Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja
ja muuten jos tarvitset kustomoidun hiilikuitusatulan, tule vierailemaan tuusulan laminointipajaani. parin sentin modaus on helppo, ureataani levyä päälle, hiontaa ja kuitu vakuumilla päälle
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
ja muuten jos tarvitset kustomoidun hiilikuitusatulan, tule vierailemaan tuusulan laminointipajaani. parin sentin modaus on helppo, ureataani levyä päälle, hiontaa ja kuitu vakuumilla päälle
Aloitin pystypyöräilyn kolmen nikaman välisten pehmeiden osien vaurioiduttua. Lekuri sanoi, että tunnusmerkkejä pullistumasta täyttyi, mutta ei riittävästi diagnoosiin. Ristiselkä. Eilen niksahti taas ja äsken kauppareissulla sattui vielä, tosin kaupassa pysähtyen ja lihakset rentouttaen oli kivuton. Kävellessä tuntui.
Kun olen kustomoinut monin versioin istuinta, olen yliliikkuvalle ristiselälleni havainnut parhaaksi rakentajan polvisuojan, eli senttejä paksun kiinteähkön solumuovin, joka toimii iskunvaimentimena. Penkkini ovatperverssejä kaupallisiin verrattuna johtuen pyöräni rungosta. Istuimen takana runkoputki nousee makuuni ja aeroon nähden liian jyrkästi, joten keskiselän kohdalta istuin kääntyy taakse. Se tekee selkään kaivautuvan kulman, jota helpottaa ristiselän eteen työntö selän kaarta tukevalla pehmusteella. Selkäranka tykkää hakkaamisen vähentämisestä. Se on erikoisen helposti havaittavissa noidan nuolen saamisen jälkeen.
Nojailija kirjoitti:ja muuten jos tarvitset kustomoidun hiilikuitusatulan, tule vierailemaan tuusulan laminointipajaani. parin sentin modaus on helppo, ureataani levyä päälle, hiontaa ja kuitu vakuumilla päälle
Kiitos, hienoa ! Katsotaan myöhemmin kunhan säätöhommat vähän asettuu.
vaaka kirjoitti:Aloitin pystypyöräilyn kolmen nikaman välisten pehmeiden osien vaurioiduttua. Lekuri sanoi, että tunnusmerkkejä pullistumasta täyttyi, mutta ei riittävästi diagnoosiin. Ristiselkä. Eilen niksahti taas ja äsken kauppareissulla sattui vielä, tosin kaupassa pysähtyen ja lihakset rentouttaen oli kivuton. Kävellessä tuntui.
Niin ne on yksilöllisiä nämä hommat. Niinkuin esimerkiksi tuo Vilijamin mainitsema polviasia, täysin päinvastoin meni hänellä... Itse kokeilemalla vain pääsee selville mikä sopii ja mikä ei. Minäkin pitkään, vuosikausia, luulin selkäni kanssa että pystypyöräily on sille vain hyväksi kun ei se ajaessa koskaan ollut kipeä. Sillä selällä ajoin Australian retkenkin, kyllä välillä oli hankalaa päästä teltasta ulos ja pyörän päälle taas verryttämään selkäänsä Lopulta aloin diagnoosia ja apua kipuihin etsimään ja nyt vajaassa neljässä vuodessa olen päässyt siihen että enimmäkseen oireettomana saan olla. Nojapyörään siirtyminen oli suurin muutoksista toimintatavoissani. Siksipä tämä viimeisin selän kipeytyminen nyt vähän kaihertaakin mieltä, tarkkana pitää edelleen olla, mutta se meinaa joskus unohtua kun on jo tosi pitkiä hyviä kausia. Hyppäämättä maltan sentään olla lähes kokonaan. Se on varma konsti saada selkä kipeäksi vähintään pariksi päiväksi kun hyppää vaikkapa ojan yli muksujen kanssa rymytessä.
