Sivu 6/41
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 31 Loka 2012, 22:14
Kirjoittaja mhelander
Olihan homma mutta nyt on 1/3 takajousituksen mekanismeista tehty, ei yhtä nätit kuin Rob:n tekemät mutta ajanee asiansa.


Pohjalla on 3mm:n alumiinilevy jossa vain reiät laakereihin tuleville pulteille & holkeille. SItten on 3mm:n levy jonka kulmiin tein upotuksen laakerin pukkina toimiville 7mm:ä pitkille putken pätkille ja urat niiden lähettyville jotta saan hitsattua pohjalevyyn kiinni jäykistämään. Sitten hitsasin putket kiinni päällyslevyyn, pohjalevyn päätyihin ja lopuksi sivusta 3mm:n levyt yhteen.
Putket hitsasin niin että oikaisin pitkän putken pään, merkkasin 7mm:n päähän leikkausta varten jonka tein hitsauksen jälkeen. Poraviilalla sitten liiat pois, lamellilaikalla viimeistely ja lopuksi M8 pultilla ja tuhdeilla prikoilla ruuvasin laakerit paikalleen.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 02 Marras 2012, 22:18
Kirjoittaja mhelander
Iskari tuli tänään joten väkersin toisen kolmion valmiiksi, se olikin nopsempi ja helpompi tehdä kun homma oli jo kertaalleen harjoteltu. Hyvin tuli täysin symmetriset.
Iskarissa ei tullu mitään holkkeja joilla kiinnittää, ainoastaan teflonpinnoitetut 12mm sisähalkaisijaltaan holkit oli molemmissa päissä. Joten tein vanhoista V-jarrujen säätöprikoista niiden sisään holkit.
Ja kelasin putkivarastot läpi josko sais tehtyä haarukan ja kolmion väliin tulevan vetotanko tsydeemin johon siihenkin tulee laakerit. SItä ennen pitää katsoa miten tuo kolmio sijoittuu runkoon nähden, varmaan teen ensin kolmion kiinnityksen ja mietin miten penkille tehdään ainakin ylätuki.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 03 Marras 2012, 23:40
Kirjoittaja mhelander
Eipä paljoa ole saatu aikaseksi. Luovuttajapyörien putkia rälläköin sopivaan kuntoon jotta pääsen tekemään jousitukselle ja penkin tuentaan rakenteita. Kun pistin V:n talviteloille niin nappasin siitä penkin ja mallasin tekeleeseen jotta tulee käsitystä mihin suuntaan pitäisi olla menossa:

Penkki ei ehkä tule aivan noin pystyyn ja laitan sen niin alas kuin mitä iskarilta ja sen säädöiltä tilaa jää. Helposti jää tilaa penkin takana 150mm:n joustovaralle joka on tavoitteena. Penkin ylätuen teen Nopsan penkin haarukasta ja satulan putkesta. Se tulee kiinni 26" luovuttajapyörän rungon vaakaputkeen jossa on tynkä satulaputkea, sen sisään tulee vähän pidempi pätkä Nopsan satulaputkesta ja sen klemmari niputtamaan penkin tuen.
Tuo tynkä toimii jousituksen kolmion kanssa vielä niin että on topparina molempiin suuntiin. Jos sattuu iskari pohjaamaan tai pettämään, tai sitten tulee liian kova tai ilmava hyppy iskarille. Pystyy sitten ontumaan jousitus pohjassa pois maastosta...
Tarkoitus on saada siitä irroitettava ja kun vielä takahaarukan ottaa irti ja poljinkammet sekä etuhaarukan niin menee pyörä tosi pieneen tilaan, vaikkapa lentäen reissatessa.
Etäohjaus ja keulan kulma näyttää aika kivalta. Penkki on tuossa noin Meta 29er korkeudella.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 04 Marras 2012, 10:56
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Paljonkos tuossa jää tilaa nilkan ja joustohaarukan väliin?
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 05 Marras 2012, 00:55
Kirjoittaja mhelander
Mustasudenkorento kirjoitti:Paljonkos tuossa jää tilaa nilkan ja joustohaarukan väliin?
Ei paljon mitään. Juuri ja juuri mahtuu, vielä pystyy klosseja siirtään sisäreunaan että vähän saa énemmän irti. Onneksi neilökeskiöitä löytyy reippaasti leveämpiäkin kuin tämä, sattumalta löyty tuo jossa kammet on symmetrisesti lähes millilleen yhtä kaukana runkoputkesta.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 05 Marras 2012, 01:09
Kirjoittaja mhelander
Noniin, nyt on takajousituksen mekanismit valmiit:

