Sivu 1/1
Laukut
Lähetetty: 25 Joulu 2009, 11:14
Kirjoittaja Toni
Ei tuonut joulupukki kolmipyörää, mutta kenties tammi-helmikuu tuo. Mutta kukahan toisi laukut? Ja olisivatko ne penkin sivuilta roikkuvat vai tavaratelineelle kiinnittyvät? Ainoat tietämäni "penkkilaukut" ovat noita Radical Designin ( http://www.radicaldesign.nl/en/products ... nniers.php ) ja hoh-hoo, onpas täällä tuhmia lapsia, sanoi tonttu-ukko kun hinnan näki! Onkos joku etevä Tee-se-itse -tyyppi väsäillyt tällaisia?
On muuten tarakallakin hintaa tuollaiset 150 euroa (esim. http://www.futurecycles.co.uk/trice-q-20-inch.html ). Suolaista sano meriahven, mutta pystypyörätarakoita on pari varastossa jos sovittaisi sellaisen tuohon tulevaan kolmipyörään. Mutta tarakka tai ei - minkäslaisilla laukuilla täällä kukin ajelee? Vinkkejä? Suosituksia? Vältä näitä? Kokemuksia?
Re: Laukut
Lähetetty: 25 Joulu 2009, 12:12
Kirjoittaja jviirret
Mulla on 26LWB:ssä ja LowLWB:ssäpystärin sivulaukut tarakalla. CLWB:ssä selkäreppu selkänojassa. Kuljetustarve ja pyörän malli sanelee mikä on paras. Sivulaukut on kätevät jos kannettava kuorma ei ole liian raskas tarakan jäykkyyteen suhteutettuna. 5mm ratalangasta tehdylle ei voi lastata kymmenien kilojen kuormaa.
Ei ole sitten ihan yksinkertainen homma kiinnittää pystypyörän tarakkaa nojakkiin, varsinkaan jousitettuun. Pystärin timanttirunkoon saa tukevan kiinnityksen hyvinkin hennolla rakenteella, jousitetussa nojakissa runkoon kiinnitys tangot on paljon pidemmät ja näin ollen niiden tulee olla myös tukevammat. Tämä selittänee myös hinnan, sen ohella että mitään standardi kiinnitystapaa ei ole vaan joka valmistajalla on omansa.
Selkänojaan tulevat laukut ovat siitä kätevät, että jos joskus vaihtaa pyörää voi niitä käyttää muissakin riittävän loivalla kulmalla olevissa nojakeissa.
Jukka
Jukka
Re: Laukut
Lähetetty: 25 Joulu 2009, 16:25
Kirjoittaja traikisti
Meillä on trikeissä (Greenspeed GT3 16" renkailla) käytössä ikivanhat Ortliebin takalaukut. Näiden laukkujen korkeus ei siis ole liian suuri edes pienipyöräisiin nojapyöriin. Laukut ovat olleet ja ovat edelleen kovassa käytössä sekä pysty- että nojapyörissä ja joskus myös kanooteissa lisäkuivasäkkeinä. Laukkuja on käytetty n. 15 vuoden ajan retkien lisäksi työmatkoilla kuljettamaan raskaita kirjoja ja mappeja sekä lisäksi kotimatkalla kaupasta hankittuja ruokatavaroita. Siitä huolimatta ne ovat edelleen kuin uudet, edes mitään kulumisjälkiä ei näy. Nykyisessä Ortliebin mallistossa ko. laukut vastaavat lähinnä Back-roller Classic tai City -laukkuja eli tilavuus on n. 20 l / laukku. Laukut toimivat kanoottisäkeistä tutulla rullausmekanismilla, joten ne ovat takuulla vesitiiviit ilman mitään lisäsuojia. Kiinnitysmekanismi tarakkaan on yksinkertainen ja nopea käyttää. Laukut voi tarvittaessa pestä ulkoa ja sisältä vaikka vesiletkulla. Ainoa pieni miinus tulee siitä, ettei laukuissa ole mitään lokeroita. Tavaroiden järjestyksestä on siis huolehdittava tarvittaessa esim. irtopussien avulla. Pakkaustilavuus (yhteensä 40 l) on myös melko rajallinen. Katsoin Ortliebien nykyisiä hintoja ja etenkin tuo City-mallin 88 euron parihinta maahantuojan (NWI) hinnastossa on mielestäni erittäin maltillinen.
