Sivu 7/29
Re: SH18
Lähetetty: 30 Elo 2011, 20:27
Kirjoittaja jori
Huomatkaa, että ohjausrungon tehtävä on välittää pääasiassa vääntöä ja vain vähän taivutuskuormitusta. Jos seinämänvahvuudeltaan vakiopaksuinen putki jaetaan kahdeksi putkeksi siten, että paino pysyy samana, on tuloksena kaksi putkea, joiden halkaisija on puolet alkuperäisestä. Tällaisten putkien yhteinen vääntöjäykkyys tai -lujuus on vain neljäsosa yhden tuplasti paksumman ja siis samanpainoisen putken vääntöjäykkyydestä. (0,5³ x 2 = 0,25)
Vain siinä tapauksessa, että kuormitus on yhden tason suunnassa, kuten esim takahaarukassa, kahdella putkella saadaan jäykempi ja lujempi rakenne painoa kasvattamatta.
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 10:51
Kirjoittaja irakas
Tein 1:10 pahvimallin SH18:sta.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 10:56
Kirjoittaja jviirret
Hieno! Minkä kokoisia renkaita olet ajatellut käyttää ja kuinka korkealle tuossa on lattia laitettu? Näyttää korkeammalta kuin kuvissa.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 11:44
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Hieno! Minkä kokoisia renkaita olet ajatellut käyttää ja kuinka korkealle tuossa on lattia laitettu? Näyttää korkeammalta kuin kuvissa.
Jukka
Eturengas 20" ja takarenkaat 26". Lattian korkeus maasta on matalimmillaan 110 mm, istuinkorkeus 180 mm.
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 14:31
Kirjoittaja jori
Onkohan tuosta sulavan virtaviivaisesta pohjapiirroksesta (yläsiluetti) oikeasti hyötyä aerodynamiikan kannalta. Kovin matalaksi jää siipiprofiilin osuus. Keulan rintapellin muoto ohjaa ilman alle kapeaan rakoon ja siellä on vielä jalka-aukotkin peruutusta varten. Kansi on vaakasuora ja kerää satavan veden syliin.
Ilman jalka-aukkoja ja levytetyllä etupyörällä tuolla olisi kyllä hyvä muoto amfibioajoneuvoksi.
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 15:15
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Onkohan tuosta sulavan virtaviivaisesta pohjapiirroksesta (yläsiluetti) oikeasti hyötyä aerodynamiikan kannalta. Kovin matalaksi jää siipiprofiilin osuus. Keulan rintapellin muoto ohjaa ilman alle kapeaan rakoon ja siellä on vielä jalka-aukotkin peruutusta varten. Kansi on vaakasuora ja kerää satavan veden syliin.
Ilman jalka-aukkoja ja levytetyllä etupyörällä tuolla olisi kyllä hyvä muoto amfibioajoneuvoksi.
Joo, ei taida tulla kovinkaan aerodynaamisesta. Olen ajatellut tehdä vaan yhden jaka-aukon ja senkin suljettavan.
Kannen reunaan olen ajatellut tehdä samanlaisen reunan kuin kajakissani. Tuollaiseen reunaan saa hyvin kiinni sadesuojan.
Kansalaiskoulun alkamista odotellessa kokeilin miltä SH18 näyttäisi näin väritettynä. 
Sakari
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 15:29
Kirjoittaja Nojanalle
Väritys on tietysti makuasia. Mutta jotenkin aika makee ja tuo mieleen vanhan museo ajoneuvon.
vai olisiko kyseessä vähän nostalkiaa . Eli ei paha. 
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 19:32
Kirjoittaja jviirret
Minulle jäänyt nyt vähän epäselväksi että miksi tuon korin pitää tulla eturenkaan päälle jos renkaan kiinnityskin on tuolta alhaalta? eikö olisi aerodynaamisempi, kevyempi ja helpompi tehdä jos tuo pohjan puöreä linja jatkuisi konepellille asti? Vähän niinkuin näin, mutta eturengas tietenkin tuohon eteen keskelle:

Vaatii toki sitten lokasuojan.
Korin etuosaa voisi myös kaventaa kampiakselista eteenpäin.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 19:43
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:Minulle jäänyt nyt vähän epäselväksi että miksi tuon korin pitää tulla eturenkaan päälle jos renkaan kiinnityskin on tuolta alhaalta? eikö olisi aerodynaamisempi, kevyempi ja helpompi tehdä jos tuo pohjan puöreä linja jatkuisi konepellille asti? Vähän niinkuin näin, mutta eturengas tietenkin tuohon eteen keskelle:

