Sivu 6/6

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 21:10
Kirjoittaja jooseha
terppa kirjoitti:

Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.

Eikös siinä ole alurunko? Hieman mutkistaa tilannetta.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 21:20
Kirjoittaja terppa
jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.

Eikös siinä ole alurunko? Hieman mutkistaa tilannetta.

Meinasin jos pulttaisi vanhoihin kiinnikkeisiin irtopalikat, joskus oli Pioneerissa sillä lailla ja hyvin pelitti. Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Nyt tuossa on dnm iskari kiinni ja se ainakin mun alla joustaa aika tavalla ylämäessä polkemisen tahtiin. Pitää katsoa miten muuttuu kun tulee oikean kokoinen haarukka ja vähän pystymmäksi muuttuu ajoasento.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 21:35
Kirjoittaja Premnas

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle ja jos siitä onkin joku osa rikki niin ei kuulu huollon hintaan. Joten taidatte olla oikeassa, ei kannata. Mä vaan jotenkin häkellyin siitä kun sanottiin siitä huollon tarpeesta ja aloin miettiä että ei tää nyt kovin käytännölliseltä kuulosta.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 14 Touko 2016, 22:20
Kirjoittaja ajarmala
Premnas kirjoitti:

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle

PItäisikin yrittää jossain koeajaa jousitettua nojakkia, niin voisi muodostaa mielikuvan siitä, onko jousitus ja iskunvaimennus hintansa, painonsa ja vaivansa väärtti. Minulla kun on nojakissa molemmat päät jäykkiä. Sen sitten huomaa siitä, että pyöräteiden katkeamat hakkaavat runkoon kyllä. Joskus olisi kiva päästä kokeilemaan, miten paljon se jousitus oikein auttaa tähän ja onko siitä sitten vastavuoroisesti jotain haittaa...


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 09:53
Kirjoittaja Premnas
ajarmala kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle

PItäisikin yrittää jossain koeajaa jousitettua nojakkia, niin voisi muodostaa mielikuvan siitä, onko jousitus ja iskunvaimennus hintansa, painonsa ja vaivansa väärtti. Minulla kun on nojakissa molemmat päät jäykkiä. Sen sitten huomaa siitä, että pyöräteiden katkeamat hakkaavat runkoon kyllä. Joskus olisi kiva päästä kokeilemaan, miten paljon se jousitus oikein auttaa tähän ja onko siitä sitten vastavuoroisesti jotain haittaa...

Ite voisin taas haluta kokeilla jousittamatonta nojakkia jotta näkisi miten paljon tien epätasaisuus iskee selkään. Mulla ei ole selkävaivoja mutta esim. tuomiokirkkotorilla kivetyksellä täristää melkoisesti vaikka onkin takajousitus. Millanen se mahtaisi olla ajaa ilman jousitusta. Toisaalta niin epätasainen pinta on vähemmistössä ajettuihin kilometreihin verrattuna.

Ai niin, löysin Bike24:stä Manitoun 152mm vaimentimen hintaan 174,90 (ilman kiinnikkeitä). Maksaahan nuo uudet enempi kuin huollon hinta olisi, mutta yllättävän kallista on huoltaa. Melkeinpä samaan hintaan saa täälläpäin koko pyörän täyshuollon.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 09:56
Kirjoittaja Nojanalle

Ota iskari pois ja laita vaikka tilapäisesti puutappi tilalle . Niin kyllä rupeet kaipaan iskaria takas . :mrgreen:


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 10:09
Kirjoittaja Premnas

^ Mielessä on käyny kokeilla laittaa joku tappi tilalle :D ...

Tosiaan sillon ku ajan tuomiokirkkotorin kivetyksellä niin takajousituksesta huolimatta esim. silmälasit tärisevät päässä, onneks ei sentään niin paljoa että se näkökykyä haittaisi.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 10:17
Kirjoittaja jooseha
Nojanalle kirjoitti:

Ota iskari pois ja laita vaikka tilapäisesti puutappi tilalle . Niin kyllä rupeet kaipaan iskaria takas . :mrgreen:

Aika moni ajaa jäykkäperäisellä :wink: Pitkälti maku/rengastusasia kaipaako tiellä ajaessa jousitusta.

Premnas kirjoitti:

^ Mielessä on käyny kokeilla laittaa joku tappi tilalle :D ...

Kumielementti voisi olla kätevä. Sallii pikku jouston, mutta on huoltovapaa=mahdoton huoltaa :roll: Eikä hinta hirvitä jos pitää uusia.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 13:07
Kirjoittaja Saukki
terppa kirjoitti:

Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Ainakin Rock Shox mahtuu Hurricanen iskarikiinnikkeisiin. Ahdasta on, mutta sopii. Rakoa jää ehkä reilu milli :lol:

image.jpeg

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 15 Touko 2016, 21:56
Kirjoittaja Baskeri

Dnm 22. Sain yllättäin vaihdettua Manitou Radiumimiin ottamalla Dnm:stä toisen
holkin. Pikkusen alumiinipaperia fylliksi. Hyvin toimii. Azub 5 on ajokki.


Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Lähetetty: 16 Touko 2016, 22:42
Kirjoittaja terppa
Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Ainakin Rock Shox mahtuu Hurricanen iskarikiinnikkeisiin. Ahdasta on, mutta sopii. Rakoa jää ehkä reilu milli :lol:

image.jpeg

Kohtuullisen tarkka mitoitus :) uudemmissa kiinnitys on vissiin muuttunut ihan toisenlaiseksi? Iskarikin on ihan eri asennossa.

Kuva