Sivu 5/7

Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 16 Loka 2009, 20:39
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

No älä nyt vielä luovuta :wink: Et kerennyt polkea nojailukuntoa, joten tuntuu vähän raskaalta. Ja taisit optimoida välityksetkin nopeaan ajoon. 3-vaihdetta on liian vähän ympärivuotiseen ajoon nojakissa, jopa tasaisella. Talveksi pitää vaihtaa hammasrattailla kevyemmät välitykset.

Jukka

:lol:

Tuus käymähän kahvil ja koeajamaan tuo romu ni tierän si kandeeko sille mihtään tehrä.
Kyllä varmasti kesäksi ajo vehkeen saa ei siinä mitään...
vieläkin vaihteet loppui kesken kuivalla asfaltilla..


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 17 Loka 2009, 08:28
Kirjoittaja jviirret

No ei kai se mun kokeilulla miksikään muutu, itsellehän näitä vehkeitä rakennellaan. Raskashan kolme pientä rinnakkain menevää rengasta lumessa on. Siinä ei pieni ilmanvastus tunnu missään kun ajonopeudet on alle 15km/h. Siksi olen itsekkin toistaiseksi kolmipyöristä luopunut.
Kesken loppuu välitykset mun clwb:kin kesällä jos on loiva alamäki tai myötätuuli. Talvella samoilla välityksillä ei suurinta vaihdetta tarvi ollenkaan, edes alamäissä.

Jukka


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 17 Loka 2009, 19:35
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

No ei kai se mun kokeilulla miksikään muutu, itsellehän näitä vehkeitä rakennellaan.

Jukka

Juu ei.
Ajattelin että sinun ajo/rakennus kokemuksella osaat ottaa kantaa rakenteisiin ja ajotuntumaan.
Joten jätän kahvi tarjouksen voimaan joka tapauksessa jos joskus vahingossa eksyt näille main :wink:

Itsellä kun ei ole vertailu pohjaa pystäriä kummempaan.
Saa sen käydä koeajamassa joku muukin jos intoa piisaa. :lol:

Kyllähän tuo vitutuksen määrä yön ylihieman väheni.
hain piltsusta polin remelit ja pitänee patentoida ne kiinni. samalla funtsinut katetta.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 10 Tammi 2010, 19:22
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Tuossa on lyhyt video kikottimesta
http://www.vimeo.com/8651382


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 10 Tammi 2010, 19:48
Kirjoittaja Jarcco

Veikeän näköistä menoa. :D
Luulin jo että takaohjaus häipyy historian hämärään, mutta väärässä olin. Usein väitetään että jonkun rajanopeuden jälkeen niiden ohjaus alkaa väpättää hervottomasti, mutta tämän pystynee välttämään oikeilla rakenteellisilla ratkaisuilla?
Sidewinderin rinnalle on ilmaantunut pari uutta takapyörillä ohjattavaa:
http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/
http://www.tripodcycle.com


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 11 Tammi 2010, 10:58
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Veikeän näköistä menoa. :D
Luulin jo että takaohjaus häipyy historian hämärään, mutta väärässä olin. Usein väitetään että jonkun rajanopeuden jälkeen niiden ohjaus alkaa väpättää hervottomasti, mutta tämän pystynee välttämään oikeilla rakenteellisilla ratkaisuilla?

Minä uskon että näin todella käy, jossakin nopeudessa (kokemusta ei oo ku pythontrikellä en oo missään saanut tuota rajanopeutta ylitettyä). Toisaalta takapyörä ohjaus+etuveto mahdollistaa suuremmat renkaat, häviöttömämmän voimansiirron ja kevyemmn rakenteen. Kun näiden ansiosta keskinopeus nousee tasaisella ja ylämäessä(varsinkin talvella), niin minulle ei ainakaan ole merkitystä jos joutuu jossakin 40-50km/h nopeuksissa vähän jarruttelemaan. Ei se perinteisellä tadpolellakaan ole ihan riskitöntä menoa.
Kiitos muuten videosta, kertoo näiden "prototyyppien" toiminnasta enempi kuin sanallinen vakuuttelu. Vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta menopeliltä.

Jukka


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 11 Tammi 2010, 12:16
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Rajanopeutta voi nostaa pidentämällä pyörää. Kokonaan siitä ei pääse eroon.

Joku taisi olla myös rakentanut takaohjaukseen virtuaalinivelratkaisun, jolla virtuaalinen ohjausakseli oli jossain etupyörien etupuolella. Tämä nostaa rajanopeutta valtavasti, koska negatiivisen jätön ongelma poistuu, jää vain väärin päin toimivan keskipakoisvoiman ongelma.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 12 Tammi 2010, 10:01
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Jarcco kirjoitti:

Veikeän näköistä menoa. :D
Luulin jo että takaohjaus häipyy historian hämärään, mutta väärässä olin. Usein väitetään että jonkun rajanopeuden jälkeen niiden ohjaus alkaa väpättää hervottomasti, mutta tämän pystynee välttämään oikeilla rakenteellisilla ratkaisuilla?

heh kiitos.
kyllä sieltä se raja nopeus löytyy ja tässäkin se on aika alhainen noin 30km.
ohjauskulmat pitäisi saada nollaan.

jviirret kirjoitti:

Toisaalta takapyörä ohjaus+etuveto mahdollistaa suuremmat renkaat, häviöttömämmän voimansiirron ja kevyemmn rakenteen.
Jukka

Tässä olisi seuraavan prototyypin aihe. 2 vetävää pyörää 28" renkaat ,takajousitus ja lisää vaihteita ja kate.
Lisäksi ohjaus kulmat nolille ja vivustolla vastavoimat renkaalle.

jviirret kirjoitti:

