Sivu 7/13
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 27 Joulu 2011, 22:42
Kirjoittaja mhelander
Joo ei paha budjetti ole lainkaan.
Kyllä näistä pari tonttua joutuu puoliväkisinkin maksamaan, ainakin jos meinaa retkeilymallia ripeemmän alle laittaa.
Itse en laske mukavuusosia ja työkaluja juurikaan pyörän hintaan. Valojahan ei kesäpäivinä tarvita ja kisoissa ei varatuubeja saati pumppuakaan... vaikka lopulta nekin pitää kaikki löytyä ja pitkillä syyslenkeillä mukana kulkea.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 11:20
Kirjoittaja Wacky
Taidan kiltisti odotella ensivuoteen ennen kun alan tilailemaan uutta pyörää ja keskittyä moottorin keventämiseen tänä kesänä. Jos sais painon alle 100kg niin sitten vois hyvillä mielin alkaa suunnitella kevyempää pyörää kaveriks. Himo tuohon runkoon on kova kun siitä olis niin moneksi.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 12:26
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Kyllä näistä pari tonttua joutuu puoliväkisinkin maksamaan, ainakin jos meinaa retkeilymallia ripeemmän alle laittaa.
Itse en laske mukavuusosia ja työkaluja juurikaan pyörän hintaan. Valojahan ei kesäpäivinä tarvita ja kisoissa ei varatuubeja saati pumppuakaan... vaikka lopulta nekin pitää kaikki löytyä ja pitkillä syyslenkeillä mukana kulkea.
Puoliksi OT, mutta mietin tuossa joku ilta että mikset sä ole tehnyt itse pyörän runkoa kun kuulostaisi osaamista olevan? Sillähän voisi ehkä pidemmän päälle kokonaishintaan vaikuttaa?
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 17:47
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:Puoliksi OT, mutta mietin tuossa joku ilta että mikset sä ole tehnyt itse pyörän runkoa kun kuulostaisi osaamista olevan? Sillähän voisi ehkä pidemmän päälle kokonaishintaan vaikuttaa?
No kuule, ihan samaa olen itsekin miettinyt... ja itse asiassa ehdinkin etuvetosen MTB-projektin aloittaa melkein kaksi vuotta sitten kun lowracerin tilauksen toimitusta odottelin.
Oli vielä lähellä etten vuosi sitten ostanut, kun halavalla olis saanu, nocom:n jenkeistä. Ja vuotta myöhemmin päädyin highracerin laittamaan.
Tässä on kyse kahdesta asiasta: oppirahat pitää maksaa ensin, eli opetella tekemään noita työvaiheita, ja hakea se formaatti mitä eniten kaipaa. Vielä on kokeilematta MBB-mallinen vekotin jonka rakentanen seuraavaksi. Sitten on tarpeeksi tietoa jotta kehtaa aloittaa "kunnon" vehkeen rakentelun.
Sanotaan nyt näin että se kunnon vekotin tulee olemaan kuituosista tehty, erittäin jäykkä ja nopea. Millainen se sitten on ei vielä ole selvää. Tähän mennessä on puntarointi Zockra TD700 tyyppisen ja MP:n / VK2-hi tyyppisen välillä, eli lowracerin ajoasento mutta 28" rattaat. Muutakin on mieleen juolahtanut mutta katsotaan...
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 10 Tammi 2012, 09:42
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:
Ja takana Schwalbe Delta Cruise 28mm:n avorengas joka taitaa olla lähempänä 25 mm:ä 19-millisen vanteen päällä. Kuvio ei luonnossa ole noin karkean näköinen mutta ei monesti lyöny takaratas tyhjää, lienekö polkijan heikkoutta ?
Tuli oikaistua hieman tuota 100%:sti kierrätetyistä osista rakennettua takaratasta jossa on päällä yo gummi sisärenkaineen. PG-950 12-23 kasetilla ja Mavic QR:llä varustettuna ratas painoi 2.2 kg ! Eli kilon enemmän kuin pyörässä kesällä alla oleva ratas... yksi syy lisää välttää avovanteiden käyttöä.
Rengas on muuten 20mm:n vanteella 26.1 mm leveä sellaisilla paineilla joilla kehtaa lumilla ajaa. Kumiseos on kohtuu pitävä, ainakin uutena.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 12:52
Kirjoittaja Wacky
Päätellen sun talvikumista sulla ei ole ollu ongelmaa löytää pitoa. Ootko mitannut miten paino jakautuu renkaille?
Mun bufon talvikäyttö tyssää pahasti siihen että etupyörälle tulee liikaa painoa ja jolloin se painuu kovaksi painautuneen lumen läpi lisäten vastusta oleellisesti ja takana ei tietenkään riitä pito että sais vauhtia etenemiseen tarpeeksi.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 15:13
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Päätellen sun talvikumista sulla ei ole ollu ongelmaa löytää pitoa. Ootko mitannut miten paino jakautuu renkaille?
Joo tuo takakumi ei ole ihan niin karkea käytännössä kuin miltä se näyttää luonnossa :