mhelander kirjoitti:Penkki ei ehkä tule aivan noin pystyyn ja laitan sen niin alas kuin mitä iskarilta ja sen säädöiltä tilaa jää. Helposti jää tilaa penkin takana 150mm:n joustovaralle joka on tavoitteena.
Eipä ole ongelmaa iskarin säädön kanssa ja saattaapi olla että aika vaivatta saa siihen ilmatkin säädettyä.
Penkin saa aika mukavasti. Ja joustovaraa näyttäisi olevan maksimissaan melkein 170 mm jos oikein mittasin. PItää tarkistaa kunhan saa kaikki valmiiksi ja Racing Ralph Evo gummit vanteille.

mhelander kirjoitti:Penkin ylätuen teen Nopsan penkin haarukasta ja satulan putkesta. Se tulee kiinni 26" luovuttajapyörän rungon vaakaputkeen jossa on tynkä satulaputkea, sen sisään tulee vähän pidempi pätkä Nopsan satulaputkesta ja sen klemmari niputtamaan penkin tuen.
Tässä näkyy tuo satulaputken tynkä. Tuli pystympään kun olin ajatellut mutta itse asiassa parempi näin. Nostamalla kun voi samalla muuttaa nyt penkin kaltevuuttakin.
Iskarin etukiinnike puuttuu vielä, tarkoitus on katsoa samalla miten penkin alakiinnike tehdään.

mhelander kirjoitti:Tuo tynkä toimii jousituksen kolmion kanssa vielä niin että on topparina molempiin suuntiin. Jos sattuu iskari pohjaamaan tai pettämään, tai sitten tulee liian kova tai ilmava hyppy iskarille. Pystyy sitten ontumaan jousitus pohjassa pois maastosta...
Tuo satulaputken tynkä toimii siis topparina, ylhäältä kun rengas on ilmassa ja alhaalta kun joustot on pohjassa. Pitää laittaa jotakin gummia sinne väliin pikkasen ettei kolise. Siis jos iskari pettää tai muuten on jotakin klappia.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 06 Marras 2012, 00:18
Kirjoittaja mhelander
Hidasta on edistyminen kun on niin paljon justeerattavaa ja tarkistettavaa. Nyt on iskarin jalka valmis ja arvotaan vetopuolen taittopyörälle paikkaa:

Tuolla korkeudella ja nivelpisteen etupuolella ketju ei osu kireänä haarukkaan, renkaaseen tai jousituksen rakenteisiin. Rob:lla tämä taittopyörä on nivelpisteen takapuolella mutta silloin pitää penkkiä nostaa ja sitä ei haluttaisi tehdä. Ja on muuten keskimmäisellä etulehdellä ja 5. vaihteella ketju luotisuora eikä sivusuunnassakaan paljoa poikkea.
Ketjun paluupuolelle tulee emäputkien väliin entinen lowracerin sileä taittopyörä jolla saadaan ketju pois haarukan olkapäältä ja heilumasta.
Alkaa muodostua käsitystä mitä Craig tarkoitti kun sanoi että joitakin ketjun hallinnan ongelmia oli tuossa. Joustaessa ketju osuu helpommin haarukan putkeen. Ja pienillä vaihteilla saattaa jo osua jousituksen kolmioon. Ja pyörässään on paluupuolen rissa liian lähellä ketjurattaita, taaksepäin polkiessa saattaa pienellä tai isolla lehdellä pomppia ketjut veks.
Pari kuvaa lisää:


