Sivu 7/9
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 19 Helmi 2011, 08:22
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Miksi muuten joudut pinnaamaaan ne vanteet tois puoleisiksi ja näin joudut luomaan sinne toisenpuolen pinnoihin suuremmat väänöt käänöksissä. Eikö rikeissä yleensä käytetä samanpituisia pinnoja juuri tämän takia. Tuleeko siihen millaiset jarrut? Niilläkin on merkitystä pinnojen kuormitukseen tässätapauksessa aika paljon. 
Minusta tuo on "nerokas" idea parantaa etupyörien kestävyyttä. Ulommat pinnathan siinä on käännöksissä lujilla, jos vanne pinnataan niin että nämä ovat mahdollisimman pitkät niin silloinhan ne kestävät paremmin. Toki sisäkurvin puolella sisemmät pinnat ovat lujemmilla, mutta nehän eivät käytännössä kanna kurveissa niin suurta kuormaa kuin ulkokurvin puoleinen rengas.
Jukka
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 19 Helmi 2011, 19:24
Kirjoittaja KV1252
Ensimmäinen peruste offsetille on saada renkaan ja tien kosketuskohta kuningaspultin akselin sisäpuolelle; jos jarrutettaessa syntyy voimakas puoltotilanne (toinen rengas osuu jäiseen, märkään tai muuten liukkaaseen kohtaan), ohjaus pyrkii kääntymään huonommin jarruttavan pyörän suuntaan ja vakauttaa laitteen pyrkimystä kääntyä paremmin jarruttavan pyörän suuntaan.
Toinen peruste on saada olkatapin juureen kohdistuva vääntömomentti pienemmäksi. Ei tarvitse rakentaa aivan niin järeitä ohjausniveliä.
Sisäkaarteen puoleinen pyörä pääsee tosiaan aina helpolla. Sivuttaiskuormitus lisää nimenomaan ulommaisen pyörän kuormitusta; ääritilannehan on, että sisempi pyörä nousee ilmaan. Prosessi on mukavan itsesäätöinen, ainoa tilanne jossa lujuus ulospäin on merkittävä on tilanne, jossa traikki puskee ja sisempi pyörä nappaa kiinni jostain rypystä tiessä.
Jarrut ovat edessä hydrauliset levyjarrut 160mm levyillä, takana on mekaaninen vannejarru joka toimii myös seisontajarruna. Takarengas on 26". Tadpolessakaan ei omasta mielestäni kannata ylenkatsoa takajarrua, koska Thunderbolt on varsin matala (ei aivan lowracer mutta ei kaukanakaan), joten kuorman siirtyminen eturenkaille on varsin pientä, ja takarenkaalle jää vielä kohtuullisesti jarrutustehoa.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 24 Helmi 2011, 21:38
Kirjoittaja KV1252
Nova cyclesin ostokset saapuivat sitten viimeinkin, tässä nopea katsaus paketiss tulleisiin takahaarukan osiin:
http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/dropouts1.jpg
http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/dropouts2.jpg
http://koti.mbnet.fi/~vendigo/Thunderbolt/stays.jpg
Satulaputki on 38mm:n putkea, päistään 0.8mm ja keskeltä 0.5mm. Se rajoittaa hiukan käyttöä, koska päätyjen on oltava paksumman materiaalin kohdilta, mutta tämänhetkinen satulaputken pituus on 380mm, muutos 510mm:n vaatii vain pienen kallistuksen muutoksen, muutoksia selkänojaan ja takahaarukan pituuksien uudelleenlaskemisen. Alemmat haarukkaputket ovat metripainoltaan vähemmän kuin runkoputki joten siinä kannattaa jättää haarukkaputket mahdollisimman pitkiksi, mutta satulaputki on taas kevyempää joten siinä kannattaa lyhentää putkia mahdollisimman paljon. Homma on onneksi aika helppoa CADilla...
tässä kuva takapään rakenteesta:

tuossa on vielä mitat haussa, joten aivan tuollaista siitä ei tule.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 13 Huhti 2011, 08:44
Kirjoittaja KV1252
Kohta alkaa käämit palaa ruotsalaisten kanssa. Arigolta ei ole tullut mitään vastausta tammikuun jälkeen jolloin maksoin tavarasta, ja viikko sitten lähetettyyn kyselyyn ei ole tullut vielä minkäänlaista vastausta. Odotellaan tässä vielä ensi viikon loppuun, sitten lähtee tiukempisanainen kirje ja jos sen jälkeen ei vieläkään mitään niin rikosilmoitus.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 13 Huhti 2011, 08:54
Kirjoittaja Nojanalle
Ei kannata enään odottaa. Tiukka kirje ja mielummin mahdollisemman nopeasti. Määräpäivä siihen. Itsellä on vähän sama tilanne rengaiden kansa . Puolivutta olen odotellut paikallisesta pyöräliikkeestä. Hollantilainen toimittaja vastaa aina mitä millonkin. Kunhan saisin syksyksi kun aloitan uuden pyörän teon. 
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 14 Huhti 2011, 12:32
Kirjoittaja RTA
Moi,
Tästä voisi olla apua thunderbolt projektiin:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1844
-Riku
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 15 Huhti 2011, 01:38
Kirjoittaja KV1252
Pahus, hyvän näköinen setti mutta mulla on juuri sama kokoonpano ostettuna jo, vain rungon teräsputket uupuvat 
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 26 Huhti 2011, 23:52
Kirjoittaja KV1252
Soittelin ruotsiin Curt Sandbergille, oli vähän hämmentynyt kun sanoin että maksettu oli jo tammikuussa, sanoi tarkistavansa tilanteen ja palaavansa asiaan sähköpostitse - ja varttia vaille puolenyön tuli viesti että oli jäänyt paketti varastoon, ja että lähtee aamulla liikenteeseen.
Saa nähdä, ehkäpä tänä kesänä ehtii sittenkin pyöräilemään!
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 02 Touko 2011, 12:03
Kirjoittaja KV1252
Vihdoin ja viimein teräsputket saapuivat ruotsista! Nyt on sitten hieman kiire rakentaa ettei aivan syksyyn mene, mutta eiköhän tuo ala sujua kunhan saa jossain väännettyä putket mutkalle nätisti.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 19:54
Kirjoittaja KV1252
Ja heti meni pieleen! 
Aloitin poljinrungon kasauksella, tässä osat:

Kuppiterällä sai tehtyä aika hyvät sovitukset, tässä kuvat niistä


Jigillä sain pidettyä puomin ja keskiörungon paikoillaan heftaamista varten, palotarkastajan unelma:

Ei ole kaksinen jigi, mutta menettelee. Samalla tuli tehtyä ekat TIG-hitsaukset vuosiin, joten siihen nähden suht kelvollista jälkeä tuli:


Tässä kohtaa olisi mukava sanoa että tästä on kiva jatkaa, vaan eipä ollutkaan niin hyvä tuuri. Kokeilin kiertää laakerin paikoilleen kunhan runko jäähtyi niin että sitä pystyi paljain käsin käsin. Sain laakerin kierrettyä noin puoleen väliin, sitten se jymähti paikalleen, eikä saanut sormin auki. Räikällä tuli hetken matkaa, sitten stoppasi sekin. Nitkuttaminenkin tuntui vain jähmettävät yhä tiukemmin, ja lopulta epätoivoinen ratkaisu oli vääntää koko vehje auki metrin jatkovarrella, ja tässä on tulos.

Tämä ei mene ymmärrykseen lainkaan. Holkki ei ollut ollenkaan kuuma, ei edes niin kuuma kuin päivän auringonpaisteessa maanneena. Keskiö kiertyi helposti, kunnes sitten aivan lyhyen matkan aikana teko tuommoisen. Nyt on ostettava laakeri ja koko runko tehtävä uusiksi. Onneksi mitään pikkutilpehööriä ei oltu vielä hitsattu kiinni, mutta harmittaa kyllä raskaasti.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 20:06
Kirjoittaja Nojanalle
Todennäköisesti hitsauksessa kierre meni vähän ovaaliksi. Kannattaa seuraavalla kerralla käydä pyöräliikkeessä ja pyytää siellä uudistaa kierteet. Joissakin liikkeissä on tähän työkalut. Yksi vaihtoehto on ostaa sellainen adapteri joka laitetaan suoraan putkeen ja kiristetään kiini . Siinä on sellaiset laipat jotka kiristetään pitkillä kuusiokolopulteilla tähän putkeen. Ostin oman Pikametriltä , oli tilannut sen netistä. 
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 20:12
Kirjoittaja KV1252
Hyvä tietää, ens viikolla saanen uudet osat niin tietää olla kiertelemättä noita ennenkuin on käynyt korjaamassa kierteen. Muoviholkki ei varoitellut ollenkaan, mutta sehän joustaakin miljoonakertaisesti umpiteräsjöötiin nähden.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 21:23
Kirjoittaja kkolja

Oisko tuollaisesta apua?
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 21:54
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:Todennäköisesti hitsauksessa kierre meni vähän ovaaliksi. Kannattaa seuraavalla kerralla käydä pyöräliikkeessä ja pyytää siellä uudistaa kierteet. Joissakin liikkeissä on tähän työkalut. Yksi vaihtoehto on ostaa sellainen adapteri joka laitetaan suoraan putkeen ja kiristetään kiini . Siinä on sellaiset laipat jotka kiristetään pitkillä kuusiokolopulteilla tähän putkeen. Ostin oman Pikametriltä , oli tilannut sen netistä. 
Pistätkö kuvan tästä niin tajuis paremmin mikä tuote.
Re: Thunderboltia rakentamassa
Lähetetty: 18 Touko 2011, 22:19
Kirjoittaja KV1252
kkolja kirjoitti:
Oisko tuollaisesta apua?
Hyvin mahdollista, jos tuon saa 68mm muhviin kiinni 
Putki tosin meni hiukan muhkuraiseksi kun irrotin tuota (vääntömomenttia varmaan 1kNm) mutta senkin voi vielä saada leivottua pyöreäksi 