Mulla selkänoja on välillä ollut kuin joku painaa polvella ja sen päässä olevalla terällä selkään ja vetää olkapäistä taakse. Siksi geometria paranee ristiselkätuen työntäessä peppua eteen, jolloin selkänoja suoristui ja kulman korkeus putosi. Eli selkään puukotus muuttui matalammaksi. Nyt näyttää siltä, että saan siirtää istuimen alaosaa eteen huoletta kulman vaimentamiseksi, jos kovalevy kylkieni muotoisena ei helpota asiaa, kun se peittää kulman ja nostaa hieman yläselkää ylös ja eteen. Jos joudun ristiselkää työntämään eteen, lantiokulma menee luultavasti liian taittuneeksi ja saan siirtää puomia eteen. Ei kiva ennen kisoja niksahtaneella selkärangalla lisätyö. Ja mahdottomuus ajaa pitkää matkaa keklu selässä
Tulipahan tätäkin koeajettua. Tuntui kyllä mukavan kevyeltä ja varmaan sujuisi ajo aika nopeasti oikein hyvin vaikka aijempi kokeilu MBBllä antoi ymmärtää ettei niillä ole helppo ajaa ollenkaan. Hinta on vaan liian suolainen mulla, mutta ehkä sitä voisi kikkailla esim. ostaisi foorumilla myynissä olevan performerin sahais keulan pois ja tilaisi vendettan keulan osat ja paskartelis siitä.
Mitäpä ei Wacky askartelisi...
Hyvin sujui koeajo eilen molemmilla testaajilla sen kummempia ihmettelemättä
Jos joku ryhtyy rakentelemaan Wackyn keksimällä mallilla, niin minulta voi kysyä siinä vaiheessa joutaako suora slider ja keskipitkä chainstay myyntiin. Ihan vielä en uskalla luvata, mutta eiköhän asia ennen talvea ole selvä.
NikoK kirjoitti:Jos joku ryhtyy rakentelemaan Wackyn keksimällä mallilla, niin minulta voi kysyä siinä vaiheessa joutaako suora slider ja keskipitkä chainstay myyntiin. Ihan vielä en uskalla luvata, mutta eiköhän asia ennen talvea ole selvä.
Tämmöinen pyörä olis Wackylle jo tuossa melkein valmiina - eritoten jos se etuosa on siellä jo melkein varattuna.
Nyt kun jalat on ylempänä niin muutaman lenkin jälkeen vaikuttaa siltä että polvet antaa myös myöden siirtää polkimia sentin kauemmas. Samalla sain siis myös ohjaustankoa kauemmas. Lisäksi yksi 5mm holkki mahtui lisää sliderin pannan alle ja tanko nousi vajaan sentin. Enpä taida tuota jatkopalaa tarviakaan, niin pienestä oli kiinni käsien mukava asento
Etuvanne alkaa olla loppuunajettu tämän kauden jälkeen. Helpointa tietty vaihtaa vaan kehä ja huoltaa napa, ehkä vaihtaa laakerit. Omat aatokset oli että kasaisin sellaisen semi-aeron kiekon laadukkaalle navalle ja siirtyisin samalla levyjarruun. Tällä pyörällä kun tulee näköjään ajettua kelissä kuin kelissä, toisin kuin TiCalla. Märällä vannejarrun teho heikkenee paljon.
Mutta sitten taas pohdin että eikös nojapyörässä aerokiekosta ole vielä enemmän hyötyä kuin pystypyörässä? Koska kuskin osuus kokonaisilmanvastuksesta on pienempi. Oliskohan minkä verran etua aerokiekosta minun 29-33 lenkki/pitkänmatkan vauhdeilla... Jättäiskö aerohommat sitä odottamaan jos nopeudet joskus kasvaa nykyisestä.
Semi-aerossa olisi sekin hyvä että niistä saa ns. pomminkestävät. Painoakin vain vähän enemmän kuin matalaprofiilisissa. Kestävät ne vanteeni pitää joka tapauksessa olla, erikseen en ala mitään kisakiekkoja pitää. Samoilla pitää kestää rysäytellä kanttareiden yli.