Tuossa nuo tyngät viimeistelen penkin etumaisiksi tuiksi. Tulee lowracerin reikiin eli ihan penkin etureunasta kiinni. Ja tynkien väliin lattaa ettei lähde veteleen.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 06 Marras 2012, 09:06
Kirjoittaja Pastori
Oot kyllä melkoisen haasteen ottanut. Kierrätyskamasta tommoinen monimutkainen väkkärä. Ihan hirvittää täällä kotisohvalla aatellakkin.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 08:27
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:Oot kyllä melkoisen haasteen ottanut. Kierrätyskamasta tommoinen monimutkainen väkkärä. Ihan hirvittää täällä kotisohvalla aatellakkin.
Heh. Vähemmän surua puserossa kun antaa rälläkän laulaa. Ketuttaa kun suojakaasua on näitä pyöriä rakennellessa pitänyt kaksi kertaa hakea 20kg:a lisää (100+ € liipasee joka kerta). Ja että tähän oli pakko ostaa jo osia heti alkuun, tuli reippaasti kalliimpi kuin Vendetta kopiosta. Toivottavasti saman verran parempi käyttöönsä kuin mitä Meta oli keväällä.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 08:30
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Tuolla korkeudella ja nivelpisteen etupuolella ketju ei osu kireänä haarukkaan, renkaaseen tai jousituksen rakenteisiin. Rob:lla tämä taittopyörä on nivelpisteen takapuolella mutta silloin pitää penkkiä nostaa ja sitä ei haluttaisi tehdä. Ja on muuten keskimmäisellä etulehdellä ja 5. vaihteella ketju luotisuora eikä sivusuunnassakaan paljoa poikkea.
Ketjun paluupuolelle tulee emäputkien väliin entinen lowracerin sileä taittopyörä jolla saadaan ketju pois haarukan olkapäältä ja heilumasta.
Alkaa muodostua käsitystä mitä Craig tarkoitti kun sanoi että joitakin ketjun hallinnan ongelmia oli tuossa. Joustaessa ketju osuu helpommin haarukan putkeen. Ja pienillä vaihteilla saattaa jo osua jousituksen kolmioon. Ja pyörässään on paluupuolen rissa liian lähellä ketjurattaita, taaksepäin polkiessa saattaa pienellä tai isolla lehdellä pomppia ketjut veks.
Eilinen kuluikin sitten rattoisasti taittopyörille paikkaa hakiessa, etuvaihtajan tolppaa mallatessa ja hitsejä viimeistellessä. "Runkokitti" on nyt valmis, maalausta vaille. Paitsi latat pitää hitsata penkin alakiinnikkeeksi, sitä voi vasta tehdä kun penkkiä on koeistuttu ja oikea etäisyys varmistettu (noin parin sentin tarkkuudella).
Vielä kun paskartelee tuon irroitettavan yläkiinnikkeen ja värkkää korotetun stemmin niin pääsee koeajolle. Vanteet tuli, arvotaan niille pinnat Quandon napoihin ja kunhan ohjainlaakeri ja gummit saapuu niin sitten. Odotellessa taidan jatkaa vanin maalaushommia, tiedä vaikka samalla tuon runko sais pohjamaalit.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 09:57
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Ketuttaa kun suojakaasua on näitä pyöriä rakennellessa pitänyt kaksi kertaa hakea 20kg:a lisää (100+ € liipasee joka kerta).
Täh? Mitä kaasua ja ennen kaikkea millaiset virtausnopeudet?
Jukka
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 09:59
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:mhelander kirjoitti:Ketuttaa kun suojakaasua on näitä pyöriä rakennellessa pitänyt kaksi kertaa hakea 20kg:a lisää (100+ € liipasee joka kerta).
Täh? Mitä kaasua ja ennen kaikkea millaiset virtausnopeudet?
TIG-hitsausta ja Argon-suojakaasua, Woikoskelta 20kg:n vuokrapulloon. Kun isompaa ei kehtaa kantaa tai siirrellä yhtään.
Virtaamat speksien ja ohjeiden mukaiset, mutta kun edellisen pullon melkein loppuessa huomasin että putki vuoti hitsauskoneen tulopuolella liittimen juuresta... ja rakentelusessiot kestää tuntikausia niin menihän siinä kaasua vaikkei edes hitsannu kuin silloin tällöin.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:35