Kiitos muuten videosta, kertoo näiden "prototyyppien" toiminnasta enempi kuin sanallinen vakuuttelu.
Jukka

Olisin laittanut jo aiemmin mutta ei ollut laitteistoa millä kuvata kohtuullisella kuvan laadulla..

jviirret kirjoitti:

Vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta menopeliltä.
Jukka

Suurin puute on 1 vetävän pyörän puuttuminen,sekä vajaa vaihteisto. hieman myös tympii tuo 3 renkaan uraa,työläs väistellä monttuja.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 05 Huhti 2010, 23:25
Kirjoittaja Mustasudenkorento

dodiin.
Lumet sai kyytiä ja pyörätiet kaivoivat itsensä esiin.
Tämän kunniaksi piti pumpata trikkiin ilmaa ja ottaa kojot.

kävin 6km lenkin tempaisemassa mutta ennen sitä kuvasin pienen filmin kikottimesta.

Enemmän yksityiskohtia ja pääsette kyytiin.
pahoittelen kolinoita ja muita mutta onpahan autenttinen kokemus. :D

http://vimeo.com/10699247


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 06 Huhti 2010, 07:00
Kirjoittaja PW

Tuohan vaikuttaa näppärältä, tosi pienessä tilassa pyörähtää ympäri.


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 09 Huhti 2010, 20:53
Kirjoittaja Mustasudenkorento

No niin.
sain viimein mitattua "luotettavasti" kikottimen huiput.
29,48kmh ja siihen loppuu vaihteet meikäläisen pyöritys nopeudella.
alla olevalla ohjelmalla mitattuna.
http://www.abvio.com/cyclemeter/

ajo ominaisuudet tällaisenaan ei riitä juurikaan kovempaan vauhtii, eli rajoilla mennään.

jatko kehityksen tarpeessa.. no ehkä sitten joskus. :roll:


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 16 Huhti 2010, 01:26
Kirjoittaja Mustasudenkorento

kävin tuossa ajamassa noita normaaleja asiota vaihteeksi tällä kikottimella kun oli niin kiva keli.

Ensin paukutin 3,6 kilsaa enkun kurssille ja keskariksi tuli 19,8kmh ja huiput oli 27 ja risat.
Sit kruisailin hakemaan valokuvia noin 4 kilsaa ja keskariksi 17 ja risat, välillä ajoin kävely vauhtia ja kerran pysähdyin katsomaan karttaa että mihinkä olin menossa.
sit siitä vielä reilu kilsa kauppaa ja kaks vajaata kassia ruokaa (myös kananmunia paketti) jotka mahtu nippanappa pyörän koriin ja ajelin kotia.
koko reissu hieman vajaa 11 kilsaa..

ja täytyy myöntää että ohjauksen vakauttamisella, vaihteiden ja tavaratilan lisäämisellä sekä katteella tuo voisi olla hyvinkin toimiva kapistus lumettomassa maastossa.
:roll:


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 21:15
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Tänään tuli pyöräiltyä 33 kilsaa neljällä ajo kerralla.
Ensin Oulunsalosta Ouluun 11,9km 18,77 keskarilla
siitä torilta Toppilaan 4,1km 19,50 keskarilla
Toppilasta takas torille 17,43 keskarilla
ja torilta sit takas Oulunsaloon 20,38 keskinopeudella.
limingantullin mäestä sain uuden huiput 30,78kmh polkematta.

kyllä tässä kikottimessa vain on yllättävän paljon positiivista..
vielä kun saisi aikaiseksi ja ehtisi parannella...

vauhtia ja varmuutta pitää saada lisää, joten ideoita rakenteen parantamisesta otetaan vastaan.

ja uusia projektejakin jo kiiltää haaveissa kun pääsin kokeilemaan hutsipotsin ja trek r200 nojakkeja niin 2 rattainen nojakki pitää päästä rakentamaan...


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2010, 22:56
Kirjoittaja Trek r200
Mustasudenkorento kirjoitti:

kyllä tässä kikottimessa vain on yllättävän paljon positiivista..
vielä kun saisi aikaiseksi ja ehtisi parannella...

vauhtia ja varmuutta pitää saada lisää, joten ideoita rakenteen parantamisesta otetaan vastaan.

ja uusia projektejakin jo kiiltää haaveissa kun pääsin kokeilemaan hutsipotsin ja trek r200 nojakkeja niin 2 rattainen nojakki pitää päästä rakentamaan...

Kikottimen koeajaneena voin sanoa, että todella positiivinen ajettava. Ohjaus on hämmästyttävän toimiva, mitä ei ensikatsomalta uskoisi.

Jotain noissa kolomirattaisissa on, ite pyöritelly ajatusta hipparion tyylisestä traikista. Se vaan jotenkin kolahti kun sen netistä -90 luvulla bongasin. Nythän tuota vois hitsausapuaki löytyä :wink:


Re: Etuveto Tadpole takaohjaus

Lähetetty: 15 Heinä 2010, 20:34
Kirjoittaja Mustasudenkorento

nyt pitäs alkaa vaihtamaan keskiö, modernimpaan ja samalla 3 ratasta jotta saadaan vaihteita ja lukko polkimet..

nyt olisi myös sitten aihetta lisätä etujarrut molempiin renkaisiin.

tuossa on nuo etulokasuojat kiinni
Kuva

niin ajattelin noiden päälle lisätä hieman rautaa jotta nuihin kestäisi laittaa etujarrut kiinni.

kysymys kuuluu kestääkö 15x15x1,5 putki yhdessä tuon lokarin kiinnikkeen kanssa?(noin 30mm x 4mm lattaa) , ne on tollaset sivuveto tyyppiset jarrut..