Ehdotuksia ? Mieluiten kasaan ite, mutta valmiit kiekotkin huomioidaan.
Ei ehkä huomaa semiaeroista hirveää eroa kuin sprinttivauhdeissa, jos olen oikein asiaa kokeilleiden kokemukset ymmärtänyt. Riippuu toki semin määritelmästä. Monestako millistä tässä puhutaan laipan syvyydessä? En havainnut muuta kuin liukkaamman mäen nousun ja kiihtyvyyden tri pyörässä, kun pudotin 30 mm semiaerovanteen maantiepyörään ja laitoin normaalin 2x alapään syvyisen tilalle. Oli sitten painavat semiaerot, noin 4 kg pari muistaakseni ilman kumeja. Felt olikohan mallinimi TTR 4?
Muistelisin että helanderi ajelis jollain 88 mm korkeilla kiinan hiilikuituihmeillä omalla kopiollaan kun se oli vielä kunnossa. Hintaa tulee jonkin verran, mutta ei niistä mitään mahdottomia tonnikeijuja tule.
Wacky kirjoitti:Muistelisin että helanderi ajelis jollain 88 mm korkeilla kiinan hiilikuituihmeillä omalla kopiollaan kun se oli vielä kunnossa. Hintaa tulee jonkin verran, mutta ei niistä mitään mahdottomia tonnikeijuja tule.
Varmaan aeroetua tavoitellessa tuo mhelanderin käyttämä 88 on aikalailla alaraja. Itse olen 35mm korkealla kiinanihme etusella ajanut mbb:llä. Siitä ainakin tuli mukavan jämäkkä 32 pinnalla.. 50mm takahehä kädessä tuntui hieman epäilyttävän ohuelta, mutta kyllä sekin on kestänyt. Kovasti ainakin rengasääniä vahvistaa jos ei muuta "hyötyä" ole
Levyjarrut kyllä on kuituvanteiden kanssa aika ehdottomat.
Sellaisia vähän yli 30mm korkeita on ollut ne vanteet joita olen katsellut. Alumiinisia. Mitään kiinankuituihmeitä en ole katsellut. Missäs semmoisia kaupataan ? Monet kuitukehät joihin olen törmännyt ovat kovin vähillä pinnanrei´illä. Kevyitähän ne on, tuollaisissa 30+mm profiilisillakin painoero voi olla 100g.
Navoiksi Industry 9 tai White Industries, jos raskin, XTR olis halvempi.
Mikä on raadin tuomio 30 mm vanteista Cruzissa normivanteisiin verrattuna? Mikokin on taitanut painella niin kovaa sprintissä, että saattaa vannesyvyys vaikuttaa noinkin kapealla vanteella kuin 30 mm vs normivanne. Siis 400 m ratakierros keskinopeudella lähelle 60 km/h Helsingin Velodromilla on tuolla pyörällä Niko ajanut. Lukemani ja tri sekä maantiepyörässä samoilla järeillä 30 mm kiekoilla ajaneena en voi todeta kuin iskujen tulevan hyvin läpi jäykistä 4 kg painavista metallikiekoista.
Entä B vaihtoehto levyllä? VPH teki omansa ja mikä se kaupallinen valmistaja oli, joka tekee halvemmalla levyn normikiekon päälle kuin halpojenkin kiekkojen hinta on? Ängesevällä vakautta tuuleen.
Täältä http://www.carbonbicycle.cc/ Helanderi on muistaakseen tilannut omat kiinan ihmeensä.
Muistelisin lukeneeni jostain nettilähteestä että alle 45 mm korkeilla vanteen profiileilla on lähes olemanto vaikutus ilmanvastukseen eli 30 mm on vielä liian matala että se vaikuttaisi oikeastaan mitään ilmanvastukseen. Toki jäykkyys alkaa kasvamaan mitä korkeampi profiili on eli siinä eroja voi tuntea.