Sivu 5/9

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 29 Elo 2024, 21:46
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 29 Elo 2024, 19:00

Takaiskariin en lisännyt painetta. Ajelin vauhdikkaasti hiekkatiellä. Pompottaa se vieläkin hieman niskaan.

Tuota punaista pyörää kääntelin laidasta laitaan. Jänisyksiköitä ja kilpikonnayksiköitä. Nyt on kolme napsua kilpikonnalaidasta.
Kuva

Eikös tuo jousen paine säädetä tuon punaisen kumirenkaan avulla.
Siirretään kumirengas yläreunaan ja noustaan varovasti istumaan ajoasentoon ja samalla tavalla varovasti pomputtelematta ylös pyörältä. Sitten vaan katsotaan, miten alas sylinterin reuna on kumirenkaan työntänyt.

Tuossa on jotain merkkejä männänvarressa, joiden mukaan voi jotain hienosäätää, mutta perusasetus on, että perusasennossa painuma on noin10% kokonaisjoustomatkasta. Kaasuiskarilla voi olla vähän enemmänkin, koska on progressiivisempi. Siksi siinä kai on noita viivoja. Ehkä: :?


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 29 Elo 2024, 22:14
Kirjoittaja janx

Olen ilmaiskariummikko. Tämä on ensimmäinen tällaista haitekkiä mun pyörissä.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 30 Elo 2024, 00:02
Kirjoittaja janx

Perplexity.ai yhteenvetää löytämänsä lähteet näin:

Takahaarukan ilmaiskunvaimentimen säätäminen

Takahaarukan ilmaiskunvaimenninta säädetään seuraavasti:

  1. Aloita avaamalla sisäänpäinvaimennus kokonaan kääntämällä sinistä nuppia vastapäivään[1][2].

  2. Määritä jousituslaskurin avulla sopiva PSI-aloitusarvo painosi mukaan[2].

  3. Kiinnitä iskunvaimenninpumppu ja tarkista PSI-arvo. Säädä tarvittaessa uudelleen[2].

  4. Nouse satulaan ja siirrä iskunvaimentimen kumiset O-renkaat tiivisteitä vasten[2].

  5. Mittaa O-renkaiden ja tiivisteiden välinen etäisyys millimetrin tarkkuudella. Tulos kertoo painuman suuruuden[2].

  6. Käytä jousituslaskuria ihanteellisen painuman löytämiseen (millimetreissä)[2].

  7. Jos mitattu painuma ei ole suositellun painuman rajoissa, säädä PSI:tä iskunvaimenninpumpulla. Lisää ilmaa, jos painuma on liian suuri. Poista ilmaa, jos painuma on liian pieni[2].

  8. Säädä sisäänpäinvaimennus haluamaasi asentoon kääntämällä sinistä nuppia[1].

Muista, että jousituksen säädöt eivät ole yleispäteviä vaan niitä on tarkoitus säätää ajon mukaan. Esimerkiksi polkuja varten voit säätää sisäänpäinvaimennuksen auki ja alamäkiajoa varten laittaa sen kiinni[1].

Citations:
[1] https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/10/ ... ijan-opas/
[2] https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/moun ... ion_setup/
[3] https://rtech.fi/rtech/yritys/blogi/ilm ... imentimet/
[4] https://rtech.fi/rtech/yritys/blogi/nai ... imenninta/
[5] https://www.kuralappa.fi/uutiset/esitte ... jumper-15/
[6] https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/ ... sequence=4
[7] https://www.youtube.com/watch?v=SUB-1_BWio4
[8] https://larunpyora.com/fi/articles/pyor ... -tietaa/10


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 30 Elo 2024, 02:01
Kirjoittaja Härski

Ei kai sitä iskarilla saakkaan täysin pompottamattomaksi jos polkuvoimat joka polkaisulla pyrkii tuomaan lisää herätettä.

Meinaan..näyttää sille että ketjulinja menee tässä takahaarukan nivelen yläpuolelta. Mielestäni sen täytyisi mennä hieman ali, tehdäkseen mahd vähän Pompotusta.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 02 Syys 2024, 21:46
Kirjoittaja janx
Härski kirjoitti: 30 Elo 2024, 02:01

Ei kai sitä iskarilla saakkaan täysin pompottamattomaksi jos polkuvoimat joka polkaisulla pyrkii tuomaan lisää herätettä.

Meinaan..näyttää sille että ketjulinja menee tässä takahaarukan nivelen yläpuolelta. Mielestäni sen täytyisi mennä hieman ali, tehdäkseen mahd vähän Pompotusta.