Mutta joo, on ollu tarkoituksena punnita molemmat pyörät kuskin kanssa, se on vielä tekemättä. "Tankotuntuman" perusteella lowracer on etupainoinen kun taas MP hyvin tasapainoinen.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 27 Helmi 2012, 21:47
Kirjoittaja mhelander
No nyt on suurin osa tämän vuoden 600+ kilsasta ajettu MP:llä ja alkaa pikkuhiljaa jurppimaan paikallisten pyöräteiden olematon kunto, tai paremminkin kunnossapito. Lunta satelee pakkasella pitkin viikkoa muttei tarpeeksi ja siksi teitä ei aurata. Ne vaan poletaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden voimin epätasaisiksi ja uusi pakkaslumi tekee ajamisen tosi pirulliseksi.
Joten ajattelin rakentaa uudet rattaat tähän pyörään. Suunnitelma on tehdä toiset kiekot käyttäen avovanteita ja niihin sitten vaikkapa Schwalben Maraton Winter 35c gummit nastoilla. Jotta uskaltaa ajella kovemmiksi poljetuilla lumisilla & jäisillä autoteillä.
Tämmöstä vannetta on suunniteltu:

On vähän painavampi kuin mun 60mm:n hiilarivanne mutta sille menee 19-35 mm:n gummit, on edes vähän aero ja hinta kohtuullinen. Jarrupintakin on jos päälle heittää kisagumit.
28mm:ä leveämmät vaativat pyörään taakse levyjarrut ja eteen eri etuhaarukan. Noita pitää vielä miettiä...
Onko ehdottaa muita kauppoja ja/tai parempia vanteita ?
Kaikki rattaat pitää olla sellaisia että niitä voi käyttää hätävarana tarvittaessa kisakäytössäkin vaikka siihen löytyykin paremmat vaihtoehdot. Lähinnä murto- ja talvikelit kaipaavat näitä roadie-vaihtoehdoista poikkeavia valintoja...
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 10:57
Kirjoittaja mhelander
Noh, päätös tuli tehtyä. Tilasin nuo vanteet, niille 2.0/1.8 DT-Swiss pinnat kans. Päälle tulee tällaset gummit:

Eli "Schwalbe Road Plus Wired Tire City 28-622". Samalla tilasin pahempia kelejä varten tällasen gummin:

Joka on siis "Continental Cyclocross Race Wired Tire 35-622". Vaatii MP:hen sitten levyjarrut tai pärjäämistä ilman takajarrua.
Jotta eteen myös saa 35c gummin tilasin eBay:sta tällasen haarukan:

Johon saa sitten myös levyjarrut tarpeen mukaan. Kysyin kauppiaalta että meneekö 622/35c gummit ja kuulemma menee. Oli vähän huolissaan että koska haarukan jalat on pidemmät muuttuu rungon geometria. No ei ole ongelma, näihin on laitettu jopa joustokeulojakin...
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 11:08
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Johon saa sitten myös levyjarrut tarpeen mukaan. Kysyin kauppiaalta että meneekö 622/35c gummit ja kuulemma menee. Oli vähän huolissaan että koska haarukan jalat on pidemmät muuttuu rungon geometria. No ei ole ongelma, näihin on laitettu jopa joustokeulojakin...
Aika pitkältä tuo vaikuttaakin. Akselista kaulaputken tyveen 450mm, kun esim. mun electrassa on 415mm. Enempi kyllä raken muutos vaikuttaa ohjattavuuteen.
Kuvasta päätellen tuohon menee paljon 35mm kumia paksumpikin kumi. 622 vanteen etäisyys akselista 311mm ja haarukan leveys 50mm kauempaa vielä 74mm, eli helposti menee vaikka 50mm kumi.
622 vanteen 37mm kumilla saa mahtumaan helposti jäykkään 26" maastohaarukaankin, silloin ei tosin vannejarrun tapit osu kohdilleen, mutta levyjarrun kans toimii.
Jukka
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 11:36
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Aika pitkältä tuo vaikuttaakin. Akselista kaulaputken tyveen 450mm, kun esim. mun electrassa on 415mm. Enempi kyllä raken muutos vaikuttaa ohjattavuuteen.
Kuvasta päätellen tuohon menee paljon 35mm kumia paksumpikin kumi. 622 vanteen etäisyys akselista 311mm ja haarukan leveys 50mm kauempaa vielä 74mm, eli helposti menee vaikka 50mm kumi.
622 vanteen 37mm kumilla saa mahtumaan helposti jäykkään 26" maastohaarukaankin, silloin ei tosin vannejarrun tapit osu kohdilleen, mutta levyjarrun kans toimii.
Tämä olikin pläni, että mahtuu leveempikin gummi tarvittaessa. Saa nähdä mitä raken muutos vaikuttaa ajettavuuteen, tuosta tehtaan haarukasta ei oikein löytynyt tietoja mutta noin 40mm pitäis rake siinä olla.
Muuten haarukka on "kisalaatua" eli vähintään yhtä kevyt kuin nykyinen. Ainoa miinus on että oli gummi mikä tahansa tässä on käytettävä levyjarrua.
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 08 Maalis 2012, 08:38
Kirjoittaja mhelander
Noniin, hiilari haarukka odottelee pääkaupunkiseudun tullissa selvitystä ja kun eilen tuli vanteet ja pinnat niin pitihän ne nojailulenkin molemmin puolin rihtailla kasaan:


