Sivu 5/7

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 06 Touko 2017, 13:19
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Tuota kaljajarrunapaa en ihan ymmärtänyt . :?

Se oli vaan sanaleikki kun tiedän että sä olet olutentusiasti.

Jalka sanasta tulee siis kivasti kirjaimia vaihtamalla sana Kalja. Niin suuri filosofinen ajattelu oli tämänkin viisauden takana. Ilmanko hämäsi.


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 06 Touko 2017, 16:19
Kirjoittaja jori

Jaa, on vain niin vieras ajatus yhdistää kalja ja jarruttelu, ettei mennyt heti jakeluun. :mrgreen:


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 06 Touko 2017, 18:51
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Periaatteessa voin toki laittaa napavaihteenkin, mutta napavaihteet vaativat kaksipuoleisen haarukan, eikä niitä taida olla edes yksivaihteisena vasenkätisiä –tai siis vasemman puolen ketjulla. Ketjuvaihteellisia on molempia olemassa, joten kannattanee aloittaa sellaisesta, joka on helppo toteuttaa ja siirtyä vasta myöhemmin vaikeampiin ratkaisuihin. :)

Selvinnetkö missään tapauksessa ilman haarukkaa?
Bmx napoja ja kiekkoja on -vasureitakin- mitkä kestävät paksuakselisina toispuolikiinnityksen ja mihin saa kierrepakan kiinni, mutta entäs jarrut? Jos niissä sattuisikin olemaan levyjarrukiinnike, niin se olisi väärällä puolen? Vai mitä olet suunnitellut? En ole ainakaan nähnyt sellaista missä olisi vaihdepakka ja levy/rumpujarru samalla puolella, saati vielä leftinä :shock:


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 06 Touko 2017, 20:17
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Periaatteessa voin toki laittaa napavaihteenkin, mutta napavaihteet vaativat kaksipuoleisen haarukan, eikä niitä taida olla edes yksivaihteisena vasenkätisiä –tai siis vasemman puolen ketjulla. Ketjuvaihteellisia on molempia olemassa, joten kannattanee aloittaa sellaisesta, joka on helppo toteuttaa ja siirtyä vasta myöhemmin vaikeampiin ratkaisuihin. :)

Selvinnetkö missään tapauksessa ilman haarukkaa?
Bmx napoja ja kiekkoja on -vasureitakin- mitkä kestävät paksuakselisina toispuolikiinnityksen ja mihin saa kierrepakan kiinni, mutta entäs jarrut? Jos niissä sattuisikin olemaan levyjarrukiinnike, niin se olisi väärällä puolen? Vai mitä olet suunnitellut? En ole ainakaan nähnyt sellaista missä olisi vaihdepakka ja levy/rumpujarru samalla puolella, saati vielä leftinä :shock:

Oho, hups.
Jotenkin lainasin tuon kinnerin takapyörästä, mutten älynnyt, ettei siellä olekaan jarrua. :oops:

Täytyy varmaan laittaa vannejarru ohjausvipuihin, jotka sojottavat etupyöristä taakse. Luultavasti nuo vivut ovat McPherson putken oksana summittain vanteen yläkaaren korkeudella. Taakse sojottavat vivut tietenkin aiheuttavat kääntyvän osan painopisteen siirtymisen taakse päin ja pyrkivät kaarteessa lisäämään kaarteen jyrkkyyttä. :|

Tämä painopisteasia täytyy korjata laittamalla ohjausvarsien jatkeelle ohjausvivut, jotka nivelöidään runkoon. Erilliset runkoon nivelöidyt vivut, joiden etupäät kääntävät etupyöristä taakse sojottavia jarrua kantavia tankoja. Parin asteen liike on helppo saada toimimaan noinkin. Vipujen välitys pienentää ohjausvoimien tarvetta ja tekee siitä tarkempaa. 8)

Ohjausvivut mitoitetaan niin, että lyhyt eteen osoittava ja jarruvipuun kiinnitetty varsi on lyhyt ja taakse sojottava selvästi pidempi niin, että pelkkä vivun paino tekee ohjauksesta stabiilin, eli ohjaus pyrkii oikaisemaan kaarteen, puhumattakaan, että ohjausvivussa on käsi painona. Tämä onnistuu mukavasti, koska ohjausliike on tuon vivun päässä vain muutaman millin mittainen. Ohjausliikkeen suunta siis vaihtuu. Kädet siirtyvät ohjaussuuntaan. :)

Mustat pisteet ovat kiinni rungossa. Pyöreä valkoinen rengas on McPhersontolpan pää.
Mustat pisteet ovat kiinni rungossa. Pyöreä valkoinen rengas on McPhersontolpan pää.
Vipuohjaus vannejarrulla.png (4.44 KiB) Katsottu 5279 kertaa

No, se hyöty noista ohjausvarsiin kiinnitetyistä vannejarruista on, että ainakin vaijereista tulee lyhyet. :mrgreen:


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 06 Touko 2017, 20:51
Kirjoittaja Vilijami

Piirrosta vähän kaipailen selityksen kaveriksi?


