Re: Mbb-nuijapää pohdintaa
Hevosmiesten maalaisjärkeä ja perimätietöä olen aina arvostanut, mutta nyt en minäkään ollenkaan ymmärrä, mitä Jori tarkoitat?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hevosmiesten maalaisjärkeä ja perimätietöä olen aina arvostanut, mutta nyt en minäkään ollenkaan ymmärrä, mitä Jori tarkoitat?
irakas kirjoitti:jooseha kirjoitti:
"Eikös siinä ollut tefloniset laakerit? Metalliset kestäisi varmaan paremmin"Mites on silloin asia liukumisen kannalta?
"Tuo ratkaisu tuplaa sen kaksipäisen polkimen vipuvarren verrattuna normaaliin. Normaali kuntoisella polkijalla tuskin tuottaa ongelmaa."
Mitä tarkoitat?
Jonkun tarttis kokeilla metallisilla. Sinähän totesit jo uskaliaasti liukulaakerin toimivaksi - ainakin muovisen uutena!
Normaalisti jalan voima kohdistuu jokseenkin polkimen keskelle. Tuolleen tehtynä vasemmalla jalalla on sama tilanne, mutta oikean jalan kuorma välittyy vasemman polkimen kärkeen.
irakas kirjoitti:Hevosmiesten maalaisjärkeä ja perimätietöä olen aina arvostanut, mutta nyt en minäkään ollenkaan ymmärrä, mitä Jori tarkoitat?
Uskoakseni on idea siirtää polkimen akseli toiselle puolelle jalkaa, jalkapöydän päälle.
irakas kirjoitti:Hevosmiesten maalaisjärkeä ja perimätietöä olen aina arvostanut, mutta nyt en minäkään ollenkaan ymmärrä, mitä Jori tarkoitat?
Tarkottasko Jori sitä ett tuo kampiakselin osa(putki) jossa poljinlaakeri on jäisi pois ja jalustin laakeroitaisiin kampiakseliin tilalle. Ymmärsköhän tuosta taas mitään, kukaan
irakas kirjoitti:Kun pohdin seuraavan nojakin SH26:n rakentamista, kiinnostaisi kovasti tällaisen epäsymmetrisen triken rakentaminen. Jousituksen saaminen sen kaikkiin pyöriin on kuitenkin aika ongelmallista.
Eikös siihen kelpaa samanlainen jousitus kuin noissa SH-nuijapäissä. Mikä siinä on ongelma?
jori kirjoitti:Mietin jalustimen tyyppisiä polkimia, joissa laakerointi kampiin onkin jalkapöydän puolella.
Eli ymmärtääkseni polkimen laakerointi on jalkapöydän "ylä"-puolella, eikä jalkapohjan puolella niikö normaalisti. Varmaan hieman helpottaa lukkopolkimen oikeaa asemointia(lukittumista), koska luonnostaan alaspäin keinuvaa poljinta työnnettäessä se kääntyy väkisin oikeean asentoon.
jori kirjoitti:Jalustin kääntyy luonnostaan polkemisen kannalta oikeaan suuntaan, eikä rasita pohjetta
Varmaan jalkaa työnnettäessä lihaksisto on rennommassa tilassa, kun poljin ei pyri "keikahtamaan" nivelen yli, mutta henk koht. veikkaus on että vastaavasti pyöritysliikkeen muissa vaiheissa (kuopaisu, veto..) rakenne rasittaa enemmä muita lihaksia, kuin mitä siitä on työntövaiheessa hyötyä.
No perhana, meni tietokone sekaisin yhden hölmön päivityksen takia, enkä pysty nyt tarkentamaan kuvin tuota jalustinideaani. Tekstejä saan kirjoitettua, mutta kuvia en pysty käsittelemään. Palaan asiaan huomenna töistä.
Löyty vielä yksi samanlainen. On kyllä melkoisen virityksen näköinen tuo kampiakseli. Miten lie kestänyt
Onhan tuo aikamoinen viritys kokopyörä, en hahmota missä ohjausnivel, vai onko takaohjattu?