Ei polkeminen pompotakaan, vaan ajoalustan pinta. Etkoilla tuli joitakin kymppejä ajokokemusta uuden iskarin kanssa. Ainakin ryhmäajon nopeuksissa ollaan ihan toisella mukavuustasolla edelliseen jousi-iskariin verrattuna. Ilmeisesti iskarin säätö pitää olla jänisasennossa, kun ajaa kovempaa.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 11:11
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 02 Syys 2024, 21:46
Härski kirjoitti: 30 Elo 2024, 02:01

Ei kai sitä iskarilla saakkaan täysin pompottamattomaksi jos polkuvoimat joka polkaisulla pyrkii tuomaan lisää herätettä.

Meinaan..näyttää sille että ketjulinja menee tässä takahaarukan nivelen yläpuolelta. Mielestäni sen täytyisi mennä hieman ali, tehdäkseen mahd vähän Pompotusta.

Ei polkeminen pompotakaan, vaan ajoalustan pinta. Etkoilla tuli joitakin kymppejä ajokokemusta uuden iskarin kanssa. Ainakin ryhmäajon nopeuksissa ollaan ihan toisella mukavuustasolla edelliseen jousi-iskariin verrattuna. Ilmeisesti iskarin säätö pitää olla jänisasennossa, kun ajaa kovempaa.

Juu. Se "kilpikonna-jänis ruuvi" säätää ulosjouston vaimennusta. Hidastaa siis jousen palautumista pitkäksi.

Jänis-asennossa vaimennus on suurempi, eikä jousi ehdi kuoppien välillä painaa joustoa kokonaan ulos (perää korkeaksi). Ilmajousi kun on rajusti progressiivinen, aiheuttaa sen, että jousi on edellisten töyssyjen jäljiltä ja seuraavan töyssyn alkaessa jo valmiiksi hieman puristuneena, eli jousi on jäykempi kuin täysin pitkänä. Ehtii siis paremmin seuraamaan nopeatempoista pomputusta, vaikka toisaalta hukkaa osan joustomatkasta vajaaksi jäävään ulosjoustoon. :)

Pöh, luulin, että tämä on helppo selittää ymmärrettävästi. Ei ollutkaan. Toivottavasti tuosta kuitenkin jotain selvää saa edes joku. :|


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 11:48
Kirjoittaja Härski

Eli suomeksi sanottuna ilmaiskarin ominaistaajuus on korkeampi jänisasennosaa. Noin mä ymmärsin. :mrgreen:

Vaikkei se isommin värähtele, niin Kaipa siitäkin liikkeestä voi puhua taajuutena.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 14:58
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: 03 Syys 2024, 11:48

Eli suomeksi sanottuna ilmaiskarin ominaistaajuus on korkeampi jänisasennosaa. Noin mä ymmärsin. :mrgreen:

Vaikkei se isommin värähtele, niin Kaipa siitäkin liikkeestä voi puhua taajuutena.

Juuri näin. Kun jousen jäykkyys (jousivakio) kasvaa, kasvaa sen ominaistaajuus. Varsinaisesti tässä ei nyt käsitellä ominaistaajuutta, mutta tavallaan kyse on samasta asiasta; kuinka nopeasti jousi tyhjän päälle jouduttuaan työntyy pidemmäksi.
Tässä on hyvä huomata, ettei ole sama, jos iskarin paineita nostaa korkeammaksi. Iskarin "jäykkyys" tuntuu näin kasvavan, mutta värähtelyominaisuuksien mielessä voiman nousu puristettua milliä kohti ei kasvakaan.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 18:00
Kirjoittaja janx

Iskari pohjattu työmatkalla. Vauhtia joku +40kmh ja kumilenkki on iskarin juuressa.
Ikävästi taas irtosi takalokarikin alemmasta kiinnikkeestä, mutta tämä tapahtui ennen tätä pohjausta. :mrgreen:

Ps. Onks pirkkob:llä yksityisviestit täynnä? :?:


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 19:00
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti: 03 Syys 2024, 11:11
janx kirjoitti: 02 Syys 2024, 21:46
Härski kirjoitti: 30 Elo 2024, 02:01

Ei kai sitä iskarilla saakkaan täysin pompottamattomaksi jos polkuvoimat joka polkaisulla pyrkii tuomaan lisää herätettä.

Meinaan..näyttää sille että ketjulinja menee tässä takahaarukan nivelen yläpuolelta. Mielestäni sen täytyisi mennä hieman ali, tehdäkseen mahd vähän Pompotusta.

