Re: Papan talvijopo, LWB tadpole
Yksikätisen miehen ketjunkatkaisuteline
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Yksikätisen miehen ketjunkatkaisuteline
Vilijami kirjoitti:Muutenkin ihmetyttää tuo pyörien vaihdeskaalaus, onko tosiaan suurimmalla osalla tavallisista ihmisistä tarve päästä polkemaan 50km/h. Itse olen aina jäänyt kaipaamaan mielummin pienen puolen vaihteita
Kovin usea ei pysty pyörällä ajamaan pitkästi alle kävelyvauhtia, joten hyviä hitaasti ajo vaihteita on turha laittaa kun suurin osa taluttaa.
Vaihteiden lisääntymisen myötä on kyllä menty tähän kevyempään suuntaan. 7-pakoissa pienin oli jo 11 piikkiä, kuten 8, 9 ja 10 pakoissakin, mutta suurimmat rattaat on useampien vaihteiden myötä suurentuneet.
Jukka
Hieno työkalu
Mulla on sellainen kuva omien kokemusten perusteella, että tavallisten pyörien suurin vaihde on noin 7 metriä vaihdemäärästä riippumatta. Useammin alle kuin päälle. Näillä pitää kadenssin olla viiteenkymppiin noin 120 rpm. Alapää painuu ketjuvaihteisissa sitten jonnekin kahden metrin paikkeille. Riittää useimmille.
No joo, viiskymppiä oli liioittelua. Itselläni tahtoo noin vaihdeskaalan puoliväli olemaan suurin mitä tasamaalla tarvii ja tätä olen ihmetellyt pikkupojasta asti.
Ihmisiä kun seuraa, niin vaikuttaa että tavalliset työmatkapyöräilijät ajavat suurimmalla vaihteella 20km/h vauhtia, mutta miksi?
Vilijami kirjoitti:Itselläni tahtoo noin vaihdeskaalan puoliväli olemaan suurin mitä tasamaalla tarvii ja tätä olen ihmetellyt pikkupojasta asti.
Eikös se oo silloin ihan oikein Alamäessä nopeampia ja ylämäessä hitaampia.
Ne katos nää mäkisten mastojen tyypit polkee kuntoilumielessä myös alamäessä, muuten puolet pyörälenkillä olosta olisi pelkkää kyydissä istuskelua ja joutuisi ajamaan kaksi lenkkiä että saa saman rasituksen kuin täällä lakeuksilla.
Jukka
Vilijami kirjoitti:mutta miksi?
Voimaa on helpompi lisätä kuin pyöritysnopeutta Pahimmillaan valitetaan polvivaivoja ja kaivataan samaan aikaan isompia vaihteita.
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Itselläni tahtoo noin vaihdeskaalan puoliväli olemaan suurin mitä tasamaalla tarvii ja tätä olen ihmetellyt pikkupojasta asti.
Eikös se oo silloin ihan oikein
Alamäessä nopeampia ja ylämäessä hitaampia.
Ne katos nää mäkisten mastojen tyypit polkee kuntoilumielessä myös alamäessä, muuten puolet pyörälenkillä olosta olisi pelkkää kyydissä istuskelua ja joutuisi ajamaan kaksi lenkkiä että saa saman rasituksen kuin täällä lakeuksilla.
Paha provo!
120 kadenssi ei muuten ole mikään kummallinen nopeus 115 mm kammilla. -Provo myös!
Joojoo, nyt ymmärrän. Mää oon aina virheellisesti luullut ettei alamäkeen tarvi polkea
jori kirjoitti:120 kadenssi ei muuten ole mikään kummallinen nopeus 115 mm kammilla.
-Provo myös!
Miten ylös saat noilla kadenssin niin että polkemisesta on vielä mainittavaa hyötyä ja mikä normaali kadenssi noilla tasaisella? Noin niin kuin vertailupohjaksi.
Mulla on kovaa ajaessa kadenssi tasaisella noin 100 ja maksimi niin että siitä on hyötyäkin 135. Kammet 170mm. Sitten kun ajelee rennosti vaihde pysyy yleensä samana, mutta nopeus laskee.
Pitäisi mitata. Nyt minulla on talvella kiinteästi vaihde 40/28 ja sillä mennään kaikki paikat ja nopeudet en ole tuntenut tarvetta vaihtaa isommalle, mutta minähän laiskotellenkin vain puolella kuormalla: polkien vain ylämäissä ja tasaisella.
Mittaria ei tosiaan ole, mutta samalla vaihteella pystyy tasaisella polkemaan ihan kunnon vauhteja. EI ehkä 30 km/h, mutta varmasti yli 25. Tuo tarkoittaa kakampikierroksina jopa 150 kadensseja, mutta mittadataa ei tosiaan ole.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:120 kadenssi ei muuten ole mikään kummallinen nopeus 115 mm kammilla.
-Provo myös!
Miten ylös saat noilla kadenssin niin että polkemisesta on vielä mainittavaa hyötyä ja mikä normaali kadenssi noilla tasaisella? Noin niin kuin vertailupohjaksi.
Mulla on kovaa ajaessa kadenssi tasaisella noin 100 ja maksimi niin että siitä on hyötyäkin 135. Kammet 170mm. Sitten kun ajelee rennosti vaihde pysyy yleensä samana, mutta nopeus laskee.
Reissulta ylöskirjattua http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 0&start=90
"Mennessä tein varmaankin oman kadenssiennätyksen, Sheldonin laskureilla koitin laskea ja 142 oli maksimi pyöritysnopeus (58km/h, 152mm kammet, 35-559 kumit, 38-11 välitys). Kilometriä ennen finaalia on loiva lasku ja läksin siinä henkilöauton imussa mutta jäi epähuomiossa pieni eturatas käyttöön ja en päässyt enää kuin 54km/h, no ehkä jo jaloissa painoi joku...."
Nyt on 140 milliset kammet ja pitempään on tullut ajeltua lyhyillä (152mm, tai pitkäthän ne on ) niin korkeampaa pyöritysnopeutta on helpompi pitää, tai ne maksiminopeudetkin kasvaa.
Pitää nyt hehkuttaa mutta noi 140 milliset on ihan loistavat, koska pyörittäminen on helpompaa niin veto pysyy tasaisena myös jyrkässä mäessä hitaalla vauhdilla, esim tänään kuskilla meinasi usko loppua mäen alla, jyrkkä, perunapeltopinnalla oleva mäki mutta nousi 5 kg lisäpainoin 5 km/h vauhdilla, no on nyt välityksetkin 22 - 32 eli auttaa... mutta se pyörittämisen tasaisuus, ei ala sutimaan.
Kesän kisoissa taisi kadenssi olla 154? 28mm 406 rengas, 155 milliset kammet, 52 - 11 välitys ja vauhtia 64,2 km/h.
Kadenssimittaria ei ole mutta pitää koittaa laskureilla laskea seuraavilta lenkeiltä mikä on norminopeus ja maksimi.
Ostin polkimen leventäjät. (Mikä lie oikea termi?) Ja enää ei kenkä hipsi kampea, eikä jalkaterän ulkosyrjä kipeydy. Jotenkin tuntuu, että polvikin olisi luonnollisemmassa asennossa. Onko muilla kokemuksia näistä leventäjistä?
Mistä löysit . En ole moisia koskaan nähnyt .
Mää huokailin sorvarille, että voisko se tehdä tuollaiset, niin paikalla oli läskipyöräilijä kuka tuumas, että spezialed bike myy valmiita. Oulun spezialedista ostin 22,60€, siihen hintaan ei kannata sorvaria vaivata.