Ortliebillä on nykyisin myös nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja, jotka ovat varmaankin todella käytännöllisiä ja laadukkaita, mutta hinta on myös kova: laukkupari n. 300 euroa ja tavaratelineen päälle tuleva reppu erikseen vielä n. 150 euroa. Sillä hinnalla saa yhteensä 72 litran pakkaustilavuuden. Lisäksi laukkujen fiksu muotoilu parantanee jonkin verran myös nojapyörän ilmanvastusta (pienempi jättöpyörre?)
Nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja valmistaa myös kanadalainen Arkel. Esim. Arkel RT-60 Recumbent Touring -laukut (60 litraa /laukkupari) maksavat n. 200 puntaa Englannissa (Suomessa ei ole tietääkseni maahantuojaa). Tarakan päälle on saatavissa lisäksi n. 11 litran tarakkalaukku (Tail Rider n. 70 puntaa), jota voi käyttää erikseen tai yhtaikaa sivulaukkujen kanssa. Näilläkin saa siis aikaan lähes saman pakkaustilavuuden kuin Ortliebeillä ja hinta jää n. 25 % halvemmaksi. Itselläni on tuo Tail Rider -laukku, joka on erittäin kätevä päivittäisillä lenkeillä. Arkelin laukuissa on paljon erillisiä osastoja ja kaikenlaisia hyviä monikäyttöisyyttä lisääviä ominaisuuksia. Ne vaikuttavat myös laadukkailta. Laukut ovat vain osittain vedenpitävät eli kaatosateella niiden päälle joutuu vetämään erilliset sadesuojat (jotka tosin ovat varsin kätevät käyttää).
Retkillä tarvitaan usein aika paljon pakkaustilaa. Pienemmilläkin pakkauksilla tietysti pärjää syömällä ravintoloissa ja käyttämällä hotellien palveluita, mutta monet hakevat retkillään riippumattomuutta näistä palveluista ja matkabudjettikin voi karsia ko. palveluiden käyttöä vähemmälle. Laukkuihin saa n. puolet siitä pakkaustilavuudesta, jonka peräkärry tarjoaa, ja ajaminen pelkkien laukkujen kanssa lienee kärryn vetoa kevyempää, mutta tilavien ja laadukkaiden erikoislaukkujen hinta alkaa olla kärryn kanssa samaa luokkaa.
EDIT: Jäi tuossa aiemmin mainitsematta, että peräkärry voi osoittautua jopa edulliseksi, jos se korvaa sekä kalliin tavaratelineen että isot laukut. Päiväretkillä kun pärjää erilaisilla suoraan istuimeen kiinnitettävillä pikkulaukuilla tai repuilla varsin hyvin.
J
Re: Laukut
Lähetetty: 26 Joulu 2009, 10:29
Kirjoittaja tavasti
Näistä voisi ehkä saada moiset kohtuullisella vaivalla: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=82163

Re: Laukut
Lähetetty: 20 Tammi 2010, 19:04
Kirjoittaja Mikaeli
Jos olisin opiskeluaikoina harrastanut nojailua, niin luultavasti olisin tehnyt laukut itse. Voisihan sitä toki vieläkin askarrella, mutta sekin on paljon helpompaa kun on olemassa malli ja kokemusta. Minulla ei ollut, siksi päädyin ostamaan Radicalin banaanit. Explorerin päälle sopivat hyvin, ja mukana kulkee tavaraa riittävästi. Ne ovat sellaiset penkin päältä roikkuvat. Alkuun epäilin koko systeemiä, mutta käytännössä on osoittautunut yksinkertaiseksi ja toimivaksi, ei muovisia nipsuttimia ja lukkoja jotka voisivat rikkoutua. Periaatteessa olisi erittäin helppo tehdä sellaiset itse, jos vain vähänkin on kokemusta askartelusta. Sama koskee linereitä. Materiaaleja voi kysellä vaikkapa Shelbyltä Oulusta, www.shelby.fi .
Re: Laukut
Lähetetty: 21 Tammi 2010, 13:39
Kirjoittaja Hopea
Itselläni on ollut muutaman vuoden nyt Ortliebin Backroller Classicit. Hyvin sopivat kaksipyöräiseen, jossa on tarakka vakiona. Kolmipyöräiseen laitoin ihan halvimman tarviketarakan, jonka löysin ja hyvin istui Taiwanin ihmeeseen.
Siihen laukut menivät myös ihan heittämällä ja parantavat vielä kulkua tasaamalla painopistettä enemmän taakse.
Toinen asia sitten on, kuinka noita pakkaa. Säkkimallisten kuljettimien ongelmana on tietysti aina se, että etsimäsi on pohjimmaisena. Aina. Mutta kun sen tietää, voi aloittaa pohjalta.
