Sivu 45/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 21 Marras 2019, 19:52
Kirjoittaja PW

Vieläkö oot Räntiksellä ajanu? Orastavia, häilyviä rakenteluhaaveita havaittavissa - kaupunkikinneri talvikäyttöön, sähköavulla :?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 21 Marras 2019, 20:50
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Vieläkö oot Räntiksellä ajanu? Orastavia, häilyviä rakenteluhaaveita havaittavissa - kaupunkikinneri talvikäyttöön, sähköavulla :?

On pyöräilyt ollut aika vähänä nyt, kun olen sen närästyksen kans paininut. Paino on tippunut nyt 18kg ilman omaa tahtoa, ku ei pysty syömään. Tuu ostaan Räntis pois. Siellä se on tallissa kokonaisena ja toimivana. Siinähän ois valmis peli. Mukava sillä on ajella ja kaikki koeajaneet ovat tulleet takaisin naama leveässä hymyssä. :D 2T3 malli on kyllä toimiva huonommille keleille ja miksei paremmillekin. Löytyy siitä hieman kehitettävääkin, jos alkaa oikein miettimään. Joskus tulevaisuudessa kun rakennan evoversion, niin puristan ulkomittoja niin pieneksi kun vaan suinkin ja väliakseliila veto, että pystyy käyttämään normaalikampia ja lukkopolkimia.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Marras 2019, 07:36
Kirjoittaja PW

Niin, sehän olis helppoo - ostaa valmis pyörä. Mitäs sille häilyvälle rakenteluinnolle sitten tehdään? Enkä kuvittele, ett osaisin parempaa pyörää tehdä.
Kun en jaksa koko ketjua selata, kuinka tuo moottorin veto toimii tuossa edessä? Onko pitoa?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Marras 2019, 12:24
Kirjoittaja Vilijami

Tee vaan ite. Tulee siitä parempi kun mulla on jo käyttökokemusta ja osaan kertoa hyvistä/huonoista puolista. En ihan vakavissaan ookkaan Räntistä myymässä. Kokeilin kuitenkin innostusta :D
Veto on eturenkaassa jolla on painoa -muistaakseni- vain 15%. Pito riittää täällä tasamailla ja pienellä ennakoinnilla. Liukkaalla etenemistä se kuitenkin parantaa paljon pelkkään polkemiseen verrattuna. Mikään ei estä laittamasta vetoa kääntyvään takakiekkoon jolla on painoa reilusti enemmän. Alunperin ajattelin huonomman pidon toimivan "sulakkeena", että pito loppuu ennen kuin muoviset planeettapyörät hajoaa tiukan paikan tullen.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Marras 2019, 15:32
Kirjoittaja PW

Minkäs takia tässä on kulku, vetävän pyörän puolelta? Eikö se olis helpompi toiselta puolen? Vai oliko tähän henkilökohtaset syyt?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Marras 2019, 16:00
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Minkäs takia tässä on kulku, vetävän pyörän puolelta? Eikö se olis helpompi toiselta puolen? Vai oliko tähän henkilökohtaset syyt?

Henkilökohtainen syy, että saa toimivan jalan ekana kyytiin. Mutta oisko ohjaussauvan yli sen helpompi kulkea? Tämähän on muuten kokonaan peilikuva jorin protosta.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 28 Marras 2019, 14:31
Kirjoittaja PW

Nykyään laiskottaa niin, ett oikeesti miettii, olisko tuolle käyttöö? Pärjäishän sitä kakspyöräsellä talvella - ainakin tähän asti oon pärjänny. Tuleeko siitä kunnollista kuitenkaan ja kauhee homma jokatapauksessa.
Sähkötkin siihen pitäs laittaa, tulee pikkusormi sitten luovutettua sujahtaako siinä koko mies - kesätkin sitten mennee moottoriavusteisesti :?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 28 Marras 2019, 21:58
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Sähkötkin siihen pitäs laittaa, tulee pikkusormi sitten luovutettua sujahtaako siinä koko mies - kesätkin sitten mennee moottoriavusteisesti :?