Päälle tulee tällaset gummit:

Meni pikkutunneille joten suorat on...
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 09 Maalis 2012, 09:20
Kirjoittaja mhelander
Dodii, rattaat on ny alla. Tuli punnittua kiekot ilman pistoakseleita, pakkaa ja jarrulevyjä... etu 1650g ja taka 2050g. Aika lailla ovat painavammat, edestä otettu kisakiekko jossa painava Schwalbe Milano tuubi painoi 1050g...
Etuhaarukka nippa-nappa jätti tilaa eturattaalle. Onneksi Itella sai toimitettua tullauksesta uuden haarukan joten jos koeajossa tulee kihnutusongelmia niin pitää heittää se alle. On vähän hassun näköset levarinavat maantiepyörässä ilman levyjä 
Gummien pinta on aika vakuuttava, varmasti edessä pitävämpi rengas kuin tuo Milano ja nyt on pistosuojausta molemmissa kun tappajamurskaa jo levittelevät pyöräteille.
Nyt on sitten molemmat 700c kisarattaat irrallaan kun 100% kierrätetty takaratas on lowracerissa. Pääsee tekemään 60mm:n aero-katetta ennen kesän vauhtiajoja...
Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 09 Maalis 2012, 09:31
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Etuhaarukka nippa-nappa jätti tilaa eturattaalle. Onneksi Itella sai toimitettua tullauksesta uuden haarukan joten jos koeajossa tulee kihnutusongelmia niin pitää heittää se alle. On vähän hassun näköset levarinavat maantiepyörässä ilman levyjä 
Tosiaan tuli ongelma tuosta Suunnon nopeusanturista, MP:ssä kun on sensori pistoakselissa ja ohjeen mukaan vasemmalla puolella, missä myös jarrulevy on. Ei mahda magneetti kantaa kun pinnat on levyn ja kaliiberin verran sisempänä navassa... asennus normi rattaalla kuten alla:

Näyttää siltä että pitää vaihtaa pistoakselin vivut etu- ja taka kesken (varalta tilasin aikaisemmin samanlaisen pistoakselin taakse) ja vaihtaa lowracerissa oleva takahaarukkaan kiinnitetty sensori MP:hen, lowraceriin kun ei tule jarrulevyllistä ratasta ainakaan tarkoituksella.

Re: MetaPhysic framekitti
Lähetetty: 12 Maalis 2012, 08:48
Kirjoittaja mhelander
Noniin, kuten marina-aiheessa tulikin todettua niin kelistä huolimatta tuli eilen testattua levyjarruasennus taakse:

Uusilla paloilla epäilytti riittääkö teho kun kahvat on vannejarruille ja näin vaijerin liike lyhyempi, piti säätää palat lähemmäs levyjä ja hinkkaaminen ei ole tavoitteena. Lenkki meni plörinäksi mutta tällä kertaa oli ensimmäinen kerta kun kelin muuttuessa kosteammaksi jarrut paranivat matkan edetessä.
Etuhaarukkakin tuli mutta vasta myöhässä hokasin että se tarvii kompressio-hatun jollaista ei tietysti tullu tilattua... muuten etuhaarukka on kasattu ja odottaa paikalleen laittoa.