Sivu 1/3

Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 16 Loka 2009, 14:05
Kirjoittaja jori

Yritin laittaa YV puolella repeat.spacerille taittopyörän kuvaa liitetiedostona, muutta en onnistunut. Ikävää, että tämä foorumiohjelma ei salli pdf-muotoisten tiedostojen lähettelyä. Mustavalkoinen viivapiirros kärsii pahasti pikselimuotoon muuttamisesta. Jouduin suurentelemaan joitain tekstejä, jotta sain kuvasta luettavan. No, eiköhän siitä silti selvän saa.

Taittopyörä on mitoitettu vanhemmalle 7-8 lehtiselle takapakalle tarkoitetulle ketjulle. Kapeammalle ketjulle uran leveysmittoja voi pienentää 10%.
Taittopyörän laakerin akselireikä on 17 mm. Pyörän runkoon liittyvä akseli voi hyvin olla 15-16,5 millinen, jolloin taittopyörä pääsee asemoitumaan ketjulle sopivaan kulmaan. Laakeri kestää hyvin, vaikka se on vain tämä ainoa, koska se on asennettu täsmälleen ketjulinjaan ja se pääsee väljällä akselilla kääntymään voiman suuntaan.
Taittopyörä painaa laakereineen ja kiinnityspultteineen 64 g (muovipyörä)+18 g (laakeri)+6 g (ruuvit) = 98 grammaa. (Ilman kevennysreikiä 128+18+6=152 g)

Tässä etuvetoiseen kiertyväketjuiseen soveltuvan taittopyörän piirustus ja valokuva asennustavasta.


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 16 Loka 2009, 18:43
Kirjoittaja irakas

Kyllä täytyy myöntää, että vaikka olen paljon tehnyt ja lukenut erilaisia piirustuksia ja käynyt joskus yli 50 vuotta sitten jopa teknisen piirustuksen kurssin, en tekemääsi kuvaa detaljin B osalta aivan ymmärtänyt.

Onko nyt asia kuitenkin niin, että laakerin reikä taittopyörässä on 30 mm ja laakeri kiinnitetään kolmella pultilla tai ruuvilla taittopyörään?

Jos taittopyörä kiinnitetään esittämälläsi tavalla, eikö ketju vedä taittopyörää vinoon ja kuluta taittopyörän sivuja ja uria?

Jos taittopyörä kiinnitettäisiin runkoon kulmanivelen (http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/index ... yhma=71802) ja sopivan haarukan avulla eikö se kääntyisi sivuja kuluttamatta aina oikeaan asentoon?

Vai olenko ihan ulalla? :roll:

Sakari


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 16 Loka 2009, 18:51
Kirjoittaja irakas

Jostain syystä meinas sivu tulla kahteen kertaan, joten poistin sen! :shock:

Sakari


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 17 Loka 2009, 09:07
Kirjoittaja PW

mitä muovia tuossa kannattas käyttää ?


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 17 Loka 2009, 09:41
Kirjoittaja Pastori
rissa_latest.jpg

POMia siinä suositellaan.

Tässä mun rissan viimeisin versio - tämä on siis napavaihteelliselle pyörälle = ketju vähän leveämpi kuin ketjuvaihteellisissa.
Materiaali POM. Tästä puuttuu laakeripesän kansi tosin.

Toisena kuvana kämäinen kännykkäkuva itse tuotteesta.


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 19 Marras 2009, 16:19
Kirjoittaja PW

Noita rissojaa koittanu saaha tomimaan edes jotenkin. Ne on vaan tommosia romulaatikosta löytyneitä mutta ...
Pastorilla on tuo akseli 8 mm, meinaatko että kestää ? Miulta taipu äsken heti 8mm tappi lyhkäsessä ajossa. Sitten en tiedä oonko ymmärtäny väärin vai kuinka , kun moni sanoo ett se keskiakseli voi olla ohkasempi kuin laakerin reikä,niin eikö se sitten pyöri ilman laakeriakin vai ?
Toisaalta kun laitoin ohkasemman akselin se vääntää rissaa kokoajan samaan suuntaan ja ketju kuluttaa ulkolaitaa vaan. Tosin rissan sisämitta on liian leveä, vaikuttaako tuo vääntymiseen ?


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 19 Marras 2009, 21:46
Kirjoittaja Pastori

Kyä se kestää, tää ei o toki paikallansa - tässä aikaisempaa keskustelua aiheesta.

http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... issa#p6039


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 19 Marras 2009, 22:27
Kirjoittaja irakas

Kun olen tekemässä kahta etuvetoista SWB:tä aion tehdä niiden kääntörissat näin:

Kuva

Toivottavasti Jori antaa anteeksi, kun menin töhrimään hänen piirustustaan! :oops:

Kulmanivel on tätä tyyppiä http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/index ... yhma=71802 eikä maksa paljon.

Sakari


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 21 Marras 2009, 13:56
Kirjoittaja Jarcco

Et kai sentään vetopuolelle meinaa Sakari tuollaista laittaa? Vähän mietityttää että kestääkö noin? Minulla on nyt ollut kiinteä vetorissa ja toimii ongelmitta. Paluurissan voi hyvin tehdä noin kuin piirustuksessasi. Mulla on siitäkin poistettu kääntönivel koska sille ei ollut tilaa. Kääntyminen on hoidettu väljällä akselilla.


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 11:25
Kirjoittaja repeat.spacer

Enpä muistanut tälläistä keskustelua. onkohan mennyt kokonaan ohi. No nyt (taas) ajankohtainen.