Sama ongelma on kai banaanilaukuissa (niissä penkin alle roikutettavissa) suuren kokonsa vuoksi myös mukana?
Yksi hyvin käteväksi huomaamani on tarakkalaukku. Pikku Ortlieb on ollut hintansa (vaikka kova se on...) arvoinen hankinta. Sen ongelmaksi osoittautui kiinnitysjärjestelmä. Sen vaihtaminen fillarista toiseen on ikävämpää kuin lastenistuimen vaihtaminen autojen välillä... Muuten se on ehdottoman hyvä pikkureissuille, joilla tarvii rahat, uikkarit ja lippiksen. Vielä sopii yhden hengen ruokaostoksetkin.
Re: Laukut
Lähetetty: 22 Tammi 2010, 12:48
Kirjoittaja R.reipas
Siihen ortliebin tarakkaboksiin voi ostaa toista pyörää varten oman kkiinnitys vehkeen.
Mulla on fujinin trakalla ollu jo muutaman vuoden Ortliibin tarakkaboksi ja Radikaalin M kokoiset banskut hyvä setti tavaraa mahtuu mukaan enemmän ku on viisata kuskaa.
Radikaalit ne vaan eivät sadetta kestä väittääpä valmistaja mitä hyvänsä ja todentotta isot laukut ilman lokeroita niistä erityisen jännä etsiä pikkukamaa.
Re: Laukut
Lähetetty: 22 Tammi 2010, 14:38
Kirjoittaja tavasti
R.reipas kirjoitti:Radikaalit ne vaan eivät sadetta kestä väittääpä valmistaja mitä hyvänsä
Jaa ettei siihen hintaan vielä edes pidä vettä 
Re: Laukut
Lähetetty: 24 Tammi 2010, 15:46
Kirjoittaja R.reipas
ainoat mitkä oikesti pitävät vettä ovat nähtäväsi ortliibin rullattavt. Nii ja sit jotkut halpa kopsut.
Re: Laukut
Lähetetty: 24 Tammi 2010, 16:15
Kirjoittaja Mikaeli
Radikaaleihin saa parilla kympillä telttakankaan tyyppisestä PU-pinnoitetusta kankaasta tehdyt linerit, jotka suljetaan rullaamalla ja tarranauhan avulla. Saumat on pusseissa teipattu ja periaatteessa pitäisi olla vedenpitävät, tosin teippauksen pysyvyydestä en menisi takuuseen. Lienee ollut ajatuksena, että vedenpitävyyden voi tarvittaessa uusia halvalla ilman että koko hoito menee uusiksi. Ortliebin tyyppisissä jos kulutuksen myötä vedenpitävyys häviää niin joutuu uusimaan koko laukun. Vaikka kai niitäkin voi korjata liimalla tai hitsaamalla, ehkä? Ortliebin tyyppiset tavislaukut minulla on pikkureissussa tarakan kyljessä.
Banaaneissa on samaa vikaa kuin anatomic-rinkassa: puolityhjänä roikkuu ja on ruman näköinen. Vaikka Cordura lujaa kangasta onkin, ei pussit ole samalla tavalla jäykkiä kuin vesitiiviit kumikankaat.
Re: Laukut
Lähetetty: 24 Tammi 2010, 18:06
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Mikaeli kirjoitti:Banaaneissa on samaa vikaa kuin anatomic-rinkassa: puolityhjänä roikkuu ja on ruman näköinen. Vaikka Cordura lujaa kangasta onkin, ei pussit ole samalla tavalla jäykkiä kuin vesitiiviit kumikankaat.
Olenkin tehnyt omaan Radicalin topbagiini alumiinirimasta vahvikkeen alasaumaan, niin se pysyy muodossaan myös tyhjänä. Hyvin on toiminut, pysyy suorassakin tavaratelineellä, joka on paljon kapeampi kuin topbag. Ennen tahtoi aina kaatua vasemmalle puolelle.
Re: Laukut
Lähetetty: 10 Heinä 2013, 11:31
Kirjoittaja terppa

Nyt muistui pakatessa mieleen laukkuasia... Varsinkin "kevennetyssä" nojakissa on ongelmana miten pikkurihkamaa (esim. sadevehkeet, työkalut ja varasisuri) saa kulkemaan mukana ja taannoin Savenmaalla käydessä tutkittiin nojapyörätavaroita ja tuo kuvassa esiintyvä laukku oli aika pätevän oloinen, suunniteltu käytettäväksi myös niskatuen kanssa. 36,2€ näyttää olevan hinta http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... code=AC-23