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Virtaamat speksien ja ohjeiden mukaiset, mutta kun edellisen pullon melkein loppuessa huomasin että putki vuoti hitsauskoneen tulopuolella liittimen juuresta... ja rakentelusessiot kestää tuntikausia niin menihän siinä kaasua vaikkei edes hitsannu kuin silloin tällöin.
Tuommonen harmittaa, mulla tyhjeni yhdesti tuo hiilidioksidi pullo samasta syystä, tosin unohdin vielä hanankin auki
Nykyään tulee hanan sulkemisen jälkeen hetki seurattua letkupainemittaria että näkee pysyykö paine vai vuotaako jostakin.
Hiilidioksidi sinällään on halpaa, eikä edes hyvää, kustannukset tulee mulla lähinnä oman pullon "katsastamisesta" joka pitää tehdä 10vuoden välein.
Jukka
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 07 Marras 2012, 12:30
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Tuommonen harmittaa, mulla tyhjeni yhdesti tuo hiilidioksidi pullo samasta syystä, tosin unohdin vielä hanankin auki
Nykyään tulee hanan sulkemisen jälkeen hetki seurattua letkupainemittaria että näkee pysyykö paine vai vuotaako jostakin.
Hiilidioksidi sinällään on halpaa, eikä edes hyvää, kustannukset tulee mulla lähinnä oman pullon "katsastamisesta" joka pitää tehdä 10vuoden välein.
Juu, sama täällä. Aina kun poistun tapaturmapaikalta väännän pullon venttiilin kiinni ja tietysti sammutan/irroitan sähkölaitteet. Ja kun palaan niin vilkasen pullon painemittarit. Tällä hetkellä ei paine laske venttiili kiinni kovin nopeesti, ennen vuotohavaintoa tipahti nolliin ihan melkein katsellessa.
Netti on pullollaan ohjeita miten hyödyntä sodastream-pulloja ja hiilidioksidia. Toimiikohan se TIG:n kanssa ?
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 08 Marras 2012, 09:53
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:"Runkokitti" on nyt valmis, maalausta vaille. Paitsi latat pitää hitsata penkin alakiinnikkeeksi, sitä voi vasta tehdä kun penkkiä on koeistuttu ja oikea etäisyys varmistettu (noin parin sentin tarkkuudella).
Vielä kun paskartelee tuon irroitettavan yläkiinnikkeen ja värkkää korotetun stemmin niin pääsee koeajolle.
Joo penkki osuu kohdalleen suunnitellussa paikassa joten kolvasin tynkiin latat. Poraan niihin reiät kun on jostakin löytynyt kumia väliin että saa haettua oikean paikan, ja kokeillaan nyt sitten niin että väännän jengat lattaan. On nimittäin vähän tiukka paikka päästä laittamaan muttereita alle, mutta korjataan jos ei jengallisena pelitä.
Kolvasin Nopsan ketjuhaarukasta ja teräksisestä satulaputkesta penkin ylätuen. On ohutta putkea mutta toisaalta kulkee ihan penkin selkänojan mukaisesti. Taidan hitsata vielä latan tueksi ja gummia väliin niin kestänee myös maastossa. On aika stealth kun mahtuu penkin ruotojen väliin
eli penkki näyttää pysyvän paikallaan ilman tukea.
Näin jäljellä on vain stemmin jatkaminen jotta koivet mahtuu veivaamaan. Pääsee ajamaan kunhan loput nippelit tulee.
Kävin vertaamassa vekotinta MP:iin ja taka-akseli on muutaman sentin taempana (=hyvä niin), penkki pystympänä kuten oli MP:ssä maastoajossa, ja korkeus just sama. Kun hyppää päälle niin pystympi penkin kulma ja sag tekee maahan yltämisen helpoksi. Keskiö on samalla korkeudella kans joten tutulta pitäis tuntua ajaminen.
mhelander kirjoitti:Vanteet tuli, arvotaan niille pinnat Quandon napoihin ja kunhan ohjainlaakeri ja gummit saapuu niin sitten. Odotellessa taidan jatkaa vanin maalaushommia, tiedä vaikka samalla tuon runko sais pohjamaalit.
Talliakin on siivottu, luovuttajien osat laatikoitu ja ulkoistettu. Mahtuu vania jatkamaan ja kittausten tai maalien kuivuessa rihtataan kiekkoja jne. Ja pitää se stemmi tehdä kans.