Sivu 5/8

Re: Jopo

Lähetetty: 26 Loka 2024, 18:24
Kirjoittaja Vilijami

Katselin Harri Salon sähköautojuutuubivideoita. Tulipa vastaan käsite C lataus- ja purkuvirroiile. Eli jos moottori kuluttaa 500w ja akussa on 500wh niin ollaan 1C arvossa. Jos taas moottori kuluttaa 500w ja akussa on 250wh, niin ollaan 2C arvossa. Jne. Akkutohtori kertoi, ettei 1C arvoa kannata ylittää, jos haluaa akun olevan pitkäikäinen ja turvallinen.

Just tilaamani moottori on nimellisteholtaan 350w eli piikissä noin 700w.
Just tilaamani akku on 36v x 20ah = 720wh.
Eli ollaan pahimmillaankin alle 1C lukemissa. Näin tuli mitoitettua akku vahingossa oikein.

Ja kun akkua käytetään pitkäikäisyyden ja turvallisuuden varausalueella 80-20% niin käytössä on 430wh. Mulla meni 28km peruslenkilläni LWB-tadpolessa 143wh muutaman asteen pakkasella. Se oli kuitenkin painava kolmipyörä niin Jopolla pääsee aivan varmasti sen mulle tärkeän 100km. Vaikka en tule todennäköisesti sitä ikinä ajamaankaan.


Re: Jopo

Lähetetty: 26 Loka 2024, 18:53
Kirjoittaja Härski

Siis..akun nimelliskapasiteetin suhde purkuvirtaan, ei varaustila.

Lipo akut antaa purkuvirtaa taasen huomattavasti enemmänkin, kuin 1c. Muistelen nähneeni usean kymmenen c;n lukuja joskus. Esim Rc vehkeissä erinomainen ominaisuus kun saadaan kevyestä paketista paljon potkua ulos.


Re: Jopo

Lähetetty: 26 Loka 2024, 19:00
Kirjoittaja Vilijami

Antaahan ne paljonkin, muttei kannata ottaa.


Re: Jopo

Lähetetty: 27 Loka 2024, 10:37
Kirjoittaja Vilijami

Ompa hurja ratkaisu Tonshengissa vääntömomentin tunnistukseen. Polkimien ja kampirattaan välissä on halkaistu putki, joka joustaa polkiessa. Jouston määrää mitataan hall-anturilla. Todella yksikertainen toteutus. Kekseliäisyyden kääntöpuolella on se tosiasia, että tuo putki väsyy ja murtuu lopulta. No osat on halpoja ja saatavuus hyvä.


Re: Jopo

Lähetetty: 27 Loka 2024, 10:44
Kirjoittaja Vilijami

Sama kaveri on tehnyt myös hienon animaation Tsdz2 moottorin purkamisesta.


Re: Jopo

Lähetetty: 27 Loka 2024, 12:06
Kirjoittaja Härski

Mä ymmärsin että tuo momentintunnistus on moottorin ja kammen välillä. Pois sulkee siis polkemisen tuoman hyvinkin vaihtelevan momentin ja seuraa ainoastaan moottorin momenttia.

Aavistuksen kehittyneemmällä tekniikalla saataisiin tehtyä väsymislujakin rakenne. Uskoisin että tuollakin menetelmällä Saisi paremman väsymislujuuden kun hieman karsisi rakenteesta noita jännityshuippuja mitä tulee tuollaisten lovien nurkkiin. :?


Re: Jopo

Lähetetty: 27 Loka 2024, 19:49
Kirjoittaja Vilijami

Polkuvoiman ja moottorin vastavoima on ketjuvoima. Kaikki siis vaikuttaa. Liikkeellelädössä kuitenkin polkuvoiman ja ketjuvoiman välisen momentin mittaus käynnistää vasta moottorin.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2024, 11:59
Kirjoittaja Vilijami

Tsdz2 lopettaa (kuulemma) avustuksen 70 kadenssilla. Jopon 47-507 renkaalla, 19 piikin takarattaalla, Nexus 3 suurimmalla vaihteella ja moottorin 42t vakiorattaalla saavutetaan nopeus 24km/h. Loistavat välitykset kun nopeusrajoittimen ei tarvitse puuttua peliin ollenkaan. Luulis että moottori on tällöin pienellä kuormituksella ja sähköä kuluu maltillisesti.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2024, 15:45
Kirjoittaja Härski

Siihen kun laittaa 300mm kammet ni sehän lentäå :D..
..pienillä välitysten muokkauksella ja 70 kadenssilla siis.


Re: Jopo

Lähetetty: 30 Loka 2024, 17:57
Kirjoittaja Vilijami

Ei tästä mitään kilpapyörää tule. 24km/h rauhallisella kadenssilla riittää :D


Re: Jopo

Lähetetty: 31 Loka 2024, 15:24
Kirjoittaja Vilijami

Jalkajarruversiossa on 6 napainen liitin näytölle. Siihen ei saa virallisesti kaasukahvaa eikä jarrutunnistimia.
Pohdin oisko jarrutunnistimelle kuitenkin käyttöä, koska huonon jalan asettelu polkimelle ehkä hyökkäyttää pyörän liikkeelle? Jarrukahvalla vois estää moottorin tahattoman käynnistyksen. Kiitos harrastajien, löysin kytkiksen jarrutunnistimen kytkemiseen 6 napaiseen systeemiin.


Re: Jopo

Lähetetty: 01 Marras 2024, 18:24
Kirjoittaja Vilijami

Paketti tuli. Onkohan kiinanpojat laittaneet kiviä laatikkoon? :mrgreen:


Re: Jopo

Lähetetty: 02 Marras 2024, 10:00
Kirjoittaja Vilijami

Odotusten vastaisesti sieltähän tuli tilatut tuotteet. :wink:


Re: Jopo

Lähetetty: 02 Marras 2024, 10:05
Kirjoittaja Vilijami

Yksi virhe kuitenkin löytyi. Lupasivat lähettää unbränded moottorin, mutta Tongsheng tarroitettu sieltä paljastui.


Re: Jopo

Lähetetty: 02 Marras 2024, 11:59
Kirjoittaja Härski

Harmittavan tarkasti on Vilijami rajannut kuvat, sillä varsinkin sinun tapauksessa näissä autotallikuvissa kuvan mielenkiintoisinta antia on kaikki muu oheistavara. Se mitä varjellaan siellä lukittujen ulospäin sipisiistien seinien ja ovien takana. :D

Sama koskee muitakin, kuten esim tm, rosteri, pajamies, polkumies,... projektikuvat. Hyvän näköisissä olosuhteissa jotkut pääsee puuhaamaan. :oops: