Re: Kolmipyörä 2
Jarru ja vaihdevipu ohjauskapulassa kiinni - hauskapeli, kolmipyöräily tuntuu vaihteeks kivalta ja rennolta, ehkä kohta kylille
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jarru ja vaihdevipu ohjauskapulassa kiinni - hauskapeli, kolmipyöräily tuntuu vaihteeks kivalta ja rennolta, ehkä kohta kylille
PW kirjoitti:Tuota vähän pelkäsin, näyttää haastavalta miulle
No jos huomenna Lpr:n reissulla poikkeipoikkeis biltemassa tsekkaamassa löytyskö helpompaa konstia.
Monesti olen miettinyt, miksei monipyöräiseen nojapyörään kävisi mäystimet.
Kantalenkki voisi olla jäykähkö hihna, tai jopa koukku, jotta jalat saa helposti lenkkeihin. Jalkaterän päällä kiristettävä sandaalin velkrohihna. Miksei muka toimisi, kun sandaalit toimivat pyöräilykenkinä.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Tuota vähän pelkäsin, näyttää haastavalta miulle
No jos huomenna Lpr:n reissulla poikkeipoikkeis biltemassa tsekkaamassa löytyskö helpompaa konstia.
Monesti olen miettinyt, miksei monipyöräiseen nojapyörään kävisi mäystimet.
Mäystimiä.jpg
Kantalenkki voisi olla jäykähkö hihna, tai jopa koukku, jotta jalat saa helposti lenkkeihin. Jalkaterän päällä kiristettävä sandaalin velkrohihna. Miksei muka toimisi, kun sandaalit toimivat pyöräilykenkinä.
Eikös Sakarilla oo ollu jotain tän tapasta. Kinnerissä voi olla vaikee saada remmit kiinni ja irti jos ei koppa nouse kokonaan
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Tuota vähän pelkäsin, näyttää haastavalta miulle
No jos huomenna Lpr:n reissulla poikkeipoikkeis biltemassa tsekkaamassa löytyskö helpompaa konstia.
Monesti olen miettinyt, miksei monipyöräiseen nojapyörään kävisi mäystimet.
Mäystimiä.jpg
Kantalenkki voisi olla jäykähkö hihna, tai jopa koukku, jotta jalat saa helposti lenkkeihin. Jalkaterän päällä kiristettävä sandaalin velkrohihna. Miksei muka toimisi, kun sandaalit toimivat pyöräilykenkinä.Eikös Sakarilla oo ollu jotain tän tapasta. Kinnerissä voi olla vaikee saada remmit kiinni ja irti jos ei koppa nouse kokonaan
Voihan tuosta jättää kengän päälle tulevan remmin kokonaan poiskin ja käyttää vain kantaremmiä, jotta jalat eivät putoa polkimilta ja voi jatkaa polkaisua kuopaisulla. Etupotku jää ehkä heikommaksi, jos pääliremmi puuttuu, mutta ei tuo ole kovin suuri puute.
(Tämä osa tekstiäni viittaa tekstiini Puusilmän ketjussa.)
PW kirjoitti:Kotoa en oo löytäny semmosia polkimia, joista sais lukot yhtenä kappaleena irti. Ekaan kolmipyörään semmosen jostakin löysin, oisko ollu biltemasta?
Entäpä jos ajatellaan poksin ulkopuolelta ja kiinnitetään klossipala polkimeen ja siihen kaksipuoleinen lukkopoljin (josta voi riisua akselin pois) niin siihen vapaaseen puoleen voi napsauttaa klossikengän kiinni. Polkimen puolen lukko niin tiukalle kuin saa, ettei kenkää irrottaessa poljin tule mukana.
jori kirjoitti:-klip -
Kantalenkki voisi olla jäykähkö hihna, tai jopa koukku, jotta jalat saa helposti lenkkeihin. Jalkaterän päällä kiristettävä sandaalin velkrohihna. Miksei muka toimisi, kun sandaalit toimivat pyöräilykenkinä.
