Re: Kolmipyörä
Juu, tämä juuri. Ei se enää ole. Pitkään oli minulla, mutta myin lopulta halvalla pois. Eipä siitä oikein mitään olisi saanut enää irti. Hyviä muistoja korkeintaan.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Juu, tämä juuri. Ei se enää ole. Pitkään oli minulla, mutta myin lopulta halvalla pois. Eipä siitä oikein mitään olisi saanut enää irti. Hyviä muistoja korkeintaan.
En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?
PW kirjoitti:En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?
Vaijeria epäilisin ensiksi. Jarruttako se jos kääntää satulasta ?
Mun muistaakseni levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.
Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, niin pieni(160mm) levy isossa kiekossa ja vaijerikäyttöisen levyjarrun teho jää oikein säädettyä V-jarrua huonommaksi. Levyjarrun kahvasta pitää puristaa lujempaa saman jarrutusmatkan saavuttamiseksi, se taas lisää jarruvaijerin välittämää voimaa ja vaijerin kunto loivine mutkineen on tärkeämmässä roolissa kuin V-jarrussa.
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:En saa levyjarrua oikeen jarruttamaan, kahvastako kiinni? Mistä tietää, millanen kahva käy levyjarruun?
Vaijeria epäilisin ensiksi. Jarruttako se jos kääntää satulasta ?
Mun muistaakseni levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.
Mutta vaikka kaikki olisi kunnossa, niin pieni(160mm) levy isossa kiekossa ja vaijerikäyttöisen levyjarrun teho jää oikein säädettyä V-jarrua huonommaksi. Levyjarrun kahvasta pitää puristaa lujempaa saman jarrutusmatkan saavuttamiseksi, se taas lisää jarruvaijerin välittämää voimaa ja vaijerin kunto loivine mutkineen on tärkeämmässä roolissa kuin V-jarrussa.Jukka
Vaijeri menee isolla loivalla kaarella, alle metrin pitunen. Pitää kokeilla tuo satulasta vääntäminen. Ei nuo palatkaan oo uudet. Opettelua, opettelua...
Sekin jos niitä paloja ei ole säädetty sisään yhtään niin jo kärsii jarrutusteho. Avid BB7:ssa jo pari naksua molemmin puolin tekee jarrutustuntumaan huikean eron.
Premnas kirjoitti:Sekin jos niitä paloja ei ole säädetty sisään yhtään niin jo kärsii jarrutusteho. Avid BB7:ssa jo pari naksua molemmin puolin tekee jarrutustuntumaan huikean eron.
Juu, mä oon ymmärtänyt että paras jarrutusteho tulee niin että satulassa olevan "vivun" ja vetävän vaijerin välisen kulma pitää olla 90astetta silloin kun palat alkavat puristamaan kunnolla levyyn.
PW kirjoitti:Ei nuo palatkaan oo uudet.
Silloin niiden kulutuspinta on varmaan kulunut vähän vinoksi ja uudessa pyörässä satula ei ehkä olekkaan kymmenesosamillin tarkkuudella samassa asennossa kuin luovuttajapyörässä oli. Menee muutama jarrutus että pinta kuluu levyyn nähden suoraksi. V-jarrujen kans tuokaan oo niin nuukaa kun länget, palat ja haarukka joustaa niin että millin parin vinoudet oikeaa.
Jukka
jviirret kirjoitti:Mun muistaakseni levyjarruun ja V-jarruun käy sama kahva, mutta Cantilever jarrussa vaijerin liikerata on pidempi, siksi sellaisella kahvalla jää levyjarrun teho vähän vaimeammaksi.
Maastolevyjarruun noin, mutta niitä on maantiemallisiakin joihin cantilever-kahvan pitäisi olla sopiva.
Yritin jarrupaloja vaihtaa mutt taas meni sormisuuhun Ilmeisesti en oo tästä jarrusta koskaan vaihtanu - toisessa otin jarrupalan "hännästä kiinni ja vedin pois mutta tässähän se pitäs työntää levyn suuntaan, ei vaan tunnu mahtuvan
Pitääkö löysätä jarruvaijeri ja ruuvata mäntä kauemmas, vai onko joku niksi?
Tuosta mallista pitää näköjään ottaa jarru irti, ett palat saa pois. Pahasti oli syöpyneet mutta perusvika taitaa olla, ett liikkuva mäntä on liian kaukana levystä - prikkaa pulttien alle jos korjaantuis.
Siis mikä jarru sulla siinä on? En nyt oikein ymmärrä miksi sinne pitää laittaa prikkoja alle, eikö sitä pysty keskittämään?
Premnas kirjoitti:Siis mikä jarru sulla siinä on? En nyt oikein ymmärrä miksi sinne pitää laittaa prikkoja alle, eikö sitä pysty keskittämään?
Saatan taas sekoilla, ei oo parhaat päiväni menossa - toisaalta kun on ite hitsatut kiinnikkeet, ei oo niin tarkkaa ku kaupan vehkeillä.
Mut eikö levyjarruissa ole yleensä se kiinnitysadapteri jonka kautta jarrusatulan saa keskitettyä, vai onko sulla se suoraan kiinni haarukassa? Sen lisäksi ainakin BB7:ssa saa säädettyä molemmilta puolin palojen etäisyyttä levyyn torx-avaimella (toisen puolen säätöön ei tarvi ku menee käsin mutta toinen puoli on tiukempi ja ainakin ite tarvin siihen tuon torxin avuksi).
Premnas kirjoitti:Mut eikö levyjarruissa ole yleensä se kiinnitysadapteri jonka kautta jarrusatulan saa keskitettyä, vai onko sulla se suoraan kiinni haarukassa? Sen lisäksi ainakin BB7:ssa saa säädettyä molemmilta puolin palojen etäisyyttä levyyn torx-avaimella (toisen puolen säätöön ei tarvi ku menee käsin mutta toinen puoli on tiukempi ja ainakin ite tarvin siihen tuon torxin avuksi).
Onhan Petrilläkin säädettävä, kuten tuossa sanoi –brikkoja väliin.
Laita Petri kuva jarrustasi, jotta muutkin oppivat. Minulla ei ole ollut levyjarrullista pyörää vielä, joten mielikuvat ovat aika hämärät. Onko se sinun jarrusi tällainen, jossa on ensin kiinnitinlappu haarukkaan ja kiinnitinlapun reunassa kierrereiät. Jarrussa nuo kiinnitinlapun reunaan kiinnittyvät ruuvit menevät kai soideiden reikien läpi, joten ne löysäämällä jarrun saa asemoitua. Jollei saa, sitten brikoilla.
Kuvassa on käytetty vieläpä cantilever-jarrujen jarrupalojen pallobrikkoja, niin myös kulma-asento on säädettävissä.
Tuon "kiinnitinlapun" virallinen nimi on adapteri. Jos vaihtaa jarrulevyn kokoa niin saman satulan saa sopimaam uudelle levylle adapteria vaihtamalla. Edessä ja takana luonnollisesti eri standardi.
Julka
Tommonen se on miunkin jarru ja on siinä ne soikeet reiät, en taas vaan tajunnu heti sähellystä, ilman ajattelua?