No tosiaan tässä on kolmen vuoden rankan (mutta verkkaisen) työstämisen saldo:
https://www.dropbox.com/sh/vgfq9perdngvkxk/G9AtTPX80J#/ (lopussa tilanne kuvia, alussa kuvia ketjuohjauksesta ja videoita koepolkaisusta)

Leivoin eilen ohjainpyörälle tollaset alumiini seinämät. Sitten koekäytössä tuli propleemia, eli ketjut tippuu rissalta muutamalla polkaisulla. dropboxin viimeinen video paljastaa tilanteen nopeiten. (pahoittelen laadun kehnoutta, oli vähän haastetta kuvata ja polkea samaan aikaan)

Ongelma ei ole vielä ihan yksiselitteinen mutta tässä itse pohtimani vaihtoehdot ja mahd ratkaisut. Onko kommentteja??

Pohdintoja viasta/korjauksesta:
1) liian väljä akseli -> kääntyy liikaa -> paksumpi akseli tai holkki
2) ratas on takapakasta, eli kiipeämisurat nostaa kejun pois (kokeilin rissaa kummitenkin päin) -> uusi ratas (=työläs tohon pakettiin) tai takoa ja viilata ratas suoraksi?
3) kokonaan uusi viritys :)

En tiedä voiko vähän vinoon hepattu poljinkeskiö vaikuttaa (eikai?). No ajattelin sen kuitenkin siirtää samaan tasoon putken kanssa (teleskooppi sisäputki), koska tolla pakoputkiklemmari tekniikalla, se tulee joko putken päälle tai alle ja kumpikin vaikuttaa vähän väärältä paikalta..


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 11:49
Kirjoittaja jviirret
repeat.spacer kirjoitti:

2) ratas on takapakasta, eli kiipeämisurat nostaa kejun pois (kokeilin rissaa kummitenkin päin) -> uusi ratas (=työläs tohon pakettiin) tai takoa ja viilata ratas suoraksi?

Tämä se syy varmasti on. Ei se siitä huonommaksi mene vaikka hampaiden kärjet takoo suoriksi ja pyyhkäisee viilalla millin pari syvemmäksi hampaiden välejä. Tässä kohti ei voima siirry ketjulta hammaspyörälle joten ei hypi yli vaikkei muoto ihan just oikea olekkaan.

Jukka


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 28 Maalis 2014, 12:20
Kirjoittaja jori

Videossa on kohta, josta näkee selvästi, kuinka vinossa taittopyörän akseli on. Pultti on takaviistoon vinossa. Vapaa kääntyminen vetävän ketjun taittopyörälle vaatisi oikeastaan pallomaisen holkin, jotta ketjuvoimien tukilinja olisi samassa tasossa. Parempi laittaa paksumpi akseli, joka on ja pysyy kohtisuorana ketjutasoon nähden.

Taittopyörä vinossa.png
Taittopyörä vinossa.png (263.83 KiB) Katsottu 5316 kertaa

Ota vielä kuva suoraan ylhäältä, jotta voidaan varmistaa tuo epäilemäni vinous.


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 09:46
Kirjoittaja repeat.spacer

..


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 11:03
Kirjoittaja repeat.spacer

Hei viestiketju unohtui viikonlopuksi. Nyt olis taas tarkotus mennä työstään pyörää. Käyn nyt nappaa kuvat toivottavasti ymmärsin Jorin toiveen oikeen. Ilmeisesti epäilys oli, että toi vetopuolen akseli on vinossa rungon suhteen. Tosiaan ainakin poljin keskiö on vielä vinossa, mutten usko sen vaikuttavan tähän ongelmaan..

Kuvia ottaessa havaintoina seuraavat. Taittopyörä on levossa kallellaan niin, että ketjut lähtee videoiden mukaiseen suuntaan. Akseli näyttää olevan viistosti ylös ja ehkä hieman taakse. Akselin kiinnitys mutterilla ei liene ihan optimi? Muiden kiinnitykset näyttää yleensä olevan putki, jonka läpi akseli tulee..

Tässä kuvia:
https://www.dropbox.com/sh/gtcmr3x7woj9mfw/dDbXcOtYTm

Ilmottakaa, jos ei vastaa toivottua.


Re: Taittopyörän piirustus

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 20:54
Kirjoittaja jori
repeat.spacer kirjoitti:

Hei viestiketju unohtui viikonlopuksi. Nyt olis taas tarkotus mennä työstään pyörää. Käyn nyt nappaa kuvat toivottavasti ymmärsin Jorin toiveen oikeen. Ilmeisesti epäilys oli, että toi vetopuolen akseli on vinossa rungon suhteen. Tosiaan ainakin poljin keskiö on vielä vinossa, mutten usko sen vaikuttavan tähän ongelmaan..

Kuvia ottaessa havaintoina seuraavat. Taittopyörä on levossa kallellaan niin, että ketjut lähtee videoiden mukaiseen suuntaan. Akseli näyttää olevan viistosti ylös ja ehkä hieman taakse. Akselin kiinnitys mutterilla ei liene ihan optimi? Muiden kiinnitykset näyttää yleensä olevan putki, jonka läpi akseli tulee..

Tässä kuvia:
https://www.dropbox.com/sh/gtcmr3x7woj9mfw/dDbXcOtYTm

Ilmottakaa, jos ei vastaa toivottua.

Ota kuva kohtisuoraan tähän kuvaan sinivioletilla merkitty ketjun osaa vastaan. Kiipeä vaikka pöydälle ja ota kuva pöytää vastan seisovan pyörän yläpuolelta niin, että ketjuvaso näkyy suoraan ylhäältä. Sellaisesta kuvasta näkyy linjausvirheet hyvin. Merkitsin tuohonkin kuvaan punalilalla paikat, jotka viittaavat vinoon taittopyörän asentoon.