Tämä pelko on kyllä tosi monella, vaan mielestäni suotta. Talvella sähköt helpottaa pyöräilemään lähtöä, eli ajot lisääntyy ja kesällä sähköistä on oikeastaan vaan harmia, kun pitää muistaa ladata akku, kilometrimäärä rajoittuu ja huippunopeus rajoittuu, pyörä painaa enemmän ym. vaikeutta. Itse ainakin vaikka huonot kelit ajan sähköllä, niin hyvät kelit ajan mielummin ilman.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 29 Marras 2019, 05:45
Kirjoittaja Ralii
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sähkötkin siihen pitäs laittaa, tulee pikkusormi sitten luovutettua sujahtaako siinä koko mies - kesätkin sitten mennee moottoriavusteisesti :?

Tämä pelko on kyllä tosi monella, vaan mielestäni suotta. Talvella sähköt helpottaa pyöräilemään lähtöä, eli ajot lisääntyy ja kesällä sähköistä on oikeastaan vaan harmia, kun pitää muistaa ladata akku, kilometrimäärä rajoittuu ja huippunopeus rajoittuu, pyörä painaa enemmän ym. vaikeutta. Itse ainakin vaikka huonot kelit ajan sähköllä, niin hyvät kelit ajan mielummin ilman.

Moottorivalinta auttaa kans paljon. Napamoottori vapaakytkimellä ja kevyt akku niin kasvanut vastus on oikeestaan vain painon muodossa. Kuormituksen saa kans korkeelle jos vaan haluaa eikä totuttele siihen että pelkästään moottori vie. Omat keskisykkeet on ollu työmatkalla siellä 120-140 akselilla mikä nyt on varmaan ihan kohtuullista.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 29 Marras 2019, 11:45
Kirjoittaja kemppes

Pari sähkövehjettä on tullut rakennettua, ne on omalla tavallaan hyvin hauskoja. Varsinkin maastossa rasitustason saa aivan riittäväksi ja auttaa menemään paikoista joista muuten ei pääsisi. Tiellä kyllä ihmisen laiska perusluonto näyttäytyy, sähköä tulee käytettyä. Kysehän on oikeastaan vain siitä minkälaiseen vauhtiin pitää päästä ja minkälaiset on välitykset. On oikein vapauttava kokemus kun voi todeta että ei ole tarvetta ajaa ollenkaan kilpaa ja olla nopea.
Nojapyörä on erinomainen kuntoiluväline ja luomupyörä on siinä parempi. Toisaalta sähkövehkeen voi suunnitella aivan eri lähtökohdista kun laitteen paino on kompensoitavissa sähköllä.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 30 Marras 2019, 18:35
Kirjoittaja Nebulus

Mun innostus sähkövehkeisiin kiteytyy kysymykseen: ajatko mieluummin lujempaa vai hiljempaa? Mää meen aina tilanteen salliessa täysillä, joten varsinkin maastoajoon sähköt tuovat aivan uudenlaisen hauskuuden mukaan.
Kaikissa sähkösarjoissani ei välttämättä ole rajoitinta. Ne ovat siis ehdottomasti vain off-road - käyttöön.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 30 Marras 2019, 23:50
Kirjoittaja janx

Ajan mielummin yksin ajaessa lujempaa (25kmh) kuin hiljempaa (15kmh) on mun vastaus Nebuluksen kysymykseen. Sähkö vie ja mies virnistelee vai oliko se vikisee. En oikeastaan halua enää ajaa ilman sähköä. Toki jalkavaivat tuo tähän oman lisänsä, joten jos sähkö lisää ajamista, niin se on vain hyvä juttu. Kai. En ole ainoaa sähkötöntä "kisanojakkia" jaksanut laittaa edes ajokuntoon, jotta voisi ilman sähköä ajamista taas kokeilla. Pitäisi ehkä olla joku päämäärä, vaikka kisoissa "pärjääminen", mutta en vaan ole yhtään kilpailuhenkinenkään. :roll:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Tammi 2021, 12:44
Kirjoittaja Vilijami

Tämän kinnerin matka päättyi. Yli vuoteen ei ole tullut ajeltua. Osat hyllyyn uutta projektia odottamaan.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Tammi 2021, 14:53
Kirjoittaja PW

Onko runko tallessa kuitenkin?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 27 Tammi 2021, 15:04
Kirjoittaja Härski

Eikös tuo putkikasa tuossa liene entinen runko.

Hitto kun olis itselläkin selkärankaa nakata edes osa käyttämättömistä kamoista mäkeen. Paljon vähemmällä pääsis.