Tai sitten tehdään niinkuin kilpasoutuveneissä: kiinteät kengät, eli pultataan sandaalit kiinni polkimiin. Istutaan kyytiin, kengät pois ja satulataskuun, pari tarranauhaa sandaaleista kiinni ja vauhtia. Kaksipyöräisessä ei onnistune ihan helpolla.
Ei ideat lopu foorumilta, kiitos taas
Ei ollu biltemassakaan semmosta poljinta - onkohan mallit muuttunu? Kun en muista mistä aikasemmat ostin Pitää viel käydä tsekkaamassa paikallinen sporttiliike.
Kai se pitäs onnistuu tehdä tommosesta kaksosasestakin, pelkään vaan saanko nuo jouset takaisin paikoilleen - "jousikammo".
PW kirjoitti:Kai se pitäs onnistuu tehdä tommosesta kaksosasestakin, pelkään vaan saanko nuo jouset takaisin paikoilleen - "jousikammo".
Muutama vuosi sitten ostin Tokmannilta 20e Welgo lukkopolkimet, niissä näyttää olevan kokonaiena irtoava lukko. Nykyään Tokmannilla ei oo ku kesämekkoja ja kuusenkynttilöitä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Nykyään Tokmannilla ei oo ku kesämekkoja ja kuusenkynttilöitä.
Heh. Nauroin ääneen. Kiitos.
Juu, ei ollu polkimia paikallisissa liikkeissä, siis oikeenlaisia. Poika etti netistä, löyty magneettipolkimia - enpä ollu kuullu tai ajatellu magneetin toimivan. Onko kokemusta, toimiiko? Kuullostas yksinkertaselta, vahvamagneetti ja kengän pohjiin teräslevyt.
PW kirjoitti:Juu, ei ollu polkimia paikallisissa liikkeissä, siis oikeenlaisia. Poika etti netistä, löyty magneettipolkimia - enpä ollu kuullu tai ajatellu magneetin toimivan. Onko kokemusta, toimiiko? Kuullostas yksinkertaselta, vahvamagneetti ja kengän pohjiin teräslevyt.
No niinpä näytti olevan. Toimiikohan nuo oikeasti?
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Juu, ei ollu polkimia paikallisissa liikkeissä, siis oikeenlaisia. Poika etti netistä, löyty magneettipolkimia - enpä ollu kuullu tai ajatellu magneetin toimivan. Onko kokemusta, toimiiko? Kuullostas yksinkertaselta, vahvamagneetti ja kengän pohjiin teräslevyt.
No niinpä näytti olevan. Toimiikohan nuo oikeasti?
Onhan niitä erittäin vahvoja magneetteja mutta saapiko niistä sitten kenkiä irti ollenkaan?
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Juu, ei ollu polkimia paikallisissa liikkeissä, siis oikeenlaisia. Poika etti netistä, löyty magneettipolkimia - enpä ollu kuullu tai ajatellu magneetin toimivan. Onko kokemusta, toimiiko? Kuullostas yksinkertaselta, vahvamagneetti ja kengän pohjiin teräslevyt.
No niinpä näytti olevan. Toimiikohan nuo oikeasti?
Onhan niitä erittäin vahvoja magneetteja mutta saapiko niistä sitten kenkiä irti ollenkaan?
Huumori sikseen.
Tässä se linkki.
http://www.maglockbikepedal.com/technology.html
Ihan hyvät voivat olla maasto- ja maantiepyörässäkin, mutta nojapyörään pitää olla varmempi lukitus kantapään suuntaan. Tuossa magneetin liukuminen estetään maastopolkimen tappien painumisella kengän kumiin. Kun nuo kuluvat, saattaa käydä niin, että jalka putoaa. Nojapyörässä tuo pitää estää luotettavasti, muulla ei sitten olekaan niin kauheasti väliä.
Itse alan koko ajan enemmän pitämään ajatuksesta, että nojapyörässä olisi kantakoukut.