Ei polkeminen pompotakaan, vaan ajoalustan pinta. Etkoilla tuli joitakin kymppejä ajokokemusta uuden iskarin kanssa. Ainakin ryhmäajon nopeuksissa ollaan ihan toisella mukavuustasolla edelliseen jousi-iskariin verrattuna. Ilmeisesti iskarin säätö pitää olla jänisasennossa, kun ajaa kovempaa.

Juu. Se "kilpikonna-jänis ruuvi" säätää ulosjouston vaimennusta. Hidastaa siis jousen palautumista pitkäksi.

Jorilla menee tuossa väärin. Kyseinen säätö säätää palautumisnopeutta ja tämän takia kuvina on juuri jänis ja kilpikonna. Jänis kuvastaa nopeaa palautumisnopeutta ja kilpikonna hidasta palautumisnopeutta. Eli säädön suunnat juuri päinvastoin kuin jori sen selitti, mutta muuten selitys on oikein.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 19:05
Kirjoittaja Wacky
janx kirjoitti: 03 Syys 2024, 18:00

Iskari pohjattu työmatkalla. Vauhtia joku +40kmh ja kumilenkki on iskarin juuressa.
Ikävästi taas irtosi takalokarikin alemmasta kiinnikkeestä, mutta tämä tapahtui ennen tätä pohjausta. :mrgreen:

Ps. Onks pirkkob:llä yksityisviestit täynnä? :?:

Taisin sanoa että pumppaa sinne se 250psi ihan kättelyssä ja selvästi korkeampi paine on tarpeen. Itse pidän omani siellä 250 psi:n paikkeilla joskus enemmänkin.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Syys 2024, 19:07
Kirjoittaja janx
Wacky kirjoitti: 03 Syys 2024, 19:05

Taisin sanoa että pumppaa sinne se 250psi ihan kättelyssä ja selvästi korkeampi paine on tarpeen. Itse pidän omani siellä 250 psi:n paikkeilla joskus enemmänkin.

Oli vain puhetta, että käytät noin korkeaa painetta. Se (paineen mitoitus) piti olla ohjelmana Etkoilla, mutta ei "joudettu". Pitää kokeilla laittaa lisää.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 04 Syys 2024, 18:49
Kirjoittaja janx

Po po po poing poing...

Laitoin noin 230 psi. Meni ehkä vähän kovaksi, mutta pompottaa silti työmatkalla. Oli mielestäni parempi matalemmilla paineilla. Kun laitoin iskarin kiinni, se näytti 175 psi eli vähän taitaa päästä karkuun pumppua irrottaessa.

Keskinopeus siinä +20 kmh ja istuinasento ylimmässä asennossa (3 asentoa). No tuolle 152 mm iskarille ei taida olla parempiakaan vaihtoehtoja tarjolla. Aivojen pomppiessa mietin vaihtoehtoja.

  • Vaihtaa pidempi ja parempi takaiskari (esim. 165 mm), jolloin ohjausgeometria muuttuu
  • Vaihtaa joustavampi niskatuki tai poistaa se kokonaan
  • Ajaa hiljempaa
  • Ajaa tasaisempia reittejä (heh heh)
  • Laskea penkin asentoa alemmaksi
  • Jotain muuta mitä?

Edit: Hyvää sivukuvaa en omasta löytänyt

nazca_paseo.jpg
nazca_paseo.jpg (57.23 KiB) Katsottu 44977 kertaa

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 04 Syys 2024, 19:09
Kirjoittaja tm

Jos tuo pompottelu oli perän keinuntaa ylös-alas ajon aikana, niin kokeile vääntää se paluuvaimennus vielä hitaammalle.

Jos epäilyttää, kumpi on kumpi ääripää, niin kokeilemalla se selviää: ajelee saman reitin iskarin säätö ensin toisessa ääripäässä ja sitten toisessa. Se kummassa perä pogoilee enempi ylös-alas on vähäisemmän vaimennuksen ääripää.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 04 Syys 2024, 20:02
Kirjoittaja janx
Wacky kirjoitti:

Jorilla menee tuossa väärin. Kyseinen säätö säätää palautumisnopeutta ja tämän takia kuvina on juuri jänis ja kilpikonna. Jänis kuvastaa nopeaa palautumisnopeutta ja kilpikonna hidasta palautumisnopeutta. Eli säädön suunnat juuri päinvastoin kuin jori sen selitti, mutta muuten selitys on oikein.

Hmm, aivan eli sitten tuo pitäisi säätää enemmän kilpikonnan suuntaan, jotta pomputtaa niskaa hitaammin, kun mennään kovempaa?