Sivu 6/7

Re: SH24

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 16:02
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Mitä tarkoittaa: "Parhaan pidon rengas antaa yli 10 % luistolla?

Miten jäykkäneliveto Land Rover käyttäytyi Lapin matkalla?

Luistoprosentti tarkoittaa veto-/jarrutuskuormittamattomana pyörivän renkaan etenemän ja saman renkaan kuormitettuna (veto/jarrutus) etenemän matkan erotuksen suhdetta kuormittamattomaan etenemään.

Fillarissa tämä tarkoittaisi sitä, että etu ja takarenkaan nopeusmittarilla mitattu nopeus suoralla muuttuu tuon 10% kun esim. ensin rullataan ja sitten jarrutetaan vain toisella kiekolla. No, tuo 10% on lähellä renkaan pidon maksimia, joten kuormituskin muuttuu, varsinkin jos mitataan etupyörän jarrutusta. Takapyörän jarrutuksella tuota voisi kokeilla kahdella nopeusmittarilla, jotka kalibroidaan näyttämään samaa nopeutta rullatessa.

Jäykässä nelivedossa kuoppa tiessä, tai mikä tahansa häiriö, saa vetoakseliston kautta yhteen kytketyn systeemin värähtelemään siten, että veto vaihtaa edestä taakse ja takaisin. Puoliskot ovat tasauspyörästön takia (lähes) erillään. Tämä tarkoittaa vasemman ja oikean puoliskon nykimistä eteen ja taakse, jolloin auto koko ajan vikuroi mutkia, vaikka ohjaisi suoraan.

Nykyään maastoautoissa on tasauspyörästö tai viskokytkin myös etu ja taka-akselin välillä. Siksi niillä ei maastossa oikein pärjääkään. Jotta auto etenisi maastossa pitää siinä olla tasauspyörästöissä lukko. Ei tuo LandRover ollut tehtykään asfalttitielle. Hiekalla tuota tuskin olisi huomannut. Ongelman ratkaisuna Lantikassa on etupyörissä vedonvapautuslukot, jotka avaamalla auto muuttuu takavetoiseksi. Lukot olivat kuitenkin juuttuneet kiinni, joten piti ajaa jäykkänä.


Re: SH24

Lähetetty: 22 Maalis 2014, 16:55
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Ei tuo LandRover ollut tehtykään asfalttitielle. Hiekalla tuota tuskin olisi huomannut.

Suomen kankea ajoneuvolainsäädäntö pakotti rekisteröimään nämä "maatila-autot" henkilö tai kuorma-autoiksi. Traktori olisi oikeampi luokka, mutta ovat liian nopeita ja puuttuu työkoneen kytkentä mahdollisuus(=kolmipistenostolaite). Landroverin lisäksi Unimog on siitä syystä jäänyt täällä harvinaisuudeksi, toisin kuin monessa muussa maassa joissa on näille soveltuva ajoneuvoluokka.

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:32
Kirjoittaja irakas

Ensimmäiset pienet koeajokierrokset tuplavetoisella SH24.llä ilman jarruja ja vaihdevipuja tehty. En tiedä onko toivekuvittelua, mutta ajo tuntuu jotenkin jännän jämäkältä. Just parahultasesti on väyliltä sorat putsattu pois, ettei pääse kokeileen miten käyttäytyisi sutivalla pinnalla.

SH24 det. 27.3.14.jpg
SH24 det. 27.3.14.jpg (364.24 KiB) Katsottu 4183 kertaa
SH24 det 27.3.14.jpg
SH24 det 27.3.14.jpg (342.05 KiB) Katsottu 4183 kertaa

Ylemmässä kuvassa on asennettuna myös yläohjaus. Voi sitten taas käytännössä kokeilla kumpi toimii paremmin ja on mukavampi.

On kyllä ollut varsinaista justeeraamista ennenkuin homma lähti jotensakin pelittämään. :roll:


Re: SH24

Lähetetty: 27 Maalis 2014, 21:45
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

En tiedä onko toivekuvittelua, mutta ajo tuntuu jotenkin jännän jämäkältä.

Ei ole toiveajattelua, tässä on paljon kiertojäykempi runko kuin esim tuossa SH11:ssa.

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 14:36
Kirjoittaja irakas

SH24 alkaa olla maalausta vaille valmis:

SH24 5.4.14.jpg
SH24 5.4.14.jpg (231.26 KiB) Katsottu 4123 kertaa

Kun sain laitettua paikalleen jarrut ja vaihteet lukuunottamatta etuvaihtajaa, kokeilin niitä pienillä pyrähdyksillä tuossa pihassa. Vaikka kaikki vaihteet toimivat hyvin pyörän ollessa roikotettuna katosta, putosi oikeassa ajossa vetävä ketju rattaiston ääriasennoissa taittopyörältä. Vetävän ketjun taittopyörähän on pelkkä halkaisijaltaan 13 cm:n ratas. Tarttis varmaan levyt molemmin puolin ennen luovuttamista koko tuplavetoyrityksestä. Tämähän on ollut varsinaisesti pelkkä kokeilu.