Tuossa ylemmässä kuvassa näyttää siltä että eturenkaat on kääntyneet. Nähdäkseni nivel on tuon takapuolen alla olevan poikkiputken alapinnalla jolloin myös etujousen tarvii kääntyä
Eikö tuo ole nimenomaan takapyöräohjattu. Etupään puolet on yhdistetty kiinteästi tuolla kampiakselihässäkällä. Takapyöriä mielestäni näyttäisi yhdistävän jonkinlainen raidetanko siellä takanavan lähellä ja ohjausnivel(et) on tuo tappi jonka ympärille takahaarukan yläpää on pultattu? Aika hirvee laite, aikansa tuotos
vph kirjoitti:Eikö tuo ole nimenomaan takapyöräohjattu. Etupään puolet on yhdistetty kiinteästi tuolla kampiakselihässäkällä.
Tuosta on vaikea sanoa. Mä epäilen kampiakselin olevan raidetanko. Mulla on suunnitelmissa semmoinen Yksikuvakokoelma tuosta oli lisää. Siinä näkyy huonosti takaa. Harmi ettei ollut juttua yhtään
Piirsin uuden version 559 renkailla. Tähän rupean jo olemaan aika tyytyväinen Pyörään tulee erittäin lyhyt runko putki, noin 40cm
Senkin voisi varmaan jättää kokonaan pois tekemällä penkin riittävän tukevasta levystä ja takahaarukan narulla tukien
Putkikoot voisi muutenkin yrittää tehdä niin ohuesta tavarasta kuin suinkin hirviää. Saattaisi pyörästä saada hyvinkin kevyen. Eihän siihen tule kuin penkki kolme haarukkaa ja kampiakseli. Raskaat renkaat kyllä pilaa takuuvarmasti lopputuloksen
Etuhaarukoista uskaltaa varmaan jättää nuo sisemmät navasta eteenpäin lähtevät putket kokonaan pois ainakin vedottomalta puolelta. Keventäisi ja lisäisi kääntökulmaa.
Tuota toisen puolen vetoa olen myös miettinyt. Pystyisikö sen jollain keinolla toteuttamaan ketjut renkaan ulkopuolella? Pitäisi siis saada jollain keinolla väärinpäin oleva vapaaratas. Ei mahda normaalia saada purettua ja kasattua toisinpäin pyöriväksi Onko jollain ideaa?
akseliväli 117cm
raideleveys edessä 62cm
istuinkorkeus 12cm
keskiön korkeus 35cm
nojakulma 28
ohajuskulma 65
jättö -7cm
olkapoikkeama 0
Miks se ketju pitää saada ulkopuolelle?
Vapaaratashan pyörii oikeinpäin, jos ulkopuolinen ketju on oikean renkaan ulkopuolella. Vai onko tarkoitus saada kummallekin renkaalle veto?
Eikö tuommosen läpikierteellisen BMX rattaan voi pyörittää kumminkin päin paikalleen. Kierre vaan on aukipäin. Pysyiskö se ruuvilukitteella tai laakerikiinnitteellä?
Vilijami kirjoitti:Eikö tuommosen läpikierteellisen BMX rattaan voi pyörittää kumminkin päin paikalleen. Kierre vaan on aukipäin. Pysyiskö se ruuvilukitteella tai laakerikiinnitteellä?
Saattaisihan tuo pysyäkin. Irroittaminen käy helpommin, kun voi pyörittää rattaasta ruoskalla. Jos ei kuitenkaan pysy, voisi kokeilla joskus aikoinaan paperikoneasennuksessa näkemääni lukitustapaa. Siinä kierre lukittiin poraamalla kierteeseen otsapinnan suunnasta reikä, johon työnnettiin sokka. Tuollaisen asennuksen saa helposti auki, kun vetää sokan pois ja kiertää rattaan pois.
Erinomainen idea ryömintäkaksivedon toteuttamiseksi sivuketjulliseen.