Sivu 5/10

Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:10
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Siellä yleisin käytetty kammenpituus on 165 mm

Eli 5-10mm lyhempi kuin vakio, ei 50mm lyhempi.

Jukka


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:35
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Missä kohtaa tuloslistaa Nokialla nämä lyhytkampiuskovaiset ovat?

Mutu, että loppupäässä tai keskellä. Lyhytkampiuskovaiset taitaa olla enimmäkseeni niitä jotka ajavat vuodessa aika vähän.

Tuloslistaan mukaan kampien pituus, vuodessa ajetut kilometrit, ja näillä osalistujamäärillä meillä on jo 100 vuoden päästä tilastollisesti järkevää materiaalia. Tai ehkä meillä on sitten jo tiedossa jotain muita parametreja joita olisi pitänyt tilastoida.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 25 Elo 2013, 00:41
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Missä kohtaa tuloslistaa Nokialla nämä lyhytkampiuskovaiset ovat?

Mutu, että loppupäässä tai keskellä. Lyhytkampiuskovaiset taitaa olla enimmäkseeni niitä jotka ajavat vuodessa aika vähän.

Tuloslistaan mukaan kampien pituus, vuodessa ajetut kilometrit, ja näillä osalistujamäärillä meillä on jo 100 vuoden päästä tilastollisesti järkevää materiaalia. Tai ehkä meillä on sitten jo tiedossa jotain muita parametreja joita olisi pitänyt tilastoida.

Miten sen ottaa, terpalla on lyhyet kammet ja kilometrejä - öh, melko paljon, eikä sijoituskaan ihan huono.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 25 Elo 2013, 00:51
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Miten sen ottaa, terpalla on lyhyet kammet ja kilometrejä - öh, melko paljon, eikä sijoituskaan ihan huono.

Siis jotku 90-130mm, vai jalan pituuteen nähden oikean pituiset? Tässä yksi laskuri jolla voi laskennallisesti selvittää "oikean kampi pituuden" http://www.machinehead-software.co.uk/b ... lator.html

Jukka


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 25 Elo 2013, 09:35
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Miten sen ottaa, terpalla on lyhyet kammet ja kilometrejä - öh, melko paljon, eikä sijoituskaan ihan huono.

Menee nyt vähän eipäsjuupas offariksi, mutta eikös terppa kehunut viime reissullaan ainakin että on 175 milliset kiinni?


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 25 Elo 2013, 11:43
Kirjoittaja terppa
Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:

Miten sen ottaa, terpalla on lyhyet kammet ja kilometrejä - öh, melko paljon, eikä sijoituskaan ihan huono.

Menee nyt vähän eipäsjuupas offariksi, mutta eikös terppa kehunut viime reissullaan ainakin että on 175 milliset kiinni?

Joo, itseasiassa Mangossa on 170mm kammet mutta varmaan koitan talvella 155 millisiä asentaa. Viime vuonna Wavissa oli tuon pituiset ja muissa pyörissä on lyhyet, ainakin tällaiselle lyhytjalkaiselle paljon parempi ratkaisu ja pyörittäminen helpompaa/luontevampaa.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 02:17
Kirjoittaja ajarmala
terppa kirjoitti:

Joo, itseasiassa Mangossa on 170mm kammet mutta varmaan koitan talvella 155 millisiä asentaa. Viime vuonna Wavissa oli tuon pituiset ja muissa pyörissä on lyhyet, ainakin tällaiselle lyhytjalkaiselle paljon parempi ratkaisu ja pyörittäminen helpompaa/luontevampaa.

Minulla on Milanissa 140 mm pitkät kammet. Minusta ne toimivat oikein hyvin. Juuri pitemmät ne eivät mahtuisikaan olemaan, koska Milanin nokka on aika matala ja jalka-aukkoja ei ole.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 09:29
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:

Minulla on Milanissa 140 mm pitkät kammet. Minusta ne toimivat oikein hyvin. Juuri pitemmät ne eivät mahtuisikaan olemaan, koska Milanin nokka on aika matala ja jalka-aukkoja ei ole.

Kaappiuskovaisia ilmoittautuu. :D
Teron Stradassakin näyttäisi kuvasta päätellen olevan normaalia lyhyemmät kammet (160-165). 8)
Aurélien Bonneteau teki kattamattomien maailmanennätyksen tunnin ajossa 130 mm kammilla.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:11
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Minulla on Milanissa 140 mm pitkät kammet. Minusta ne toimivat oikein hyvin. Juuri pitemmät ne eivät mahtuisikaan olemaan, koska Milanin nokka on aika matala ja jalka-aukkoja ei ole.