Jukka oli oikeassa arveltuaan, että etu- ja takavaihtajan liikuttelu yhdestä vaihtajasta vaatii kovasti voimaa. Kiertovaihtajaan voisi laittaa lisävivun, jolla vaihtaminen kävisi kevyemmin.

Tarakan olen tehnyt 16x1 mm:n AL-putkesta. Putken osat on liitetty toisiinsa Techno Weldillä sulahitsaamalla.
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
Tuollaisten pienempien putkien hitsaus onnistuu aika hyvin ilman kummempia kommervinkkejä.

SH24 5.4.14 tarakka.jpg
SH24 5.4.14 tarakka.jpg (291.83 KiB) Katsottu 4123 kertaa

AL-putken olen liittänyt runkoon 12 mm:n teräsputken pätkillä, jotka olen hitsannut takahaarukkaan.

SH24 Tarakan kiinnitys.jpg
SH24 Tarakan kiinnitys.jpg (291.4 KiB) Katsottu 4123 kertaa

Re: SH24

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 14:51
Kirjoittaja PW

Sakari tekkee mitä tykkää, muut mitä ossaa :mrgreen:
Tarakkakin hyvä esimerkki siitä.

Petri


Re: SH24

Lähetetty: 05 Huhti 2014, 15:01
Kirjoittaja jviirret

Joo, enää ei tarvi arvailla saako tuolla tecnoweldillä putkia liitettyä. Se on miehestä kiinni jos ei onnistu :wink:

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 12:01
Kirjoittaja irakas

SH24 on monien rustailujen ja koeajojen jälkeen alkaa olla ajokunnossa ja maalausta vaille. Alla olevassa kuvassa mustan taittopyörän yläpuolella näkyy etu- ja takavaihtajaan menevien vaijereiden juottoliitos:

SH24 13.4.14.1.jpg
SH24 13.4.14.1.jpg (355.26 KiB) Katsottu 4072 kertaa

Olen tehnyt 3 mm AL-levystä laipat taittorattaan molemmille puolille estämään ketjun putoamista:

SH24 13.4.14.3.jpg
SH24 13.4.14.3.jpg (321.62 KiB) Katsottu 4072 kertaa

Tuollainen laippa voisi toimia hyvin tavallisessakin etuvetoisessa suojalevynä.
Niinkuin Jukka tuolla aiemmin ennusti on vaihtaminen yhdestä vivusta molemmille ratasvaihteille raskasta. Olen tehnyt vipuvaihtajaan jatkovarren AL-kulmaprofiilista, jonka avulla vaihtaminen on keveämpää:

SH24 13.4.14.4.jpg
SH24 13.4.14.4.jpg (173.5 KiB) Katsottu 4072 kertaa

Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 12:13
Kirjoittaja jviirret

Seuraavaksi epäilen tuon muovisen vipukoneiston kestävyyttä :(

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 12:18
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Sakari tekkee mitä tykkää, muut mitä ossaa :mrgreen:

Petri

Noin muuten sanoi aikoinaan yli 60 vuotta sitten minun isäni.


Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 13:04
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Seuraavaksi epäilen tuon muovisen vipukoneiston kestävyyttä :(

Jukka

Siinäpä aika näyttää. :roll:


Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 13:30
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sakari tekkee mitä tykkää, muut mitä ossaa :mrgreen:

Petri

Noin muuten sanoi aikoinaan yli 60 vuotta sitten minun isäni.

Kannustava isä :mrgreen:

Petri


Re: SH24

Lähetetty: 13 Huhti 2014, 16:08
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sakari tekkee mitä tykkää, muut mitä ossaa :mrgreen:

Petri

Noin muuten sanoi aikoinaan yli 60 vuotta sitten minun isäni.

Kannustava isä :mrgreen:

Petri

Niin oli ajoittain, mutta sanoi väliin myöskin, että tekisit jotain hyödyllistä, kun yritin mm. tehdä puurakenteista moottoripyörää. :mrgreen:


Re: SH24

Lähetetty: 15 Touko 2014, 15:01
Kirjoittaja irakas

SH24 tuli tänään maalaamosta 10 eri osaan hajotettuna:

SH24 15.5.2014.1.jpg
SH24 15.5.2014.1.jpg (306.74 KiB) Katsottu 3899 kertaa

Sekä etu- että takapäähän on kahdenlaiset eri osat.


Re: SH24

Lähetetty: 19 Touko 2014, 15:34
Kirjoittaja irakas

Tässäpä SH24 kasattuna:

SH24.19.5.2014.jpg
SH24.19.5.2014.jpg (363.74 KiB) Katsottu 3773 kertaa

Kun kesällä ei juuri tuplavetoa tarvita, jätin takavedon kesäksi pois. Takarattaistonkin voi vielä vielä poistaa.