Vaatii toki sitten lokasuojan.
Korin etuosaa voisi myös kaventaa kampiakselista eteenpäin.
Jukka
Tuo voisi olla ihan hyvä idea...
Miksihän tuo kuva ei näy minulle?
osoite kuvalle on kuitenkin http://microcarmuseum.com/tour/images/velo-orange00.jpg
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 20:23
Kirjoittaja jori
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 20:34
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:jviirret kirjoitti:Minulle jäänyt nyt vähän epäselväksi että miksi tuon korin pitää tulla eturenkaan päälle jos renkaan kiinnityskin on tuolta alhaalta? eikö olisi aerodynaamisempi, kevyempi ja helpompi tehdä jos tuo pohjan puöreä linja jatkuisi konepellille asti? Vähän niinkuin näin, mutta eturengas tietenkin tuohon eteen keskelle:

Vaatii toki sitten lokasuojan.
Korin etuosaa voisi myös kaventaa kampiakselista eteenpäin.
Jukka
Tuo voisi olla ihan hyvä idea...
Miksihän tuo kuva ei näy minulle?
osoite kuvalle on kuitenkin http://microcarmuseum.com/tour/images/velo-orange00.jpg
Ajatelkaa nyt hemmetissä miltä näyttää, jos pyöristäisin tuon keulan tuommoiseksi töpöksi! 
Olen ajatellut kuitenkin siirtyä normaaliin etuhaarukkaan, kun hirvittää tuon yksihaaraisen trimmaus kohdalleen.
sakari
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 20:45
Kirjoittaja Nojanalle
Hyvä Sakari. Jos noin tekisit , niin sinulla olisi sarkofaaki ja pääsisit näihin ruumiarku velomobilistien seuraan . 
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 20:47
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Ajatelkaa nyt hemmetissä miltä näyttää, jos pyöristäisin tuon keulan tuommoiseksi töpöksi! 
Tuommoinen pyöreä "töpöhän" se on kaupallisissa tadpolekinnereissäkin
niissä toki joka suuntaan pyöristetty.
Töpöyshän on kiinni mittasuhteista, jos ajokki on riittävän pitkä ei pyöreä keula näytä yhtään töpöltä.
Tuo esimerkin ajoneuvo vaan nyt sattui oleen tuollainen pätykkä, lyhyt ja korkea.
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 31 Elo 2011, 20:49
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Hyvä Sakari. Jos noin tekisit , niin sinulla olisi sarkofaaki ja pääsisit näihin ruumiarku velomobilistien seuraan . 
Siihen seuraan pääsee kyllä ammeellakin. Vanhan Ladavitsinkin voi vääntää muotoon:
-Mitä yhteistä on kinnerillä ja ammeella?
-Kummastakaan ei kehtaa nousta julkisella paikalla 
Jukka
Re: SH18
Lähetetty: 01 Syys 2011, 09:02
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Ajatelkaa nyt hemmetissä miltä näyttää, jos pyöristäisin tuon keulan tuommoiseksi töpöksi! 
Tuommoinen pyöreä "töpöhän" se on kaupallisissa tadpolekinnereissäkin
niissä toki joka suuntaan pyöristetty.
Töpöyshän on kiinni mittasuhteista, jos ajokki on riittävän pitkä ei pyöreä keula näytä yhtään töpöltä.
Tuo esimerkin ajoneuvo vaan nyt sattui oleen tuollainen pätykkä, lyhyt ja korkea.
Jukka
Se, että keula on pyöristetty joka suuntaan, on tosiaan aivan eri juttu. Päätyminen nelikulmaiseen poikkileikkaukseen johtuu tietenkin rakenteen helppoudesta. Tulee ihan tuskanhiki otsalle, kun katselee kuvia, joissa kaverit tekevät työläitä pyöreämuotoisia sisä- ja ulkomuotteja lasi- ja hiilikuitukoreja varten.
Tällaisen poikkileikkaukseltaan nelikulmaisen korin keulasta tulee väkiselläkin pökön näköinen, jos sen tekee vain yhteen suuntaan taivuttaen ilman sen kummempia kommervenkkeja. Keulan jatkaminen yksihaaraisen haarukan varassa olevan etupyörän päälle on käytännön kannalta tarpeetonta. Olen kuitenkin päättänyt ripustaa etupyörän normaalihaarukalla, joka voisi olla myös jousitettu. Keulan muotoilu näyttää silloin tarkoituksenmukaisemmalta.
Kaiken kaikkiaan tässä koko hommassa kovasti arveluttaa tämä ilmanvastustuksen kannalta epäedullinen muoto, eikä muotoilu ole siksi tältä kannalta katsottuna funktionaalinen, mihinkä tavallisesti aina pyrin. Kotitekoisesti tehtynä ja käyttäen edullisempia ja painavampia varusteita, ei SH18:n nopeus kuitenkaan juuri nouse sellaisiin lukemiin, joissa ilmanvastuksella olisi oleellista merkitystä. Oikeastaan koetan tässä itselleni perustella koko hommaa, kun tahtoo usko siihen loppua. 
Sakari