Re: Räntäpäivän kinneri
Tuommonen fat quad löytyi, minkä takapää on aika lähelle tavoitetta. Penkin etäisyys takanavoistakin on sopiva. Mahtuu yksi lapsi tai kaksi kauppakassia kyytiin. Raideleveys ehkä noin 700mm ja 406 kiekot.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuommonen fat quad löytyi, minkä takapää on aika lähelle tavoitetta. Penkin etäisyys takanavoistakin on sopiva. Mahtuu yksi lapsi tai kaksi kauppakassia kyytiin. Raideleveys ehkä noin 700mm ja 406 kiekot.
Eikös se ala olla aika lailla tuossa? Tekemisen aikana voi säätää lisää jos on tarvetta... nyt vaan sitä kopan pahvimallia tekemään. Täällä näet jo kuola valuu, kun haluisin nähdä edes sen levityssysteemeillä piirretyn ja niistä teipatun pahvimallin. Eikä ole vitsi.
vph kirjoitti:Eikös se ala olla aika lailla tuossa? Tekemisen aikana voi säätää lisää jos on tarvetta... nyt vaan sitä kopan pahvimallia tekemään. Täällä näet jo kuola valuu, kun haluisin nähdä edes sen levityssysteemeillä piirretyn ja niistä teipatun pahvimallin. Eikä ole vitsi.
Jep. Tuon pohjalta alan suunnittelemaan.
Kävin tänään lainaamassa kirjastosta peltisepän levitysoppikirjan. Pitää lukaista se viikonlopun aikana.
Englannin kisapolkuautoista löytyi aika sopusuhtaisen näköinen peli. Tuolla keularakenteella saa pojinkeskiön ja eturenkaat samalle etäisyydelle.
Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?
Vilijami kirjoitti:Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?
Jos tuuppaa vähän paksumman putken vaan semmoisen tavallisen kiertovaihtajan päälle. Sehän kiilautuu siihen kivasti. Samalla paksuuntuu se hantaaki.
Vilijami kirjoitti:Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?
Kiertovaihtajissa en ole nähnyt kuin n. 3-5 cm pitkän pätkän sitä itse kiertovaihtajan grippiä ja sen perään laitetaan tosiaan tavallista grippi kumia jotta se on tasapaksuinen loppuun asti, eli ei ole sen mallisia kuin kaipaat.
Osta tällenen kahva ja siirä se kumiosa vaihteen siirtimen kumin tilalle. Vähän siinä joutuu sovittaan ja askarteleen . Luulisi sen onnistuvan .
Näköjään rakenteluksi menee. Moottoripyörän kaasukahvassa ois pitkä muoviputki kahvakumin sisällä. Siitä leikkaa-liimaa menetelmällä vois onnistua virittämään. Imi ehdotti alumiinirunkoista lock on grippiä, jos sen saisi kiristettyä kiertovaihtajan putken pätkään.
Tuskainen on tämä kinnerin suunnittelu. Vai onko mulla liian kovat vaatimukset? Taakse tulee kaksi rengasta ja mieluiten eteenkin. Ketterä pitäis olla, 6m leveällä tiellä sais U-käännös onnistua. Tämä vaatimus tekee kinneristä joko hirmu pitkän tai leveän. Vai onko 2,7m pitkä? Lyhempänä tulee helposti yli metrin leveä.
Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)
Vilijami kirjoitti:Tuskainen on tämä kinnerin suunnittelu. Vai onko mulla liian kovat vaatimukset? Taakse tulee kaksi rengasta ja mieluiten eteenkin. Ketterä pitäis olla, 6m leveällä tiellä sais U-käännös onnistua. Tämä vaatimus tekee kinneristä joko hirmu pitkän tai leveän. Vai onko 2,7m pitkä? Lyhempänä tulee helposti yli metrin leveä.
Quest on 2,8 metriä, noin suunnilleen. Ei mahdu lyhkäsen hiacen perään edes poikittain.
PW kirjoitti:Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)
Kannatan tätä ajatusta. Ehkä pyörät voisi kääntyä yhtä paljon, niin olisi kaksiraiteinen myös kaarteessa. Etuveto nyt ilman muuta, kiertyväketjuisena ehkä helpoin toteuttaa. Tein joskus siitä mallikuvan, pitää vaan lisätä kääntyvät takapyörät:
Tuollainen löytyi kuvahaulla quad velomobile:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=104700
Pystyskö tuon Jarkon suunnitelman tekemään mbb:nä? Kampiakselin päiden nivelet olis miulle se vaikein paikka?
Jarcco kirjoitti:PW kirjoitti:Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)
Kannatan tätä ajatusta. Ehkä pyörät voisi kääntyä yhtä paljon, niin olisi kaksiraiteinen myös kaarteessa. Etuveto nyt ilman muuta, kiertyväketjuisena ehkä helpoin toteuttaa. Tein joskus siitä mallikuvan, pitää vaan lisätä kääntyvät takapyörät:
En lähtis tekemään nelipyöräohjausta. Liian työläs tehdä itelle, mielenkiinto lopahtaa ja projekti jää kesken. Jollekin muulle voisin tilaustyönä tehdä
Tuota Jarcon mallia oon monta kertaa käynyt katsomassa sillä silmällä ja rakenne kiinnostaisi kyllä.
Muutama huomio:
-kuinka hentoisesta putkesta tuon voi tehdä, ettei paina liikaa? Kaksi zox 20:stä rinnan ja yhdysputket väliin niin ollaan 28kg:ssa ilman katetta?
-etumainen yhdysputki on puolessavälissä runkoa, notkuuko runko kampipuomin päästä sivuttain?
-kyytiin könyäminen on melkoista akrobatiaa
-kampiakseli-lukkopoljin problematiikka.