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 07 Touko 2017, 06:58
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Tämä painopisteasia täytyy korjata laittamalla ohjausvarsien jatkeelle ohjausvivut, jotka nivelöidään runkoon. Erilliset runkoon nivelöidyt vivut, joiden etupäät kääntävät etupyöristä taakse sojottavia jarrua kantavia tankoja. Parin asteen liike on helppo saada toimimaan noinkin. Vipujen välitys pienentää ohjausvoimien tarvetta ja tekee siitä tarkempaa. 8)

Ohjausvivut mitoitetaan niin, että lyhyt eteen osoittava ja jarruvipuun kiinnitetty varsi on lyhyt ja taakse sojottava selvästi pidempi niin, että pelkkä vivun paino tekee ohjauksesta stabiilin, eli ohjaus pyrkii oikaisemaan kaarteen, puhumattakaan, että ohjausvivussa on käsi painona. Tämä onnistuu mukavasti, koska ohjausliike on tuon vivun päässä vain muutaman millin mittainen. Ohjausliikkeen suunta siis vaihtuu. Kädet siirtyvät ohjaussuuntaan. :)

Vipuohjaus vannejarrulla.png

No, se hyöty noista ohjausvarsiin kiinnitetyistä vannejarruista on, että ainakin vaijereista tulee lyhyet. :mrgreen:

Kuvasta saa helposti käsityksen että ohjausvipu olisi nivelöity joustintukeen, ja tällöin kääntösuunta muuttuu päinvastaiseksi?
Jättäisin option muuttaa twistiketjuiseksi. Silloin voisit kokeilla vaihtoehtoisesti rakennetta jossa etu- ja takapyörät kääntyy yhtä paljon.
Mielenkiinnolla jään tätä seuraamaan.
Kuva


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 07 Touko 2017, 09:44
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Jättäisin option muuttaa twistiketjuiseksi. Silloin voisit kokeilla vaihtoehtoisesti rakennetta jossa etu- ja takapyörät kääntyy yhtä paljon.

Tämä twistiketjuoptio on tuolla jo aiemmin määritelty pelastusveneeksi, mikäli tämä paatti ajautuu karille. Tottakai etupyörät voi panna kääntymään enemmän, jos ketjun liike muuttuu taivutuksesta väännöksi, mutta tämän rakenteen ideana on pitää etupään kääntökulmat pienenä, jossa saavutetaan rakenteellisia etuja säästetyn tilan ja aerodynamiikan paranemisen takia. Ydinajatus on antaa takapyörille ketteryysohjaus, sillä siellä sille on paremmat mahdollisuudet. Agilitykilpailussa ja ehkäpä pahasta nelipyöräluistosta oikaisemisessa voi kuitenkin olla parempi, jos etupyörät kääntyvät hieman enemmän. Kilpa-ajoneuvoa ei tästä ole tarkoitus kuitenkaan tehdä, vaan keulan leveys pyritään pitämään pienenä ja sisätilan leveys riittävänä. Tämä tarkoittaisi suurimpana kääntökulmana sitä kulmaa, johon pyörä kääntyy, kun renkaan kylki siirtyy pyörän akselin pään etäisyydelle keskilinjasta. Pienimmällä vaihteella ja leveällä renkaalla ketjulinja rajoittaa kääntökulman vielä tätäkin pienemmäksi.