Kaappiuskovaisia ilmoittautuu. :D
Teron Stradassakin näyttäisi kuvasta päätellen olevan normaalia lyhyemmät kammet (160-165). 8)

No jos pyörä rakennetaan niin että lyhyitä on pakko käyttää, eikä jotku 155-175 ole mitenkään erikoisen lyhyet vaan normaalit lyhyemmälle kuskille. Lyhyinä pidän kampia joiden pituus on käyttäjälleen reilusti suosituksia lyhyemmät. Eli 190pitkä käyttäisi 145 pitkälle tarkoitettuja kampia.

jori kirjoitti:

Aurélien Bonneteau teki kattamattomien maailmanennätyksen tunnin ajossa 130 mm kammilla.

Kuinkahan kovaa olisi oikean pituisilla kammilla päässyt ;) Joutunut tekemään kompromissin voimantuoton ja ilmanvastuksen välillä. Sillä on vähän enempi merkitystä noissa +50 nopeuksissa kuin näissä meidän 30-35 nopeuksissa. Jos tuolla nimellä googletat niin löytyy kisakuvia pidemmistäkin kammista:

Kuva

http://www.geolocation.ws/v/I/548038292 ... eau-435/en

Jukka


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:19
Kirjoittaja eemeli

Mulla on mangossa ja tw bentissä 152mm... Olen ollut oikein tyytyväinen. Lyhyempiä tekisi mieli kokeilla. Mistäköhän saisi kolmella eturattaalla olevat 140mm. Kahdella rattaalla olevia olen löytänyt...

Teron stradassa on kyllä 170mm ja olen ymmärtänyt, että ihan äkkiä ei lyhkäsempiä tule :D .


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:25
Kirjoittaja TMS
jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Minulla on Milanissa 140 mm pitkät kammet. Minusta ne toimivat oikein hyvin. Juuri pitemmät ne eivät mahtuisikaan olemaan, koska Milanin nokka on aika matala ja jalka-aukkoja ei ole.

Kaappiuskovaisia ilmoittautuu. :D
Teron Stradassakin näyttäisi kuvasta päätellen olevan normaalia lyhyemmät kammet (160-165). 8)
Aurélien Bonneteau teki kattamattomien maailmanennätyksen tunnin ajossa 130 mm kammilla.

Kyllä mulla on ihan alkuperäiset 170mm kammet Stradassa ja lyhyempiä en kyllä edes huolisi ;) Ehkä ne näyttää lyhemmiltä kun isoin ratas on 56 hampainen. Mutta mä en ole lyhyitä kampia koittanut kuin ajarmalan Milanissa ja ne kyllä tuntuu aivan liian lyhyiltä ja oudoilta. Kai niihinkin tottuisi mutta en nää mitään syytä totutella ;)

(eemeli olikin nopeempi)


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:31
Kirjoittaja jviirret

Joo, on mullakin nyt Geopyörässä ja Yescomissa 152mm. Geopyörässä ne mahdollistaa etupyörän vähän laajemman kääntymisen ja sillä kun ei kiirettä pidellä niin ei haittaakaan ole.
Yescomissa olen noihin vähän pettynyt, en pysty juuri kovempaa kadenssia pitämään kuin pidemmilläkään ja polvet kipevyy samalla tavalla. Ainoa hyöty siinä on parempi eteenpäin näkyvyys kun polvet eivät nouse niin korkealle. Vaihtasin/kokeilisin jo 170 pitkiä, mutta nyt ei ole jemmassa riittävän isolla hammasrattaalla olevia.

Jukka


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:33
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Minulla on Milanissa 140 mm pitkät kammet. Minusta ne toimivat oikein hyvin. Juuri pitemmät ne eivät mahtuisikaan olemaan, koska Milanin nokka on aika matala ja jalka-aukkoja ei ole.

Kaappiuskovaisia ilmoittautuu. :D
Teron Stradassakin näyttäisi kuvasta päätellen olevan normaalia lyhyemmät kammet (160-165). 8)
Aurélien Bonneteau teki kattamattomien maailmanennätyksen tunnin ajossa 130 mm kammilla.

