.

Kuva


Re: Baron 451-->700

Lähetetty: 07 Elo 2013, 10:27
Kirjoittaja Kyytsis

Nokian tuloksia kun tullut katseltua, niin seuraava proggis voisi olla muuttaa tämä etuvetoiseksi...

Tämä kuvahan tässäkin ajatuksessa innostaa... http://pinkshortsphotography.smugmug.co ... -Hh7MmF3/A

Etuhaarukka ja ketjunreititys pitäisi ratkaista.