Ohjaustila.png
Ohjaustila.png (15.93 KiB) Katsottu 5214 kertaa

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 07 Touko 2017, 16:22
Kirjoittaja vaaka
jori kirjoitti:

Jaa, on vain niin vieras ajatus yhdistää kalja ja jarruttelu, ettei mennyt heti jakeluun. :mrgreen:

Kaljallahan tyypillisesti kiihdytellään :lol:


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 11:22
Kirjoittaja PW

Kuva
Päässä käväisi taas ajatus kaupunkikinneristä, ehkä jopa ympärivuotiseen käyttöön. Hakusanalla nelipyörä löytyi tämä ketju ja tuo Jorin suunnitelma aiheesta - heräsi vaan kysymys, miksi tuli tarve rakentaa nelipyörä kun kuvassa on oiva toimiva kaksiraiteinenkolmipyörä? Aina kun aihetta päädyn pohtimaan tyssää suunnittelu tähän? Eli mikä olis se fiksuin malli?
Muuten jokohan kuvan hahmotella alkaa olla valmis? ;)


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 13:04
Kirjoittaja Vilijami

Tällaisella nelipyörällä sais pienimmät ulkomitat kaupunkikinneriin. Kaikki kolmirenkaiset venähtävät pidemmäksi. Nelipyörästä voi tehdä myös mahdollisimman kapean, kaatumista pelkäämättä.
Kuva


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 16:14
Kirjoittaja Härski

Onko tuo pw-n linkkaama oranssirunkoinen jorilla projektina?

Ja kaatumista pelkäämättömäthän rakentaa ulkomitoiltaan nelipyöräistäkin pinenmmön - kaksipyörän. :D

Semmonen pittää vielä joskus naputella kunhan kerkiää..


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 16:51
Kirjoittaja PW
Härski kirjoitti:

Onko tuo pw-n linkkaama oranssirunkoinen jorilla projektina?

Ja kaatumista pelkäämättömäthän rakentaa ulkomitoiltaan nelipyöräistäkin pinenmmön - kaksipyörän. :D

Semmonen pittää vielä joskus naputella kunhan kerkiää..

Kuva löyty tästä ketjusta, parin sivun takaa.


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 17:46
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Onko tuo pw-n linkkaama oranssirunkoinen jorilla projektina?

Ja kaatumista pelkäämättömäthän rakentaa ulkomitoiltaan nelipyöräistäkin pinenmmön - kaksipyörän. :D

Semmonen pittää vielä joskus naputella kunhan kerkiää..

Kuva löyty tästä ketjusta, parin sivun takaa.

Joo, on se projektina, mutta vasta kypsyttelyvaiheessa. :mrgreen:
Oikeasti tuo on punainen (RGB 255,0,0), eikä ollenkaan oranssi, kuten kuva näyttää vääristävän. :roll:
Ydinideahan tuossa on tuo nelipyöräohjaus, joka toimii etupää edellä molempiin suuntiin. Aina kun ohjaukseen tehdään muutos, se vaikuttaa ensin etupyöriin ja vasta sitten takapyöriin. Tämä tekee ohjauksesta stabiilin ja ohjaaminen onnistuu jossain määrin myös luistossa, mikä takaohjatulla on täysin mahdotonta. Jos takaohjatun perä luistaa, ei mitään ole tehtävissä pyörähdyksen estämiseksi. :shock:

Jotenkin olen elätellyt toivoa, ja rauhassa odottanut, että TM huomaa Avuksen tarvitsevan avukseen etuohjauksen. Nyt näyttää jo aika lupaavalta. :wink: Yritän yllyttää säilyttämään vedon edessä ja takaohjauksen vielä mukana, niin etuohjauksesta saa varsin yksinkertaisen parilla apuvivulla. Nyt en jaksa ruveta piirtelemään, enkä selittämään tarkemmin. Ehkä sitten kolmen viikon päästä vuosikokous livessä lisää. :wink:


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 21:08
Kirjoittaja samuel

Oman projektin aloitusta miettiessäni eteen tuli David Brucen etuvetotrike jossa on jousituskin.


Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 21:21
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Jos takaohjatun perä luistaa, ei mitään ole tehtävissä pyörähdyksen estämiseksi. :shock:

Nono, onpa hyvinkin tehtävissä, lisätään vetoa reilusti. Nimimerkillä: trukilla luistellut liukkaalla monet kerrat.

Tekniikka menee niin, että kun trukin perä irtoa kaateessa, niin ei yritetäkään korjata ohjauksella luisua, vaan päinvastoin käännetään vielä jyrkemmin kaarteen suuntaan ja yhtä aikaa potkaistaan kaasupoljin pohjaan. Tällöin takaohjatullakin voi ajaa näyttäviä luisuja. Eli luistaviin takarenkaisiin saadaan pito takaisin ja vetävät eturenkaat luistavat sivulle/eteenpäin. Tämä vaatii vaan kylmäpäisyyttä ja harjoittelua, että trukki pysyy hanskassa.