Sivu 7/9

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 14:52
Kirjoittaja janx

Mitähän tuon takajousituksen kanssa tekisi? Ehkä pitäisi vaan tilata samanlainen öljyiskari kuin siinä oli. Ilmaiskari tuntuu olevan liian tehokas.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 15:23
Kirjoittaja Nojanalle
janx kirjoitti: 01 Maalis 2025, 14:52

Mitähän tuon takajousituksen kanssa tekisi? Ehkä pitäisi vaan tilata samanlainen öljyiskari kuin siinä oli. Ilmaiskari tuntuu olevan liian tehokas.

https://www.youtube.com/watch?v=JudSSg-J0JE Eikö säätämällä pitäs onnistua . Itse rakentelin tilalle kumipusla vaimentimen .


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 16:46
Kirjoittaja janx

Kaikkeahan sitä pitäs, mutta tuossa pituus- ja hintaluokassa ei pysty ihmeisiin. Iskari hakkaa niskaan oli mikä tahansa säätö.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 18:43
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 01 Maalis 2025, 16:46

Iskari hakkaa niskaan oli mikä tahansa säätö.

Tarkenna vähän mitä tuo tarkoittaa. Pohjaako iskari vai mitä?


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 18:56
Kirjoittaja Wacky

Mä veikkaan että ilmaiskari tuon mittaisena voi olla mahdoton säätää sellaiseksi kuin haluat. Niiden progressiivinen luonne tuo sen että paine jolla se kantaa, mutta ei ole epämukavan kova eivät vaan kohtaa kun maksimi painuma on niin lyhyt, eli et saa koskaan sitä sellaiseksi kelluvaksi ilman että se pohjaisi jos siihen ei tekisi jotain hurjan leveetä iskaria jolla olisi männän pinta-ala suhteessa tilavuuteen selvästi eri kuin nyt.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 19:10
Kirjoittaja janx

Wacky tuossa kertoikin, mikä on tilanne. Ei ehkä ole sattumaa, että pyörässä ei ole uutenakaan ilmaiskaria.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 20:37
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 01 Maalis 2025, 18:43
janx kirjoitti: 01 Maalis 2025, 16:46

Iskari hakkaa niskaan oli mikä tahansa säätö.

Tarkenna vähän mitä tuo tarkoittaa. Pohjaako iskari vai mitä?

On asiaa tässä ketjussa käsitelty aikaisemminkin.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 13#p163113


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 21:15
Kirjoittaja Nojanalle

Aikanaan Stern 5:ssa mulla oli vastaava lyhyt iskari ja aika jämäkällä jousella. Ei siittä mitään tullut , rynkytti ja kolisi jatkuvasti pohjaan .
Korvasin sen sopivan pituisella pommiakselin pätkällä , siis otin koko jouston pois.
Toimi siinä parhaiten , kyllä ne renkaat sit jousti riittävästi . 8) 8)


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 01 Maalis 2025, 21:58
Kirjoittaja janx

Ilman joustoa ei tarvitse ajaa ollenkaan täällä routatieverkostossa. Renkaat ei jousta, kun paineet on usein maksimissa. Pitänee kaivaa jostain se vanha iskari, niin näkee mikä on jousen lbs-arvo. Osaa tilata sitten jotain. Kiinanmaailta tuonkin joutuu tilaamaan.


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 05:07
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... f2EALw_wcB Entäs jos askartelet tälläset kumit sinne väliin . Tää malli on autoon , mutta eikös onnistus pyöräänkin samanlaiset . :lol: :lol:


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 09:20
Kirjoittaja janx
Nojanalle kirjoitti:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... f2EALw_wcB Entäs jos askartelet tälläset kumit sinne väliin . Tää malli on autoon , mutta eikös onnistus pyöräänkin samanlaiset . Kuva Kuva

Sekin aihe on jo käsitelty tässä ketjussa.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 75#p163108


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 02 Maalis 2025, 22:45
Kirjoittaja janx

Vanhan jousi-iskarin jousi on 1250 lbs/in.
Itse iskari on DNM M?-22AR 152 mm.

Kysyin joskus Nazcalta, että voisiko tuohon laittaa 165 mm iskarin. Varoittelivat, että ohjausgeometria saattaa muuttua kriittisesti, mutta muuttuisiko se?

Nazca_paseo.jpg
Nazca_paseo.jpg (57.23 KiB) Katsottu 6050 kertaa

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 08:37
Kirjoittaja Vilijami

No iskarien pituusero on 7mm.
Takahaarukan vipusuhde on noin 1:4 eli 7mm nostaa perää 28mm.
Akseliväli on Paseossa 1110mm.
Yritin laskea noilla arvoilla, niin ohjausakselin kulma muuttuisi 1,5˚ eli ei yhtään mitään merkitystä.

Saa tarkastaa laskelmani….


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 14:55
Kirjoittaja Härski

Pystympi nojakulma itsessään jo vähentäisi niskaiskuja. Ja mikäli ohjausgeo menee ketuiks..siis suomeksi sanottuna jättö liian pieneksi, saat rutkasti jättöä vimpsauttamalla etuhaarukan takaperin.

Mun silmiin tuolla takaloksun ja rungon välissä on tilaa reippaasti pidemmällekin iskarille ihan ilman geometrian muuttamistakin. Iskarin yläpäälle täytyisi vain tehdä korvakkeet korkeammalle.

Hassua kun jotkut ajaa maastoajoakin nojakilla ilman ongelmia ja tää on katutäpäri.. :?

Ettei penkki olisi väärän mallinen sulle ja paina niskaa hassusti?


Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 17:36
Kirjoittaja janx
Härski kirjoitti: 03 Maalis 2025, 14:55

Pystympi nojakulma itsessään jo vähentäisi niskaiskuja. Ja mikäli ohjausgeo menee ketuiks..siis suomeksi sanottuna jättö liian pieneksi, saat rutkasti jättöä vimpsauttamalla etuhaarukan takaperin.

Mun silmiin tuolla takaloksun ja rungon välissä on tilaa reippaasti pidemmällekin iskarille ihan ilman geometrian muuttamistakin. Iskarin yläpäälle täytyisi vain tehdä korvakkeet korkeammalle.

Hassua kun jotkut ajaa maastoajoakin nojakilla ilman ongelmia ja tää on katutäpäri.. :?

Ettei penkki olisi väärän mallinen sulle ja paina niskaa hassusti?

Ratkaisuja ongelmaa on paksumpi takarengas, pidempi iskari ehkä vähän köykäsemmällä jousella (1000 lbs/in) JA mulla on nyt useampi penkki, jotka ovat pienempiä kuin Paseossa kiinni oleva penkki. Kuvasta huomataan, että mun niskatuki on aivan penkissä kiinni. On hyvinkin mahdollista, että penkki on liian iso. Sen kokeilu ja vertailu on työn alla...

Kuva