Ilmankos miun 48 sandaali mahtu Milanissa pyörimään , löytyhän selitys tuollekin.

Petri


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:51
Kirjoittaja Nojailija
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Missä kohtaa tuloslistaa Nokialla nämä lyhytkampiuskovaiset ovat?

Mutu, että loppupäässä tai keskellä. Lyhytkampiuskovaiset taitaa olla enimmäkseeni niitä jotka ajavat vuodessa aika vähän.

Tuloslistaan mukaan kampien pituus, vuodessa ajetut kilometrit, ja näillä osalistujamäärillä meillä on jo 100 vuoden päästä tilastollisesti järkevää materiaalia. Tai ehkä meillä on sitten jo tiedossa jotain muita parametreja joita olisi pitänyt tilastoida.

Moi,
menee hiaman OT:ksi mutta viime vuonna 165mm kampinen oli suht.korkalla listalla (NoCom) ja tänä vuonna terppa vetäisi 62 km/h 148 mm kammilla, ekalla istumalla, harjoittlematta ollenkaan ko. kammilla (Cone). onko 148 tai 165 lyhyt voimme tietty keskutella. Itse uskon että voi treenata lihaksensa/tekniikan/tehot ylös 145 mm asti ja näillä voi saada paremman ilmavastuksen kun on pienempi etu-pinta-ala.


Re: Suomen Mangokanta kasvaa (tai sitten ei...)

Lähetetty: 26 Elo 2013, 16:06
Kirjoittaja tm

Palataanpa välillä kampikeskustelusta Mango-asiaan: kävin viikonloppuna mökillä, ja paluumatkalla Mahnalan mäissä sai vääntää paikoin tosissaan. Huonokuntoinen kuski kaipaa siis pienempiä välityksiä :) . Taitaa olla se kolmirattainen kampisetti paikallaan.

Mahnalan jälkeen Miharin/Siurontielle kääntymisen jälkeen peesiin iski pari pystypyöräilijää. Säälistä varmaan jäivät kiinni saatuaan ylämäessä perään huilaamaan, kun mennä puuskutin vähän reilua 10 km/h mäkeä ylös. No mäenharjanteen toisella puolella eli alamäessä osat vaihtui, kun Mango rullaili kevyesti hyvän etumatkan pystäreihin nähden. Seuraavassa nyppylässä saivat vielä helposti kiinni eivätkä lähteneet ohi vaikka olisivat päässeet. Mutta seuraava alamäki oli vähän pitempi ja sain Garminiin uudet pohjat eli 73,8 km/h. Nyt ei enää tuleva ylämäki riittänytkään välimatkan kiinni kuromiseen ja sain karistettua parivaljakon lopullisesti kannoiltani. Murhasaaressa käännyin Porintielle, taisi pystärikaksikko jatkaa Siuron suuntaan. Mäennousukykyä kun saa pikku hiljaa parannettua, niin pääsee halutessaan paremmin haastamaan noita "normipyöräilijöitä".

Tuo seitsemänkympin vauhti alamäessä tuntui ihan mukavalta, mitä nyt loivassakin kaarteessa alkoi sivuttaisvoimat jo tuntua. Vielä ei uskalla kovin tiukasti kurvailla, kun pelkää sisemmän etupyörän nousevan ilmaan. Ohjauksessa itseä hieman häiritsee klappi ohjaustangon ristinivelessä. Korostuu puuskittaisessa sivutuulessa, kun ajolinja ei tahdo pysyä suorana, ja klappi ei ainakaan helpota ohjastamista. Tarvii purkaa ja katsoa, josko saisi modattua paremmaksi.

Kovempaa polkiessa Mango tuntuu kiemurtelevan. Osin fiilis syntyy kuskin yläkropan sivuttaisliikkeestä, hartioiden ja korin väliin tarkoitetut vaahtomuovipalat varmaankin auttaisivat. Suurin syy on kuitenkin eturipustuksen geometriassa ja jousituksessa. Etujoustintuet tarvinnee purkaa ja huoltaa TdH:n jälkeen, vasen puoli tuntuu pehmeämmältä kuin oikea puoli, lisäksi molemmat joustavat hieman naheasti (voi olla osaksi tarkoituksellista kitkavaimennusta). Pääsee samalla arvioimaan, josko tuonne sisälle saisi rakenneltua oikeaa nestevaimennusta.